عادات بدی که منجر به تجمع چربی در دور شکم می شوند [بخش اول]

از نوشابه و چیپس تا شبکه های اجتماعی

عادات بدی که منجر به تجمع چربی در دور شکم می شوند [بخش اول]

اگرچه تجمع چربی در تمام بخش های بدن می تواند مضر باشد اما همین چربی ها در شکم و نواحی اطراف آن خطر بیشتری دارند چرا که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در حد فراوانی افزایش داده و منجر به انواع دیابت نیز می شوند. عادات نادرست غذایی می تواند باعث افزایش چربی ها و یا عدم سوزاندن به موقع آنها شود.

در این نوشته به عادات بدی پرداخته شده که چنین چربی هایی و به تبع آن تجمع شان در اطراف شکم را افزایش می دهد. بخش اول را به ده مورد نخست اختصاص می دهیم و در بخش دوم نیز به ده عادت دیگر باقی مانده خواهیم پرداخت.

اگر از طرفداران سرسخت شبکه های اجتماعی هستید

1

اگر خودتان و یا دوستان تان از طرفداران اینستاگرام و فیس بوک هستید و نمی توانید از این عادت اعتیادگونه خود پرهیز کنید، باید بدانید که با این کار و به طور مداوم چند کیلویی به وزن خود خواهید افزود. بر طبق مطالعه گسترده انجام پذیرفته در بخش سلامت دانشگاه هاروارد، شرکت کنندگانی که دوستی با اضافه وزن یا چاق دارند، تا ۵۷ درصد، احتمال چاق شدن را تجربه می کنند. دانشمندان بر این باور هستند که تاثیرات شبکه های اجتماعی، می تواند تا اندازه ای باشد که افراد برخی از اتفاقات در آن را نرمال و پذیرفتنی تلقی می کنند و به آن اهیمت کمتری می دهند.

عادت به خوردن هله هوله دارید 

2

دکتر کازلاسکایتِ می گوید: “مردم با شکم خود همانند یک سطل زباله برخورد می کنند و هرآنچه دوست دارند داخل آن می ریزند. همین کار باعث می شود که شکم های بزرگ تری داشته باشند.” نه تنها خوردن هله هوله می تواند مقادیر قابل توجهی کالری را به بدن تان وارد کند بلکه این کار سبب می شود که کنترل میزان خوردن آن هم از دست تان خارج شود مگر آنکه که چنین عادتی را با مصرف سبزیجات و یا بادام جایگزین کنید. اگر می خواهید از رساندن بیش از اندازه کالری، چربی های اشباع شده و شیرینی به بدن تان جلوگیری کنید، از شب قبل برای طول روز بعدی که قرار است به سر کار بروید، چیزهای مقوی و با کالری کمتر مانند سبزیجات و میوه و آجیل را برای خودتان آماده کنید.

تمرین های ورزش مرتبی ندارید

3

در کنار رژیم غذایی، تمرین و ورزش هم می تواند از تجمع چربی در اطراف شکم تان جلوگیری کند. دکتر کازلاسکایتِ در این باره می گوید: “زمانی که ورزش می کنید، چربی های که قرار است در اطراف شکم تان جمع شوند، سوزانده می شوند.” وی ادامه می دهد: “به همین دلیل است که مادامی که ورزش می کنید اطرافیان تان به خوبی متوجه تغییراتی در دور کمرتان می شوند. انجمن سلامت آمریکا ۱۵۰ دقیقه اروبیک را به عنوان فعالیت هفتگی مناسب می داند.

در دوران عادت ماهیانه خود، دایم هوس خوردن چیزهای مختلف را دارید

4

مسلم است که تغییرات هورمونی خصوصا در دوره عادت ماهیانه خانم ها، بر میزان اشتها تاثیر فراوانی دارد. بر اساس یافته های پزشکی مجله روانشناسی امروز، دوران پیش از عادت ماهیانه به دلیل افزایش هورمون پروژسترون، پرخوری در زنان افزایش پیدا می کند. اما به این معنا نیست که چون این اتفاق قرار است یک بار درماه بیفتد پس در این مدت شروع به پرخوری کرده و هر آنچه دوست داریم، بخوریم. تلاش کنید که با همان رژیم غذایی که در روزهای عادی به آنها پایبند بودید در این زمان هم ادامه دهید.

