راهکارهای افزایش سوخت و ساز بدن [بخش دوم]

تغییراتی اندک در سبک زندگی مدرن با ...

راهکارهای افزایش سوخت و ساز بدن [بخش دوم]

در بخش نخست این نوشته، به بررسی ۶ راهکار نه چندان سخت برای افزایش میزان متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن پرداختیم. در این نوشته نیز بر آنیم که بخش دوم را با برشمردن ۶ مورد جدید دیگر، مورد مطالعه قرار دهیم.

۱- از نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه لذت ببرید

7

استُولمن در مورد کافئین بر این باور است که مصرف کافئین، میزان متابولیسم را ۸ درصد افزایش می دهد. اگر چای دم شود می تواند این افزایش متابولیسم را تا ۱۰ درصد بالا ببرد و در مورد چای سبز هم به دلیل وجود ماده ای به نام کتچین در آن این تاثیر بیشتر نیز می شود. پینکاس، متخصص تغذیه ای که در بخش نخست این نوشته نیز به بررسی نظراتش پرداختیم، سه تا چهار فنجان از این نوع چای را برای سوزاندن ۵۰ تا ۱۰۰ کالری پیشنهاد می کند. همواره باید این را نیز به خاطر داشته باشیم که نوشیدن چای سبز یا یک فنجان قهوه لاته پر از شکر به هیچ عنوان ایده خوبی برای رساندن کافئین به بدن نیست. یادتان باشد که به هیچ عنوان از این نوشیدنی های شیرین، به عنوان دسر استفاده نکنید.

۲- مصرف کالری را بیش از اندازه کاهش ندهید

8

یادتان باشد اینکه بیش از اندازه میزان کالری وارد شده به بدن تان را کاهش دهید، باعث می شود که بدن این تصور را کند که در حال تلف شدن از گرسنگی است. خانم اَن فلچر در کتاب خود با عنوان «۱۰ راهکار لاغر شدن» می گوید: “اگر با کاهش بیش از اندازه کالری به بدن تان این پیغام را بدهید که میزان فراوانی از کالری را از او گرفته اید، در این صورت بدن تان، میزان متابولیسم قبلی خود را برای جبران این رویه، کاهش می دهد.” واقعیت این است که اگر از خوردن یک یا دو وعده غذایی، صرفنظر کنید، امکان دارد که در کوتاه مدت، نتایج خوبی داشته باشد اما در مدت طولانی آسیب هایی را حتی در روند سوخت و ساز بدن تان به وجود خواهید آورد.

۳- حتما صبحانه میل کنید

9

پیکاس در این مورد نیز نظراتی دارد و می گوید اگر بدون اینکه به اندازه کافی پروتئین دریافت کرده باشید، صبح از خانه خارج شوید و یا صبحانه ای که میل می کنید، فاقد مقدار لازم پروتئین باشد، آن وقت، در طول روز شانس ساخته شدن عضله را از بدن خود گرفته اید و برای جبران آن هم نمی توانید دو برابر پروتئین را در وعده شب دریافت کنید چرا که بدن فقط می تواند بخشی از آن را مورد مصرف قرار دهد. بنابراین تلاش کنید حتی به میزان کم  در وعده صبحانه خود، پروتئین را بگنجانید.

۴- غذاهایی را که میل می کنید، مزه دار کنید

10

افزودن برخی از طعم دهنده ها همچون فلفل چیلی و قرمز می تواند تا ۸ درصد میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد. اما یادتان باشد از این روش برای مصرف غذاهای پرچرب بیرون از منزل که طعم دار نیز هستند استفاده نکنید. یکی از متخصصان تغذیه می گوید می توانید در تخم مرغی که هنگام صبحانه مصرف می کنید از پاشیدن کمی از این طعم دهنده ها استفاده کنید و حتی در سایر وعده های غذایی خود و زمانی که ماهی، مرغ، یا گوشت را در خانه درست می کنید از چنین فلفل هایی روی آنها بپاشید تا هم خوشمزه تر شود و هم سوخت و ساز بدن تان را افزایش دهد.

۵- حتی اگر سر کار هستید، فعالیت بدنی داشته باشید

11

این به این معنا نیست که از صبح تا عصر به کلاس های ورزش بروید. در مجله تغذیه آمریکا، نشان داده شده که برخی از فعالیت های ناچیز بدنی زمانی که پشت میز کارتان نشسته اید مانند تکان دادن پاها و یا کمی تکان خوردن روی همان صندلی که نشسته اید، می تواند به سوزاندن چربی کمک کند. پیکاس در این مورد می گوید، نباید کار کردن برای شما تبدیل به نشستن طولانی و مداوم پشت میزتان شود. گاهی از جایتان برخیزید و کمی قدم بزنید. برای اینکه چنین تحرک اندکی را فراموش نکنید می توانید هر یک ساعت با تنظیم ساعت گوشی همراه تان، چند دقیقه ای بلند شوید و تحرک داشته باشید.

۶- وسایل نقیله روزانه خود را تغییر دهید

12

تحقیقی که اخیرا نتایج آن در مجله سلامت عمومی انجمن رویال آمریکا به انتشار رسیده، نشان داده است، ساعات نسبتا طولانی کار کردن و سریع ترین رسیدن به محل های کار برای شروع کار روزانه سبب می شود که میزان فعالیت بدنی کاهش پیدا کند که می تواند سبب کاهش میزان خواب و افزایش ۲۹ درصدی مصرف مواد غذایی شود.

به علت کمبود زمان کافی برای درست کردن غذای خانگی، بسیاری از کارمندان مجبور به خوردن غذاهای آماده و پرکالری بیرون از منزل هستند که ایده چندان خوبی به نظر نمی رسد. برای اینکه تمامی این اتفاقات نه چندان خوبی که برای بدن مان می افتد را جبران کنیم، بد نیست که در مسیر رفت و برگشت به محل کارمان از وسایل نقلیه عمومی و یا دوچرخه استفاده کنیم و یا پیاده برویم. زمانیکه بخشی از مسیر روزانه به سمت کار را یا در صورت نزدیک بودن نسبی آن همه مسیر را پیاده می روید، نه تنها به سلامتی جسم خود اهمیت داده اید، بلکه از لحاظ روحی نیز با وضعیت بهتر و انرژی بیشتری سر کارتان حضور پیدا می کنید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود