جشنواره زیور آلات تهران با موضوع آغا محمد خان قاجار

گزارش روزیاتو از جدید ترین برنامه گالری های پایتخت

جشنواره زیور آلات تهران با موضوع آغا محمد خان قاجار

سرویس فرهنگی و هنری روزیاتو هم چون روال چند ماه گذشته، در راستای توسعه فرهنگ گالری گردی به عنوان بستری در ارتقای گردشگری شهری در کشور، آخرین خبرها از گالری های تهران را در یک بسته خبری جامع به اطلاع مخاطبان خود رسانده و می کوشد تا زیر پوست شهر را در هزار توی گالری های تهران واکاوی کند.

گزارش گالری گردی این هفته نیز که نخستین شماره پاییز هزار رنگ ۹۵ است، شما را با جدید ترین برنامه های ۱۸ گالری مطرح پایتخت آشنا می کند. در این گفتار،‌ برای عاشقان نقاشی،‌ عکاسی، مجسمه سازی و خط و نقاشی، خبرهای خوبی داریم که در ادامه آمده است.

خبر اول را به واسطه فرا رسیدن ایام محرم،‌ به موزه عکس خانه شهر اختصاص می دهیم.

موزه عکس خانه شهر با محرم آمد

g1

جدید ترین برنامه موزه عکس خانه شهر، از ۱۲ مهر لغایت ۱۲ آبان سال جاری، میزبان نمایشگاه گروهی عکس با نام محرم است که در نگارخانه این موزه برپا شده است. ۲۳ عکاس این نمایشگاه شما را با موضوعات مرتبط با عاشواری حسینی از نگاه لنز دوربین شکارگران لحظه ها،‌ آشنا می کند.

کودک و عاشورا، آیین ها و نمادهای عاشورایی، تیپ شناسی اجتماعی مردم در عزاداری عاشورایی، از جمله محورهای تصاویری است که در این نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. در این نمایشگاه ۲۹ قطعه عکس به نمایش در آمده که متعلق به عکاسان جوان تهرانی است.

علاقمندان برای بازدید می‌توانند به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز، موزه عکسخانه شهر مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره موزه عکسخانه شهر می‌‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۸۸۴۸۹۹۳ و ۸۸۸۲۰۸۸۵ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزه مراجعه کنند.

گالری موسسه ماه و نقاشی های مانوی

g2

نقاشی های مانوی، عنوان نمایشگاه نقاشی استاد نیکزاد نجومی، نقاش پیشکسوت تهرانی است که جدید ترین تابلوهای خود را در گالری موسسه ماه تا ۸ آبان سال در معرض تماشای عاشقان هنر نقاشی قرار داده است.

این گالری در خیابان آفریقا، کوی نیلوفر، شماره ۷ واقع شده و در پرتال آن در این لینک در دسترس است.

نگارخانه شمس با بوف کور آمد

g3

این نگارخانه تا ۲۱ مهر ماه، میزبان نمایش آثار نقاشی محمد علی سجادی است که با عنوان گلدان راگا-نگاهی به هدایت بوف کور، تابلوهایش را در معرض دید علاقمندان به نقاشی قرار می دهد.

نگارخانه شمس در نشانی پاسداران شمالی، ضلع غربی فرهنگسرای نیاوران، کوچه خان سفید، پلاک ۱۰، طبقه دوم، سمت چپ واقع شده و در این نشانی اینترنتی در دسترس خواهد بود.

نگارخانه مهروا

نگارخانه مهروا تا ۲۰ مهر ماه میزبان نمایش آثار طراحی نجمه شوکتی با موضوع مد و لباس است که هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ پذیرای بازدید علاقمندان خواهد بود. این طراح جوان اهل گلپایگان، نخستین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار می کند و جالب است که در بیانیه نمایشگاهی خود آورده:

هر چه بیش تر شبیه خود باشیم، کم تر به دیگران شباهت خواهیم داشت و این همان چیزی است که ما را بی همتا می کند.

با این جمله از والت دیزنی که در بیانیه نمایشگاهی خانم شوکتی آورده شده است، شما را به دیدن آثار این هنرمندان جوان در نگارخانه مهروا به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی( آبان جنوبی)، شماره ۳۸ دعوت می کنیم. پرتال گالری نیز برای اطلاع در این نشانی در دسترس خواهد بود.

نگارخانه ویستا و تکه های ترنم

g4

عاشقان کلاژ، تا ۲۴ مهر ماه می توانند به تماشای کلاژهای ۵ بانوی هنرمند بروند که در نگارخانه ویستا با عنوان تکه های ترنم در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

آثاری که در این نمایشگاه مشاهده خواهید کرد، ابداعاتی از شیرین اتحادیه، مینو اسعدی، توران زندیه، فرشته عازی راد و طلیعه کامران خواهد بود. گالری ویستا در نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ قرار دارد.

گالری ویستا در این پرتال در دسترس علاقمندان است تا در جریان برنامه های پاییزی این گالری خلاق قرار بگیرید.

گالری سیحون ۲

g5

نگارخانه سیحون ۲ این روز ها میزبان نمایش آثار میلاد زینلی بوده که نقاشی و مجسمه هایش را تا ۲۸ مهر ماه در معرض دید عاشقان نقاشی قرار می دهد. نمایشگاه وی با عنوان بداهگی ارائه شده است.

نگارخانه سیحون ۲ در نشانی خیابان مقدس اردبیلی ،خیابان پسیان، خیابان سینایی ،پلاک۲۴  واقع شده و در این پرتال می توان به اطلاعات بیشتر دست یافت.

گالری شیرین ۲

g6

گالری شیرین ۲ این روز ها میزبان نمایش آثار نقاش حسین عدالت خواه با عنوان آن سوی دیوار ها بوده که تا ۲۹ مهر در معرض تماشای علاقمندان به هنر نقاشی قرار دارد.

گالری شیرین در نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه ی سیزدهم، پلاک۵ واقع شده و در این پرتال می توان اطلاعات بیشتری درباره این نمایشگاه و برنامه های دیگر این نگارخانه در پاییز ۹۵ دست یافت.

هم چنین در دیگر نگارخانه این گالری، نقاشی های سلمان خوشرو با عنوان کاوشگر نیز رونمایی شده که تا ۲۸ مهر ماه، پذیرای بازدید علاقمندان خواهد بود.

گالری آبتین با آغا محمد خان آمد

g7

آغا محمد خان دمت گرم! این عنوان نمایشگاه جالبی است که این روز ها در نگارخانه آبتین برپا شده و تلاش دارد تا ۲۸ مهر ماه، شما را به دنیای زیورآلات ببرد. نمایشگاهی جالب برای عاشقان زیورآلات!

این نمایشگاه، آثار فوژان امیری و ۶۰ هنرمند دیگر از هنرمندان جوان را در معرض دید گالری گرد ها قرار داده است. در این نمایشگاه، آثار این هنرمندان را در عرصه طراحی و ساخت زیور آلات مشاهده می کنیم و به مناسبت روز تهران که ١۴ مهر بود، برگزار می‌شود و هنرمندان دیدگاه خودشان را در قالب زیورآلات مفهومى در مورد تهران به نمایش مى‌گذارند.

امیری درباره دلیل نام‌گذاری این نمایشگاه با عنوان “آغا محمدخان دمت گرم” توضیح داد: از آنجا که همه آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه درباره شهر تهران است و آغا محمدخان قاجار نخستین پادشاهی بود که شهر تهران را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد این عنوان را برای نمایشگاه گروهی پیرایه‌های مفهومی انتخاب کردیم.

گفتنی است، در حقیقت واژه پیرایه که در گذشته کاربرد بسیار داشته در پوستر این نمایشگاه جایگزین واژه زیورآلات شده و هر یک از ۶۰ هنرمند حاضر در این نمایشگاه به دلخواه تعدادی اثر را در وصف شهر تهران خلق کرده‌اند.

اضافه می شود که این نمایشگاه به همت مصطفی اسدالهی، هنرمند این عرصه، آرت شاپ گنجه و نگارخانه برپا می‌شود.

گالری آبتین در نشانی خیابان ولی عصر، قبل از چهار راه پارک وی، کوی خانزاد شماره ۴۲ واقع شده و در این نشانی در دسترس اینترنتی خواهد بود.

گالری ایران شهر، میزبان نقاشی های استاد ذابجی

g8

نگارخانه ایران شهر، این روز ها میزبان نمایش آثار استاد حسین علی ذابجی، از نقاشان معاصر است که تا ۲۸ مهر ماه پذیرای بازدید گالری گرد های عاشق نقاشی خواهد بود.

حسین علی ذابحی، عاشق نقاشی های مدرن اروپایی است. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

گرایش‌هایی از نوع انتزاع‌گرایانه، سوررئالیستی، و گاه تجارب کوبیستی در آثار ذابجی دیده می شود؛ اما بیش از همه اکسپرسیونیسم فرانسوی، در آثار ذابحی به‌گونه‌ای دلپذیر و صمیمی، اضطراب قلم ضربه‌های سوتین، جست ‌ و جوی مومنانه‌ی روئو برای یافتن نور در تاریکی، و سیالیت رائول دوفی را باز می‌توان یافت، و این روح نقاشی مدرن بسی ژرف و راستین در آثارش نمو کرده و جاری است.

شاید همین است که تجربه‌ی نقاشی‌ او را چنین دلنشین و غنی می‌سازد. اما آثار ذابحی همان‌گونه که با ادوار مختلف هنر مدرن همدلی نشان می‌دهند، به روشنی بازتاب دوره‌های مختلف زندگی‌اش و حال و هوای زمانه‌ نیز هستند، آنچنان که تجربه‌ی فردی و خاطره‌‌ی جمعی نسل او بوده است. بدینسان می‌توان آشکارا دوره‌هایی را در کارش باز شناخت: دوره‌ی پاریس، دوره‌ی انقلاب، دوره‌ی جنگ، و دوره‌ی سیاه. در این روند تاثیرات مسائل اجتماعی و تحولات سیاسی همان‌‌قدر بارزند که صور خیال ذهنی، رویاها، و خاطرات کودکی هنرمند.

با بازدید از نقاشی های این نقاش پیشکسوت خلاق، بخشی از تاریخ معاصر را در پاییز دل انگیز تهران تماشا خواهید کرد.

گالری ایرانی شهر در نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی) خیابان سپند پلاک ۶٩ واقع شده است. بازدید از این تابلو های زیبا را به عاشقان گالری گردی توصیه می کنیم.

گالری دید با آثاری از پیشکسوتان هنر ایران زمین

گالری دید تا ۲۷ مهر ماه، افتتاحیه خود را با نمایش آثار بزرگان هنر ایران زمین آغاز کرده است. آثاری از این هنرمندان در نگارخانه رونمایی شده است: محمد احصایی، هانیبال الخاص، فرخ اصولی، غلامحسین امیرخانی، ناصر اویسی، هوشنگ پزشک نیا، صادق تبریزی، کوروش شیشه گران، سهراب سپهری، علی اکبر صنعتی، ناصر عصار، منصور قند ریز، پرویز کلانتری، پرینوش گنجی، فریده لاشایی، رضا مافی، لیلی متین دفتری. حسین محجوبی، گیزلا وارگا سینایی، اسماعیل توکلی، ابراهیم جبارپیک، میشا شهبازیان، محسن سهیلی.

این گالری در نشانی تهران پارس، خیابان اتحاد، خیابان ۱۹ غربی شماره ۱۸ واقع شده و در این پرتال در دسترس خواهد بود.

گالری خاک و نمایشگاه سالانه خاک

نگارخانه خاک تا ۲۷ مهر ماه، میزبان نمایش آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت است. آثاری از: غلام نامی، کوروش شیشه گران، بیتا فیاضی، کامبیز صبری، نرگس هاشمی، مهران علمنیا، عین الدین صادق زاده، حامد رشتیان، علی اتحاد، بنیامین توکل و نزار موسوی نیا در این نمایشگاه عرضه شده اند.

این گالری در نشانی خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک واقع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال این نگارخانه مراجعه کنید.

نگارخانه آران

نگارخانه آران نمایشگاه عکسی با عنوان پرده اول: یاد را تا ۲۱ مهر ماه برگزار می کند. این نمایشگاه به رونمایی از تصاویر جدید علی یار راستی می پردازد. درباره این هنرمند آمده است:

علی یار راستی تصویر می سازد و آثارش از مدیوم عکاسی فراتر می رود. ترکیب های غزل گونه اش حواس بیننده را تحت تاثیر قرار داده و به دنیای شاعرانه هنرمند وارد می کند.

برای دومین نمایشگاه انفرادی در گالری، هنرمند پولارویدهای تغییر یافته اش را عرضه می کند. با حذف صورتها و خراشیدن تصاویر و اضافه و کم کردن، او خاطرات سالهای اخیر را به نمایش می گذارد. با این تصاویر هنرمند راهی به گذشته می یابد، ولی در می یابد که با آن روزها بیگانه است؛

علی یار راستی با اتکا به توانائی های خود در حوزه های عکاسی و فیلم سازی، و در سن ۲۸ سالگی، از قابل تامل ترین هنرمندان مولف و جوان هنر امروز ایران است و آثار وی در برخی از جالبترین نمایشگاههای گروهی و جشنواره های بین المللی در ایران و خارج از کشور به نمایش درآمده است.

این عکس ها را در نشانی کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲ دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه نمایید.

 

 

گالری ا و نمایشگاه منتخب آثار سلیمان ساسون

g10

گالری ا تا ۲۸ مهر ماه میزبان نمایش آثار منتخب سلیمان ساسون خواهد بود. درباره ایشان آمده است:

سلیمان ساسون، فرزند اصفهان است. فرزند فرم ها و نقش هاى هنرمندانه و باشکوهى که قرن هاست چشم جهانیان را به خود خیره کرده اند. ساسون، عادى و معمولى نیست. خلاق و جستجوگر است. شجاعانه، معمارى و موسیقى ونقاشى را در هم مى آمیزد و ترکیب‌هاى تازه مى سازد. اما آنچه ساسون را کم نظیر مى کند ایمان است ایمان به تداوم، ایمان به فردا، ایمان به خلق.

این گالری در نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره۷ قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

گفتنی است در سالن ۲ این نگارخانه، نمایشگاهی با عنوان پستو خانه ی دو مصور ساز آزادی خواه معزول جراید عصر تجرد که به نمایش آثار مرتضی کوچکیان و پری زنگنه می پرداز برگزار شده است.

در بخشی از بیانیه نمایشگاه می خوانیم:

«پستوخانه ی دو مصورساز آزادیخواه معزول جراید عصر تجدد» تلاشی است برای واکاوی امروز. امروزی که ساخته ی دست دیروز است، دیروزی که در ما زنده است. چنان زنده که گویی گذشته هرگز نگذشته است….

g11
پوستر نمایشگاه پستو خانه ی دو مصور ساز آزادی خواه در نگارخانه شماره ۲

نگارخانه شهر کتاب فرشته

مطلع شدیم که نمایشگاه هنر مفهومی «درخت» با یادی از عباس کیارستمی در نگارخانه شهرکتاب فرشته برپا می‌شود.

«درخت» آثار ۱۰ هنرمند جوان حوزه نقاشی را در کنار هم قرار داده و گردهمایی این آثار بهانه‌ای شده است برای یاد کردن از هنرمند از دست رفته سینمای ایران، عباس کیارستمی. علی اتحاد، فریدون امیدی، مهناز پسیخانی، علی جدی، جمشید حقیقت‌شناس، ندا درزی، شهناز زهتاب، سپیده سحر، قدرت‌الله عاقلی و سیمین کرامتی هنرمندان این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه نهم مهرماه در نگارخانه شهر کتاب فرشته افتتاح شده و تا چهارم آبان میزبان عاشق گالردی گردی پایتخت خواهد بود .

گالری مس‌نگار

نمایشگاه گروهی آثار نفیس هنرمندان قلمزن ایران در گالری «مس‌نگار» برگزار می‌شود .

در این نمایشگاه گروهی که به مدت سه هفته و از روز جمعه نهم مهرماه در این نگارخانه افتتاح خواهد شد، آثار نفیسی از هنرمندان نامدار و استادان بزرگ این هنر دیرین، در کنار آثار بدیعی از هنرمندان جوان خلاق و پر استعداد به‌ نمایش گذاشته خواهد شد. نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن» نهم مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ افتتاح شد .

گالری مس‌نگار به نشانی تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره ۵ قرار دارد.

خبر های عروسکی!

g12

خبر آخر این که مطلع شدیم موزه عروسک‌های ملل به مناسبت روز جهانی کودک، از ۱۶ مهرماه ۹۵، مجموعه عروسک‌های اهدایی شمس‌الدین مفیدی و عروسک‌های فرهنگی محبوب نورصالحی را به نمایش درآورده است.

‌ “موسسه فرهنگی خانه دوستان آشنا”، در حمایت از موزه عروسک‌های ملل، فضایی مناسب را برای نمایش مجموعه آثار اهدایی در اختیار گذاشته است تا علاقمندان و دوستداران موزه عروسک‌های ملل امکان بازدید از این مجموعه آثار ارزشمند را داشته باشند.

این نمایشگاه جالب در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد ازظهر امکان بازدید علاقمندان را فراهم کرده است.

گفته شده که مراکز آموزشی، مدارس و مهد کودک‌ها نیز می‌توانند با تعیین وقت قبلی در روزهای شنبه تا چهارشنبه، از این مجموعه‌های اهدایی بازدید کنند.

اضافه می شود که شهرداری منطقه ۱۲ تهران، در تلاشی پیگیر برای بازگشایی موزه عروسک‌های ملل، ساختمانی را در منطقه ۱۲ در نظر گرفته که در مرحله باز سازی است و تا چند ماه آینده پس از اتمام بازسازی ساختمان، موزه عروسک‌های ملل از آن بهره برداری خواهد کرد و مجموعه موزه عروسک های ملل در این ساختمان به نمایش درخواهد آمد.

اگر به فرهنگسرای ارسباران رفتید، نمایشگاه نقاشی جالب راز سکوت را از دست ندهید.

[ منابع: خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری مهر، فرهنگسرای ارسباران ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ناشناس بهمن ۲۰, ۱۴۰۱

    آغا با اون غ نیست آقا درستش با ق هست