از شکایت حاتمی کیا در پلیس سایبر تا کلاهبرداری با طعم المپیک ۲۰۱۶

کاهش سن ارتکاب جرایم اینترنتی به 15 سال

از شکایت حاتمی کیا در پلیس سایبر تا کلاهبرداری با طعم المپیک ۲۰۱۶

چندی پیش رییس پلیس فتا اعلام کرد ،امسال جرایم اینترنتی درمقایسه با مدت مشابه پارسال با بیش از ۶۰ درصد افزایش همراه شده است و سن ارتکاب به جرایم به ۱۵ سال کاهش یافته است. هفته گذشته خبرهای جالبی از پلیس فتا منتشر شد که شکایت ابراهیم حاتمی کیا به پلیس سایبر درباره افزایش صفحات جعلی منتسب  به وی و هشدار پلیس به کلاهبرداری مجازی همزمان با رقابت های المپیک از جمله آن ها بود.

هشدار پلیس درباره کلاهبرداری در جریان المپیک

2-w900-h600

پلیس فتا با انتشار تصویری، از کاربران ایرانی فضای  مجازی خواست تا در دام کلاهبرداران مجازی و مجرمان سایبر که به بهانه رقابت های المپیک به فعالیت های مجرمانه و غیر قانونی اقدام کرده اند، قرار نگیرند. رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل که چند روزی نیست که از افتتاح آن می گذرد، به نظر می رسد برخی از پرتال  های برگزاری مسابقات پیش بینی المپیک از کاربران برای شرکت دادن آن ها در برنامه ها، نسبت به اخذ وجه اقدام می کنند. برخی نیز از طریق فیشینگ، به کلابرداری اقدام می کنند.

گفتنی است در صورت مواجهه با تبلیغاتی در سایت هایی با مضمون المپیک که از شما برای استفاده از مسابقات و رویدادها، درخواست وجه میکند، مراتب را به cyberpolice.ir اطلاع دهید.

اینستاگرام در آذربایجان غربی  هم قربانی گرفت

3-w900-h600

خبر بعدی این که بار دیگر سهل انگاری در انتشار تصاویر خصوصی در شبکه های اجتماعی، برای یکی از هموطنان شمال غربی کشور دردسر آفرین شد. رئیس پلیس فتای انتظامی استان آذربایجان غربی از دستگیری عامل هتک حیثیت در فضای مجازی خبرداد. ماجرا از این قرار بود که در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر درج مطالب توهین آمیز و عکس‌های خصوصی وی در یکی از شبکه‌های اجتماعی توسط فرد یا افرادی نامعلوم و همچنین تهدید وی به انتشار تصاویر خصوصی، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

ماموران با انجام بررسی‌های فنی و تحقیقات گسترده، فردی را در این زمینه شناسایی و پس از اخذ مجوز از مقام قضائی، متهم را دستگیر کردند. در تحقیقات مقدماتی مجرم به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را انتقام جویی از شاکی اعلام کرد . متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضائی شد.

 

سایت فیشینگ بانکی در استان فارس شناسایی شد

4-w900-h600

سایت فیشینگ بانکی که در استان فارس به کلاهبرداری از کاربران ایرانی فعال بود، شناسایی و مسئولان آن دستگیر شدند. رئیس پلیس فتای استان فارس گفت: یک مجرم اینترنتی درگاهی جعلی از یک بانک را بارگذاری  کرده  و در یک سایت فروشگاهی قرار داده بود.  این مجرم سایبری علاوه بر فیشینگ درگاه بانکی به خریداران نیز کالا تحویل نمی داد.

رئیس پلیس فتای استان فارس طراحی صفحات فیشینگ را یکی از مهمترین شگردهای جرائم اقتصادی خواند که از سوی مجرمان سایبری طراحی و در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.

توصیه پلیسی:  حتما در خرید کالا و خدمات در بستر اینترنت از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک مراجعه کنید. ضمن آنکه پروتکل بانکی در بستر HTTPS است.

کلاهبرداری مجازی ۱۰۰ میلیون ریالی

5-w900-h600

 

دو مرد جوان که به کارت عابر بانک دوستشان دستبرد زده بودند توسط پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شدند. در بررسی اظهارات مالباخته که حدوداً ۵۰ سال سن دارد مشخص شد طی چند روز گذشته مبلغ ۱۰۰میلیون ریال توسط فرد یا افرادی ناشناس از حساب وی به صورت سرقت اینترنتی برداشت شده است.  درنهایت کارشناسان پلیس فتا با تحقیقات فنی در فضای سایبر عامل برداشت‌های غیرمجاز را که مردی ۳۷ ساله است شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند.

متهم که از دوستان مالباخته است در بازجویی‌های به عمل آمده به برداشت ۱۰۰ میلیون ریال از حساب بانکی شاکی با همکاری یکی دیگر از دوستانش که در زندان به سر می‌برد اعتراف کرد.

توصیه پلیسی: تحت هیچ عنوانی کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و رمز خود را حتی برای آشنایان بازگو نکنید. ضمنا تغییر دوره‌ای رمز اول و دوم یک ضرورت است که باید توسط شهروندان صورت گیرد.

هشدار پلیس به هنرمندان در پی شکایت ابراهیم حاتمی کیا

6-w900-h600

در پی شکایت ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان صاحب نام سینمای ایران به پلیس سایبر کشورمان درباره راه اندازی صفحات جعلی به نام ایشان در فضای مجازی، پلیس فتا به هنرمندان درباره فضای مجازی و تهدیدات آن هشدار داد.

سرهنگ رمضانی اعلام کرد: امروز شاهد آن هستیم که فضای سایبری تمام ابعاد زندگی افراد جامعه را در بر گرفته و متأسفانه توسعه فضای این فضا علی‌رغم فرصت‌های بسیاری که برای توسعه جوامع و ارتباطات بشری به وجود آورده، فضایی برای رشد قارچ‌گونه جرائم و تهدیدات را نیز ایجاد کرده است و افزایش روزافزون کاربران شبکه‌های اجتماعی، این نگرانی‌ها را دو چندان کرده است.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد: در این میان افراد مشهور در حوزه‌های مختلف هنری، سیاسی، ورزشی و … به‌واسطه معروفیت و شهرتشان نیز در معرض آسیب و تهدیدهای فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

متأسفانه برخی از سودجویان و شیادان با انگیزه‌های متفاوت، به ایجاد صفحات جعلی با نام این افراد مشهور اقدام کرده اند  و از زبان آن‌ها اخبار و اطلاعاتی را منتشر می‌کنند که این امر باعث سلب آسایش هنرمندان و چهره‌های مشهور و مردمی شده است .

توصیه پلیسی : توصیه پلیس فتا به افراد مشهور این است که حتماً برای ایجاد صفحات اجتماعی و تبادل اطلاعات با مردم، از سرویس‌های پیام‌رسان داخلی کشور استفاده کنند و صفحات رسمی خود را نیز به اطلاع مردم برسانند تا فرصت سوءاستفاده را از  که به‌دنبال منافع دیگری با جعل عنوان آن‌ها هستند، بگیرند.

سارق اینترنتی در چابهار شکار شد

فرمانده انتظامی شهرستان چابهار از دستگیری سارق اینترنتی توسط پلیس فتا خبر داد . گویا فردی با مراجعه به پلیس فتا و اظهار این‌که از حساب بانکی وی چندین بار برداشت غیر مجاز صورت گرفته است شکایت شاکی ثبت و پرونده تشکیل شد.

در پی تشکیل پرونده رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس فتای شهرستان قرار گرفت و پس از تحقیقات و بررسی تراکنش‌های بانکی شاکی و جمع‌آوری مستندات و مدارک، متهم شناسایی وبا هماهنگی لازم دستگیری وی انجام گرفت.

