رولز رویس رضا شاه، صاحب پلاک تاریخی می شود

با مجله هفتگی گردشگری روزیاتو همراه شوید

رولز رویس رضا شاه، صاحب پلاک تاریخی می شود

با مجله هفتگی گردشگری روزیاتو همراه شوید

هم چون روال هفته های قبل، مجله هفتگی گردشگری روزیاتو نگاهی داشته به آخرین خبر ها از دنیای میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشورمان تا با رویداد های این عرصه در هفته ای که گذشت آشنا شویم.

پایان تابستان و آغاز فصل پاییز، فرصت های جدیدی را برای علاقه مندان به گردشگری کشورمان فراهم کرده است. ما نیز تلاش می کنیم در سرویس گردشگری روزیاتو، پیشنهاد های پاییزی را به ایران دوستان عزیز معرفی کنیم.

در مجله این هفته،‌ خبرهای جالبی از دنیای گردشگری ایران بیان می شود و علاقه مندان در جریان چند و چون مهم ترین اتفاقات این عرصه قرار می گیرند.

۱۵ هتل ۵ ستاره تا سال آینده به بهره برداری می رسند

t12

(تصویر هتل ۵ ستاره روی آب ترنج در جزیره کیش)

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعلام کرده است که تا پایان دولت یازدهم، ۱۵ هتل چهار و پنج ستاره به بهره برداری خواهند رسید. این در حالیست که با وجود رونق گردشگری خارجی در ایران، همچنان زیر ساخت های گردشگری در ایران به خصوص در عرصه هتل هایی با استاندارد های جهانی، چندان آمادگی پذیرایی از گردشگران را ندارد.

تا سال ۹۲، تعداد هتل های ۵ ستاره ایران، ۱۳۰ واحد برآورد می شد که این رقم با آمدن دولت جدید، به ۱۶۰ واحد افزایش یافت. انتظار می رود تا پایان سال ۱۳۹۶، شماره هتل های ۵ ستاره کشور به ۱۹۵ واحد برسد که بخشی از نیاز گردشگران خارجی را تامین خواهد کرد.

طبق اعلام معاون سرمایه گذاری سازمان گردشگری، ۱۷۵ هتل ۴ و ۵ ستاره در حال ساخت هستند که پیشرفت فیزیکی آن ها به ۲۰ الی ۸۰ درصد رسیده است.

گفتنی است، همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ مهرماه از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با مشارکت هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی برگزار خواهد شد. هدف از این رویداد، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران، فرایندها، قوانین، مقررات، مشوق‌ها و روش‌های تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاری، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های برندهای صنعت گردشگری دنیا، شناسایی و تبیین پروژه‌های مهم برای جذب سرمایه‌های خارجی و ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد بود.

امیدواریم با توسعه هتل های استاندارد در ایران، آرمان ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۱۴۰۴ عملی شود.

۵۰ درصد هتل های کشور استاندارد نیستند

معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشورمان اخیرا اعلام کرده است که ۵۰ درصد هتل های ایران استانداردهای لازم را ندارند. آقای موحد در کنفرانس خبری که به مناسبت معرفی برنامه های ۵ مهر،‌ روز جهانی گردشگری در ایران برگزار شد،‌ در این رابطه گفته است:‌

ما با طیف وسیعی از هتل های ایران رو به هستیم که تنها نشانه های افتخاری دارند و باید ساماندهی شوند که البته این کار چندان آسان نیست.

انتظار می رود برای رونق صنعت گردشگری کشور در سال های آینده و جلوگیری از خروج ارز از کشور، توسعه استاندارد سازی و حرفه ای گرایی در صنعت مدیریت میزبانی (Hospitality management) توسعه یابد.

شازند اراک، بیش از ۸ هزار سال قدمت دارد.

t2

کاوش های باستان شناسی در تپه قلعه سر سختی شازند به کشف سفال های ساده و منقوش، ابزارهای سنگی و استخوانی منجر شده که تداوم سکونت در محوطه کاوش شده از حدود ۸ هزار سال پیش تا دوره قاجاریه را نشان می دهد.