در رژیم غذایی تان، میزان کافی پروبیوتیک وجود ندارد

5

باکتری های شکمی در کاهش یا افزایش وزن بسیار موثر هستند. پروبیوتیک ها که در ماست و برخی مکمل های دیگر یافت می شوند، می توانند در نگه داشتن میزان باکتری های مفید یا مضر مفید واقع شوند. بر طبق مطالعات انجام پذیرفته که نتایج آن نیز در مجله تناسب اندام چاپ شد، این نتیجه بدست آمده که کمبود نوعی باکتری شکمی می تواند سبب افزایش وزن شود. همچنین وجود تعادل در باکتری های شکمی می تواند در میزان اشتهای افراد نیز موثر باشد.

برنامه غذایی برای وعده های غذایی خود ندارید

1

در مورد غذاهایی که می خورید کمی بیاندیشید. دکتر کازلاسکایتِ در این مورد می گوید: “وقتی نمی دانید که قرار است چه چیزی بخورید، زمانی که گشنه می شوید، هر چیزی که دم دست تان باشد می خورید، اما اگر برنامه خاص و معینی برای غذا خوردن داشته باشید، گزینه های بهتری را انتخاب می کنید.” برای این کار بهتر است از شب قبل بدانید که برای صبحانه، ناهار و شام روز بعد قرار است چه چیزی میل کنید. حتی می توانید یک قدم فراتر گذاشته و اگر فرصت دارید برای یک هفته خود برنامه ریزی کنید و مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه آنها را خریداری کنید.

علاقه فراوانی به غذاهای سرخ کردنی دارید

7

اگر علاقه فراوانی به چیپس، سیب زمینی سرخ شده و در کل غذاهای سرخ کردنی دارید، افزایش سایز شکم خود را نیز پذیرا باشید. غذاهای سرخ کردنی، با دارا بودن چربی های اشباع شده برای تجمع این نوع چربی ها در اطراف شکم بهترین گزینه ها هستند مگر اینکه در زمان خوردن یک همبرگر سرخ شده آن را با سالاد میل کنید تا کمی به روند تجمع چربی ها در اطراف شکم تان کمک کند. چربی ها خیلی سریع به جریان خون وارد می شوند. دکتر کازلاسکایتِ در این باره می گوید: “مصرف سبزیجات می تواند به روند هضم و متابولیسم بدن کمک رسانی کند و این کار را با دارا بودن انواع ویتامین ها و آنتی اُکسیدان ها انجام می دهد.”

به جای بروز احساسات تان آنها را به درون خود می ریزید

8

وضعیت روحی شما بسیار در میزان اشتهای تان تاثیرگزار است. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کرنل نشان داده است که دانشجویانی که در زمان صرف غذا، احساس مثبتی را تجربه می کنند در مقایسه با دانش آموزانی با احساسات منفی وضعیت بهتری را در میزان غذا خوردن تجربه می کنند.

به اندازه کافی سبزیجات مصرف نمی کنید

9

اگر حداقل نیمی از بشقاب غذایی که مصرف می کنید دربرگیرنده سبزیجات نباشد، بدانید که خودتان به افزایش وزن تان کمک می کنید. البته باید در نظر بگیریم که سیب زمینی را نیز جزء این سبزیجات حساب می کنیم. دکتر کازلاسکایتِ توصیه می کند که مهم ترین و مفصل ترین وعده غذایی خود را با سبزیجاتی با فیبر بالا شروع کنید تا جای کمتری برای خورن حجم بالایی از غذاهای پرکالری در معده تان باقی بماند.

اگر عاشق نوشیدن انواع نوشابه ها هستید
10

مثل معروفی وجود دارد که مصرف یک سیب در روز می تواند شما را از مریضی دور نگه دارد. اصطلاح رایج دیگری هم وجود دارد که خوردن یک نوشابه در روز باعث افزایش وزن تان می شود. پرواضح است که هر نوشیدنی دارای شکر می تواند با افزایش وزن در ارتباط باشد و علت آن هم این است که هر قوطی نوشابه معادل ۱۰ قاشق چایخوری شکر وجود دارد که خود معادل ۱۵۰ کالری است. ضمن اینکه هیچ ماده مغذی مفیدی را نیز در خود ندارد. اگر نمی توانید عادت مصرف نوشابه را کنار بگذارید لااقل آب های گازدار با طعم های مختلف بنوشید که شکر ندارند.

در بخش دوم این نوشته، ده مورد بعدی را با هم مرور خواهیم کرد.

منبع: rd
یک نظر

ورود

  • Ali Ghanbari مهر ۲۴, ۱۳۹۵

    ممنون میشم یه راهکار ویژه و کاربردی در خصوص آب کردنش به روش ورزش یا رژیم هم بگید