پس از حضور متهم در پلیس فتا وی به بزه ارتکابی خود اعتراف  و عنوان کرد، از نزدیکان شاکی است و  در مهمانی که در منزل شاکی بوده با شگرد خاص اعتماد وی را به خودم جلب کرده است و میزبان کارت بانکی خود را در اختیار وی قرار داده است ، او هم با سو‌ءاستفاده از اعتماد وی با اختصاص دادن رمز دوم به دفعات متعدد اقدام به خرید اینترنتی و همچنین پرداخت قبوض می‌کرده است .

 

هتاک اینستاگرامی در ملارد ستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان ملارد از دستگیری عامل انتشار تصاویر خصوصی افراد توسط پلیس ملارد خبر داد . ماجرا از این قرار بود که  در پی شکایت فردی مبنی بر انتشار تصاویر شخصی وی در فضای مجازی اینستاگرام موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس فتا این شهرستان قرار گرفت.

پس از تشکیل پرونده و طی یکسری اقدامات فنی و تخصصی پلیسی ،متهم با هویت “ح-ب” شناسایی و با اخذ دستور از مقام قضایی در یک عملیات دستگیر شد

متهم در تحقیقات پلیس ابتدا منکر بزه انتسابی شد اما با دیدن ادله انکار ناپذیر به بزه انتسابی خود اعتراف وانگیزه خود را از این کار کسب منافع مالی عنوان کرد.

توصیه پلیسی: از نگهداری عکس و حریم خصوصی و خانوادگی خود در سیستم‌های رایانه‌ای خودداری نمایید و فیلم و تصاویر خصوصی خود را بر روی حافظه‌های جانبی منتقل کنید و به هیچ عنوان این حافظه‌های جانبی را دردسترس و در اختیار کسی قرار ندهید.

تشریح کلاهبرداری زوج جوان در تلگرام

تلگرام چند ماهی است که شمار زیادی از تخلفات اینترنتی کشور را به خود اختصاص داده است و به همین خاطر کاربران محترم می بایست دراستفاده از این پیام رسان موبایلی  دقت کنند. اخیرا مطلع شدیم که پلیس خراسان رضوی از دستگیری زوجی جوان که در شبکه اجتماعی تلگرام با تبلیغات فروش لباس و زیور آلات از شهروندان کلاهبرداری می‌کردند خبرداد.

در بررسی اظهارات مالباخته مشخص شد که مالباخته در یکی از کانال‌های شبکه اجتماعی تلگرام عضو بوده و با تبلیغات حراج لباس و زیورآلات این فرد مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال خرید اینترنتی می‌کند و در کمتر از یک ساعت متوجه می‌شود این کانال حذف و کالای سفارش شده برایش ارسال نمی‌شود.

کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی اظهارات شاکی و یک‌سری تحقیقات فنی در فضای سایبر عامل کلاهبرداری‌ها را که زوجی جوان بودند شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند.

زوج جوان که ۲۳ و ۲۴ سال سن دارند در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه جرمی بودند، در ادامه تحقیقات در مواجهه با مستندات و ادله به سه فقره کلاهبرداری با این شگرد در شبکه اجتماعی تلگرام اعتراف کردند.

فقط ۱ سایت همسریابی مجوز دارد

پلیس فتا هفته پیش اعلام کرد که تنها ۱ سایت در ایران مجوز فعالیت در عرصه همسریابی را دارد و فعالیت کلیه سایت ها در این زمینه غیر قانونی است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه در حالیکه برخی افراد با ثبت‌نام در سایت‌های همسریابی به دنبال سوژه‌های مناسب برای ازدواج هستند، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که تعداد زیادی از افرادی که در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند به دنبال دوستی، ازدواج موقت، ازدواج دوم و حتی سوء‌استفاده و کلاهبرداری هستند.

گردانندگان این سایت‌ها نیز همواره ادعا دارند فعالیت آنها قانونی بوده و مجوز دارند و حتی برخی از این سایت‌ها گاها پا را فراتر گذاشته و ادعا می‌کنند که آنها برای مشروعیت فعالیت خود در خصوص همسر‌گزینی از مراجع معظم و معزز تقلید استفتاء نموده و این عزیزان مهر تائید بر فعالیت آنها در فضای سایبر زده‌اند.

در  حالیکه بنا بر استعلام پلیس فتا از دفاتر مراجع عظام تقلید ادعای کذب این سایت‌ها ثابت شده و مشخص گردیده که هدف گردانندگان سایت‌های همسریابی بیش از آن‌ که حل مشکلات ازدواج جوانان باشد، کسب درآمد است و برای آنها اصلا” مهم نیست که در این راه آبروی افراد ثبت‌نام کننده در سایت آنها برود و یا برای این عزیزان از سوی مجرمانی که در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند مشکلاتی به وجود آید.

تشکیل پرونده‌های متعدد کلاهبرداری و هتک حیثیت مرتبط با ثبت‌نام در سایت‌های همسر‌یابی در پلیس فتا این امر خود گواه غیر قانونی بودن فعالیت سایت‌های همسر‌یابی بوده و گویای این است که این سایت‌ها با چه انگیزه‌ای فعال شده‌اند.

بنابراین، ثبت‌نام و فعالیت در این سایت‌ها به هیچ عنوان بدون اطلاع و همراهی خانواده‌ها نباشد و به تنهایی قرار ملاقات‌های حضوری با افراد دیگر در سایت‌های همسر‌یابی نگذارند، زیرا بسیاری از کاربران این سایت‌ها از هویت و مشخصات جعلی استفاده می‌کنند و چهره واقعی و نیات خود را پنهان می‌سازند.

سامانه ملی همسان گزینی به آدرس http://hamsan.tebyan.net تنها سایت رسمی همسریابی در کشور است.

 

 

طلاق های عاطفی در ایران به خاطر شبکه های اجتماعی افزایش یافته است

خبر  جالب این که رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی اوایل هفته پیش اعلام کرد که  فضای مجازی باعث شده افراد به ظاهر زندگی مشترک را حفظ و زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما در واقع ممکن است ساعت‌ها با یکدیگر ارتباط کلامی نداشته و با گوشی و تبلت‌های خود مشغول بازی و ارتباط با دوستان مجازی خود باشند.

حضور در فضای مجازی در سبک زندگی ایرانی اسلامی ما تاثیر بسیاری گذاشته‌، به صورتی که والدین هم به خاطر عدم آشنایی توانایی نظارت بر عملکرد فرزندان خود در این فضا را ندارند و از سویی حضور در فضای مجازی و اینترنت نیز نیاز امروزه بشر بوده و ورود فرزندان به این فضا اجتناب ناپذیر می‌باشد لذا بهترین روش آموزش نحوه استفاده صحیح از این فضا توسط والدین به فرزندان می‌باشد که لازمه این عمل بالا رفتن سواد والدین در زمینه فضای مجازی و نحوه استفاده از آن است.

چند سالی است که طلاق عاطفی بسترسازی از طلاق‌های امروزی شده و آثار مخرب فردی و اجتماعی بسیار زیادی بر افراد خانواده به ویژه بر فرزندان گذاشته است امکانات بالا رفتن سطح توقعات زوج‌ها و پیشرفت تکنولوژی نه تنها گره از مشکلات زندگی بشر باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت‌ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را نیز بیشتر کرده است.

انتقام جویی عاشقانه در تلگرام ناکام ماند

خبر آخر این که تلگرام، بستری برای انتقام جویی شده است. در جدید ترین خبر، زنی که به قصد انتقام از دوست سابق خود اقدام به فحاشی و تهمت علیه وی با عناوین جعلی در شبکه اجتماعی تلگرام کرده بود‌، توسط کارآگاهان پلیس سایبری آمل دستگیر شد.

در پی ارائه مرجوعه قضایی از سوی یکی از شهروندان خانم‌، مبنی بر این که شخصی ناشناس اقدام به انتشار مطالب توهین آمیز علیه وی در شبکه اجتماعی تلگرام می‌کند ، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. وی افزود‌: با بررسی‌های فنی و اطلاعاتی مشخص گردید متهم یکی از دوستان شاکیه بود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود