مجموعه تصاویر خیره کننده هوایی، دگرگونی هایی عظیم را نمایش می دهند که انسان ها روی زمین ایجاد کرده اند

تالاب شادگان ایران، در میان زیباترین تصاویر بنجامین گرانت

مجموعه تصاویر خیره کننده هوایی، دگرگونی هایی عظیم را نمایش می دهند که انسان ها روی زمین ایجاد کرده اند

نگاه کردن به زمین آن هم از ارتفاع چند هزار مایلی از سطح زمین، آن گونه که بسیاری از فضانوردان باور دارند، هوش از سر هر بیننده ای می برد و سطح ادراک او را متغیر می سازد.

چنین احساساتی با نگریستن به عکس های هنرمندی به نام «بنجامین گرانت» در کتاب جدیدش تا حدی به وجود می آید. کتاب او مجموعه ای از ۲۰۰ تصویر ماهواره ای از مناطقی طبیعی، اراضی کشاورزی و نقاط صنعتی با عنوان «متفاوت دیدن» است. این عکاس ها به ساکنان زمین این فرصت را می دهند که آنگونه که فضانوردان زمین را می بینند، به آن نگاه کنند.

گرنت در این باره می گوید: “این نوع جدید نگریستن به زمین سبب می شود، ما درک بهتری از آنچه بر روی زمین ساخته ایم داشته و شاهد پیچیدگی های و پیشرفت هایی که در آن به وجود آورده ایم باشیم و در کل تاثیراتی را که بر روی محیط گذاشته ایم را دریابیم.”

وی ادامه می دهد: “من خوشبین هستم که با نوعی نگاه جدید به زمین، قادر خواهیم بود، هوشمندانه تر و برای ایجاد امنیت بیشتر روی زمینی که در آن زندگی می کنیم، گام برداریم.”

در این جا به برخی از تصاویر باورنکردنی گرنت از کتاب جدید او خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

ترمینال زغال کین هوانگ دائو

1

این ترمینال در بندر کین هوانگ دائوی چین قرار دارد و بزرگ ترین بندر حمل زغال در این کشور به شمار می آید. از این بندر در حدود ۲۱۰ میلیون تن زغال به کارخانه های نواحی جنوب شرقی این کشور فرستاده می شود. آمار سال گذشته چین نشان داده که مصرف زغال در این کشور، سالانه ۱۷ درصد افزایش پیدا می کند و این نشان دهنده آن است که در این کشور میزان تولید گاز دی اکسید کربن افزایش سالانه را به دنبال دارد .

لاله های هلندی

2

هر سال در اواسط اسفند ماه لاله ها شکوفه می دهند و تا خرداد ماه به رشد کامل خود می رسند. ۴.۳ میلیارد  پیاز  از این لاله ها در کشور هلند تولید می شوند که ۵۳ درصد آن به لاله هایی تبدیل می شوند و قرار است به عنوان گل بریده شوند. ۱.۳ بیلیون آن در خود کشور هلند به فروش می رسد. ۶۳۰ میلیون از این گل های لاله به سایر قسمت های اروپا و ۳۷۰ میلیون آن به دیگر کشورهای جهان صادر می شود.

ویلاهای مراب الدفرا (Marabe Al Dhafra)

580a7ce81a000071285bb0f5

در ویلاهای «مراب الدفرا» شهر ابوظبی در حدود ۲۰۰۰ نفر زندگی می کنند و یکی از گرم ترین مناطق جهان به شمار می رود. بالاترین دما در این منطقه به ۱۲۰.۶ درجه فارنهایت می رسد.

فعالیت آتشفشان نیشینوشیما 

3

این آتشفشان در جزیره آتشفشانی در ۵۸۴ مایلی جنوب توکیو در ژاپن واقع شده که در آبان و آذر سه سال پیش شروع به طغیان و تا مرداد و شهریور سال گذشته ادامه پیدا کرد. در طی این طغیان ابعاد آن از ۰.۰۲ به ۰.۸۹ مایل مربع افزایش پیدا کرد.

تالاب شادگان 

4

سیستم زهکشی شاخه ای و دندانه دار اطراف تالاب شادگان در بندر ابوموسی در ایران در تصویر قابل ملاحظه است. این شاخه های دندانه دار نشان دهنده الگوهای عبور جریان آب در مسیر مسطح زمین و صخره ها هستند که از فرسایش آنها در مسیر حرکت جلوگیری به عمل می آورند.

انکوروات 

580a7ce81700009c2aacd7db

انکوروات معبدی در کامبوج است که به عنوان بزرگ ترین بنای مذهبی جهان به شمار می آید (ابتدا مربوط به هندوها بود و سپس به بودیست ها اختصاص یافت). این مکان در قرن ۲۱ و به صورت اثری با وسعتی در حدود ۸.۸ میلیون فوت مربع ساخته شد. خندق و جنگلی با هارمونی کاملا آشکار، اطراف این معبد را احاطه کرده است.

قبرستان جنگنده های آمریکایی پایگاه هوایی دیویس مونتان 

5

در منطقه تاسکون ایالت آریزونای آمریکا، بزرگ ترین وسایل نگه داشته شده از ارتش این کشور به چشم می خورد. در این به اصطلاح قبرستان بیش از ۴۴۰۰ قطعه از هواپیماهای دولتی ارتشیان بازنشسته این کشور وجود دارد.

کارخانه گماسولار ترمایولار (Gemasolar Thermosolar Plant)

6

تصویر کارخانه گماسولار ترموسولار در شهر سویای اسپانیا را شاهد هستید. این کارخانه مجهز به ۱۶۵۰ آینه هلیواستات است که انرژی خورشید را برای گرم کردن نمک های مذاب در برج مرکزی ۶۴۰ فوتی ذخیره می کند. سپس این نمک های مذاب در یک مخزن ذخیره تانکی شکلی به منظور تولید انرژی الکتریکی جریان پیدا می کنند. از این مکان سالانه و به طور متوسط در حدود ۳۰.۰۰۰ تن دی اکسید کربن متساطع می شود.

بندر آنتورپ

7

در پشت بندر روتردام، بندر انتوارپ بلژیک واقع شده که دومین بندر بزرگ اروپا به شمار می رود. در بازه زمانی یک سال بیش از ۷۱.۰۰۰ کشتی و ۳۱۴ میلیون تن بار در این بندر جابجا شده. وزن این بار معادل ۶۸ درصد وزن تمامی مردمان جهان است.
دلری بیچ در فلوریدا

8

از آنجایی که در نیمه دوم قرن بیستم بیشتر مناطق ساختمانی که برای ساخت آنها برنامه ریزی های کارشناسانه ای صورت پذیرفته بود، روی مناطق آبی بنا شده می شدند، در این منطقه ساحلی نیز بناهای بسیار زیبایی ساخته شد که از بالا منظره خاصی را برای بیننده به وجود می آورد.

سنترال پارک 

9

سنترال پارک در شهر نیویورک آمریکا مساحتی در حدود ۸۴۳ هکتار را در بردارد که ۶ درصد از منتهن را شامل می شود. یکی از تاثیرپذیرترین طراحی های این پارک را «سیستم های گردش جداگانه» آن برای عابران پیاده، دوچرخه سواران، اسب سواران و نیز ماشین ها محسوب می شود. این پارک زمین های تنیس و بیس بال فراوان، رینگ اسکیت و استخر نیز دارد. همچنین آخرین لاین دوی ماراتون و مسابقات سه گانه شهر نیویورک هم در آن واقع است.

جکسون ویل در فلوریدا 

580a7ce81b0000442cef8a33

توربینی، دو بزرگراه را در شهر جکسون ویل فلوریدا به هم متصل می کند. این ساختار متشکل از سطح شیبداری است که حول محور مرکزی می گردد و الگوی مارپیچی را ایجاد می کند.

بِرنینگ مَن

10

برنینگ مَن نام یک مناسبت است که سالانه با حضور بیش از ۶۵.۰۰۰ نفر در «بلک راک دزرت» ایالت نوادای آمریکا، برگزار می شود. این جریان دسته جمعی وقایعی هنری و بیانگرانه و گاه رادیکال را در خود دارد.

معدن سنگ آهن تیلینگز پُوند 
11

زوائد و محصولات جانبی معدن به «گریبنز بیزین» در نزدیکی معدن «آیرن اُرِم در نگانوی میشیگان می ریزد. این مواد در یک مرحله داخل آب ریخته می شوند تا حالتی از گِل را به خود بگیرند. سپس به داخل اتاقک های جداگانه مگنتیک ریخته می شوند تا سنگ معدن قابل استفاده از آن ها استخراج شود. با این عمل بازده این معدن افزایش می یابد. اگر بخواهید از مساحت نشان داده در این آگاه تصویر آگاه شوید، در حدود ۲ مایل مربع از حوزه رودخانه را فرا گرفته است.

آیپانما بیچ 

12

آیپانما بیچ واقع در جنوب ریو د ژنیروی برزیل است و به عنوان یکی از زیباترین سواحل جهان به شمار می رود. ماسه ها توسط برج های غریق نجات ها به بخش های جداگانه ای تبدیل شده اند که به «پوستوس» معروفند.

منبع: huffingtonpost
بدون نظر

ورود