جدیدترین مکان های ثبت شده در فهرست یونسکو

دو مکان از دوازده ثبت به چین اختصاص دارد

جدیدترین  مکان های ثبت شده در فهرست یونسکو

آخرین مکان های ثبت شده توسط یونسکو را به همراه تصاویر آن ها ملاحظه می کنید. این مکان ها، در ۲۸ مرداد ماه سال ۹۵ (۱۸ ام جولای سال ۲۰۱۶) به ثبت جهانی رسیده اند:

۱- حیاط سنگی آنتلگوا و مکان‌های باستان‌شناسی مرتبط با آن، آنتلگوا و باربودا ( Antlgua naval dockyard and related archaeological sites)

1-w900-h600

جزیره آنتلگوا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و امارت‌هایی به سبک گرجی است که با دیوار احاطه‌شده‌اند.  نسلی از برده‌های آفریقایی این ساختمان‌ها را برای دریانوردان بریتانیایی ساختند. این مکان‌ها برای نگهداری نیشکر در جریان جنگ کشورهای اروپایی ساخته شدند. هدف از این جنگ به کنترل درآوردن کارائیب شرقی بود.

۲- گروه پامپولها، برزیل (Pampulha Modern Ensemble)

2-w900-h600

این مکان توسط معماری بانام اسکار نیمیار Oscar Niemeyer با همکاری گروه دیگری از هنرمندان ساخته شد. که در قلب استان میناس گرایس Minas Gerais برزیل واقع‌شده و یک پروژه باغ شهر مربوط به سال ۱۹۴۰ میلادی است. این مجموعه متشکل از مجموعه ای از معماری ها، طبیعت و مجسمه است که در آن کازینو، قایق‌های گردشگری و یک کلیسا نیز تعبیه‌شده است.

۳- میستسکن پولنت، کانادا (Mistaken Polnt)

3-w900-h600

در جنوب شرقی جزیره نیوفندلند Newfoundland، حاشیه باریکی از صخره‌هایی وجود دارد که قدمت آن‌ها به بیش از ۵۰۰ میلیون سال می‌رسد و متشکل از قدیمی‌ترین فسیل‌های بزرگ جهان است.

۴- هوبل شنونگلا در چین: (Hubel ShennongJla)

4-w900-h600

این مکان متشکل از جنگل های بکر و انبوهی است که  محل سکونت میمون‌های طلایی (در شکل)، پلنگ گربه‌های وحشی، گونه‌های خرس‌های آسیایی سیاه‌رنگ و بسیاری از انواع دیگر حیوانات است.

۵- صخره زویلانگ هاشان، چین (ZuoJlang Huashan rock art cultural landscape)

5-w900-h600

قدمت این صخره سنگ ۵ قرن قبل از میلاد مسیح تا ۲ قرن پس‌ازآن تخمین زده‌شده است. مردمان لوی Luoyue از مناطق جنوب غربی چین بر روی ۳۸ سنگ، سبک زندگی و آیین‌های مذهبی خود را به تصویر درآورده‌اند. این تصاویر تنها بازمانده‌های فرهنگی این منطقه به شمار می‌روند.

۶- مکان ها باستان شناسی فیلیپی، یونان: (Archaeological Sites of Philipi)

6-w900-h600

شهر محصور با دیوار فیپل که امروز در شرق مقدونیه و ثراس Thrace واقع‌شده است، در ۳۵۶ سال پیش از میلاد مسیح و توسط شاه فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه  فتح شد . این مکان دارای صحنه نمایش از نوع معماری هلنی است (در شکل)، همچنین یک معبد و محلی برای تشکیل جلسات رومن‌ها را نیز داراست. پس از دیدار پل Apostle Paul، رهبر روحانی مسیحیت این مکان در سال ۴۹ تا ۵۰ بعد از میلاد مسیح، به مکانی برای دین مسیحیت و پیروان آن بدل گردید.

۷- پارک خانگشنزونگا، هند: (Khangchendzonga National Park)

7-w900-h600

این پارک در قلب هیمالیا و یکی از ایلات شمالی هند به نام سیکیم Sikkim، در شمال هند و در کوه Khangchendzonga واقع‌شده است. قله این کوه سومین قله بلند جهان به شمار می‌رود. مردم این منطقه از بلندی آن برای عبادت و آیین‌های دعا استفاده می‌کنند.

۸- مجمع الجزایر رویاگیگدو، مکزیک: (ArchIplelago de RevIIaglgedo)

8-w900-h600

این مجمع‌الجزایر که بخشی از نوار کوهپایه‌ای در کوه‌های مکزیک است و متشکل از ۴ جزیره دورافتاده سوکورو Socorro (در شکل)، Benedicto، Roca Partida و Clarion در اقیانوس آرام است . هر ۴ جزیره محل مناسبی برای سکونت مرغان دریایی، دلفین و نهنگ‌های این مناطق است.

۹- من مدل، در غرب اقیانوس آرام: (Man Madol: Ceremonial center of Eastern Micronesla)

9-w900-h600

این مکان از دیوارهایی از جنس بازالت و مرجان ساخته‌شده . مجموعه‌ای از ۹۹ جزیره کوچک در سواحل جنوب شرقی جزیره پهنپای Pohnpei است. در این جزیره‌های کوچک قصرهای سنگی، معابد و مقبره‌های فراوانی دیده می‌شود که مراسم مربوط به سلسله سادلور Saudeleur در این مکان به نمایش درمی‌آمد.

۱۰- آنتکرا، سایت دلمن، اسپانیا (Antequera dolmen site)

10-w900-h600

این محل مربوط به عصر نئولکتیک و برنز است و در منطقه آندولوس واقع‌شده است. معماری سنگ‌های این منطقه به دوران پیش‌ازتاریخ بازمی‌گردد و با دو پوشش طبیعی کوهستانی به نام های Pena de los Enamorados و El Torcal احاطه شده است.

۱۱- غار گرهام، انگلستان (Gorham’s Cave complex)

11-w900-h600

سنت‌های فرهنگی مربوط به نئاندرتال ها با قدمت بیش از ده‌ها هزار سال قبل، در این مکان قابل‌ملاحظه است.

۱۲- کورباسلر (Architectural Work of Le Corbusler, multi-nation site)

12-w900-h600

این مکان متشکل از آثاری چندملیتی است که ۱۷ مکان از مناطق گوناگون ۷ کشور از آن جمله هستند که در طول نیم‌قرن ساخته‌شده اند. این مکان شامل کارهای معماری بانام لاکوربوزیه از جمله Chapelle Notre-Dame du Haut در فرانسه (درشکل) است و خانه دکتر کروتشتDr. Curutchetدر لاپلاتا یLa Plata آرژانتین را نیز شامل می شود.

منبع: edition.cnn
بدون نظر

ورود