چه خبر از هفته مد و لباس پاکستانی ها؟

تلفیق سنت و مدرنیسم در جشنواره رنگ ها در هفته مد پاکستان

چه خبر از هفته مد و لباس پاکستانی ها؟

هفته های مد در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی، یکی از داغ ترین لحظات را پیش از برگزاری جشن های تعطیلات سال نو میلادی در اقصی نقاط جهان به وجود آورده و عاشقان دنیای استیج و کَت واک، مانکن های ریز و درشت را به سمت خود جذب کرده است.

بسیاری از مزون های معروف آسیا و اروپا تلاش می کنند تا با طرح های خلاقانه خانه های طراحی خود،‌ با حضور گسترده در هفته های مد در کشورهای مختلف دنیا، به نوعی به بازاریابی برند و طرح های گوناگون خود پیش از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی پرداخته و از این راه، به تحلیل بازخورد رسانه ها و فعالان مد و لباس در طرح های سال آینده بپردازند.

معروف ترین هفته های مد سال ۲۰۱۶ را می توان به هفته مد  میلان، پاریس، لندن و نیویورک  معطوف دانست که هم چون سال های پیش، با حضور بزرگان این صنعت رنگارنگ و پر مخاطب همراه شد و دنیا، بار دیگر نوآوری های جدیدی از خانه های مد پاریس و میلان، پایتخت مد جهان مشاهده کرد که البته در روزهای آینده به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

امسال، هم چون روال چند سال قبل، هفته مد مرسدس بنز آلمان با استقبال علاقمندان این عرصه در کشورهای مختلف جهان مواجه شد و این شرکت خودرو ساز بزرگ آلمانی نشان داد که چه گونه می توان از دنیای رنگارنگ و جذاب کت واک های استیج، برای تقویت برند و توسعه کسب و کار خلاقش در فضای اقتصاد مشارکتی بهره برد.

p15
(مرسدس بنز آلمان با هفته مد پاکستان همکاری دارد)

رفتار سازمانی مرسدس بنز در هدایت و راهبری هفته های مد در کشورهای مختلف دنیا را بزودی برای آگاهی علاقمندان دنیای فشن به خصوص فعالان کسب و کار های تجاری و دیجیتالی کشور، مورد تحلیل و ارزیابی فنی قرار خواهیم داد تا با ظرافت های این رویداد هنری جذاب آشنا شویم.

اکنون، برای دنیای رسانه های دیجیتالی که شبکه های اجتماعی هم بخشی از آن به شمار می رود و جامعه ای ۱.۵ میلیارد مخاطبی را نمایندگی می کنند، دنیای فشن، دنیایی مختص به طیف خاصی از جوامع نیست. همه انسان ها در طول روز، به نوعی با دنیای مد و لباس عجین بوده و بالطبع، اتفاقات این عرصه برای آن ها نیز می تواند جذاب باشد.

دنیای مد و لباس، امروزه به کشورهای مختلف دنیا حتی کشورهای اسلامی نیز کشیده شده و ما شاهد برگزاری هفته های مد در کشورهای جهان اسلام نیز هستیم. برگزاری جشنوراه های مد و لباس ایرانی اسلامی در سال های اخیر نیز نشان می دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر فعالان هنری و اقتصادی کشور، نگاه حرفه ای به این مقوله داشته و می کوشند تا نوع ذائقه نسل جدید ایرانیان را با این حوزه با رنگ و بویی اسلامی-ایرانی آشنا کنند.

p7
(تصویر هفته مد و لباس پاکستان با همکاری مرسدس بنز آلمان)

در گزارش امروز نگاهی داریم به هفته مد و لباس در کشور جمهوری اسلامی پاکستان که چند سالی است، با وجود آن که این کشور با منازعات سیاسی و مشکلات امنیتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، اما هم چنان دنیای استیج در این کشور بحران زده همسایه شرقی ایران، بازار داغی را در انتظار می کشد و صنعت نساجی اش  بسیار رشد کرده است.

p4
(در هفته های مد پاکستان، تلفیقی از لباس های سنتی و مدرن پاکستانی ها را شاهد هستیم)

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

هفته مد و لباس پاکستان

در کشور اسلامی پاکستان، شورایی وجود دارد که به نام شورای طراحی مد پاکستان فعالیت داشته و با مخفف PFDC شناخته می شود. برای آگاهی از برنامه های این شورا به سایت اینترنتی آن ها به این آدرس مراجعه کنید که اطلاعات گسترده ای درباره اهداف،‌ ماموریت ها، اعضا و هم چنین برنامه های آینده جالب آن ها می توان مشاهده کرد.

p3
(هفته مد شورای مد و لباس پاکستان در سال ۲۰۱۳ میلادی )

شاید برای شما خواننده گرامی عجیب باشد که در این کشور جنگ زده اسلامی که کمتر در اخبار درباره فعالیت های فرهنگی و هنری بین المللی آن چیزی به گوشمان خورده است، فعالیت های مد و لباس، در سطح تخصصی دنبال شود.

شورای مد و لباس این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی تاسیس شد و به عنوان تنها مرجع تصمیم گیری در این حوزه در پاکستان به شمار می رود. دفتر مرکزی این شورا در لاهور پاکستان، دومین شهر مهم این کشور قرار دارد. سازمانی غیر دولتی بوده اما تاثیر گذاری آن در برنامه های فشن، قابل ملاحظه به شمار می رود.

p2
(تصویر لباس های سنتی و مدرن در هفته های مد سال های اخیر پاکستان)

حمایت از طراحان و برگزار کننده گان مراسم مد و لباس این کشور، از جمله ماموریت های این شورا اعلام شده است که از سال ۲۰۱۰ میلادی نیز، هر ساله هفته های مدی با حضور طراحان مزون های پاکستان برگزار می کند.

این شورا، فعالیت های بین المللی خود را تا کنون با همکاری دو برند صاحب نام جهانی به نام Unilever و L’Oreal فرانسه انجام داده است و ما حصل کارش، برگزاری ۵ هفته مد در چند سال اخیر بود.

اکنون، سازمان جهانی مد و هفته جهانی مد با این شواری مد پاکستان قراردادی را منعقد کرده و این شورا را به عنوان نماینده خود در این کشور بزرگ اسلامی خاورمیانه معرفی کردند.

p1
(تصویر صفحه اول سایت شورای مد و لباس پاکستان)

شورای مد پاکستان اخیرا با برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، همکاری خود را آغاز کرده و می کوشد تا با ظرفیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی خود در این کشور و سایر کشورهای دنیا، نسبت به ارتقای آگاهی شهروندان کشورهای مختلف جهان درباره سوء تغذیه و ناامنی، تلاش کند.

برای آگاهی از فعالیت های اخیر این شورا که گویا نقش زیادی در افزایش صادرات مد و لباس پاکستان به جنوب شرق  آسیا داشته است، به صفحه رسمی آن ها در اینستاگرام مراجعه کنید که در این نشانی مشاهده می شود.

هفته مد و لباس پاکستان ۲۰۱۶

p5
(تصویر افتتاحیه هفته مد و لباس پاکستان در اکتبر ۲۰۱۶)

بر خلاف هفته های مد و غربی که صحنه کت واک مانکن هایی با چهره و لباس های عریان غربیست، مانکن های پاکستانی اکثر با لباس پوشیده و با استفاده از طرح های الهام گرفته از آیین ها و سنن این کشور، جشنواره ای از سنت و مدرنیه را به راه می اندازند که از دید مخاطبان، طرح جدید در دامن سوختگان مد و لباس جهان به شمار می رود.

هفته مُد پاکستان، اخیرا در روزها یایانی سال ۲۰۱۶ میلادی که سال المپیک و یورو ۲۰۱۶ و انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا بود و جنجال های بسیاری را در کارنامه مشاهده کرد، دهمین سالگرد برپایی خود را جشن گرفت.

p13
(تصویر هفته مد و لباس پاکستان ۲۰۱۶)

در مراسم امسال،‌ رزیتا منیب، طراح پاکستانی با مجموعه لباس تازه خود به نام «رنگهای زندگی» در این رویداد فرهنگی هنری شرکت کرد. اما او این بار به همراه «مختاران بی بی»، زنی که قربانی تجاوز گروهی در پاکستان شده بود، روی سن ظاهر شد.

«مختار» که می بایست طبق سنتِ روستایی، بعد از تجاوز خودکشی می کرد، تسلیم نشد و متجاوزانش را با حکم دادگاه به زندان انداخت. بی تفاوتی پلیس و سواستفاده جنسی از زنان و دختران در پاکستان چالشی جدی است.

«رُزینا مونیب» طراح مُد در این باره به یورو نیوز اروپا گفت: «می خواهم به زنان نشان بدهم که اگر قربانی بدرفتاری و بی عدالتی شده اند باید آن را ابراز کنند نه اینکه این واقعیت و عاملانِ آن را پنهان کنند. در عوض شما باید چنین افرادی را رُسوا کنید چون آنوقت آنها هستند که باید صورتشان را بپوشانند. این مشکلات تقریبا در تمامی خانه ها هست.»

پس از علنی شدن ماجرای مختار، زنان و دختران بسیاری علناً از رفتارهای مشابه شکایت کرده اند.

خانم مونیب را باید یکی از طراحان خلاق و جوان صنعت مد و لباس در حال توسعه پاکستان دانسته که جدید ترین فعالیت ها و طرح های نوآورانه اش را می توان در پرتال اینترنتی شخصی اش به این آدرس مشاهده کرد. وی ساکن کراچی بوده و بخشی از تفکر طراحی طراحان مد و لباس پاکستانی را می توان در کارهای اخیر این طراح جوان دنبال نمود.

p14
(تصویر ایندکس پرتال رزینا مویب، طراح مد فعال در هفته مد پاکستان ۲۰۱۶)

اینستاگرام این طراح نیز در این نشانی ارائه شده است.

مختاران بی بی خود می گوید: «می گفتند زن نباید صدایش را بلند کند. اما می بینید که زن هم می تواند صدایش را به گوش دیگران برساند و برای حقوقش بجنگد. من می خواهم صدای زنانی باشم که از شرایطی شبیه من رنج می برند. هر قدمِ من برای آنهاست. گذشته من عوض نمی شود، اما من می توانم برای نسلهای آینده بجنگم.»

اکنون مجموعه لباس هایی چون «رنگهای زندگی» تلاش دارند، با رنگهای زنده، و پارچه های پر نقش و زیبا، زیباییِ هویت و جایگاه اصیل آدمی را به زنان و مردان آینده پاکستان یادآوری کنند.

«ایزابل سیرا رضوان» یکی از طراحانی بود که با مجموعه لباسهای لوکس ویژه عروسی در این هفته مُد پاییز-زمستانه شرکت کرد.

p10
(تصویر لباس های طرح دیپاک اند فهاد در هفته مد و لباس پاکستان ۲۰۱۶)

مجموعه لباس های فصل آینده «دیپاک اند فهاد» نیز در بر دارنده ترکیب طرحها و رنگهای سنتیِ ملایم و چشم نواز برای لباسهای مردانه بود. اینستاگرام ۸ هزار فالوئری آن ها را در این نشانی دنبال کنید.

p9
(برای پاکستانی ها، لباس هایی تزیین شده با مروارید و پولک، تلفیق سنت و مدرنیه را خلق می کند)
p11
(تصویر از لباس های زنانه به نمایش در آمده در هفته مد پاکستان)
p12
(تصویر مانکن های مرد و زن پاکستانی در هفته مد پاکستان)

بیش از بیست طراح در تازه ترین هفته مُد پاییز-زمستان در کراچی مجموعه لباس های خود را ارائه کردند.

p6
(لباس های جذاب سنتی و رنگارنگ مانکن های پاکستانی در هفته مد ۲۰۱۳ میلادی)

به هر حال، دنیای مد و لباس فعال پاکستان در سال ۲۰۱۶ میلادی به کار خود پایان داد. اما درس های خوبی برای صنعت مد و لباس ایران به عنوان همسایه شرقی به ارمغان آورد که توجه به آن، می تواند توسعه صنعت مد و لباس ایران را تقویت کند.

درس های خیلی ساده از هفته مد و لباس پاکستان

۱- پاکستانی ها از برندهای معتبر جهانی برای حمایت و برگزاری رویدادهای مشترک مد و لباس استفاده می کنند. این امر،‌ سبب معروفیت و ارتقای اثر بخشی فعالیت های فشن پاکستان در اقصی نقاط جهان شده و کشورهای مختلف را با فرهنگ پوشش و نوع نگرش این کشور به صنعت مد آشنا می کند.

۲- صنعت مد پاکستان گر چه قدمت زیادی ندارد،‌ اما در یک دهه اخیر تلاش کرده تا جشنواره ای از رنگ ها را در لباس های خیره کننده جذاب ظریف کاری شده پاکستانی، در معرض دید علاقمندان دنیای مد قرار دهد که چشم آن ها به طرح های بعضا تکراری و خسته کننده مزون های غربی، عادت کرده بود.

۳- در هفته های مد پاکستان، شاهد حضور طراحان مرد و زن جوانی هستیم که شجاعانه، بخشی از سبک زندگی و سبک پوشش سنتی پاکستانی ها را بر روی استیج های معروف آسیا و اروپا آورده و لنز دوربین معروف ترین مراکز مد و لباس جهان را به سمت خود جذب می کنند.

۴- در هفته مد اخیر پاکستان، شاهد حضور زنی جوان هستیم که مظهر حمایت از حقوق پاکستان بوده و به عنوان قربانی تجاوز جنسی گروهی چند سال پیش و پیروزی در دادگاه عالی این کشور، یک چهره جهانی شده و با حضور در استیج هفته مد پاکستان، رسانه ای برای اطلاع رسانی این رویداد در سطح بین المللی شد. حضور مختاران بی بی، نشان داد که با دنیای مد، می توان پیام های بزرگ انتقال داد.

۵- رسانه ای که هفته مد پاکستان برای انتشار سنت و آیین و سبک پوشش این کشور در سطح جهان ارائه کرده است، قابل مقایسه با هیچ رسانه سنتی نیست و اکنون فضای مجازی نیز به یاری صنعت مد و لباس پاکستان آمده تا ما این کشور را به عنوان تولید کننده طرح های غربی صرف نبینیم. از این فرصت، باید صنعت مد ایران، ‌به صورت خلاقانه تری استفاده کند.

۶- هفته مد و لباس پاکستان احتمالا ظرف ۱ دهه آینده،‌ جذابیت های بیش تری از سبک پوشش سنتی این کشور که با طرح های مدرن آمیخته شده است، به ارمغان آورده و در فهرست ۱۰ هفته مد معروف جهان قرار بگیرد. پتانسیل طراحان مد کشورمان کم تر از دنیای مد پاکستانی ها نیست و باید بنیاد ملی مد و لباس با همکاری کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد برای توسعه این ظرفیت و فرصت آفرینی بهینه بر اساس قانون اجرایی آن، بیش تر تلاش کند.

ظرفیت های پوشش و لباس اقوام ایرانی در سراسر کشور، پتانسیلی فوق العاده برای نمایش شکوه و فرهنگ این کهن دیار ده هزار ساله در اقصی نقاط جهان است که باید در نظر گرفت. اکنون، هفته های مد با حجاب هم مخاطبان بسیاری پیدا کرده که از پتانسیل آن ها برای تقویت اقتصاد مد و لباس اسلامی-ایران باید بهره جست.

رسانه هفته مد و پیام دنیای فشن، در عصر دهکده جهانی امروز، ایران را بهتر به دنیا معرفی خواهد کرد که ماحصلش، شناخت بهتر فرهنگ و جامعه ایران و رونق گردشگری و صادرات لباس و مد ایران خواهد بود.

به امید جهانی شدن دنیای مد و لباس اقوام ایرانی.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • امیر آذر ۲, ۱۳۹۵

    این گزارش خیلی خوشگل بود
    از اینا بیشتر بدین
    دنیا واقعا فقط مد غربی نیست. در اسیا هم خیلی جالبه این وضعیت.
    مخصوصا هنر و مد شرقی و اسلامی
    مرسی بسیار

  • راحله آذر ۲, ۱۳۹۵

    چقدر خوشگله لباسهاشون 🙂 پاکستان و مد خیلی عجیبه.
    کاش ویدئو هم میزاشتین. هر چی گشتم پیدا نکردم.
    مقسی بوکو

  • فریبا شوقی آذر ۲, ۱۳۹۵

    خوشگله این لباس ها
    من فکر میکنم لباس کردها هم به این خوشگلی باشه
    از اونا هم بزارید
    مورد شماره شش رو قشنگ گفتین. اما توسعه مد در ایران خیلی سخته. مزون ها واقعا دستشون بسته است
    مد پاکستان هم البته بیشتر نگاه شرقی داره تا غربی.
    SO NICEEEEEE

  • میثم آذر ۳, ۱۳۹۵

    سلام
    من فکر میکنم پاکستانی ها هم حق دارن لباس خودشون رو معرفی کنند
    انگار خیلی هم حرفه ای هستن. کاش ما یاد بگیریم