۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

در بسیاری از نقاط جهان سینماروها به فیلم جنگی علاقه فراوانی دارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این فیلم ها، شجاعت سربازان و صحنه های خوفناک خشونت و مرگ ما را به فکر در مورد مرگبار بودن رفتن به جنگ وا می دارند حتی زمانی که این امر غیرضروری به نظر می رسد. بدون توجه به دیدگاه های شخصی، فیلم های جنگی که از رادار سینماروها دور می مانند نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

فیلم جنگی

اگر چه هر ساله چند فیلم جنگی شاخص و موفق ساخته شده و بسیاری از سینماروها مجال تماشای آن ها را پیدا می کنند اما برخی دیگر از فیلم های ژانر جنگی نیز هستند که ،علیرغم زیبایی ها و جذابیت هایشان، کمتر مورد توجه قرار گرفته و نادیده گرفته می شوند. با این وجود فهرست کردن فیلم های جنگی دیدنی که هیچ کسی از آن ها صحبت نمی کند کار دشواری است. وقتی از کنار فیلم های معروفی مانند «اینک آخرالزمان»، «نجات سرباز رایان»، «دانکرک» و «ستیغ اره ای» می گذریم نام بردن از دیگر فیلم های جنگی دشوار می شود زیرا فیلم هایی که گفته شد در واقع نماد ژانر فیلم جنگی هستند.

فیلم جنگی

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۰ عنوان فیلم جنگی کمتر شناخته شده اما جذاب و دیدنی از کارگردانانی مشهور مانند ژان ژاک آنو، برایان دی پالما و ورنر هرزوگ آشنا کنیم که اگر چه کمتر مورد توجه قرار گرفته اند اما از بهترین فیلم های ژانر جنگی به شمار می آیند. اگر از طرفداران فیلم های جنگی هستید مطمئن باشید که تماشای ۱۰ فیلم زیر شما را راضی خواهد کرد.

۱۰- دشمن پشت دروازه ها (ژان ژاک آنو،۲۰۰۱)

فیلم جنگی

تنها فیلمسازی مانند ژان ژاک آنو که ساخت فیلم های «جستجو برای آتش» (Quest for Fire) و «نام گل رُز» (The Name of The Rose) را در کارنامه دارد می تواند دوئل افسانه ای بین دو تک تیرانداز در جنگ جهانی دوم را به یک داستان تراژیک عاشقانه در نبرد استالینگراد تبدیل کند. جود لا و ژوزف فاینس در یک جبهه مشترک نبرد قرار دارند اما وقتی که پای راشل ویز به میان می آید به دشمن هم تبدیل می شوند زیرا هر دوی آن ها عاشق او شده اند. اد هریس را نیز به این مثلث اضافه کنید که برای از بین بردن تک تیرانداز افسانه ای روس ها که افسران آلمانی را شکار می کند به میدان استالینگراد آمده است و در نهایت با شاهکاری از تنش و نبردی با واقع نمایی خیره کننده روبرو خواهید شد.

بهترین جنبه فیلم جنگی «دشمن پشت دروازه ها» (Enemy at the Gates) به نمایش درآوردن ماهیت واقعی یک جنگ عظیم و روابط انسان های است که در متن این نبرد شکل می گیرد؛ در شهری که زیر بمباران های سنگین نابود شده است. آرنو که از تمام ترفندهای موجود در کتابش به خوبی استفاده کرده، توانسته یک فیلم جنگی هوشمندانه اما کمتر مورد توجه قرار گرفته بسازد که سرنوشتی مشابه دیگر آثار بدیع او پیدا می کند. با بازی های خیره کننده برخی از بهترین بازیگران آن زمان هالیوود، «دشمن پشت دروازه ها» ارزش بیش از یک بار تماشا را نیز خواهد داشت.

۹- تریاژ (دانیس تانوویچ، ۲۰۰۹)

فیلم جنگی

پس از کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای فیلم «سرزمین هیچ کس» (No Man’s Land) در سال ۲۰۰۲، دانیس تانوویچ توانست در فضای هالیوود نویسندگی و کارگردانی فیلم «تریاژ» (Triage) را بدست آورد که در سال ۲۰۰۹ با تاثیر و سروصدایی بسیار ناچیز منتشر شد. جای تاسف است که این درام جنگی دردناک و تراژیک از آن زمان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته زیرا کمتر فیلمی مانند آن توانسته استرس پس از حادثه را به زیبایی و درستی به تصویر بکشد. در این فیلم کالین فارل نقش یک عکاس جنگی را بازی می کند که از کردستان عراق به خانه بازگشته اما جنگی که در منطقه کردستان بین کوردها و حکومت صدام درگرفته، بیش از آنچه که مارک (کالین فارل) فکر می کند بر روی او تاثیر گذاشته است.

وقتی که نامزدش النا (پز وگا) از پدربزرگش (کریستوفر لی) -که خود روانشناس و کهنه سرباز جنگ است- درخواست کمک می کند همه چیز رفته رفته افشا می شود. «تریاژ» برخلاف دیگر فیلم های جنگی که بر روی نبردها و درگیری ها تمرکز می کنند، به بررسی تاثیر جنگ و خونریزی بر روان افراد که بازماندگان جنگ ها با آن روبرو می شوند می پردازد. فیلم جنگی «تریاژ» بیننده را رها نمی کند و البته یک فیلم با دیدگاه خوشبینانه نیز نیست اما امید برای بازگشت به زندگی عادی با استفاده از روابط خانوادگی شخصیت اصلی داستان را زنده نگه می دارد.

۸- استاپ- لاس (کیمبرلی پیرس، ۲۰۰۸)

فیلم جنگی

این موضوع که کیمبرلی پیرس برای ساخت دومین فیلمش پس از اولین تجربه کارگردانی اش یعنی «پسرها گریه نمی کنند» (Boys Don’t Cry) 9 سال صبر کرد سختی کار برای کارگردانان زنی را نشان می دهد که می خواهند در هالیوود برای خود جایی دست و پا کنند. در دومین تجربه کارگردانی خود، پیرس فیلم «استاپ-لاس» (Stop-Loss) را ساخت که بار دیگر استعداد غیرقابل انکار او را به رخ می کشد. این فیلم داستان یک سرگروهبان جوان به نام برندون کینگ (رایان فیلیپ) را روایت می کند که به عنوان یک قهرمان از جنگ به خانه باز می گردد و تلاش دارد با سختی های فراون زندگی عادی خود را از سر بگیرد اما ناگهان بار دیگر برای نبرد در عراق فراخوانده می شود و این موضوع مسیر زندگی او را دوباره تغییر می دهد.

این درام جنگی ترسناک و واقع گرایانه در به نمایش گذاشتن فرهنگ جنگ در ایالات متحده بسیار دقیق و موشکافانه عمل کرده و نشان می دهد که چگونه قهرمان ساختن از سربازان می تواند در ادامه زندگی برای آن ها دردسرساز و ویرانگر شود. این فیلم با توجه به بازیگران جوانی که در آن حضور دارند و حتی ۱۰ سال پس از پایان حضور ایالات متحده در عراق نیز همچنان جذاب و تاثیرگذار است. فیلمی این چنین که در برابر آزمایش زمان موفق عمل می کند بدون شک شایستگی تماشا و توجه را دارد.

۷- تائه گوک گی: برادری در جنگ (جی گیو کانگ، ۲۰۰۴)

فیلم جنگی

این فیلم جنگی دردناک سینمای کره که در مورد جنگ دو کره است از آن دسته فیلم هایی است که طرفداران فیلم های جنگی خسته از فیلم های متمرکز بر جنگ های ایالات متحده باید حتماً ببینند. فیلم «تائه گوک گی: برادری در جنگ» (Tae Guk Gi: The Brotherhood of War) داستان دو برادر را روایت می کند، جین تائه بزرگ تر و جین سئوک کوچکتر که برای اعزام به خط مقدم نبرد انتخاب می شوند. جین تائه در تلاش برای زنده نگه داشتن برادر کوچکتر خود در میدان نبرد، دست به کارهای خطرناک و جسورانه ای می زند. اما نه صحنه های اکشن و نبرد بلکه درگیری و تنش بین این دو برادر است که تماشای این فیلم را جذاب می سازد.

فیلم جنگی «تائه گوک گی: برادری در جنگ» در مورد خانواده ای است که جنگ باعث از هم پاشیدن آن شده و نه مرگ اخلاقیات هر دو طرف این نبرد. این فیلم در تحلیل و بررسی روابط دو برادر به یک عمق عاطفی بسیار تاثیرگذار دست می یابد و زندگی عادی و خاطره انگیز روزمره خانواده قبل از شروع جنگ را به عنوان مقیاسی در برابر شرایط کنونی جنگ به نمایش می گذارد. این فیلم جنگی کره ای ۱۴۰ دقیقه ای دارای صحنه های به یاد ماندنی و حماسی مانند بهترین فیلم های جنگی هالیوودی است که لایه هایی از نوآوری، اصالت و احساسات به آن اضافه شده است.

۶-  شجاعت در زیر آتش (ادوارد زویک، ۱۹۹۶)

فیلم جنگی

ادوارد زویک با انتخاب مگ رایان برای ایفای نقش سربازی که در جهت نجات اعضای تیم خود مرگ را در آغوش می کشد، فیلمی در مورد جنگ خلیج فارس ساخت که برای همیشه به یاد آورده می شود. فیلم جنگی «شجاعت در زیر آتش» (Courage Under Fire) داستان مردی به نام نیت سرلینگ را روایت می کند که پس از مرگ شخصیت مگ رایان در میدان نبرد، به بررسی این موضوع می پردازد که آیا وی پس از مرگ لیاقت دریافت مدال شجاعت را دارد یا خیر.

وی در طول تحقیقات خود دروغ های زیادی را در مورد عملیاتی که مگ رایان در آن کشته شده فاش می کند و تمامی داستان های راست و دروغ افراد حاضر در این عملیات به صورت فلش بک هایی بازگو می شود. زویک در این فیلم نه تنها تمامی صحنه های اکشن را به صورت سیستماتیک هماهنگ ساخته است اما از طریق برجسته سازی داستان نوشته شین دانکن به بررسی استرس پس از اتفاق و زخم های جنگ خلیج فارس می پردازد. فیلم جنگی «شجاعت در زیر آتش» اگر چه در طول زمان فراموش شده اما بدون شک شایستگی کشف شدن دوباره را دارد.

ادامه دارد…

قسمت دوم این مطلب را می توانید در این لینک مطالعه نمایید.

با بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما آشنا شوید

کامل ترین و بهترین فیلم های هر ژانر سینمایی تمام دوران را بشناسید [قسمت اول]

۱۰ مورد از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ تاکنون که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

۵ باور اشتباه رایج درباره نبرد که فیلم های جنگی معروف به اذهان القا کرده اند

منبع: tasteofcinema
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود