واحد سری ۶۸۴ چه بود و چه ماموریتی داشت؟

شورشیانی که قرار بود رهبر کره شمالی را ترور کنند

واحد سری ۶۸۴ چه بود و چه ماموریتی داشت؟

کمتر کسی است که از کشمکش و مناقشات در روابط کره شمالی و جنوبی بی خبر باشد. دو همسایه که تاریخ روابطشان فراز و نشیب های بسیاری داشته است. از تهدید های لفظی گرفته تا جنگی خونین و حتی تلاش های مخفی برای ترور رهبران یکدیگر.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر امروز با درج گزارشی و با اشاره به تلاش مخفی دو کشور در دهه ۱۹۶۰ برای ترور رهبران یکدیگر نوشت: ۲۱ ژانویه ۱۹۶۸ یعنی پانزده سال پس از پایان جنگ کره،  کره شمالی با اعزام تیمی از کماندوهای خود به خاک همسایه جنوبی عملیات سری  و نافرجام را برای ترور پارک چونگ هی -رئیس جمهوری وقت کره جنوبی- اجرایی کرد.

korea-seoul-blue_house_cheongwadae_reception_center_06889-07_cropped
کاخ آبی مقر سنتی رهبر کره جنوبی

کماندوهایی که قرار بود در لباس سربازان کره جنوبی با عبور از مرز، خود را به کاخ آبی (مقر سنتی رئیس جمهوری کره جنوبی) برسانند و وی را ترور کنند. عملیاتی که البته لو رفت و پس از یک درگیری سنگین بین این کماندوها و نیروهای آمریکایی و گارد کره جنوبی، به کشته شدن ۲۹ نفر از ۳۱ کماندو انجامید. تعدادی از این کشته ها پس از محاصره دست به خود کشی زدند.

از دو نفر باقی مانده یکی موفق شد خود را به مرز برساند و فرار کند که در نهایت به مقام ژنرالی در ارتش کره شمالی رسید اما سرنوشت کماندوی دوم بسیار متفاوت بود؛ او از رئیس جمهور کشور دشمن طلب بخشش کرد و با پذیرفتن انگ خیانت و تبادل اطلاعات سری در نهایت به سمتی مهم در دولت سئول دست یافت.

کره جنوبی اما سه ماه بعد در اقدامی تلافی جویانه گروهی ویژه موسوم به “واحد ۶۸۴” تشکیل داد تا طرح ترور کیم ایل سونگ، رهبر آن زمان کره شمالی را عملی کند. این واحد سری نیز که از ۳۱ نفر تشکیل می شد، عموما افرادی شرور  و بزهکار بودند که از سطح خیابان ها و یا زندان های کره جنوبی به “جزیره سیلمیدو” واقع در دریای زرد منتقل شدند تا تحت آموزش های سخت و سری قرار بگیرند.

silmido_map_nasa_world_wind

به گفته یک منبع آگاه در سئول به این افراد وعده داده شده بود در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات، حقوق و کار مناسب دریافت می کنند.

یانگ دونگ سو یکی از ماموران مرکز آموزشی سیلمیدو طی مصاحبه ای در سال ۲۰۰۴ با روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با بیان اینکه همه این افراد اراذل و اوباش خیابانی بودند، اعتراف کرد: برنامه آموزشی این واحد بسیار سخت و طاقت فرسا بود. به حدی که ۲۰% از آنها زیر فشار سنگین آموزش کشته شدند.

البته سختی این تمرینات زمانی برای واحد ۶۸۴ بیشتر شد که در پی گرم شدن روابط دو کره، عملیات لغو گردید.

rtr5b5l

یانگ در مصاحبه ای دیگر با روزنامه کره هرالد تصریح کرد: کلافه از ۳ سال برنامه سخت آموزشی و تمرین های کشنده و در حالکیه حتی اجازه ترک جزیره صادر نمی شد، اعضاء واحد ۶۸۴ دست به شورش زدند. آنها ابتدا به اتاق فرمانده مرکز آموزش رفتند با چکش جمجمه او را خرد کردند. سپس به سراغ ۶ افسر دیگر آموزش رفتند و تک تک آنها را کشتند.

بعد از خروج از جزیره گروه شورشی، با سرقت یک اتوبوس به سمت سئول حرکت کردند. اما پس از شناسایی و متوقف شدن توسط نیروهای امنیتی به جز دو نفر تک تک آنها با نارنجک های دستی اقدام به خودکشی کردند.

یانگ در ادامه گفتگوی خود با روزنامه نیویورک تایمز با تاکید بر اینکه آن واحد سری کاملا احساس استیصال می کردند، گفت: اعضا این واحد پس از لغو عملیات به این نتیجه رسیدند که دیگر هیچ گاه عملیات اجرایی نمی شود و درنتیجه از کار و پاداش خبری نخواهد بود و از سوی دیگر، هیچ گاه نمی توانند جزیره را ترک کنند.

یانگ که در جریان شورش در مرکز آموزشی از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفت، افزود: دو شورشی باقی مانده بعدها در دادگاهی نظامی محاکمه شده و پس از صدور حکم خیانت تیر باران شدند.

maxresdefault

درحالیکه اطلاعات بسیا اندکی در مورد واحد سری ۶۸۴ وجود داشت دولت کره جنوبی تا دهه ها وجود چنین گروهی را انکار می کرد و حتی شورش جزیره سیلمیدو را به “مزدوران مسلح کمونیست” نسبت داد.

در نهایت در سال ۲۰۰۶ دولت مرکزی گزارشی از وجود چنین واحدی ارائه کرد و در آن به برخی آموزش های صورت گرفته در جزیره سیلمیدو پرداخت. در سال ۲۰۱۰ نیز دادگاهی در کره جنوبی طی حکمی دولت این کشور را به پرداخت ۲۱۷ هزار دلار غرامت به خانواده های واحد ۶۸۴ محکوم کرد.

این مبلغ بدلیل آنچه مرگ یکی از اعضا خانواده و تحمل فشار روحی ناشی از آن خوانده شد، به بازماندگان اعضا واحد ۶۸۴ پرداخت شد.

اگرچه در حکم دادگاه آمده بود افراد فراخوانده شده از شدت و مرگبار بودن آموزش ها بی اطلاع بودند، اما کیم یی تائه یکی از فرماندهان یگان آموزش در اعتراض به این حکم به روزنامه کره ای گفت: ما هیچ وقت با آنها بد رفتاری نکردیم. اساسا آنها مجبور نبودند به جزیره بیایند. این افراد درخواست دادند و ما آنها را پذیرفتیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود