۲۰ مجسمه بسیار متفاوت و مدرن که هر فردی را به تفکر وا می دارد [بخش دوم]

از کشتار یهودیان تا «مرد سوزان»

۲۰ مجسمه بسیار متفاوت و مدرن که هر فردی را به تفکر وا می دارد [بخش دوم]

در بخش اول همین نوشته به بررسی برخی از مجسمه هایی پرداخته شد که به واسطه مواد، فرم، مناسبت های انسانی و تاریخی در مناطق مختلف جهان و توسط مجسمه سازان پرآوازه خلق و اجرا شده اند.

در بخش دوم این نوشته نیز به برشمردن سایر این مجسمه ها پرداخته و جزئیات مختصری از هر کدام را برخواهیم شمرد.

مجسمه صندلی برای ۱۰۰۰ یهودی در لهستان

11
ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون مجسمه گون از ۳۳ صندلی در مقابل یکی از خانه های قدیمی که سابقا یهودی نشین بودند را می بینیم. در میدان این محل و در نزدیکی ایستگاه تراموا آن ۳۷ صندلی دیگر نیز تعبیه شده. ایده خالی بودن این صندلی ها نشان دهنده آن است که هر فرد یهودی می توانسته در معرض قربانی شدن قرار داشته باشد. همچنین بخشی از تاریخ یهودیانی را به تصویر می کشد که برای اینکه نتوانند فرزندان شان را پنهان کنند، تمام لوازم خانه های شان به بیرون از منازل آورده می شدند.

مجسمه «سالمون» در پورتلند ایالت متحده آمریکا

12
مجسمه ماهی سالمون از جنس فلز با ابعاد نسبتا بزرگ، گویی که مسیر دیواری را در خیابان سنت سالمون در پورتلند اُرگان می پیماید، مصور شده. این مجسمه توسط «کیث جلم» طراحی و ساخته شده است.

مجسمه «شیرهای نگهبان» در لندن 

13
این مجسمه ها که از سیم های سیاه رنگ و توسط یک مجسمه ساز حرفه ای به نام «کندرا هاست» در برج لندن ساخته شده اند.

مجسمه «عنکبوت» در توکیوی ژاپن

14
این مجسمه برنز ضدزنگ، با ارتفاع حدود ۳۰ فوت و پهنای ۳۳ فوت ۱۷ سال پیش در مراسم افتتاحیه سالن « توربین تیت مدرن» ساخته شد. مجسمه ساز در مورد اثر خود می گوید: “برای مادرم این عنکبوت، بسیار عجیب و غریب بود. اما برای من بهترین دوستم به شمار می آمد.”

مجسمه «کلپیس» در اسکاتلند

15
این پروژه که ساخت آن حدود ۷ سال به طول انجامید، برای بازسازی فرهنگ اسکاتلندی وابسته به اسب با خلق سر اسب هایی در ارتفاع ۱۰۰ فوت و توسط «اندی اسکات» طراحی شد. این اسب ها در اسکاتلند به منظور حمل بارهایی چون زغال و برای شخم زدن زمین ها نیز مورد استفاده قرار می گرفتند.

مجسمه «راه آزادی» در لتونیا

16
این مجسمه توسط «تاداس گوداسکاس» و به منظور بزرگداشت اندیشه های وابسته به اتحاد و آزادی مردم این سرزمین بوجود آمد تا بتواند یادی از حماسه های ۲۰ ساله آنها را زنده نگه دارد.

مجسمه Out of Order در کینگستون انگلستان و در نزدیکی رودخانه تایمز

17
این مجسمه ها که به «تلفن های لرزان» هم معروف هستند، مجموعه ای از ۱۲ کیوسک تلفن کلاسیک هستند که توسط «دیوید مچ» طراحی شده اند. این تلفن ها که گویی در حال افتادن هستند، پیام پایان عصر استفاده از این نوع تلفن و آغاز استفاده از تلفن های همراه را در خود دارد.

مجسمه «خشکسالی» در دوبلین ایرلند 

18
این مجسمه ها نشان دهنده قحطی میانه قرن ۱۹ میلادی هستند که تاثیر فراوانی بر تاریخ این سرزمین گذاشت. در طول این دوران، ایرلند حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت کشور خود را به دلایلی چون مرگ و مهاجرت از دست داد.

مجسمه «دو اژدهای عاشق» در وارنای بلغارستان 

19
«دارین لازارف» خالق این اثر، آن را ترکیب بندی از داستان شاه و پریایی برای رضایت کودکان می داند. در نزدیکی این مجسمه ها، استخری وجود دارد که داستان های مرتبط برای کودکان روایت می شود.

«مرد سوزان» در ایالات متحده آمریکا 

20
این مجسمه که نام آن «برنینگ مَن» است مرتبط با جشنواره سالانه ای در ایالت نوادای آمریکاست.

یک نظر

ورود

  • حبیب آذر ۲, ۱۳۹۵

    در مورد آخر اسم مجسمه مرد سوزان نیست، مرد سوزان اسم فستیوالی هست که هر سال در آمریکا برگذار میشه.