کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در سن ۸۰ سالگی درگذشت

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در سن ۸۰ سالگی درگذشت

«کوفی عنان» دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در سن ۸۰ سالگی درگذشت. وی که برای درمان، به سوئیس رفته بود، اوایل وقت صبح امروز در بیمارستانی در ژنو درگذشت.

آقای عنان، که اهل غنا بود، نخست به عنوان یکی از کارکنان سازمان بهداشت جهانی به سازمان ملل پیوست. وی به مدت دو دوره، بین‌ سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ دبیرکل سازمان ملل و اولین دیپلمات سیاهپوستی بود که از یک کشور آفریقایی به این مقام رسید.

او در سال ۲۰۰۱ برای کمک به تقویت نقش سازمان ملل برنده جایزه نوبل صلح شد. دوره دبیرکلی کوفی عنان در سازمان ملل با بحران‌هایی جهانی چون شیوع ایدز و همچنین اشغال عراق از طرف نیروهای آمریکایی و بریتانیایی و متحدانشان همراه بود.

در زیر به دوران خدمت این برنده جایزه نوبل صلح  نگاه کوتاهی خواهیم داشت. همراهمان باشید.

کوفی عنان موسس و رئیس بنیادی به نام کوفی عنان بود. کوفی عنان در سال ۲۰۰۱ به صورت مشترک با سازمان ملل جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.
کوفی عنان از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ در مدرسه نخبگان فنتسیپم تحصیل کرد و در همان سال فارغ‌التحصیلی کشور غنا از سلطه انگلستان خارج شد و استقلال خود را به دست آورد. وی سال ۱۹۵۸ برای ادامه تحصیل در دانشکده دانش و فناوری کوماسی مشغول به تحصیل شد و دوره تکمیلی کارشناسی را در دانشگاه مک آلیستر در سنت پل، مینسوتای آمریکا گذراند. عنان سال ۱۹۶۱ در موسسه دانش‌آموختگان مطالعات بین المللی شهر ژنو سوئیس به مدت یک سال تحصیل کرد و سال ۱۹۷۲ مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته مدیریت فناوری اطلاعات را از دانشکده مدیریت برنامه اعضای اسلون دریافت کرد.
کوفی عنان اشغال عراق را “غیرقانونی” خوانده بود.
عنان همچنین رئیس گروه کاری توسعه آفریقا بود که در عالی ترین سطح در راستای توسعه پایدار و عادلانه در آفریقا تلاش می‌کند. پس از آن مقام‌هایی در کمیساریای عالی پناهندگان و دفتر دبیرکل سازمان ملل داشت و سپس در مقام‌های مختلف دستیار دبیرکل بود. او سرانجام در حالی جانشین پطروس غالی شد که سازمان ملل در آستانه ورشکستگی بود.
آقای عنان در دوره نسل کشی رواندا و همچنین جنگ بوسنی مسئول صلحبانان سازمان ملل بود و به همین خاطر هدف انتقادهای زیادی قرار گرفت. او، که به خاطر نقشش در اجازه مداخله در جنگ بوسنی مناسبات خوبی با دولت آمریکا داشت، از آمریکا خواست بدهی خود به سازمان ملل را بپردازد.
کوفی عنان به تعدیل نیرو در سازمان ملل پرداخت و هزار نفر از نیروی انسانی این سازمان در مقر نیویورک کم کرد. او پس از پایان دوره دبیرکلی در سازمان ملل مدتی به عنوان فرستاده ویژه این سازمان در امور سوریه کار کرد.

کوفی عنان تدوین سند اهداف توسعه هزاره را بزرگترین دستاورد خود می‌دانست. در این سند برای اولین بار کشورهای مختلف در اموری چون فقر، نابرابری و مرگ و میر کودکان اهدافی در سطح جهانی تعریف کردند.
کوفی عنان درگذشت
کوفی عنان همچنین ریاست سازمان ریش سفیدان سازمان ملل که به عنوان سازمان متنفذین هم شناخته می‌شود را عهده‌دار بود. این سازمان متشکل از چهره‌های دولتی است که در راستای صلح و دفاع از حقوق‌بشر تلاش می‌کنند.
کوفی عنان شهریور ۱۳۸۵ به منظور انجام دیداری دو روزه و رایزنی با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده بود.
عنان همچنین سال ۱۳۹۱ به عنوان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه چندبار به تهران آمده بود.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود