نمونه هایی برای توصیه نامه های تحصیلی خوب [قسمت آخر]

نکته های مفید برای تهیه LOR

نمونه هایی برای توصیه نامه های تحصیلی خوب [قسمت آخر]

در قسمت اول و دوم سلسله گفتارهای معرفی توصیه نامه های تحصیلی (LOR) برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، به ده ها نکته درباره اهمیت و شیوه دریافت توصیه نامه توسط دانشجویان اشاره شد که میتواند راهنمای خوبی برای متقاضیان اپلای ترم پاییز ۲۰۱۸ و پس از آن در دانشگاه های سراسر جهان باشد.

در گفتار امروز، در ادامه دو گفتار قبلی، نکات تکمیلی را در اختیار مخاطبان روزیاتو قرار می دهیم. توجه داشته باشید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های خارج از کشور، معمولا ۲ تا ۳ توصیه نامه می بایست ضمیمه مدارک دانشجویی شود. با توجه به اینکه برخی از دانشجویان برای دانشگاه های نروژ و فنلاند و آلمان اپلای میکنند، آخرین فرصت دریافت توصیه نامه برای اپلای دانشگاه های این سه کشور تا ۱ مارچ ۲۰۱۸ است.

با گزارش امروز ما همراه باشید.

۱۰- شرکت در کنفرانس ها و دریافت توصیه نامه: یکی از مواردی که همواره به دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور توصیه می شود، شرکت در کنفرانس های بین المللی است. با شرکت در این رویدادها، کمیته علمی کنفرانس که مقاله شما را accept کرده است، معمولا تمایل نشان می دهد که برای شما توصیه نامه صادر کند. از این فرصت علمی حتما استفاده کنید.

برای شرکت در کنفرانس های معتبر بین المللی، اصول مقاله نویسی را در نظر بگیرید.

۱۱- توصیه نامه، مکمل است: مکمل اپلیکیشن شما در فرآیند پذیرش در دانشگاه مقصد ، حتما LR است و به هیچ وجه نمی تواند جایگزین المان های دیگر مورد نیاز پذیرش (کارنامه زبان – کارنامه جی آریی – جی مت- معدل دوران تحصیل- رزومه- بیانیه هدف-توان مندی مالی و تحصیلی و تحقیقاتی داوطلب) گردد.

۱۲- ادبیات توصیه نامه:‌ توصیه نامه باید ادبیات مشخص ، صحیح و روشن داشته باشد و به درستی دلایل توصیه دانشجو به مقطع خاص در دانشگاه مقصد را بیان کرده باشد و سبکی مشوقانه  و مثبت داشته باشد.

۱۳- از دعوت همکار یا دوست برای نوشتن توصیه نامه پرهیز شود:‌ همواره به این مقوله توجه داشته باشید که یک توصیه نامه خوب و اثربخش، توصیه نامه ای نیست که توسط دوست یا همکار شرکت یا دانشگاه یا کارخانه شما نوشته و امضا شود.

یک توصیه نامه اثربخش باید توسط فردی با سابقه علمی ‌و تجربی موفق، با نگارشی صحیح و متنی شیوا تحریر و به صورت واضح و صادقانه، ضمن بر شمردن میزان آشنایی با شما، دلایل منطقی برای توصیه شما به تحصیل در مقاطع عالی را متذکر شود.

مثلا اگر شما در پروژه  مخازن تحت فشار  یا مدیریت پروژه سیمان در یک شرکت تولیدی فعال بودید، بهتر هست سرپرستی واحدی که در ان مشغول به فعالیت بودید، با توج به شناخت علمی و عملی از توان مندی های شما، نسبت به صدور توصیه نامه اقدام کند.

این توصیه نامه عملی تر و حرفه ای تر از آن خواهد بود که مدیرعامل شرکت بخواهد کلیاتی درباره شما بگوید. هر اندازه توصیه نامه به طور دقیق تر و شفاف تر ظرفیت های علمی و تحقیقاتی شما را بیان کند، خواننده را بهتر motivate کرده و شانس پذیرش توصیه نامه برای قبولی شما افزایش می یابد.

۱۴- توصیه کننده آکادمیک: توصیه کننده آکادمیک معمولا شخصیتی بهتری برای توصیه نامه دارد. چرا که وی حداقل یک ترم با شما در ارتباط بوده است و یک واحد درسی را به شما تدریس کرده است و از کار کلاسی و آزمون پایان دوره شما آگاه است.

توصیه نامه چنین استادی قطعا تاثیری بیش تر از توصیه نامه‌های غیر آکادمیک خواهد داشت.  معمولا نیز دانشگاه‌ها، متقاضیان را به دریافت توصیه نامه از اساتید قبلی خود مراجعه می‌دهند.

۱۷- عدم توصیه به توصیه کننده: حتی المقدور از فردی که قصد دارد شما را به دانشگاه خاصی توصیه کند، نگویید که چه چیزهایی را حتما اشاره کند یا اشاره نکند. هر اندازه توصیه کننده تحت فشار شما قرار نداشته باشد، فرصت بهتری برای نوشتن تصوراتش درباره شما و دلایل توصیه شما به دانشگاه برای تحصیل پیدا خواهد کرد.

اگر خیلی در توصیه نامه. بدون دلایل منطقی از شما ستایش شود، تاثیر مثبتی در ذهن خواننده توصیه نامه که مسئولان پذیرش دانشگاه مقصد هستند، نخواهد داشت.

۱۸- ‌ مقدمه و موخره در توصیه نامه:‌ همواره سعی کنید از توصیه کننده بخواهید که در توصیه خود،‌ نام رشته و دانشگاهی که قصد دارید وی برای آن جا توصیه نامه ای تحریر و صادر کند را درج کند. قتی شروع نامه با این عبارت باشد، خواننده متوجه می‌شود که آقای ….. (توصیه کننده)، متقاضی ایکس  (توصیه شونده) را برای رشته . . . . در دپارتمان . . . . .  برای ترم . . . . در سال . . . .  توصیه کرده است. سپس در پاراگراف دیگری، دلیل انتخاب این رشته و دانشگاه و سابقه قبلی شما و سوم مدت آشنایی شما با توصیه کننده و ارتباط علمی‌و تجربی خود با ایشان را در حد امکان ذکر کند.

در صورتی که این سه موضوع را در درخواست خود قید کنید، توصیه کننده از قصد شما آگاه خواهد شد و به واسطه ارتباط مفهومی‌و منطقی با موضوعی که قصد توصیه دارد.

۱۹- برای این که از توصیه نامه ها برای همه داشگاه های بتوانید استفاده کنید از توصیه کننده بخواهید عنوان:‌TO WHOM IT MAY CONCERN را در توصیه نامه ذکر کند و چند نسخه صادر کرده و به شما بدهد.

۲۰- توصیه نامه جعلی ارسال نکنید: برخی از دانشگاه‌ها، با تماس با نویسنده توصیه نامه‌ها، اعتبار و ارزش توصیه نامه‌های صادر شده را استعلام می‌کنند. هیچ گاه به فکر صدور توصیه نامه‌های تقلبی نباشید. چرا که احتمال این که فرصت ادامه تحصیل را به مدت ۱۰ سال از دست بدهید وجود دارد.  بنابراین به فکر صدور توصیه نامه fake نباشید. نکته ۸: دانشگاه‌ها معمولا از متقاضیان تحصیلات تکمیلی، ۲ تا ۳ توصیه نامه ضمیمه شده به پرونده دانشجویی درخواست می‌کنند. این که شما به جای ۳ توصیه نامه، ۲۰ توصیه نامه رسمی‌ارسال کنید، تاثیر فوق العاده ای بر روی پذیرش شما نخواهد داشت.

۲۱- همواره به این نکته توجه کنید که در توصیه نامه، باید جایگاه سازمانی فرد توصیه کننده، میزان آشنایی با توصیه شونده، آدرس و شماره تماس و پست الکترونیک وی درج شود و در صورتی که از طرف سازمان یا شخصیت حقوقی این نامه تحریر می‌شود، حاوی لوگو و مهر مجموعه مزبور باشد.  این قضیه، اعتبار توصیه نامه شما را افزایش می‌دهد. این مورد را می‌توانید از توصیه کننده درخواست کنید.

۲۲- به این موضوع توجه کنید که حتی اگر یک استاد دانشگاه در فلان کشور، مدتی با شما بر روی یک پروژه تحقیقاتی کار کرده است و این پروزه به هیچ نتیجه ای هم به دلایلی نرسیده است، می‌تواند این توصیه نامه را برای شما بنویسد و به لحاظ ارتباط مستقیم با شما بر روی یک پروژه، توصیه نامه اش قوی تر از رییس دانشگاه قبلی شما است که تنها رئیس دانشگاه شما بوده و ارتباط مستقیم با شما نداشته است.

۲۳- ناگفته پیداست که  معمولا اساتید یا افرادی که قبلا با شما بر روی یک مقاله، کتاب یا پوستر علمی‌و تحقیقاتی همکاری کرده‌اند، صلاحیت بهتری برای نوشتن توصیه نامه برای شما دارند تا افرادی که به واسطه مقام و پست سازمانی، در ارتباط غیر مستقیم با شما بوده‌اند. به این موضوع همواره توجه کنید.

۲۴- بهتر است اظهارنامه هدف خود را به همراه رزومه، به فردی که قصد نوشتن توصیه نامه برای شما دارد ارسال کنید تا دید بهتری نسبت به آن چه قصد توصیه دارد، در اختیار داشته باشد.

۲۵- این نکته مهم است که به هر حال اگر فردی روی سربرگ سازمان مطبوعش، توصیه نامه ای به زبان غیر انگلیسی نوشت و به مهر و امضا سازمان /دانشگاه / موسسه مورد نظر رسید ولی دیگر دسترسی به فرد مزبور را ندارید، از مترجم رسمی‌برای ترجمه نامه استفاده کرده و آن را ضمیمه پرونده کنید. بعضی دانشگاه‌ها از شما درخواست می‌کنند تا از داوران referrers بخواهید تا recommendation letter‌ها رو انلاین تکمیل کنند.

سعی کنید با رابطه خوب با اساتید مختلف، آن‌ها را برای تکمیل این فرم‌ها مشتاق کنید. حتی الامکان به استاد مربوطه اطلاع دهید که سطح زبان، علایق تحقیقاتی و کاری و فنی شما در چه سطحی است تا در ان توصیه نامه تا حدودی که اغراق نشود، به این مسائل اشاره کند. هیچ متن و شکل استانداردی برای توصیه نامه عین رزومه و بیانیه هدف وجود ندارد.

۲۶- اطلاعات لاتین: همواره نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد خود را بر اساس گذرنامه و به لاتین به نویسنده توصیه نامه ارائه کنید تا اطلاعات سجلی شما را به طور دقیق و صحیح در توصیه نامه قید کند.  اگر در فرآیند اپلای، دانشگاه مقصد به شما شماره پرونده داد، بد نیست به توصیه نامه این شماره را نیز بدهید تا در توصیه نامه قید کند.

اگر برای دریافت توصیه نامه تحصیلی و اپلای در دانشگاه های خارج از کشور برای ترم پاییز ۲۰۱۸ میلادی و پس از آن با پرسشی روبرو شدید، سوالات خود را با ذکر رزومه مختصر کامنت فرمایید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود