درس های خیلی ساده از رهبر سابق مایکروسافت

گزارشی از شیوه های رهبری استیو بالمر، میلیاردر ترین کارمند جهان

درس های خیلی ساده از رهبر سابق مایکروسافت

در چند ماه اخیر، به جهت آشنایی با بزرگان کارآفرینی دیجیتالی جهان، نگاهی داشتیم به زندگی معماران عصر دیجیتال تا با روش ها و اندیشه ها و دستاوردهای فناورانه آنان در فضای مجازی آشنا شویم. اگر برای نخستین بار است که مخاطب روزیاتو می شوید، ضمن خوش آمد گویی به شما، در صورتی که علاقمند مباحث فناوری اطلاعات و مدیریت فاوا هستید، از شما دعوت می کنیم تا نگاهی به مطالب قبلی باشگاه کارآفرینی دیجیتالی روزیاتو بیاندازید.

ما در گفتار های پیشین درباره جک ما، بنیانگذار Alibaba.com صحبت کردیم. گفتیم که چه گونه ساتیا نادلا، رهبر جوان Microsoft این شرکت را هدایت می کند. درباره بانوی اول facebook.com و رهبر جوان Youtube سخن گفتیم. درباره پدر بزرگ رایانه های شخصی در Apple صحبت کردیم و به این موضوع اشاره شد که لری پیج و سرگئی برین در Google چه کردند که شرکتی با ارزش ده ها میلیارد دلار خلق شد. هم چنین گفتارهایی درباره غول پرداخت الکترونیک یعنی PayPal مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلسله گفتارهای آشنایی با بزرگان عصر دیجیتال به جهت آشنایی مخاطبان گرامی با برند های موثر در سبک زندگی دیجیتالی ما و هم چنین شناخت اندیشه های موسسان این مجموعه ها در دستور کار سرویس علمی پرتال قرار دارد که به همین خاطر، امروز به سراغ استیو بالمر، مدیرعامل سابق غول نرم افزار جهان رفتیم.

با ما در این گزارش خواندنی همراه باشید.

استیو بالمر کیست؟

b2
استیو بالمر در کنار بیل گیتس در نخستین روز های استخدام در مایکروسافت

استیو بالمر، همانند بیل گیتس، مارک زوگربرگ و حتی استیو جابز، یکی از معماران بزرگ عصر دیجیتال است. کسی که با یاری دوست جوانش پس از رهایی از دانشگاه هاروارد، شرکتی را بنا نهاد که امروزه، بخش قابل توجهی از زندگی دیجیتالی چند میلیارد شهروند دهکده جهانی، مدیون خدمات و محصولات نرم افزاری آن شرکت است.

شاید بتوان مدعی شد که مایکروسافت یکی از ۱۰ شرکت معظم قرن بیستم میلادی بود که خدماتش، نوع زندگی بشر هزاره سوم میلادی را دستخوش تغییر اساسی کرد و توانست، تبادل اطلاعات  و ارتباطات و مدیریت اطلاعات را برای میلیارد ها کاربر کره زمین ، از طریق دنیای ویندوز، تسهیل و تسریع کند.

اکنون همه ما می توانیم تحت بستر سیستم عامل ویندوز که ده ها نسخه از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون عرضه کرده است، به مدیریت اطلاعات و تبادل اطلاعات به طرز بسیار آسان و راحت پرداخته و از این رویه، برای توسعه کسب و کار و ارتقای سطح کیفی و کمی زندگی خود بهره بگیریم.

b3
تصویر عکس یادگاری استیو بالمر و بیل گیتیس با ساتیا نادلا، رهبر جدید مایکروسافت

اکنون صدها میلیون نفر ساکن کره زمین، از طریق محصولات شرکت نرم افزاری مایکروسافت، در عرصه های گوناگون از آفیس گرفته تا محصولات رایانش ابری (cloud computing) ، امرار معاش می کنند و این شرکت توانسته میلیون ها نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم وار دمشاغل مولد با ضریب ارزش افزوده (value added) بالا نماید.

تقریبا همین نقشی که مایکروسافت در ارائه نرم افزارهای اداری، کنترل پروژه، صنعتی و ارتباطی داشت و مجموعه ای از خدمات و محصولات کاربردی را در اختیار قشرهای مختلف کاربران در سراسر جهان قرار دارد، شرکت adboe در طراحی و راه اندازی نرم افزار های طراحی از Phhotoshop گرفته تا Core Fdraw و دنیای AutoCad، به جهان عرضه کرد و نقشی  تاریخ ساز ایفا کرد.

اکنون بسیاری از طرح ها و شیوه های طراحی مهندسی از طراحی بسته های صابون گرفته تا طراحی خودرو و فرودگاه و نقشه های برج های غول پیکر، توسط دنیای ادوب شکل می گیرد.

در واقع، Microsoft و Adobe، دو شرک معظم و تاثیرگذار در تاریخ فناوری قرن بیستم بودند که سبک زندگی و نوع نگرش انسان به ارتباطات و تبادل اطلاعات و مدیریت زندگی روزانه را دست خوش تغییر اساسی کردند و به همین خاطر از این معماران دیجیتال می توان به عنوان میراث های معنوی قرن بیستم یاد کرد.

b4
تصویری از دوران اولیه شکل گیری مایکروسافت در دهه هشتاد میلادی- بالمر و بیل

قرنی که دهه پایانی آن، با ظهور بزرگان فناوری جهان در سیلیکون ولی آمریکا، چین، هندوستان و اروپا، انقلاب دات کام ها را شکل داد و برای نخستین بار در طول تاریخ کسب و کار، شاهد ظهور میلیاردرهای زیر ۳۰ سال در جهان بودیم.

اکنون نیز که ۱۶ سال از آغاز قرن بیست و یکم می گذرد، ما شاهد تولد کارآفرینان جوانی هستیم که با تسلط به نرم افزارهای برنامه نویسی دسکتاپ و هم چنین گوشی های هوشمند، با دنیای app ها، تاریخ ساز می شوند و بسته هایی را ارائه می کنند که در قالب استارت آپ های تاثیر گذار، سبک زندگی میلیارد ها ساکن کره زمین را تحت تاثیر خود قرار می دهد و اینستاگرام،‌ تنها مشتی نمونه خروار است.

b6

استیو بالمر، از جمله چنین افراد است که استارت آپ قرن بیستمی ان، ‌توانست در کم ترین زمان ممکن، با خلاقیت و تلاش خارق العاده او، بیل و همکاران جوانشان، شرکتی را پایه گذاری و هدایت کند که محصولاتش، شاید در خانه اکثر شهروندان کره زمین باشد.

b5
عکس یادگاری استیو بالمر و همکارانش با نخست وزیر سابق انگلیس

استیو بالمر، زندگی جالبی دارد. او از کارمندی، به مدیرعامل و میلیاردری رسید  و اکنون در فهرست میلیاردر های جهان قرار دارد و به تازه گی، ۴ درصد از کل سهام Twitter، شبکه اجتماعی مورد علاقه سیاسیون جهان را نیز تصاحب کرد.

او (Steve Ballmer) متولد مارچ ۱۹۵۶ در شهر دیترویت آمریکا است. وی از همان دانشگاهی که بیل گیتس، فرصت ادامه تحصیل در آن را پیدا نکرد، مدرک کارشناسی گرفت و سپس تحصیلاتش را در دانشگاه استنفورد ادامه داد. ثروت وی تا اوت ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۲۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی از سال ۱۹۹۰ میلادی با Connie Synder ازدواج کرد و ۳ فرزند دارد که هیچ کدام نیز در مایکروسافت مشغول به کار نیستند.

b7
استیو بالمر و کُنی سیندر، همسر بالمر

استبو بالمر را باید یکی از موفق ترین مدیر عامل های دهه نخست قرن بیست و یکم میلادی دانست. او به مدت ۱۴ سال از سال ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۱۴، مدیرعاملی (CEO) غول نرم افزار جهان را به دوش کشید و جانشین بیل گیتس، میلیاردر کهنه کار دنیای برنامه نویسی شد. وی اکنون پس از بازنشستگی در مایکروسافت، صاحب امتیاز باشگاه بسکتبال Los Angeles Clippers است که با مبلغ ۲ میلیارد دلار آن را تصاحب کرد.

او عاشق بسکتبال بوده و اتفاقا بیا بیل گیتس، بسیار به دیدن رقابت های NBA می رود.

در سال ۱۹۸۰ میلادی، استیو بالمر دانشگاه استنفورد را رها کرد و به مایکروسافت پیوست. او ژوئن ۱۹۸۰ میلادی، به عنوان سی امین کارمند مایکروسافت به عنوان مدیر بازرگانی توسط بیل گیتس استخدام شد. در ابتدای کار، به وی حقوق سالانه ۵۰ هزار دلار به علاوه بخشی از سهام مایکروسافت اعطا شد.

وقتی این شرکت در سال ۱۹۸۱ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد، بالمر توانست ۸ درصد سهام شرکت را بدست آورد. وی در سال ۲۰۰۳ میلادی، ۸.۳ درصد از سهام خود در مایکروسافت را در بورس آمریکا فروخت.

در مدت ۲۰ سالی که بالمر، در بخش های مختلف مایکروسافت مشغول به کار بود، در زمینه های توسعه سیستم عامل ها، امور خرید و پشیتبانی فنی کار کرد و توانست از سال ۱۹۹۲ میلادی، به عنوان قائم مقام مدیر عامل در عرصه پشتیبانی و خرید فعالیت کند. او از جمله افرادی بودکه ساختار .NET مایکروسافت را ارتقا بخشید. از سال ۱۹۹۸ میلادی، وی به عنوان نفر دوم مایکروسافت. مشغول به کار شد.

b8
استیو بالمر عاشق بسکتبال و تیم ۲ میلیارد دلاریش است

پس از ۲۰ سال تجربه، بالمر توانست، رهبری مایکروسافت را بر عهده بگیرد که به زعم بعضی ها، اعتباری از ریاست جمهوری آمریکا و حتی رهبری NASA نیز بیش  تر است.

حضور  بالمر در مایکروسافت، مصادف شده بود با تغییر دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات که با افق های اینترنت و فضای مجازی پیش می رفت و مایکروسافت نیاز داشت تا در فضای مجازی نیز خودی نشان دهد و دنیای خود را محصور به نرم افزار های دسکتاپی نکند.

از زمان حضور بالمر به عنوان رهبر مایکروسافت، شاهد گسترش HOTMAIL, MSN.COM و بسیاری از نرم افزار های تحت وب این شرکت هم چون MS SQL SERVER هستیم. یکی از اقدامات موثر بالمر در زمان رهبری این شرکت، تغییر استراتژی مایکروسافت از شرکت تولید محور صرف به شرکتی فعال در عرصه اقتصاد مشارکتی دیجیتال بود.

به همین خاطر، در زمان رهبری بالمر، شاهد ارتقای استراتژی کسب و ادغام (Merger & Acquisition) در مایکروسافت هستیم. یکی از برترین شکار های مایکروسافت را می توان به خرید اسکایپ (skype) که محصول نوآورانه سوئدی ها بود نسبت داد.

b10
لحظه شکار اسکایپ توسط  مایکروسافت با ارزش بیش از ۸ میلیارد دلار

در آمد سالانه مایکروسافت تحت فعالیت بالمر، به ۲ برابر افزایش یافت و حتی درآمد آن از گوگل و IBM نیز پیشی  گرفت. محصول xbox مایکروسافت در زمان بالمر ارائه شده که توانست، انحصار گسترده PlayStation شرکت معظم ژاپنی Sony را بشکند.

محصولاتی نظیر: Exchange, Windows Server, SQL Server, Share Point, System Center و نرم افزار Dynamic CRM از جمله مواردی بود که در ۱۴ سال رهبری اندیشه های خلاقانه و هوشمندانه بالمر در هدایت صنعت نرم افزار جهان، خلق گردید و مخاطبان میلیونی پیدا کرد.

محصولات نوآورانه گسترده مایکروسافت در عصر بالمر سبب شد تا مایکروسافت بتواند عصر پسا PC یا Post-PC era را پشت سر گذارد و اکنون با هدایت ساتیا نادلا،‌ بتواند استراتژی های توسعه کسب و کار خود در دنیای نرم افزار را در عرصه فناوری های پیچیده دنیای وب، بستر سازی کند که رایانش ابری، یکی از ان ها به شمار می رود.

در می ۲۰۱۲ میلادی، دیوید اینهورم که مدیر صندوق های بزرگ سرمایه گذاری در آمریکا بود از بالمر خواست برای افزایش سود آوری شرکت در دهه دون قرن بیست و یکم ، از رهبری شرکت کنار رود. در همان ماه، آدام هارتونگ، ستون نویس نشریه فوربس اعلام کرد که بالمر، بد ترین CEO یک شرکت سهامی  عام بزرگ در این کشور به شمار می رود که باید سریعا تغییر کند.

b11

علت این که انتقادات به سال های آخر فعالیت استیو بالمر در مایکروسافت افزایش یافت، به این دلیل بود که منتقدان نسبت به عدم توجه بالمر به بازارهای جدید از جمله MOBILE MUSICو دنیای تبلت ها و گوشی های هوشمند، شکایت داشتند و معتقد بودند که او از این بازار ها برای کسب درآمد استفاده نمی کرد.

شخصیت بالمر

b9

همان طور که در تصویر نخست این گفتار مشاهده می کنید، بالمر، شخصیت خاصی دارد. او مرتب روبروی دوربین رسانه ها وخبرنگاران، با ادا و شکلک هایی، خبر ساز می شود و روحیه شوخ طبعی بسیار دارد. کله تاس و هیکل تنومندش، این حس را به بیننده منتقل می کند که با فردی قدرتمند با ضریب اعتماد به نفس بالا طرف است.

او هم چون دونالد ترامپ (میلیاردر نیویورک)، از حرکت دست برای تاثیر گذاری بر روی مخاطبانش هنگام سخنرانی بسیار استفاده می کند و به نظر می رسد از مشاوران گوناگونی در عرصه روان شناسی و سخنرانی حرفه ای بهره می برد.

او از کلام رک و پر نفوذ خود برای تاثیرگذاری روی کارمندان مایکروسافت بسیار استفاده کرده و نامه هایی که برای ارتقای بهره وری و کیفیت در مایکروسافت و رفتار سازمانی این شرکت می نوشت، نشان می داد که از چهره ای کاریزماتیک در شرکت برخوردار است. وی را یک رهبر انرژی مثبت، خلاق و پر جنب و جوش می دانند که در رویدادهایی که مایکروسافت برای معرفی محصولات و خدماتش برپا میکرد، هم چون یک هنرپیشه، موثر ظاهر می شد.

شخصیت جنجالی او، همواره با کلمات و جملات تعجب آمیز و شگفت انگیز برای مخاطب همراه بود که در مصاحبه های وی که در یوتیوب در دسترس است، قابل مشاهده خواهد بود. به هر حال تحصیلات بازرگانی بالمر در برترین دانشگاه اقتصاد و کسب و کار جهان (هاروارد) سبب شده بود که او از تیزهوشی و هوشمندی خوبی برای نگاه جهانی به مقولات فناورانه برخوردار شود و به همین خاطر، همواره مصاحبه هایش با نکات فراوان همراه بود.

ویدئوهای جالب

از بالمر، ویدئوهای جالب بسیاری وجود دارد که مشاهده آن ها،‌خالی  از لطف نیست.

یکی از این ویدئو ها به خوش آمد گویی ۳ دقیقه ای بالمر به ساتیا نادلا و پیشنهاد هایی برای رهبری آینده غول نرم افزار جهان اشاره دارد که در این لینک مشاهده کنید.

ویدئو دیگری هم وجود دارد که بالمر اشک ریزان، سخن از ترک مایکروسافت می گوید. این ویدئو را در این نشانی دنبال کنید.

بخشی از سبک زندگی عجیب استیو بالمر را در این ویدئو مشاهده کنید.

سبک رهبری  بالمر

b12

درباره سبک رهبری موفق ۱۴ ساله بالمر در مایکروسافت،‌کتاب ها و مقالات بسیاری نوشته شده است.

عملکرد ۱۰۰ درصدی

او معتقد بود که یا باید ۱۰۰ درصد سود بدست آورد یا هیچ کاری انجام نداد. جمله معروفش این بود:

«یا هیچ کاری نکنید یا دست به کاری بزنید که به سود صد درصدی برسد.»

گفتارهای انگیزشی و سخنرانی های داغ و پر حرارت استیو بالمر در برابر کارمندان و در حضور منتقدان و کارشناسان شرکت های دیگر در دو دهه اخیر نشان می دهد که او به ظرفیت های روان شناسی در سخنرانی های کاریزماتیک آشنایی دارد.

تاکتیک های خاصی که او در سخنرانی هایش بهره می برد،‌ او را به نقش رهبری کاریزماتیک در عرصه نرم افزار و کسب و کار دیجیتالی، نزدیک می کرد. او برخی از سخنانش را برای توجه بیش تر مخاطبات بارها تکرار می کرد.

مثلا یک بار درباره دلیل پیشی گرفتن اپل و گوگل از محصولات مایکروسافت به این جمله اشاره کرد:

«اپل و گوگل با iOS و اندروید مایکروسافت را شکست دادند زیرا توسعه دهندگان، توسعه دهندگان و توسعه دهندگان بیشتری در اختیار داشتند.»

خلاصه حرف بزنید

بالمر، همواره نکات مهم و چشم اندازهایی که برای موفقیت مایکروسافت تعیین کرده بود را در چند جمله ساده و به طور خلاصه تشریح می کرد و از بیان نکات اضافی خودداری می نمود. خلاصه بودن یا Be Brief یکی از استراتژی های آقای بالمر در طول دوران رهبری مایکروسافت بود.

این راهکار رهبری آقای بالمر، همواره بیش ترین موفقیت ها را برایش به ارمغان داشت. وی همواره به ارائه مثال های واضح و کاربردی برای بیان آشکار و شفاف نظرات و اندیشه های خود رجوع می کرد تا اثر گذاری سخنانش نزد مخاطب ارتقا یابد.

اعداد مهم هستند

در سخنرانی های بالمر و حتی در نامه نگاری هایش به کارمندان مایکروسافت، همواره از اعداد سخن می گفتند. وی معتقد بود که به قول بورس باز ها، خیلی چیز ها را می توان در اعداد جست و جو کرد و از اعداد، چیز های بسیاری فرا گرفت.

او را آقای اعداد یا Numbers Guy می دانند. در دنیایی که به طور فزآینده با اعداد و ارقام سر و کار دارد و دنیای صفر و یک ها نیز از این بستر شکل گرفت، با اعداد سخن گفتند، سخن را مستند و مستدل می کند. راهکار و ترفندی که آقای بالمر به خوبی آن را از دوران تحصیل در هاروارد و استنفورد یاد گرفته بود. جادوی اعداد در مدیریت کسب و کار های موفق را باید در نظر داشت.

انتخاب افراد بر اساس وفاداری نه شایستگی

بالمر معتقد بود که در انتخاب کارکنان، شایسته ترین کارکنان، وفادار ترین آن ها به ماموریت های شرکت است. برای همین به این موضوع اشاره داشت که وفاداری (loyalty) بر معیار شایستگی (competence) ارجحیت دارد. این حرف بدان معنی نیست که افراد غیر شایسته (incompetence) برای کارهای مختلف انتخاب شود.

وی همواره به انتخاب کارکنانی اعتقاد داشت که بتوانند نقش محرک در تیم های کاری را ایفا کرده و از بالا ترین ظرفیت های وفاداری به vision و mission غول نرم افزار جهان، بهره مند باشند. وی کسانی که از ظرفیت های شایستگی کاری بالا برخوردارند اما وفاداری زیادی به شرکت نشان نمی دهند را خود خواه می دانست.

اعتبار بخشی به اطلاعات

تمرکز بالمر بر روی اعداد، واقعا به ضرر او در برخی موارد عمل کرد. به دلیل آن که او، گاهی اوقات اطلاعات اشتباه را دریافت می کرد و منابعی که به او این اطلاعات را ارائه می دادند، به راستی آزمایی (verify) توجه نداشتند. بنابراین، آن چه از سبک رهبری بالمر می توان فرا گرفت آن است که همواره باید، استناد به اعداد و آمار درست در دستور کار مدیران قرار بگیرد. اما تمرکز به اعداد در ادبیات گفتاری و نوشتاری، کاری پسندیده به خصوص در عرصه فناوری اطلاعات است.

خودتان را محصور نکنید

رهبری استبو بالمر بر غول  نرم افزار جهان نشان داد که او همواره بر رفتار سازمانی یادگیرنده (learning organization) اعتقاد داشت و تلاش داشت تا هم از داخل تا خارج از شرکت، سیگنال هایی را دریافت کند که او را در مدیریت موفق تر و خلاقانه تر مایکروسافت در عرصه کالا و خدمات نرم افزاری،‌یاری رساند.

بنابراین او را باید رهبری انگیزشی و معتقد به سازمان یادگیرنده دانست که تلاش کرد تا با ارتقای سیاست کسب و ادغام این شرکت،‌ در فضای اقتصاد مشارکتی دیجیتالی (Digital enabled Collaborative Economic)، بازار های جدیدی را پیش روی کسب و کار هوشمندانه مایکروسافت قرار دهد.

در واقع بالمر تلاش کرد که عصر پسا پی سی مایکروسافت را با شناسایی دقیق موفقیت ها و تحلیل چشم انداز های کسب و کار دیگر بازیگران عصر دیجیتال. رهبری کند و شکار Skype و Nokia در همین راستا بود که پس از او نیز، در زمان رهبری نادلا، شکار Linkedin نیز بر همین منوال صورت گرفت.

بازار گردان مدیران قبلی نباشید

بالمر معتقد بود در عرصه کسب و کار، باید حرکت جدید و برنامه های نوآورانه برای پیش برد کسب و کار در نظر داشت. از آن جا که استیو بالمر، متخصص نرم افزار نبود، اما او  در واقع با شیوه های خلاق در مدیریت کسب و کار غول نرم افزار جهان، توانست این شرکت را به افق های ممتاز در کسب و کار دیجیتالی هزاره سوم هدایت کند. وی ادامه دهنده روش های قرن بیستمی بیل گیتس نبود و به همین خاطر، توانست فضای کسب و کار جدیدی را فرا روی غول نرم افزار جهان قرار دهد.

شاد باشید

یکی از درس های مهمی که می توان از شیوه رهبری کسب و کار استیو بالمر میلیاردر در زمان تصدی گری مدیرعاملی این شرکت دریافت، شخصیت انرژی مثبت ایشان است. این که بار ها در گفتارهای مختلف روزیاتو به امر اهمیت فرار از انرژی منفی در ذهن مثبت سخن گفتیم و به جذب سیگنال های کیهانی انرژی مثبت اشاره شد، به این خاطر بود که شرکت های موفق، توسط اندیشه های ذهن خلاق و شاد رهبران کاریزماتیک به دستاورد های بزرگ رسیده اند.

شاد بودن یا به قولی have fun! مساله ساده ای است! اما عمل به این اصل ساده برای خیلی ها سخت است و البته که دستاورد های بزرگ نیز با تبعیت از اصول ساده بدست می آیند.

او معتقد بود که اگر شغلی شما را راضی نمی کند، او را کنار بگذارید. او هم چنین به قاپیدن فرصت ها اعتقاد داشت و همان طور که در بالا گفتیم، شکار فرصت ها از طریق شناخت خوب اطراف بدست می آید.

b1
تصویر  روی جلد کتاب: بالمر: پسر بد- چاپ ۲۰۰۳ میلادی

هیچ فرصت آفرینی در فضای ایزوله حرکت نمی کند و دستاوردی نخواهد داشت. او در یکی از سخنرانی هایش، صحبت جالبی درباره فرصت کرد:

«فرصت! فرصت! فرصت! فرصت ها پیش روی شما هستند و انتظارتان را می کشند.»

وی یک دانشجوی ریسک پذیر بود و به همین خاطر، استنفورد را رها کرد تا به مایکروسافت بپیوندد. او می گفت: از ریسک کردن هراس نداشته باشید. به دلیل آن که شما به این که چه کاری برای اصلاح کارهای اشتباه باید در دستور کار قرار بگیرد، آگاهید.

 

مرور زندگی و اندیشه های بزرگان کارآفرینی دیجیتال جهان را به کارآفرینان جوان به خصوص استارت آپ توصیه می کنیم. دستیابی به موفقیت در کسب و کار دیجیتال جهان امروز، حتی با اصول خیلی ساده اما امتحان پس داده در مدیریت و رهبری بازار فناوری دیجیتالی امکان پذیر خواهد بود.

در روزهای آینده بیش تر درباره موفقیت های بزرگان عصر دیجیتال سخن خواهیم گفت. دنیای کارآفرینی را هر روز با روزیاتو دنبال کنید.

[ منابع: پرتال تحلیلی CIO، ENTREPRENEURUR، خبرگزاری ایسنا، کتاب بالم: پسر بد!، بیزنیس اینسایدر ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود