غار یخیِ سحرآمیز که تنها در تابستان یخ می زند

اگرچه فرضیه هایی برای این پدیده نادر وجود دارد اما ...

غار یخیِ سحرآمیز که تنها در تابستان یخ می زند

در منطقه ای به اصطلاح سوئدی نشین در پاتر کانتری، ایالت پنسیلوانیای آمریکا و در نزدیکی شرق معدن کادراسپات، پدیده عجیب زمین شناسی مشاهده شده است. این پدیده نادر، در غار یا پناهگاه کوچکی به عمق دهانه حدود ۲ و نیم متر، دیده شده که در عمق حدود ۱۲ متری آن شکافی از یک لایه یخ وجود دارد. قندیل های یخی به بلندی ۷ متر و کلفتی کمتر از یک متر نیز در گوشه و کنار دهانه این غار قابل مشاهده هستند.

این منطقه، معدن یخ کادراسپات است که یکی از چندین و چند کارخانه تولید یخ است. با این تفاوت که برخلاف سایر مناطق، در اینجا در گرم ترین فصل های سال، ساخت یخ صورت می پذیرد. یخ ها در فصل تابستان شکل اولیه را به خود می گیرند و با گرم تر شدن هوا مراحل کامل شدن را طی می کنند. در فصل زمستان و زمانی که همه جا یخ زده و برفی است، یخ های این منطقه شروع به ذوب شدن می کنند و دیگر از یخ و یخ بندان خبری نیست.

coudersport-ice-mine-1

آنچه سبب چنین اتفاقی می شود تا کنون بدون جواب و به صورت یک راز باقی مانده است. اما نظریه هایی در این مورد ارائه شده. یکی از این نظریه ها این است که هوای سرد در فصل زمستان به سمت این غار سر می خورد و در میان شکاف های سنگ ها جای می گیرد. زمانی که این این هوای سرد به آب های زمینی نفوذ می کند، یخ شکل می گیرد. این اتفاق یعنی برخورد آب های زیرزمینی به هوای سرد تنها در فصل های بهار و تابستان صورت می پذیرد چرا که آب های زیرزمینی تنها در این دو فصل جاری می شوند.

زمانی که به فصل زمستان نزدیک می شویم، کوه یک بار دیگر، شروع به گرفتن هوای سرد و راندن هوای گرم به خارج می کند که این هوای گرم توسط صخره ها به دام می افتند. زمانی که گرما به سمت غاریخی حرکت می کند سبب ذوب شدن یخ هایی می شود که در فصل تابستان ساخته شده اند.

این معدن یخ که همان طور که گفته شد کادراسپات نام دارد در سال ۱۲۷۳ شمسی و توسط یک معدنچی نقره به نام جان داد کشف شد. سِر نهفته در این غار او را سردرگم کرده بود. جان در مورد تجارب خود در مواجهه با این معدن در سال ۱۲۹۲ شمسی و در نشریه ماهانه ساینس پاپیولار توضیحاتی داده بود.

تجربیات وی که شامل شکافتن صخره های چند متری و یافتن شکاف های محتوی یخ در اندازه ها و وزن های مختلف بود، این احتمال را که همین شکاف ها بتوانند هوای سرد را گرفته و آنها را به یخ تبدیل کنند را قوی تر ساخت. همچنین یافته های او این نتیجه را نیز در برداشت که این یخ ها نه تنها در داخل غار بلکه در بیرون آن نیز قابلیت تولید شدن را دارند.

تا پیش از آنکه ساینس پاپیولار چنین مقاله ای را به انتشار برساند، این مکان کاملا ناشناخته بود. اما امروزه جزء مناطق و جاذبه های گردشگری به شمار می آید. اگرچه نمی توانید وارد این غارها شوید اما این امکان وجود دارد که بتوانید روی سکوهای چوبی اطراف آن قرار گیرید و بر روی پشته های فلزی که در این سکوها تعبیه شده، تکیه بزنید و از هوای خنک این منطقه لذت ببرید.

بدون نظر

ورود