بر اساس نظرات سرپرست کاوش ها، نتایج یافته های فرهنگیِ کاوش محوطه سرسختی ، نشان دهنده تداوم سکونت در این منطقه است و بر اساس لایه نگاری در سال ۱۳۹۱، این محوطه دارای آثاری از دوران نوسنگی مانند مس سنگی، مفرغ، آهن و دوران اشکانی و ایلخانی است.

یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناختی این دوره، اسکلت انسانی است که اطلاعات بسیار مهمی در خصوص شیوه تدفین در دوره نوسنگی تپه قلعه سرسختی در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین براساس تاریخ گذاری‌های صورت گرفته، این اسکلت ۷۵۰۰ سال قدمت دارد و به صورت چمباتمه‌ای یا جنینی دفن شده است.

تپه قلعه سرسختی عُلیا شازند در حاشیه شرقی زاگرس مرکزی ایران قرار گرفته است. این منطقه از سلسله کوه‌های بلندی تشکیل شده که ادامه سلسله کوه‌های زاگرس مرکزی به شمار می روند. منطقه یاد شده از جهت شمال غرب به شهرستان ملایر، از جهت غرب به حوضه شهرستان بروجرد، از جهت جنوب به شهرستان الیگودرز و از جهت شمال شرق و شرق به شهرستان اراک و کمی آن طرف تر به مرکز فلات ایران منتهی می‌شود.

اسناد تاریخی مرمت معبد آناهیتا رونمایی شد

t3

به مناسبت هشتاد و شش سالگی ثبت ملی شهر تاریخی بیشاپور مراسمی در خانه جهانگردی شیراز با هدف معرفی این شهر ساسانی برگزار و برای نخستین بار اسناد تاریخی و تصویری مرمت معبد آناهیتا رونمایی شد.

روابط عمومی میراث فرهنگی فارس و رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون در این مراسم اظهار داشتند: شهر بیشاپور در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۱۰ با شماره ۲۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

محمدرضا معینی با اشاره به اینکه این برنامه به معرفی تخصصی بیشابور اختصاص دارد، گفت: “به‌ مناسبت هشتاد و ششمین سال ثبت بیشابور، بانک جامع سفالینه‌های ساسانی استان فارس تاسیس و راه‌اندازی شده است. معینی افزود: با توجه به اینکه پایگاه پژوهشی شهر بیشاپور دارای موزه تخصصی ساسانی و کتابخانه است، در نظر داریم کارگاه دائم حفاظت و مرمت گچ بری‌های ساسانی را نیز راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه در شهر تاریخی بیشاپور گچبری‌های متعددی وجود دارد، افزود: در حال حاضر می توان گچبری‌های تاریخی این شهر را در تالار تشریفات و ایوان موزایک مشاهده نمود.

خط مسافری دریایی ایران-پاکستان تا سال آینده راه اندازی می شود

شما می توانید از سال آینده از طریق بند چابهار، به کراچی پایتخت پاکستان سفر کنید. مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که با توجه به نزدیکی دو بند چابهار و کراچی در نوار ساحلی عمان، مسافرت دریایی می تواند روابط دو کشور را ارتقا دهد.

رونق گردشگری دریایی در ایران می بایست در راستای توصعه صنعت گردشگری ایران مورد اهتمام جدی مسئولان قرار بگیرد. ما در کشوری قرار داریم که شمال و جنوب آن، از طریق دریا به نقاط مختلف جهان متصل می شود و استفاده از این پتانسیل، رونق گردشگری بین المللی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

براساس آمار منابع رسمی، بیش از ۵ هزار و هشتصد کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب وجود دارد. از سویی نیز وجود سواحل متنوع ماسه ای و بنادر تاریخی می تواند فرصت خوبی برای دست اندرکاران و برنامه ریزان کشور برای سیاست گذاری در حوزه گردشگری دریایی باشد.

قابل ذکر است که گردشگری دریایی و ساحلی، یکی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در جهان است و در بیشتر کشورهای دنیا توجه به تورها و حمل نقل دریایی، ورزش و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه های گردشگری قرار دارد.

بر اساس آمار ها، تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از بیست میلیون نفر در جهان سفر دریایی داشته اند که همین امر، درآمد ۳۳ میلیارد دلاری را برای کشورها به همراه داشته است. در این میان استرالیا به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری دریایی جهان در سال ۲۰۱۲ توانسته از این طریق بیش از دو میلیارد دلار درآمد کسب کند.

دوچرخه سواران جاده ابریشمی به ایران رسیدند

t4

تور ابریشمی دوچرخه سواران هر دو سال یک بار از چین تا ترکیه اجرا می شود. امسال سومین دوره آن است و بیست و هفت دوچرخه سوار پس از ۴ ماه و گذر از چین، اکنون به ایران رسیده اند. این مسیر بیش از ۱۲ هزار کیلومتر طول دارد و سرانجام به ترکیه ختم می شود.

آن ها از کشور هایی هم چون آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد، ایرلند، آفریقای جنوبی و استرالیا و نیوزلند هستند. تجربه سفر این افراد به ایران، نخستین تجربه آن ها گزارش شده است. دوچرخه سواران سفر به ایران را استثنایی توصیف کردند.

سن شرکت‌کنندگان تور امسال، از ۱۹ تا ۷۰ سال گزارش شده است. آن ها توانسته اند تاکنون از کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان عبور کنند و هم اکنون نیز در ایران به سر می‌برند و تا رسیدن به استانبول حدود یک ماه دیگر زمان دارند. در بین اعضای گروه سه خانم دوچرخه سوار نیز حضور دارند که یکی از آن ها بانویی ۵۸ ساله و یکی از قهرمانان زن مسابقات سه گانه (دومیدانی، شنا و دوچرخه) Ironman آمریکا است. امیدواریم رالی های گردشگری در ایران در راستای رونق گردشگری کشورمان در سال های آینده افزایش یابد.

ادامه واکنش ها به حضور کاشی های ایرانی در لوور پاریس

t5

ظاهر شدن کاشی های تاریخی به سرقت رفته ایران در موزه لوور پاریس که از معتبر ترین موزه های جهان به شمار می رود، در ماه های اخیر،‌ واکنش مقامات گردشگری و میراث فرهنگی و هم چنین عاشقان میراث فرهنگی کشور را به دنبال داشته است.

مدیر کل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی در این رابطه اعلام کرده است: “غیر منطقی است که موزه لوور یا دیگر موزه های سرشناس دنیا، حیثیت خود را زیر سوال ببرند و با نمایش کاشی هایی که در طول دو سال گذشته از سردر بنهای تاریخی تهران سرقت شده است، آبروی چند صد ساله خود را لکه دار کنند.”

معمولا از سوی جامعه جهانی به موزه‌های دنیا توصیه می‌شود که آثار با منشاء غیرقانونی را خریداری نکرده و به گنجینه خود اضافه نکنند. وی به کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو با موضوع «ممانعت و جلوگیری از نقل و انتقال و ورود و خروج غیرقانونی اموال فرهنگی تاریخی از کشورهای عضو یونسکو» اشاره می‌کند.

دکتر حسن کریمیان، باستان‌شناس و استاد دانشگاه تهران، در نامه‌ای به محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از او خواسته بود تا «با توجه به این‌ که سرقت کاشی‌های تهران هنوز رخ می‌دهد، عملیات مطالعه و مستندنگاری بناهای تاریخی را در دستور کار قرار دهد و حتی موزه‌ای با عنوان «هنرهای وابسته به معماری» برای جمع آوری این آثار احداث گردد.»

در همین راستا، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ی این پیشنهاد و امکان عملی شدن آن گفته بود که این پیشنهاد مناسب است،‌ اما این‌ که چه گروه‌ هایی باید این کار را انجام دهند و به چه مقدار اعتبار نیاز داریم، باید تحت فرآیندی خاص مورد بررسی قرار گیرد.

امیدواریم داستان کاشی های تاریخی در موزه لوور، به داستان الواح هخامنشی ایران در موسسه شرق شناسی شیکاگو ختم نشود.

چه خبر از خودرو های سلطنتی کاخ سعد آباد؟

t7

کاخ سعد آباد اعلام کرده است که در هماهنگی های انجام شده با کارشناسان پلیس راهور ناجا، از همه اتومبیل های سلطنتی موجود در موزه و مخزن آن برای صدور پلاک تاریخی، بازدید کارشناسی به عمل آمده.

این اتومبیل ها مورد استفاده خاندان پهلوی بوده که در طول سال های متمادی پس از انقلاب، بدون استفاده مانده و به واسطه نقص فنی در سیستم هیدرولیک، قابل روشن کردن نبودند و تنها در سال ۱۳۸۹ با همیاری کارشناسان خبره، فعالیت شماری از آن ها از سر گرفته شد و در موزه اتومبیل های سلطنتی به نمایش در آمد.

t8

آن ها شامل اتومبیل‌های لوکس بنز ۶۰۰، بنز ۳۰۰SL، رولزرویس و کادیلاک هستند که هر کدام دارای ویژگی‌هایی خاص و کاربردهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال بنز زرهی ۶۰۰ با شش و نیم تن وزن و داشتن سامانه هیدرولیک تنظیم ارتفاع خودکار در زمان خود منحصر به فرد بوده و جزء تولیدات نادر شرکت آلمانی به شمار می رفته است.

شما می توانید آخرین خبر ها از کاخ سعد آباد را در این نشانی دنبال کنید.

چه خبر از کاخ سعد آباد؟

t9

بد نیست به برنامه های کاخ سعد آباد در چند وقت اخیر نگاهی داشته باشیم. نمایشگاهی از آثار نقاشی، هنری و دکوراتیو جاغیک هوسپیان و شاگردانش اخیرا در نگارخانه سعد آباد افتتاح شده است. به علاوه، مجموعه ای دیدنی از گیاهان، پرندگان و جانوران سعد آباد برای نخستین بار در این مجموعه به نمایش درآمد. لازم به ذکر است که درگاه کاخ سعد آباد اخیرا به روز رسانی شده است.

اسکار صنایع دستی به هنرمندان اهدا می شود.

t11

به نظر می رسد صنایع دستی نیز صاحب جایزه اسکار خواهد شد. این خبر را معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده و اظهار داشته که نشان دست خلاق، به بهترین هنرمندان در مجمع جهانی صنایع دستی اعطا خواهد شد.

قرار است در اجلاس جهانی صنایع دستی که بین سوم تا ششم مهر ماه در اصفهان برگزار می شود، برای نخستین بار نشان دست خلاق به بهترین هنرمندان صنایع دستی کشور اعطا گردد. مقامات گردشگری کشور امیدوارند که این جایزه به صورت ملی به هنرمندان ایرانی هدیه شود و مراحل بین المللی شدن آن نیز فراهم شود.

طبق اعلام مسئولان صنایع دستی، قرار است در مجمع جهانی گردشگری اصفهان از ۱۰ استاد صنایع دستی کشور نیز تجلیل شود.

پنجم مهرماه نیز نشستی علمی با عنوان «تکنولوژی صنایع دستی در آینده» برگزار می‌شود و هشت سخنران در آن صحبت می‌کنند. قرار است در مراسم افتتاحیه، گیرین لیز – رییس منطقه اروپا در صنایع دستی – صحبت کند. همچنین از مدت‌ها پیش فراخوان دریافت مقاله علمی روی سایت اجلاس منتشر شده تا در این زمینه اقدامات لازم انجام گیرد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، به شورای جهانی صنایع دستی با این نشانی مراجعه کنید.

خبرهای تکمیلی درباره این اجلاس مهم عرصه صنایع دستی کشور را در سرویس روزیاتو ارائه خواهیم کرد.

تاکستان قزوین، خبر ساز شد

t10

در جریان دو فصل کاوش باستان شناسی در محوطه تات ۲ تاکستان در استان قزوین، علاوه بر سازه معماری ار دوره تاریخی، تکه سفال های شاخص و عطردان شیشه ای و ظرف خمره ای شکل با علامت و خط پهلوی ساسانی نیز کشف شد.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کرد با پیگیری‌های پژوهشکده باستان‌شناسی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، حمایت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال ۱۳۹۵، فصل دوم کاوش باستان‌شناختی دراین محوطه با فاصله زمانی دو سال شروع شده است.

در این مرحله کاوش محوطه تات ۲ مورد پیگیری قرار گرفت و دیوارک‌های خشتی که چارچوب حوضچه‎های کوچک را تشکیل می‌دهند شناسایی شدند. علاوه بر این، با تکمیل فضاهای شناسایی شده در فصل اول، دیوارهای خشتی اصلی بنا نیز به دست آمد.

تمام سطوح داخلی بنا دارای اندود گچی هستند که در زمان حیات و بهره‌وری فضای کارگاهی درون حوضچه‌ها چندین بار اندود و بازسازی و مرمت شده‌اند. این مرمت در حوض مرکزی با بیش از ۸ لایه اندود قابل مشاهده است.

شما می توانید آخرین خبر ها از کاوش های پژوهشگاه میراث فرهنگی را در این نشانی دنبال کنید.

کوتاه از گردشگری ایران

  • جشنواره انگور ارومیه که در اواخر شهریور ماه در این شهر برگزار شد، با استقبال گسترده گردشگران داخلی و خارجی همراه مواجه گشت.
  • ۷۹ قطعه شی تاریخی در استان کهکیلویه و بویر احمد کشف شد.
  • بنای تاریخی حمام امامزاده قاسم تهران، به خاطر ارزش های تاریخی و معماری، به فهرست میراث ملی کشور اضافه شد.
  • مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی، از واگذاری ۱۹ بنای تاریخی در فهرست جدید دولت برای مرمت و احیا به بخش خصوصی خبر داد.
  • وزیر تعاون اعلام کرد که تا پایان سال ۹۵، ۱۳۰ هزار فرصت شغلی در عرصه گردشگری و صنایع دستی ایجاد می شود.
  • خط دریایی بند خصب در کشور عمان به بندر عباس ایران از اول مهر سال جاری عملیاتی شد.
  • سه اثر خراطی دزفولی ها، در انتظار کسب نشان اصالت یونسکو هستند.

از کاخ نیاوران چه خبر؟

اثری از خوان میرو، نقاش و طراح معروف اسپانیایی در موزه جهان نمای این مجموعه فرهنگی گردشگری شمال تهران رونمایی شد. همچنین اخیرا با حضور مسئولان سینمایی و گردشگری کشور، موزه سینمای نیاوران افتتاح شد که می تواند بخشی از گردشگری پاییزی هموطنان تهرانی را به خود اختصاص دهد. اخیرا، شماری از مسئولان کشور در پایان تعطیلات تابستانی، از کاخ موزه نیاوران بازدید کردند.

کاخ نیاوران یکی از ۱۰ مقصد اصلی گردشگری در پایتخت به شمار می رود که در پرتال های جهانی گردشگری مانند «tripadvisor.com» نیز به گردشگران توصیه شده است. به علاوه، کارگاه آموزشی مینیاتور از ششم مهر ماه در این مجموعه برگزار خواهد شد. شما می توانید این مجموعه را در این نشانی دنبال کنید.

از فعالان خصوصی و دولتی گردشگری خواهش مندیم خبرهای خود از دنیای گردشگری و میراث فرهنگی را از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی به مجله هفتگی گردشگری روزیاتو ارسال کنند.

فراموش نکنید که سرویس گردشگری روزیاتو، هر روز با ارائه مطالب جالب از ایران و جهان، شما را با مقصد های گردشگری آشنا می کند.

منابع: خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، خبرگزاری تسنیم 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود