خطر دود دست دوم سیگار برای غیر سیگاری ها

بسیاری از غیر سیگاری ها نمی دانند تا چه اندازه در معرض خطر قرار دارند

خطر دود دست دوم سیگار برای غیر سیگاری ها

نتیجه تحقیقات جدید نشان می دهد، افراد غیر سیگاری، اغلب بدون اینکه بدانند در معرض دود سیگار قرار دارند و این موضوع خطری جدی برای سلامتی آنها محسوب می شود.

پایگاه اینترنتی (Health) به نقل از دکتر راجا فلورس از دانشگاه پزشکی کوه سینا نوشت:  نتیجه این مطالعه جدید نشان می دهد باید برای شناسایی افرادی که در معرض دود سیگار هستند (secondhand smoke) ولی خود از این موضوع بی اطلاعند، آزمایش هایی فراتر از پرسش و پاسخ انجام شود.

وی با بیان اینکه این افراد عموما خود از خطری که تهدیدشان می کند، بی  اطلاع هستد تاکید کرد: خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی در این افراد بسیار بالا است.

رئیس بخش جراحی ریه این دانشکده در ادامه با تاکید بر اینکه اندازه گیری سطج کوتینین (یکی از مشتقات سوختن نیکوتین بر اثر استعمال سیگار) خون می تواند یکی از بهترین شاخص ها برای شناسایی secondhand smoker ها محسوب شود، گفت: تحقیق بر روی ۲۰ هزار زن و مرد غیر سیگاری نشان می دهد سطح کوتینین خون آنها بسیار بالاتر از حد استاندارد است و این در حالی است که آنها خود از این موضوع بی اطلاعند.

فلورس اضافه کرد: این افراد در پرسش و پاسخ های انجام شده بر این باورند که به هیچ وجه در معرض دود سیگار نیستند اما آزمایش خون آنها نشان می دهد، سطح بالایی از کوتینین احتمال ابتلای این افراد به بیماری هایی جدی  همچون سرطان خون را تا چند برابر افزایش می دهد.

این تحقیق می افزاید: نتیجه این آزمایش نشان می دهد باید محدودیت هایی جدی برای استعمال دخانیات در اماکن عمومی وضع شود و همچنین افرادی که احتمال می دهند در اطرافشان افراد سیگاری هستند، حتما تحت آزمایشات دقیق تری قرار گیرند.

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم طی سال های اخیر روندی فزاینده به خود گرفته است، بطوریکه نتیجه تحقیقاتی دیگر نشان می دهد کودکان بیش از دیگران در معرض این پدیده هستند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • شاهین اسفند ۱۵, ۱۳۹۸

    سیگار خیلی خوبه و بوی سیگار خیلی باکلاسه و بوی قهوه میده و دود آن برای سایر افراد هیچ مشکلی ندارد.