لرستان، عروس آبشار های ایران

تقریبا نیمی از جاذبه های لرستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند

لرستان، عروس آبشار های ایران

لرستان، سرزمین آبشار های خروشان ایران است

لرستان، خطه غیور مردان و شیر زنان قوم لر و یکی از جذاب ترین مقصد های گردشگری ایران زمین است. لرستان با ده ها آٖبشار خروشان که برخی بیش از ۱۳۰ متر ارتفاع دارد، طبیعتی بکر داشته که طبق گفته های مسئولان، ظرفیت تولید ۴ میلیون تن محصول کشاورزی را به واسطه فراوانی آب، در اختیار دارد. لرستان را باید عروس آبشار های ایران دانست، جایی که یکی از دیدنی ترین نقاط کشور که متاسفانه برای خیلی از هموطنان، ناشناخته مانده است.

این استان در واقع، یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب کشور به شمار می رود که علاوه بر ظرفیت های فرهنگی و تاریخی، از جذابیت های طبیعی فراوانی نیز برخوردار است.

لرستان، دیار اول ها

l2

لرستان، هم چون تبریز که شهر اولین های ایران است، در سال های اخیر، رتبه های اول زیادی در میان استان های کشور از آن خود کرده که نشان دهنده توان مندی ممتاز این استان در عرصه های مختلف صنعتی به شمار می رود.

رتبه اول در زمینه تولید لوبیای ایران در اختیار لرستانی هاست. رتبه اول کارآموزی دانشگاه های دولتی مربوط به محافل آکادمیک این استان است. در زمینه شاخص تراکم دامپروری نیز رتبه نخست را در صنعت دامپروری ایران به خود اختصاص داده اند.

این استان در سال های اخیر، رتبه نخست در زمینه توسعه و تجهیز مدارس را در بین مدارس ایران دریافت کرد. لرستانی ها در زمینه تولید بچه ماهی، تولید ماهی سرد آبی و تکثیر بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول کشوری را از آن خود کرده اند که نشان دهنده ظرفیت های بالای صنعت شیلات در این منطقه است. این منطقه، رتبه نخست کشوری در زمینه کاهش آتش سوزی جنگل ها را نیز در اختیار دارد. هم چنین رتبه نخست صنایع خدمات سبز (Green services) به این استان اختصاص یافته است.

اعتبار صنعت شیلان لرستان به قدریست که اخیرا بیش از ۱۰ میلیون یورو توسط سرمایه گذاران فرانسوی در طرح های توسعه شیلات آن سرمایه گذاری شده و بیش از ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی در این خطه مشغول به فعالیت است.

گفتنی است، رتبه اول آزمون سراسری علوم ریاضی در سال ۹۵ نیز به جوان الیگودرزی اختصاص یافت. بنابراین، لرستان را باید یکی از پیشگامان توسعه در کشور قلمداد کرد.

برای طبیعت گرد ها، همان اندازه که گردش در دنیای زیر زمینی (غارها) جذابیت دارد،‌ اکوسیستم روی زمین نیز مورد توجه بوده که یکی از آن ها،‌ آبشار ها و چشمه های خروشان و جوشان بوده که خوشبختانه در سراسر ایران پراکنده هستند.

l14

(در لرستان، تابلو های زیادی در جاده، شما را به سمت آبشار های زیبای ایران راهنمایی می کند)

در ایران، بیش از ۱۸۰ آبشار ثبت شده وجود دارد که شمار زیادی از این آبشار های جذاب، در استان های مازندران و لرستان وجود دارد. معمولا مقصد های گردشگری که از وضعیت آب خوبی برخوردار باشند، مانند کردستان،‌ مازندران و لرستان، همواره در طول سال با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی مواجه می شوند. مخصوصا برای طبیعت گرد ها که در واقع مولفه آب و هوای مقاصد، تاثیر زیادی در انتخاب شان دارد.

لرستان کجاست؟

l15

(از لاله های واژگون درود تا دریاچه گهر لرستان)

خیلی عجیب نیست که در عصر پروازهای لحظه آخر کیش، آنتالیا، کوشی آداسی، دوبی، گرجستان و مالزی، میلیون ها هموطن، از نوش آباد، تیمره، هرمز، مازیچال و ماسوله و شهر سوخته و تاریخی ترین شهر دنیا (یزد) خبر نداشته باشند. خیلی عجیب نیست که میلیون ها ایرانی تا کنون به لرستان نرفته باشند.

لرستان کجاست؟ لرستان در غرب ایران است. جایی با آب و هوای معتدل و کوهستانی که در کوه های زاگرس میانی واقع شده و فضای دلفریبی را در برابر دیدگان هر رهگذری به تصویر می کشد.

لرستان، یکی از بلند ترین کوه های ایران را دارد. اشترانکوه، با ارتفاع ۴۱۵۰ متر، بلند ترین نقطه استان است و از فراز آن می توان دیار قهرمان پرور لرستان را مشاهده کرد که طبیعتش، در بعضی جاها گویی تابلویی نقاشی به وسعت آسمان است.

l3

این استان دارای آثار باستانی و تاریخی فراوانی بوده که به هزاران سال پیش باز می گردد. در واقع باستان شناسان، به خصوص پژوهش هایی که در ۴۰ سال اخیر توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی صورت گرفته است، نشان می دهد که لرستان، یکی از پایتخت های باستانی ایران به شمار می رود. کنده کاری غارها، سفالینه ها و اشیای مفرغی متعلق به چند هزار سال پیش لرستان، نشان دهنده ظرفیت های عالی فرهنگی، تاریخی و باستانی این خطه است.

لرستان و ویژگی های طبیعی

l4

طبعیت لرستان، کوهستانی است و به همین دلیل، مردم کوهستان، بدن های ورزیده داشته و از تغذیه خوبی برخوردارند. این خصیصه را در سبک زندگی و وضعیت جسمانی لرها می توان مشاهده کرد. بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره ای را در خود جای داده است که خوشبختانه نیمی از آن ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

آب و هوای منحصر به فردی این اقلیم دارد. این تنوع اقلیمی از شمال به جنوب و از شرق به غرب استان کاملا مشهود است و بسیاری از گردشگران را جذب خود می کند. اگر عادت شمال رفتن ایرانی ها،‌کمی متعادل شود، بسیاری از نقاط بگر و منحصر به فرد گردشگری ایران زمین، بهتر شناخته می شود که یکی از آن ها، اردبیل و لرستان است.

در زمستان، بخش های جنوبی استان دارای هوایی مطبوع و بارانی بوده در حالی که در همان لحظه بخش های شمالی با برف و کولاک همراه است. لرستان، خرم آباد را دارد که یکی از خرم ترین های ایران است. جایی که از آب و هوای معتدل در زمستان و تابستان برخوردار است و تورهای بسیاری در سال های اخیر، به این منطقه سفر کرده اند.

با این حال، بروجرد، در زمستان سرد و در تابستان، یک ییلاق عالی برای طبیعت گرد ها است. طبیعت سوباتان را می توان تا حدودی در این منطقه مشاهده کرد.

در غرب لرستان، سفیده کوه را می بینید که عشق کوهنوردان استان است. در شرق استان، جاهایی مانند درود، الیگودرز را شاهد هستیم که بارش باران در آن جا بسیار است. الیگودرز نیز از زمستانی بسیار سرد و تابستانی معتدل برخوردار است.

l5

(تصویر پارک بین المللی بروجرد در استان لرستان)

لرستان با این تنوع آب و هوایی منحصر به فرد در اقلیم خشک ایران زمین، تفرجگاه های بسیاری دارد که تخت شاهی، هنام، شیرز، مخمل کوه، بابا عباس و حتی نوژیان و تنگه چشمک از آن جمله هستند و اگر به این خطه رفتید، سراغ این اسامی را از اهالی بگیرید که لحظات خوشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

l6

(تصویری زیبا از تفرجگاه تنگه چشمک اشترانکوه لرستان)

۴۵ آبشار در استان لرستان ثبت شده که از نظر شمار آبشار ها،‌ رتبه دوم را در اختیار دارد. آن هم در کشوری که از ۱۸۳ آبشار ثبت شده برخوردار است، این تعداد آبشار،‌ خبر از رونق کشاورزی و دامداری و سرزمین بکر از جذابیت های طبیعی و گردشگری دارد. آبشار چکان لرستان، یکی از عجایب طبیعی این استان به شمار می رود. در لرستان، هم چنان آبشار های مختلفی در حال کشف است که در سال ۹۲، دو مورد جدید به آن اضافه شد.

اکنون آبشارهای دیدنی این استان را با هم مرور می کنیم:

آبشار بیشه: آبشاری از دل زاگرس

l7

این آبشار در دل کوه های زاگرس قرار گرفته و تنها ۶۰ کیلومتر تا مرکز خرم آباد فاصله دارد. یعنی نیم ساعت با خودروی شخصی!

باید توجه داشت که در کنار این آبشار امکانات گردشگری کافی از جمله اقامتگاه برای گردشگران وجود دارد. امکانات اطراف آبشار بیشه شامل هفده پلاژ، هفت چادر، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی است. بنابراین شما می توانید با خیالی راحت از امنیت منطقه ساعاتی خوش را در اطراف این آبشار زیبا سپری کرده و حتی اگر اهل کمپ کردن و اقامت در دل طبیعت هستید، شبی را آنجا در دل طبیعت بگذرانید.

l9

چشم انداز آبشار بسیار زیباست و همان طور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید، مکانی فوق العاده رمانتیک برای تصویر برداری به شمار می رود.

یکی از نادر ترین آبشار های عروس آبشار های ایران را باید همین آبشار قلمداد کرد که ۴۸ متر ارتفاع دارد و در واقع ۱۰ متر نیز از محل ریزش تا وصل شدن به رودخانه سزار، فاصله دارد. عرض این آبشار، حدود بیست متر گزارش شده است.

l8

به دلیل قرار گیری این آبشار جذاب در کنار راه آهن تهران خوزستان، مسافران این خط می توانند وقتی از درود گذر می کنند، این منطقه را مشاهده نمایند.

آبشار آب سفید: عروس آبشارهای ایران

l10

در شهر آبشارها و در عروس آبشار های ایران، آبشاری قرار دارد که آن را عروس آبشار های کشور می دانند. آبشاری که موقعیت جغرافیایی عجیبی دارد. این آبشار، از دل تونلی که خود در دل یک کوه سنگی بزرگ قرار گرفته به بیرون سرازیر می شود. ارتقاع هشتاد متری و عرض تاج آن در فصل پر آب به حدود هشت متر می رسد.

دلیل نام گذاری این آبشار به عنوان آب سفید آن است که که در طی مسیر ریزش آب به زمین، آب با هوا مخلوط شده و در هنگام برخورد با سنگ ها، به صورت حباب های سفید رنگ در می آید.

اهالی منطقه، آب این آبشار را یکی از بهترین و سالم ترین آب های معدنی ایران می نامند که از دل کوه های صخره ای بیرون آمده و سپس به یک حوضچه سرازیر می شود.

این آبشار در واقع در ۵۰ کیلومتری الیگودرز قرار دارد و در منطقه پشتکوه رلفی واقع شده و و همواره پذیرای گردشگران داخلی و بین المللی زیادی است.

l100

باید اضافه کنیم که پوشش گیاهی و جنگل های اطراف آبشار، طراوت و لطافت و زیبایی خاصی به این منطقه گردشگری داده است. برای رفتن به این آبشار، می بایست از طریق طریق روستاهای کاکلستان و قلیان که با کوه های سر به فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو مناظر چشم نوازی پوشیده شده، عزیمت کنید.

l11

(نقشه مسیر دسترسی به عروس آبشارهای ایران)

برای رسیدن به این عروس طبیعی زیبا، در امتداد این مسیر، زیارتگاه “مومد حسن” قرار دارد که در میان مردمان بختیاری از جایگاه ویژه و قابل احترامی برخوردار است. هوای منطقه بسیار خنک و دلپذیر است و در شب های تابستان نیز بهتر است چادر داشته باشید و شب را در چادر بگذرانید.

آبشار نوژیان: از مرتفع ترین های ایران

k12

از دیگر آبشار های این استان می توان به آبشار نوژیان اشاره کرد. این آبشار از مرتفع ترین آبشار های کشور بوده که در کوهستان های سر به فلک کشیده استان لرستان قرار دارد. اگر به ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد بروید، منطقه ای به نام نوژیان را خواهید دید که یکی از جذابیت های طبیعی آن، در واقع همین آبشار ۹۵ متری با عرض ۵ متر است.

در لرستان، نوژیان را یکی از تفرج گاه های معروف منطقه می دانند. در این تفرجگاه، گیاهان دارویی فراوانی وجود دارد و احتمالا اگر سری به مغازه های خرده فروشی اطراف هم بزنید، بتوانید گیاهان دارویی خشک شده را تهیه کنید.

طبیعت تابستانی خنک و دل انگیز آن به گونه ای است که بسیاری از مسافرانش را شیفته خود می کند و خیلی ها هر از گاهی از هر نقطه ایران به این جا عزیمت می کنند. گویی آبشار ها هم در این طبیعت مرموز، قدرت جاذبه فراوانی دارند که برای اهالی انرژی مثبت، محسور کننده است.

باید اضافه کنیم که در واقع آب آبشار نوژیان از چشمه های بالا دست تامین می شود و در ابتدای فصل بهار طبیعتا پرآب تر است. هر چه به اواخر تابستان نزدیک می شویم (بخصوص در ایام خشکسالی)، آب آبشار کمتر شده و از زیبایی آن نیز خواهد کاست.

l13

اگر به دیدار این آبشار دل انگیز بروید، رودخانه کوچکی را در سمت راست آن مشاهده خواهید کرد که آب آن از چشمه های متعددی که فاصله کوتاهی از هم دارند تامین می شود و در نتیجه رودخانه کوچکی را تشکیل داده که به رودخانه سزار می ریزد.

l24
همان طور که ابتدای گزارش بدان اشاره شد، لرستان یکی از قطب های پرورش ماهی کشور است و در واقع آب این رودخانه خنک بوده و محل مناسبی برای پرورش ماهی سردآبی همچون قزل آلا است. از این رو در پایین آبشار وجود حوضچه های پرورش ماهی، نشانی از توسعه و زایندگی است که چشم را می نوازد.

راه ارتباطی آن از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالت یا از راه آهن به ایستگاه کشور و از آن طرف هم با پای پیاده حدود دو ساعت پیاده روی به سمت آبشار است.

آبشار شیرزر

l16

از جمله آبشار های جذاب استان، می توان به آبشار شیرزر اشاره کرد. آبشاری که در یک دره حیرت انگیز قرار گرفته و جذابیت های طبیعی بسیاری در کنار آن قابل مشاهده است. درختان وحشی پر میوه در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولاد قباد، از جمله طبیعت های زیبای لرستان بوده که با صخره های تیز و تند، صخره نوردان را به مبارزه دعوت می کند.

در این تنگه شگفت انگیز، درخت های کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی مشاهده می شود که در کنارشان آثار تاریخی نیز کشف شده است و نشانی از تاریخ کهن منطقه دارد.

l18

(یکی از دره های جذاب لرستان)

در واقع آب و هوای سرد و کوهستانی این منطقه پوشش گیاهی و جنگلی بکری به وجود آورده و از پوشش جانوری خوبی برخوردار است که عظمت طبیعت را می توان در دل این تنگه دید و با تمام وجود به آرامشی عجیب رسید.

l17

(نقشه مسیر دسترسی به آبشار شیرزر)

طبق مشاهدات، رود کوچکی از میان این تنگه عبور می کند، رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده است. کوه ها، صخره های منحصر به فرد، پوشش گیاهی و جنگلی زیبا، طبیعت دل انگیز و آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید زیبایی خاصی به این دره تنگ و صخره ای بخشیده است.

آبشار چکان

l19

آبشار چکان، از جمله آبشار های زیبای ایران در این استان سرسبز جای دارد و در واقع در جنوب غربی الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان قرار دارد. فاصله اش تا خرم آباد بیش از ۱۴۰ کیلومتر است که با یک ساعت و اندی رانندگی می توان به آن رسید و از چشم انداز های زیبای منطقه نیز بهره برد.

آبشاری با ۳۰ متر ارتفاع و ۵ متر عرض، جذابیت های طبیعی فوق العاده ای دارد. در واقع این آبشار از درون غاری مشرف بر زمین های زراعی چکان بیرون می جهد و طول فوران آن به ده ها متر می رسد. در پیرامون این آبشار دل انگیز، آبشار منطقه ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است که در دو الی سه کیلومتری آن امام زاده ای به نام ابوعلی (ع) واقع شده و برای رفتن به آن، اگر چه تابلوی راهنمایی وجود ندارد اما همه مسیر را به شما نشان خواهند داد.

آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشک می شود و در روزهای اولیه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بیرون می جهد، این آبشار یکی از عجایب و زیبایی های طبیعت استان لرستان محسوب می شود. در کنار این آبشار دل انگیز پوشش گیاهی و درختانی همانند گردو، زال زالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و غیره وجود دارد.

l20

به سه طریق می توان به دیدن این آبشار زیبای لرستان رفت که از جمله آنها راه ارتباطی دورود به ایستگاه راه آهن سفید دشت به طرف شول آباد با جاده شنی، راه دورود به شاپله، تنگ ناله شنه چکان که این جاده مالرو و مخصوص کوهنوردی است و مسیر الیگودرز با اتومبیل به طرف شول آباد چکان که با اتومبیل تا چند کیلومتری آن جاده وجود دارد.

آبشار وارک: آبشاری با سرچشمه سنگی

l21

ازدیگر آبشار های جذاب منطقه، می توان به آبشار وارک اشاره کرد. این آبشار در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور محسوب می شود و برای رسیدن به آن، نیم ساعت رانندگی کفایت می کند. محلی که برای تهرانی ها یادآور درکه و شیر پلا است.

آبشار وارک در مسیر خرم آباد، از نوع آبشار دوقلو بوده و سرچشمه آبشار وارک یک صخره سنگی است که پس از طی حدود پانزده متر از صخره دوم فروریخته و آبشار دوم را به وجود آورده است.

درختان زیبای بلوط و انجیر کوهی، به همراه طبیعتی بکر و زیبا، به اطراف این آبشار جلوه خاصی داده اند.

l22

همان طور که در تابلوی مربوط به آبشار نوژیان مشاهده کردید، این آبشار نیز نزدیک همان آبشار قرار دارد. در فصولی که کم آبی باشد، ارتفاع قسمت اول هفت متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم پانزده متر با عرض شش متر خواهد بود که یکی از زیباترین منظره ها را در این منطقه حلق کرده است.

در فصل پرآبی حداکثر ارتفاع این آبشار به شصت متر می رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می گیرد. اطراف این آبشار پوشیده از درختان بلوط، گلابی، زالزالک و سایر درختان است.

فاصله آبشار از سه راهی پلیس خرم آباد-بروجرد ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

l23

(نقشه مسیر خرم آباد به بروجرد)

اگر از پلیس راه حدود ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی خرم آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است. همان طور که گفتیم، تابلوها در این استان خیلی مطلوب نیست و در اختیار داشتن GPS، نقشه یا استفاده از راهنمای محلی توصیه می شود.

آبشار گل هو یا کاکا رضا
l25

آخرین آبشاری که در این گفتار معرفی می کنیم، آبشار گل هوا یا کاکا رضا نام دارد. علت نام گذاری این آبشار، مکان قرار گیری آن بوده که در روستای کاکا رضای استان سر سبز لرستان واقع شده است. این آبشار در ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد قرار دارد و هم چون برخی از آبشار های لرستان، در داخل دره ای پوشیده از درختان زیبای بلوط و کشتزار های صیفی و حبوبات قرار دارد. آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر، جایی است که کوه های الشتر نیز دیده می شود.

در واقع وجود دره هایی پر آب و گیاهان و خزندگان و آبزیان کوچک در بالای آبشار،‌ زیبایی حیرت انگیزی را روبروی دیدگان هر رگذری به تصویر می کشد و نظرها را خیره می کند.

اگر به این منطقه سفر کنید، در طول مسیر، سیاه چادرها و رمه های بزرگ عشایر بر دامنه های پرسخاوت زاگرس دیده می شوند. رودخانه کاکا رضا به طول نود کیلومتر یکی از عوامل موثر طبیعی در این منطقه است که از دهستان قائدرحمت در پنجاه و هفت کیلومتری شرق خرم آباد سرچشمه گرفته و با مخلوط شدن با رود کهمان، رود کشکان را تشکیل می دهد که در انتها به رود بزرگ کرخه متصل می شود.

l26

گفته می شود که کهمان، گلهو و کاکا رضا، سه منطقه خوش آب هوا در شهرستان سلسله لرستان بوده و از مناطق نمونه گردشگری استان به شمار می روند. مرکز این شهرستان، شهر الشتر است که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال خرم آباد و در مسیر جاده خرم آباد به دلفان قرار دارد.

باید توجه داشت که کاکارضا از نام «کاکه رها» یا «کاکه ردا»، یکی از بزرگان و پیروان اهل حق که در این روستا مدفون‌شده، آمده و هم‎اکنون مقبره وی زیارتگاه بسیاری از اهالی منطقه است.

[ منابع:اداره گردشگری لرستان، ایران دزرت، ایرنا، ایسنا، مهرنیوز، لرستان خبر]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود