نیمی از مردم جهان تا ۲۰۵۰ نزدیک بین خواهند شد

نزدیک بینی عامل اصلی نابینی کامل تا چند دهه آینده

نیمی از مردم جهان تا ۲۰۵۰ نزدیک بین خواهند شد

نتیجه تحقیقات جدید نشان می دهد نیمی از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ به عارضه نزدیک بینی دچار می شوند و این در حالی است که خسارات مالی و جانی ناشی از آن بسیا فراتر از تصور ما خواهد بود.

برین هولدر مدیر و موسس یک مرکز چشم پزشکی در سیدنی استرالیا با اشاره به نتایج یک تحقیق، تاکید کرد: تغییر سبک زندگی و زُل زدن به صفحه مانیتور و یا تلفن های هوشمند به مدت طولانی در طول شبانه روز مهمترین عامل رشد ۸ برابری عارضه نزدیک بینی طی چند دهه آینده خواهد بود.

این فراپژوهش که بر مبنای ۱۴۵ تحقیق میدانی از سال ۱۹۹۵ تا کنون پیاده سازی شده، بیانگر این نتیجه است که در سال ۲۰۰۰ تعداد نزدیک بینان برابر با ۱.۴ میلیارد نفر (۲۳ درصد از جمعیت ساکن بر کره زمین) بوده است و این رقم با رشدی ۵۰ درصدی در سال ۲۰۵۰ به ۴.۸ میلیارد نفر خواهد رسید.

هولدر در پاسخ به این پرسش که چرا قدرت بینایی انسان ها هر روز در حال تضعیف است، گفت: تشدید و گسترش Myopia یا همان نزدیک بینی از دیر باز بیش از هر عامل دیگری، متاثر از عوامل محیطی بوده؛ بویژه تغییر سبک زندگی که بواسطه آن افراد زمان کمتری را در فضای باز گذرانده و در عوض زمان بیشتری را در طول روز در محیط بسته و پشت صفحه نمایش ابزارهای دیجیتال اختصاص می دهند.

3056862-inline-i-1-half-the-world-will-be-short-sighted-by-2050

وی افزود: مشکل تنها به ابزارهای دیجیتال محدود نمی شود. بسیاری از ما در محیط کارمان با ابزار و قطعات ریزی سرو کار داریم که تمرکز بر آنها برای ساعات طولانی می تواند باعث تضعیف دید دور ما شود.

این تحقیق همچنین هشدار داد: شیوع نزدیک بینی می تواند با افزایش ۷ برابری میزان نابینایی، به مهترین عامل کوری در جهان در سال ۲۰۵۰ تبدیل شود.

بی تردید این اعداد و ارقام بسیار نگران کننده هستند اما خسارات مالی گسترده روی نگران کننده دیگر سکه نزدیک بینی و تبعات آن است. بر اساس آمار موجود میزان خسارت های مالی ناشی از نزدیک بینی در جهان به بیش از ۲۰۲ میلیارد دلار می رسد، پیش بینی می شود این عدد با افزایش تعداد افراد نزدیک بین در جهان، روندی فزاینده خواهد داشت.

البته این اعداد و ارقام بدترین سناریوی ممکن را نشان می دهند. در واقع شرایطی که هیچ اقدام درمانی و یا پیش گیرانه ای برای مهار این روند صورت نگیرد؛ اما به هر حال نتیجه این تحقیق نشان می دهد طی چند دهه آینده بار دیگری یکی از جنبه های دنیای مدرن، بلای جان سلامت ما انسان ها خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود