طوفان خورشیدی در سال ۱۹۶۷ میلادی می توانست به جنگ هسته ای بدل شود

طوفان خورشیدی در سال ۱۹۶۷ میلادی می توانست به جنگ هسته ای بدل شود

تاریخ جنگ سرد، مملو از ماجراهایی است که می توانستند به هولوکاست هسته ای منجر شوند. به عنوان مثال در سپتامبر سال ۱۹۸۳ میلادی، انعکاس نور خورشید بخشی از ابرها را غیر قابل رؤیت کرده که همین مسئله، اشتباه سامانه هشدار موشکی شوروی در تشخیص ۵ موشک بالستیک آمریکایی را در بر داشت. خوشبختانه کلنل ارتش روسیه از این هشدار چشم پوشی کرد.

دو ماه بعد، نیروهای آمریکایی در سایت «Able Archer 83» رزمایش هسته ای گسترده ای را نزدیک شوروی انجام دادند. آسربازان شوروی از این مسئله وحشت کرده و چیزی نمانده بود دست به عملی اشتباه بزنند. اما یک بار دیگر، شک یک انسان توانست کره زمین را نجات دهد. اکنون دانشمندان یک رویداد دیگر را نیز به اینگونه حوادث اضافه کرده اند: «طوفان بزرگ خورشیدی» سال ۱۹۶۷ میلادی.

گروهی از دانشمندان اتمسفر و پرسنل هواشناسی ارتش، در مقاله ای که ۹ آگوست منتشر شده بیان نموده اند: “نخستین تاثیر محسوس این طوفان، اختلال در ارتباطات رادیویی در سراسر نیمکره بود که علت آن، نیروی خورشیدی بسیار قوی حدس زده می شد.”

ساعاتی بعد، سطح ارتباطات با فرکانس بالا در نزدیک مقر ارتش آمریکا واقع در منطقه «آرکتیک» – یکی از نزدیکترین مکانها به پایگاه تسلیحات هسته ای اتحاد جماهیر شوروی- بسیار کاهش یافت.

این محققان اضافه کرده اند: “تا به حال چنین انرژی خورشیدی باعث ایجاد اختلال نشده بود. سربازان دوران جنگ سرد، به دقت احتمال وقوع نبرد را بررسی می کردند.”

«طوفان بزرگ»

میدان مغناطیسی زمین، با احاطه کردن انرژی بسیار زیاد ذرات خورشید در مناطق قطبی، از سیاره ما محافظت می کند. پدیده «رها شدن مقدار زیادی از پلاسما و میدان مغناطیسی از سوی هاله دور خورشید» (CME) که در آن ذرات ستاره حیات بخش زمین در طول یک انفجار عظیم مستقیما به کره خاکی وارد می شوند، می تواند طوفان ژئومغنایسی عظیمی را ایجاد کند. این رویداد علاوه بر پدید آوردن شفقی زیبا، قادر است به اختلال در ارتباطات بی سیم و سامانه های راداری بیانجامد.

geomagnetic-solar-storm-auroras-earth-poles-nasa-gsfc-w600

با وجود اینکه روزنامه «واشنگتن پست» این مطلب را تحت عنوان «نمای شهر شبیه به شفق های قطبی شده» پوشش داد، اما ارتش ایالات متحده تصمیم گرفت این مسئله را به صورت یک راز نگه دارد.

بخش هواشناسی نیروی هوایی ارتش آمریکا به رهبران نظامی درباره احتمال وقوع طوفان خورشیدی هشدار داده بود، اما سران ارتش گمان می کردند نیروهای شوروی برای شناسایی هواپیماها و موشک ها نبردی هسته ای را به راه انداخته اند.

نیروهای هوایی در حال آماده سازی موتور هواپیماها و بمب افکن ها برای نشان دادن عکس العمل بودند و بالاترین مقامات رسمی از جمله «لیندون جانسون» رئیس جمهور وقت آمریکا، قصد داشت دستور بلند شدن آنها را صادر کند.

اتحادیه ژئوفیزیک ایلات متحده در بیانیه ای خبری اظهار داشته: “درست در همان لحظه، هواشناسان ارتش آمریکا اطلاعاتی پیرامون احتمال وقوع طوفان خورشیدی بدست آورده و اختلال در ارتباطات را به این پدیده نسبت دادند. بعد از آن، هواپیماها از پرواز منصرف شده و ارتش از احتمال وقوع جنگ هسته ای چشم پوشی نمود.”

تمام این اتفاق ها در زمانی روی داد که سلاح های هسته ای در اوج خود قرار داشتند و آمارها نشان می داد ۳۱۲۵۵ عدد از این نوع سلاح در آمریکا وجود دارد. (امروزه تعداد آنها ۷۲۰۰ عدد اعلام شده.)

«دلورس کنیپ» اتمسفرشناس و رهبر مطالعات در این زمینه بیان داشته: “واقعیت این است که ما اطلاعات بسیار کمی درباره پیش بینی طوفان خورشیدی و ژئومغناطیسی داریم و تازه در آغاز راه هستیم. این احتمال وجود دارد که تاثیر اینگونه طوفان ها بسیار بیشتر از چیزی که فکر می کنیم باشد.”

بعد از این ماجرا، سران ارتش دریافتند که پیش بینی هواشناسان مبنی بر وقوع طوفان خورشیدی درست بوده و خوشبختانه از رویدادی وحشتناک مانند جنگ هسته ای جلوگیری شد.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود