استقبال گسترده بانوان ایرانی از رشته مچ اندازی

گزارش جالب روزیاتو از آخرین وضعیت رشته مچ اندازی بانوان ایران

استقبال گسترده بانوان ایرانی از رشته مچ اندازی

همین چندی پیش بود که با خبر شدیم،  رییس فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی کشورمان در نامه ای رسمی به فدراسیون جهانی، از ممنوعیت حضور بانوان بدنساز ایرانی در کلیه رقابت های بین المللی خبر داد. این درحالی است که شمار بانوان ورزشکار ایرانی علاقمند به این رشته مردانه و سخت در ۱۲ هزار باشگاه بدنسازی سراسر کشور روز به روز در حال افزایش است.

استقبال گسترده دختران ایرانی از رشته مردانه بدنسازی و پرورش اندام و به خصوص بادی کلاسیک نشان می دهد که نسل امروزی دختران کشورمان، با توجه به فضای جامعه اطلاعاتی کشور و جادوی شبکه های اجتماعی، به دنبال رشته هایی هستند که تا چند دهه پیش، حضوری از فعالیت بانوان ایرانی در آن مشاهده نمی شد.

کشتی آلیش بانوان، پرتاب وزنه، ورزش های رزمی و بدنسازی، به فهرست رشته های پرطرفدار دختران در سراسر کشور اضافه شده و البته افتخار آفرینی های برخی از ورزشکاران بانو در آوردگاه های جهانی مانند لیلا رجبی، کیمیا علیزاده و پریسا بهزادی، سبب افزایش علاقمندی بانوان به این عرصه های ورزشی به نسبت سخت شده است و دیگر این تصاویر فقط اختصاص به ورزش مردان ندارد.

m10
تصویر رقابت های مچ اندازی مردان در گرگان

اکنون، رشته ورزشی جالب دیگری هم به زمینه های ورزشی تخصصی بانوان ورزشکار کشورمان اضافه شده که شاید خیلی ها درباره اش، چیزی نمی دانند: مچ اندازی!

آری! مچ اندازی، یکی از ورزش های حرفه ای و پر طرفدار ورزش بانوان در چند سال اخیر است و به نظر می رسد که این ورزش کم هزینه و قابل اجرا در هر مکان و زمان، بتواند در سال های آینده، بستر حضور بین المللی ورزشکاران زن ایران در رقابت های جهانی را نیز فراهم کند البته. بزودی نیز کلاس داوری مچ اندازی بانوان برگزار می شود.

گزارش امروز روزیاتو شما را با آخرین وضعیت فعالیت مچ اندازی بانوان ایرانی آشنا می کند.

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

اما پیش از آن، رقابت جالب مچ اندازی قوی ترین مرد جهان (بهداد سلیمی) با رامبد جوان که با گزارش جذاب جناب خان هم همراه شده است، در این ویدئو مشاهده کنید.

ورزش های اینستاگرامی!

ناگفته پیداست که موج لایک و فالو و هشتگ و پست زنی که از سال ۲۰۱۲ میلادی در شبکه اجتماعی عکس محور ۱ میلیارد دلاری اینستاگرام بوجود آمد، سبک زندگی دیجیتالی خاص را برای نیم میلیارد شهروند دهکده جهانی خلق کرد.

m6
استقبال زنان و دختران ایرانی از ورزش مچ اندازی در مدارس و پارک های کشور

سبک زندگی خاصی که نه تنها بر شیوه های ارتباطی و تبادل اطلاعات کاربران اینترنت تاثیر شگرف و ژرفی گذاشت، بلکه، عادات و روش های غذاخوردن، حرف زدن، ادبیات گفتاری، نوشتاری و حتی علاقمندی های ورزشی و کسب و کار خیلی ها را نیز دستخوش تغییرات اساسی کرد.

این روزها، مشاهده سلفی های آینه ای ورزشکاران بدنساز زن ایرانی که در صفحات پر طرفدار (فالوور) به اشتراک گذاشته می شود و با استقبال گسترده دختران و زنان سراسر کشور نیز مواجه می شود، مقوله ای متداول مثل رنگ پارتی ها و تولدهای بادکنکی چند میلیون تومانی است که این روزها در رفرش های اینستاگرامی شاهد هستیم.

m7
تصویر مچ اندازی همسر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

انتشار چنین تصاویر و اطلاعاتی درباره سبک زندگی خاص بخشی از ورزشکاران خانم به خصوص در عرصه ورزش های سختی که سابقه فعالیت آن بیش تر در میان مردان دیده می شد، انعکاس های گوناگونی دارد که یکی از آن ها، افزایش علاقمندی طیفی از بانوان به خصوص در مراکز استان ها به انجام فعالیت های ورزشی قدرتی است.

m11
رقابت های مچ اندازی بانوان، حتی به سالن های بدنسازی هم کشیده شده است

سالن های بدنسازی رسمی  بانوان در یک دهه اخیر به نسبت سابق، با شمار بیش تری از ورزشکاران خانم مواجه شده و استقبال از رژیم های غذایی اینستاگرامی و رسمی و غیر رسمی و هم چنین خرید و فروش مکمل های مربوطه به صورت رسمی و حتی زیر زمینی روند صعودی به خود گرفته است.

هم چنین تمایل دختران ایرانی به رشته هایی که از نظر عامه، پسرانه به نظر می آمد، واقعیت هایی را بر ملا می کند که تغییر در مذاق ورزشی بانوان ایرانی را حکایت دارد.

m13
گزارش پرس تی وی از فعالیت نینجاهای زن ایرانی

همین چند سال پیش بود که شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی ایران، گزارشی از فعالیت دختران نینجا ایران منتشر کرد که بازتاب خبری گسترده ای در رسانه های جهان داشت و نشان می داد که دختران ایرانی، از نظر انعطاف و قدرت بدنی، توانایی انجام سخت ترین رشته های ورزشی را دارند که با حیرت رسانه ها همراه می شود.

m8
تصویر رقابت های مچ اندازی بانوان در شهرستان آق قلا

اکنون، دنیای بدنسازی، پرورش اندام و حتی مچ اندازی بانوان، می کوشد نسل جدیدی از ورزشکاران زن کشور را به جامعه ورزش ایران و جهان معرفی کند که گویا چراغ اول را، برنز کیمیای ایران در آوردگاه ریو ۲۰۱۶ روشن کرد.

شاید استقبال گسترده دختران ایرانی به مچ اندازی را نیز بتوان تا حدودی مرتبط با دنیای like‌ و share‌ ها در اینستاگرام دانست که این روزها، رنگ واقعیت و رسمیت نیز به خود گرفته است.

نخستین اظهار نظرها درباره ورزش مچ اندازی بانوان به مهر ماه ۹۲ برمی گردد که دبیر فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی کشورمان از برنامه جدی این فدراسیون در حمایت از ورزش بدنسازی و مچ اندازی بانوان در آینده ای نزدیک خبر داد. موضوعی که با برگزاری سمینارهای جدی آموزشی مچ اندازی بانوان در شهرهای مختلف کشور، رنگ و بوی جدی به خود گرفت.

m9
تصویر سیمنار آموزشی مچ اندازی بانوان استان کاشان- اسفند ۹۳

رقابت های مچ اندازی بانوان

رقابت های مچ اندازی بانوان، در سال های قبل نیز رایج بوده و با استقبال گسترده دختران جوان در استان های مختلف  همراه شده بود. برگزاری مسابقات مچ اندازی در استان خراسان جنوبی، گلستان و حتی تهران، از جمله رقابت های مچ اندازی بانوان بود که بازتاب های خبری گسترده ای هم به دنبال داشت.

اما رسمیت این رشته را می توان به خرداد ۹۵ مرتبط دانست. پرتال اینترنتی کمیته مچ اندازی جمهوری اسلامی ایران نیز که در این لینک فعالیت دارد، در سال های اخیر بارگذاری گردید و فعالیت این رشته را در فضای مجازی به صورت حرفه ای دنبال می کند.

m3
تصویر ایندکس پرتال کمیته ملی مچ اندازی ایران

اعلام رسمی فعالیت مچ اندازی بانوان

خرداد ۹۵ بود که زهره مزروقی، نایب رئیس امور بانوان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام اعلام کرد که با مکاتبات صورت گرفته تا وزارت ورزش و جوانان، مجوزهای لازم برای فعالیت بانوان مچ انداز کشور صادر شد.

این رشته به صورت رسمی زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشور بوده و با توجه به ممنوعیت حضور بانوان بدنساز ایرانی در رقابت های جهانی، فدراسیون تلاش می کند تا از حضور مچ اندازان حرفه ای و قدرتی بانوان ایران در رقابت های بین المللی استفاده کند.

m5
تصویر نخستین دوره مچ اندازی بانوان در خراسان شمالی

این مقام مسئول گفته بود که این رشته در اوزان و رده های سنی مختلف برگزار می شود و در دو بخش دست چپ و راست مدیریت می شود و طراحی لباس خاصی نیز برای این ورزش در نظر گرفته شده است.

این لباس نیز چندی بعد، به طور رسمی رونمایی شد. رونمایی که بر خلاف لباس کاروان اعزامی ایران به ریو، واکنش های ملی به دنبال نداشت.

m2
لباس رسمی تیم ملی مچ اندازی بانوان ایران

لباس ورزش مچ اندازی بانوان کشور پس از طراحی و تائید نهایی توسط کمیته ساماندهی پوشش تیم های ملی وزارت ورزش و جوانان رونمایی شد و از این پس تمام استان ها می توانند با تشکیل تیم مچ اندازی بانوان در مرکز استان و شهرستان ها به فعالیت بپردازند.

آیین نامه مسابقات مچ اندازی بانوان

m4
تصویر مسابقات مچ اندازی بانوان در استان خراسان شمالی- منبع: سایت ورزات ورزش

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشورمان، یک هفته مانده به برگزاری رقابت های المپیک ریو اعلام کرده بود که آیین نامه مسابقات مچ اندازی بانوان، پس از این مسابقات به استان ها ابلاغ می شود. اعلام ابلاغ این آیین نامه نشان داد که فدراسیون در توسعه ورزش مچ اندازی بانوان در کشور جدی بوده و برگزاری رقابت های مچ اندازی در چند سال و حتی چند ماه اخیر در استان ها، گواهی این ادعا بود.

البته، مچ اندازی مردان کشورمان، سابقه طولانی داشته و اخیراً، تیم مچ اندازی خراسان شمالی به رقابت های بین المللی مچ اندازی آذربایجان معرفی شد که با حضور ۵ کشور برگزار گردید.

تیم ملی مچ اندازی بانوان از سال ۹۶  تشکیل می شود

خبر جدید این که در آخرین روزهای آبان ماه، مطلع شدیم که قرار است تیم ملی مچ اندازی بانوان ایرانی با حضور قوی ترین مچ اندازهای بانوان از سراسر کشور تشکیل و در تابستان سال آینده عملیاتی شود.

با  اعلام نایب ‌رئیس بانوان فدراسیون پرورش اندام ، تیم ‌ملی مچ‌اندازی بانوان از ‌سال آینده به صورت رسمی تشکیل می‌شود و تا آن زمان بیشتر مسابقات داخلی استان‌ها می‌تواند جهت استعدادیابی برگزار شود.

زهره مرزوقی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون در این‌باره می‌گوید: «نخستین دوره رقابت‌های قهرمانی کشور مچ‌اندازی بانوان در تابستان‌ سال آینده برگزار خواهد شد. پس از برگزاری رقابت‌های ملی و تشکیل تیم مچ‌اندازی بانوان کشور این امکان برای بانوان فراهم خواهد شد که در میادین بین‌المللی حضور داشته باشند.

به جهت نوع و شیوه اجرای مچ ‌اندازی در مسابقات بین ‌المللی، این پتانسیل و ظرفیت برای بانوان کشور ما وجود دارد که با پوشش اسلامی مصوب‌ شده، در رقابت‌های برون ‌مرزی حضور داشته باشند تا به امید خدا عنوان ‌های جهانی و آسیایی کسب کنند.»

m12
ایندکس پرتال فدراسیون پرورش اندام که بزودی اخبار مچ اندازی بانوان را منتشر می کند

ناصر پورعلی‌فرد، رئیس فدراسیون پرورش اندام درباره فعالیت بانوان در رشته مچ‌اندازی اخیراً گفته بود: «با توجه به این‌که علاقه‌مند و مخاطب در رشته مچ‌اندازی بانوان وجود داشت، آن را راه‌اندازی کردیم. از سوی دیگر لباسی برای حضور بانوان در این رشته طراحی و تأیید شده است تا مشکلی از این بابت نیز وجود نداشته باشد.

پوشش خاص برای بانوان مچ انداز به دلیل است که هر فردی از هر نوع لباسی که می‌خواهد استفاده نکند و نظم بیشتری در این رشته برقرار شود. خواستیم از همین ابتدا بنای این رشته صحیح گذاشته شود و در آینده آسیب‌های بعدی نداشته باشد.»

وی همچنین اظهار داشت: «چند سالی است که مخاطبان رشته مچ‌اندازی در بخش بانوان به فدراسیون مراجعه می‌کردند و درخواست دادند تا به صورت رسمی فعالیت کنند. البته یکسری مسابقات به صورت جسته گریخته در سطح کشور برگزار می‌شد که به صورت رسمی نبود.

ما تصمیم داریم بعد از راه‌اندازی این رشته هم ورزشکاران، هم مربیان و هم داوران را تربیت کنیم تا با سرعت مچ‌اندازی پیشرفت کند. برنامه‌های زیادی از سوی بخش بانوان تهیه شده که به‌زودی اجرایی می‌شود.»

این مقام ورزشی کشور درباره استعدادهای حاضر در مچ اندازی بانوان و مقایسه آن با آقایان خاطرنشان می‌کند: «رشته مچ‌اندازی هم در بخش بانوان و هم آقایان دارای مسابقات آسیایی و جهانی است. ما هم خواستیم قبل از حضور نمایندگان کشورمان در صحنه جهانی، حساسیت‌ها را کاهش دهیم و مجوز این کار هم از سوی وزارت ورزش صادر شده است.

در بخش آقایان چند سالی است که فعالیت ‌هایی در مچ‌اندازی وجود دارد و حتی قهرمانانی در سطح جهان داریم اما آنها نیز در قالب تیم‌ملی اعزام نمی ‌شدند و به صورت خودجوش در مسابقات حاضر می‌شدند. قصد داریم در هر ٢ بخش آقایان و بانوان با مجوز شورای برون مرزی ، تیم‌ها را اعزام کنیم.

از بانوان بدنساز تا مچ اندازی بانوان

گزارش جالبی که در بالا خواندیم، ما را به این رهیافت می رساند که واقعیتی به نام ورزش حرفه ای بدنسازی بانوان و همچنین بانوان مچ انداز را باید پذیرفت و برای تخصصی شدن این رشته با توجه به استقبال گسترده دختران و زنان ایرانی، برنامه های جدی را در دستور کار قرار داد.

با توجه به استقبال دختران ایرانی از این رشته ها در دانشگاه ها و مدارس کشور و حتی خانه های محله شهرداری ها، حمایت سازمان ورزش آموزش و پرورش، وزارت علوم و هم چنین شهرداری ها در این عرصه اهمیت بسیاری دارد.

امیدواریم توسعه ورزش بانوان کشور در همه سطوح همگانی و قهرمانی، با رویکرد حرفه ای و احساس زدایی دنبال شود تا نسل آینده ایران، شاهد بانوانی سالم، پر انگیزه و شاداب باشد که ضامن سلامت ایران عصر ۱۴۰۰ خواهد بود.

نظر شما درباره توسعه رشته ورزشی مچ اندازی بانوان به صورت همگانی و حرفه ای چیست؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۳ نظر

ورود

  • میثم آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    شووووووووووووووووووووووخی میکنید 🙂
    wow

  • شیما آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    یعنی تیم ملی مچ اندازی خانم ها میاد؟
    OMG:)

  • سیما آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    دمشون گرم
    اون عکس خانما با چادر مچ مینداختن خیلی جالب بود 🙂

  • شیوا یوسفیان آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    ما اینیم 🙂 🙂
    هووووورا

  • عاطفه غریب شاه آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    عکسهاتون خیلی خنده دار بود
    تیم ملی مچ اندازی پیشکش واقعا. هنوز شهرستان ها سالن درست برای تمرین خانم ها نداریم.

  • محدثه آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    جدی میگین یعنی؟؟؟؟؟
    چه شوووود

  • لیلا آذر ۱۲, ۱۳۹۵

    منم میخوام مچ بندازم
    خخخخخخخ 🙂

  • فاطمه ضرابی آذر ۱۲, ۱۳۹۵

    خیلی ایده جالبیِ..احسنت??

    • Trinity آذر ۱۹, ۱۳۹۵

      Suilrrsingpy well-written and informative for a free online article.

  • عسل آذر ۱۲, ۱۳۹۵

    روز بخیر
    انتخاب خبرها خعلی جالبه
    اما تیم ملی مچ اندازی خانوما اخرشه. فک کن 🙂

  • امیر آذر ۱۲, ۱۳۹۵

    پیش بسوی طلای مچ اندازی خانم ها 🙂
    هورا
    اتفاقا دخترهای امروزی خیلی هم قوی هستند

    • Agatha آذر ۱۹, ۱۳۹۵

      I’ve been lonikog for a post like this forever (and a day)

  • سارا آذر ۱۲, ۱۳۹۵

    بنظر من تو کشور به این بزرگی و با این ظرفیت انسانی باید تمام رشته های ورزشی یا لااقل اکثر رشته ها باشه.چون هر آدمی یه استعداد داره.
    موفق باشن در پناه حق