اینتلی‌پدیا؛ ویکی پدیایی مخصوص سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا

وب سایت مرموز دستگاه های امنیتی آمریکا برای جمع آوری و امکان انتشار محدود اسناد محرمانه

اینتلی‌پدیا؛ ویکی پدیایی مخصوص سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا

سرویس های امنیتی و جاسوسی آمریکا نوعی ویکی پدیای مخصوص به خود به نام «اینتلی‌پدیا» (Intellipedia) طراحی کرده اند تا از طریق آن به گردآوری و انتشار اطلاعات فوق سری و محرمانه ای بپردازند که انتشار عمومی آنها مسیر نیستند.

طرح ابتدایی این دایره المعارف جاسوسی که از سال ۲۰۰۵ شروع به کار کرده است، توسط CIA یا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ارائه شد. شبکه فوق‌سری اینتلی‌پدیا در حال حاضر برای دسترسی ۱۶ دستگاه اطلاعاتی که روی هم رفته تشکیلات امنیتی آمریکا را تشکیل می‌دهد امکان انتشار و یا ویرایش مطالب را فراهم می کند.

از زمان راه‌اندازی این ویکی (۲۸فروردین) تا کنون بیش از ۲۸۰۰۰ صفحه و ۳۶۰۰ کاربر ثبت‌ شده مشتری اینتلی‌پدیا شده اند. این ویکی سه نسخه دارد: ۱- فوق سری ۲- سری و ۳- حساس اما نه محرمانه.

برای ورود به این دایره المعارف، نیاز به اعتبار یا کد امنیتی است. آنچه در پی می آید نگاه عمیق تر پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر به وب سایت امنیتی-اطلاعاتی اینتلی‌پدیا است.

nsa-1
پیش از ورود به Intellipedia نیاز است کاربر از طریق درگاه Intelink ثبت نام کند. در این لینک به شما هشدار داده می شود، این سایت متعلق به دولت آمریکا است و هرگونه تلاش برای ورود بدون اجازه و دسترسی به مطالب، اقدامی مجرمانه تلقی شده و پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.

 

nsa-2
می توان از دو طریق وارد سایت شد. اگر VPN مناسب دارید، می توانید از طریق اینترنت ثبت نام کنید. یا اگر کارت های رایج دسترسی (CAC) در اختیار دارید، قادر خواهید بود آن را به کارت خوان محل کارتان متصل کرده و وارد شوید.

 

nsa-3
شرکت گوگل تامین کننده نرم افزار جستجوگر و همچنین سرورهای اینتلی‌پدیا است. به نوشته سان فرانسیسکو کرونیکل این سرورها روزانه ترافیک بسیار بالایی را تحمل می کنند. گفته می شود نسخه فوق سری اینتلی‌پدیا بیش از نسخه های دیگر، ترافیک کاربری دارد.

 

nsa-4
آمارها حاکی است تنها در سال ۲۰۱۴ این ویکی ۲۵۵ هراز نفر متقاضی ثبت نام داشت که از بین شان ۱۱۳ نفر توانستند، جواز ورود به سایت را پیدا کنند. از صفحات اینتلی‌پدیا ۲۹۰ میلیون بار بازدید شده است و ۶.۳ میلیون بار مطلب مختلف ویرایش شده اند.

 

nsa-5
اگرچه ورود به سایت برای ما به عنوان انسان های عادی ممکن نیست اما به لطف برخی اسکرین شات های منتشر شده، دست کم می توانیم درک بهتری از ساختار کلی آن بدست بیاوریم.

 

-6
برخی کاربران ویکی پدیا، اسکرین شات هایی از اینتلی‌پدیا منتشر کرده اند که نشان می دهد شکل ظاهری این سایت بسیار شبیه به ویکی اصلی یا همان ویکی پدیا است. مهمترین تفاوت ظاهری این دو سایت در نوار رنگی بزرگی است که سطح محرمانه بودن مطلب را مشخص می کند.

 

nsa-7
در تصویر بالا نتیجه یکی از جستجوهای انجام شده در این سایت دیده می شود.

 

nsa-8
ورودی سایت بسیار شبیه به ویکی پدیا است و به نظر می رسد با یک کپی کلمه به کلمه مواجه هستیم.

 

nsa-9
اما ویکی پدیا و اینتلی‌پدیا در توضیحات کاربردی و نحوه استفاده از سایت با یکدیگر تفاوت های چشم گیر دارند.
nsa-10
بر خلاف ویکی پدیا، این ویکی امنیتی-اطلاعاتی در بالا و پایین هر مطلبی به طبقه بندی آن اشاره می کند که برای مثال در تصویر بالا که مربوط به (Conch Republic) است، از کلمه غیر محرمانه استفاده شده. حرف U هم بیانگر غیر محرمانه بودن مطلب است.

 

nsa-12
اما در همه مطالب اینگونه نیست. برای مثال در توضیحات مربوط به شهر واتیکان، اینتلی‌پدیا مستقیما به سراغ اطلاعاتی می رود که تحلیلگران امنیتی و اطلاعاتی به آن نیاز دارند.

 

nsa-13
سایت اینترنتی دیگری به نام (Black Vault) وجود دارد که به نام نویسی از متقاضیان دسترسی به اینتلی‌پدیا می پردازد. جان گرین والد، بیان گذار این سایت خود شخصا، گزارش هایی در مورد عملیات “جلگه خوک ها” (عملیات نافرجام سیا در کوبا بر علیه کاسترو) و ترور جان اف کندی در آن منتشر کرده است.
nsa-14
اما تصویر بالا مواردی است که اینتلی‌پدیا در مورد این عملیات منتشر کرده. این مطلب که به تازگی از طبقه بندی خارج شده است، به عملیات نافرجام سیا در حمایت از شبه نظامیان کوبایی بر علیه فیدل کاسترو اشاره دارد. رسوایی عملیاتی که سرخوردگی بزرگی برای دولت کندی در دهه ۶۰ بوجود آورد.

 

nsa-15
در حالیکه یکی از تئوری های مهم موجود درباره ترور جان اف کندی، توهم دست داشتن سیا در این قتل است، به هیچ وجه نمی توان انتظار داشت اینتلی‌پدیا به این گمانه زنی ها دامن بزند. آنچه در این باره در اینتلی‌پدیا می خوانیم بر احتمال دست داشتن KGB (سازمان جاسوسی روسیه) در این تراژدی متمرکز گشته.

 

nsa-16
اینتلی‌پدیا درباره سفینه های فضایی و پشقاب پرنده های ناشناس هم اطلاعات چندانی ارائه نمی دهد. این تنها تصویری است که در این مورد می توان در اینتلی‌پدیا یافت.

 

nsa-17
گرین والد در (The Black Vault) بر این نکته تاکید دارد که، اینتلی‌پدیا در پاسخ به پرسش هایی همچون بمب افکن B-21، هکری معروف به نام گاسیفر و یا “رفتارهای ماورالطبیعه” کاملا بی پاسخ است.

 

nsa-18
نکته جالب دیگر در مورد این سایت، تلاش کاملا بی نتیجه کابران عادی برای دسترسی به اطلاعات مربوط به ادوارد اسنودن است. اینتلی‌پدیا صفحه مربوط به بزرگترین افشاگر اطلاعاتی آمریکا را کاملا خالی تحویل کاربران می دهد.

مقامات اطلاعاتی به قدری نسبت به این طرح امیدوارند که در نظر دارند دسترسی به آن را برای استرالیا،‌ کانادا و انگلیس نیز فراهم کنند. حتی ممکن است در چارچوب این شبکه از چین برای تدوین گزارش طبقه‌بندی‌نشده اطلاعاتی در زمینه تهدید جهان از سوی بیماری‌های واگیردار کمک گرفت.

در پی ماجرای حملات یازدهم سپتامبر،‌ اصلاحاتی در نحوه فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی متعدد آمریکا صورت گرفت که بر این اساس،‌ این سازمان‌ها زیر نظر دفتر مدیر اطلاعات ملی درآمدند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Ali Ghanbari مهر ۷, ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود ؛ چیزی مثل همون سامانه مجرمین ایران هست