آیا غذا خوردن قبل از خواب، کار درستی است؟

این کار به کسانی که می خواهند وزن شان را نیز کاهش دهند، توصیه نمی شود

آیا غذا خوردن قبل از خواب، کار درستی است؟

فهرستی از کارهایی که بهتر است قبل از خوابیدن انجام شود، توسط انجمن ملی خواب ایالات متحده ارائه شده که عبارت از دور ماندن از استرس و نگرانی، حضور در اتاقی با نور کم و خاموش نگاه داشتن وسایل الکترونیکی از قبیل تلفن های همراه هستند. اما آیا در مورد غذا خوردن هم نکته خاصی وجود دارد که بهتر باشد از پیش از رفتن به تختخواب به آن توجه شود؟

eat-at-bedtime-1

در اینجا بد نیست مقدمه ای در مورد مراحلی که غذا پس از ورود به بدن مان می گذراند را مرور کنیم. وقتی غذا می خوریم، آن غذا با عبور از مِری وارد معده و به بخش های کوچک تری تبدیل می شود. سپس چند ساعتی، مسیری حدود ۷ متر را در روده کوچک طی می کند و تقریبا با همین روند وارد روده بزرگ می شود.

مشکل اصلی خوردن غذا پیش از خوابیدن این است که این کار تولید اسید رفلکسی می کند. بدترین حالت این است که دراز کشیدن به صورت افقی این تولید اسیدی را بیشتر هم می کند. به همین علت هم توصیه نمی شود بلافاصله بعد از صرف غذا برای نگاه کردن تلویزیون دراز بکشید. کسانی که به آسم مبتلا یا مستعد هستند، این کار تهدید بیشتری برای تنفس پرخطر آنها تلقی می شود.

یکی دیگر از دلایلی که غذا خوردن درست اندکی پیش از خوابیدن اصلا توصیه نمی شود این است که در برخی از فرهنگ ها که معمولا همراه غذا نوشیدنی های الکلی نیز مصرف می شود و حدود ۳۰ درصد از مردم آمریکا عادت به این کار دارند، وضعیت را بدتر هم می کند.

موسسه ملی بررسی اثرات الکل در آمریکا اشاره می کند، اگرچه مصرف الکل می تواند باعث شود که فرد زودتر به خواب برود از طرفی هم در فواصل ساعات اصلی خواب سبب پریدن های ناگهانی و یا زودتر بیدار شدن از خواب شود و مشکلات دیگر از این دست را پدید آورد.

drinking

برخی بر این باورند که غذا خوردن آن هم غذاهای سنگین و پرحجم اندکی پیش از خواب، سبب می شود که آن فرد روز بعد هم پرخوری کند و ولع بیشتری برای غذا خوردن داشته باشد. البته برای این ایده حمایت هایی نیز وجود دارد. به طور کلی، حیوانات که ما انسان ها گونه ای از آنها به شمار می آییم، به دلیل نوع متابولیسم بدن شان، با دریافت کالری بیشتر در ساعات اولیه روز، راحت تر می توانند آن را هضم و مورد مصرف قرار دهند. این موضوع به افرادی که قصد کاهش وزن را نیز دارند فراوان توصیه می شود.

perfect-meal

تفاوت فاحشی میان خوردن یک غذای پرحجمِ سنگین در ساعات پایانی شبانه روز با خوردن یک وعده سبک و سلامت وجود دارد که می تواند در میزان تولید اسید رفلکسی بسیار تاثیرگزار باشد. یک وعده کم حجم و مختصر غذا می تواند در میزان قند خون تعادل مناسبی را برقرار کند و به بهتر خوابیدن فرد کمک فراوانی نماید.

منبع: howstuffworks
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود