همه چیز درباره رستوران خاور خانم؛ ماجرای خلاقیت بانویی که سرولات چابکسر را جهانی کرد

همه چیز درباره رستوران خاور خانم؛ ماجرای خلاقیت بانویی که سرولات چابکسر را جهانی کرد

روزیاتو، امروز نیز همچون روال هفته های گذشته، شما را با یکی از مناطق دیدنی سرزمین چهار فصل ایران آشنا می کند. جایی که به واسطه یک بانوی خلاق و کدبانو، شهرت ملی و حتی بین المللی پیدا کرده و اکنون برای گردشگران چابکسر در استان سر سبز گیلان، یکی از مقصدهای گردشگری طبیعی و حتی غذایی به شمار می رود.

خوشمزه ترین جاذبه گردشگری گیلان، ۱۷۰ نوع غذای محلی رنگارنگ است که طعم طبیعت در درون آنها رسوخ کرده و باقلی قاتوق، ساده ترین و خوشمزه ترین ابداعات آشپزی این خطه سرسبز به شمار می رود که هر چهار فصل، دیدنی ها و خوردنی های بسیار دارد. مخصوصاً، وقتی با طعم غذاهای لذیذ یک کدبانوی کارآفرین خلاق نیز همراه شود، گردشگری رویایی را به ارمغان می آورد.

با ما همراه باشید با گشتی در دنیای جذاب و شیرین خاور خانم که نماد توانمند سازی زنان روستایی در خطه سرسبز گیلان با ابزارهای گردشگری غذایی است.

قصه خاور خانم: داستان پشتکار

به قول احسان علیخانی در برنامه ماه عسل ایام رمضان، قهرمان قصه امروز ما، فردیست که نه سواد آکادمیک آنچنانی دارد و نه سرمایه خاصی را برای راه اندازی کسب و کارش در اختیار داشته و حتی، ۱ ریال از وام و تسهیلات صندوق ها و بانک های خصوصی و دولتی دریافت نکرده است.

قهرمان قصه ما، نه مدرک بین المللی دارد و نه مسلط به زبان خارجی خاصی است. نه اسیر بروکراسی های اداری و استانداردها و شیوه های لوکس و فانتزی مرسوم کسب و کار در کلانشهرها شده و نه تلاش کرده تا کسب و کارش را به زور تبلیغ و اینستاگرام و بسته بندی و شیوه های متداول بازاریابی، گسترش دهد.

k1
تصویر ورودی رستوران جذاب خاور خانم

او نه سرمایه ای داشت و نه علمی خاص. وی دریافته بود که مردم اشباع شده از رستوران های لوکس و فانتزی و غذاهای سنتی و فرنگی بعضاً بی مزه و ماشینی، در خطه سر سبز شمال، به دنبال غذاهایی هستند که طعم غذاهای خانگی و دستپخت یک کدبانوی شمالی را بدهد.

خاور خانم، کدبانوی خلاق و کارآفرین استان گیلان، همچون خالق کیک های لواشکی گیلان، امروزه یک نام سرشناس در این استان به شمار می رود که برخی از گردشگران پایتخت و دیگر استان های کشور، به عشق غذاهای محلی و لذیذش، رهسپار دهی کمتر شناخته شده به سرولات می شوند. جایی که تا پیش از فعالیت خاور خانم، دهی ناشناخته همچون ده ها روستای گیلان به شمار می رفت.

سرولات روستایی دیگر است، در فاصله سه کیلومتری جنوب چابکسر از توابع شهرستان رودسر در کنار رودخانه پر آب آچیرود در ابتدای دامنه شمالی البرز و جایی سراسر دریا، جنگل آسمان و شگفتی است.

گویی جنگل و آسمان در امتداد هم بی پایان است و در فرودست کشتزارها و جلگه در افق صورتی و نارنجی غروب، غوغای رنگ و هیاهوی سبز می آفریند.

سرولات، دهی است در فرادست آرمیده بر دامنه یک کوه، رودخانه ای در فرودستش به مقصد خزر می گذرد و کوهی با پوشش جنگلی دیگر که شگفتی منطقه را بیش افزا می شود و اتصال دریا و ساحل با افق شگفت انگیزتر. جایی که این روزها به واسطه بانویی کارآفرین، شهرتش فرا ملی شده است.

کسب و کار فعال و نوآور خاور خانم در سرولات چابکسر، همانند روشی بود که عباس برزگر در بوانات استان فارس دنبال کرد. او حتی دیپلم خاور خانم را نداشت. اما همچون خاور خانم و همسرش، توانست دهکده گردشگری کوچکی را در بوانات پایه ریزی کرده که یکی از مقصدهای گردشگری روستایی ایران در جنوب کشور باشد و اکنون درآمد های میلیونی از آن کسب می کند.

قصه خاور خانم، قصه پشتکار و کسب و کار خودمانی است. کسب و کار خودمانی، یعنی راه اندازی فعالیتی که در آن، کار تیمی و مشارکتی با فرهنگ و ادبیات گفتاری غیر رسمی، طراحی و راهبری می شود و البته در برخی از کسب و کارهای دنیا، این متد، بازخورد های بهتری به نسبت روش های سیستماتیک و استاندارد سازی شده بدست آورده است.

k6
میرزا قاسمی لذیذ خاور خانم، طعم میرزا قاسمی های گلی خانم سعادت آباد را میدهد

شاید کافی شاپ های سیار که نوعی از کسب و کار خودمانی را نمایندگی می کنند، بتوان یکی از فعال ترین شیوه های کسب و کار خودمانی در دنیای امروز دانست که البته نمونه داخلی آن را می توان در کافه وی مشاهده کرد. فعالیتی که یکسال از راه اندازی آن توسط دو زوج جوان تحصیل کرده تهرانی می گذرد و به مدد نوآوری آنها و جادوی اینستاگرام، مشتریان بسیاری برای فولکس واگن آبی رنگشان در پایتخت دارند.

k11
کسب و کار کافی شاپ سیار تهران – کافه وی

اهمیت کسب و کار خودمانی که کار تیمی با رویکرد دوستانه و خانوادگی در آن نمود عینی دارد، روز به روز در جای جای این مرز و بوم با استقبال فعالان کارآفرینی روبرو شده و اکنون شاهد راه اندازی استارت آپ های غیر دیجیتالی هستیم که با یک ایده کوچک، هزاران مشتری را به سمت خود جذب کرده اند. ایده خاور خانم هم، همین گونه بود.

ایده خاور خانم

خاور خانم، کدبانوی شمالی، غذای شمالی را در آشپزخانه خانه زیبا و دو طبقه خودش با کمک دوستان و آشنایان و برخی از اعضای فامیل، تهیه و توزیع می کند. او دریافته است که کسب و کار خودمانی در دهی کمتر شناخته شده، می تواند با توجه به طبیعت فوق العاده زیبای منطقه، مشتریان بسیاری را عاشق میرزا قاسمی و مرغ شکم پر و کباب های ترش لذیذش کند.

چه کاری از این راحت تر و جذاب تر برای بانوان خوش سلیقه و توانمند مناطق شمالی کشور که طبیعت و پشتکار و خلاقیت، همه دست به دست هم می دهد تا آنها از ظرفیت های شمال، برای تهیه و طبخ غذاها و نوشیدنی های لذیذ و خوشمزه بهره ببرند. بخشی از توانمندی زنان شمال را میتوان در بازارهای محلی مثل شنبه بازار مشاهده کرد که در آنجا، زنان، محصولات خانگی خود را از ترشی و مربا تا دیگر محصولات غذایی، در معرض فروش قرار می دهند.

k3
تصویر سفره غذا در رستوران خاور خانم با پلوی ته دیگ دار معروف

خاور خانم، گر چه خانه معمولی دارد، اما موقعیت خانه به گونه ای است که رو به طبیعت زیبا و سرسبز چابکسر قرار گرفته. مکانی جذاب برای صرف یک نهار دلپذیر که دست پخت یک بانوی با سلیقه گیلانی نیز، جذابیت آن را دو چندان می کند.

غذاهای رستورانی، معمولاً با غذاهای خانگی، تفاوت بسیاری دارند. نه از نظر ظاهر، شکل، فرم و تزئینات! بلکه به واسطه طعم و مزه یا حتی شیوه سرو غذا. غذایی که در داخل یک سینی بزرگ با کاسه و بشقاب های گل گلی جذاب سرو شود و در کنارش نیز، ماست محلی و زیتون پرورده قرار بگیرد، برای خیلی ها، از سرو غذا در رستوران های لوکس پنج ستاره نیز جذاب تر است. مخصوصاً که بر روی اجاق های گازی کوچک قدیمی طبخ شده باشند.

همین روش سرو خاور خانم را می توان در سبک پذیرایی عباس برزگر از مهمانان خارجی خود در دهکده گردشگری اش مشاهده کرد. غذای سنتی ایران، همیشه و همه وقت برای ایرانی ها چه در داخل و چه در خارج از کشور، در فضای سنتی و شیوه پخت و سرو و توزیع سنتی، جذاب و وسوسه کننده است.

k4
میرزا قاسمی و مرغ شکم پر لذیذ خاور خانم، مشتریان بسیاری دارد

خاور خانم قصه ما، تلاش کرده تا با همکاری شماری از خانم های ده سرولات چابکسر و با دستیاری خواهر زاده خودش، یک آشپزخانه کوچک را تبدیل به محل درآمد زایی و کسب و کار فعال، پر سود و پر مشتری بکند. مشتریان به رستوران کوچک می آیند و غذا را سفارش می دهند و پس از صرف مدتی، غذا به آن ها در روش سنتی، تحویل داده می شود.

یعنی هم پخت غذا به سبک سنتی است و هم توزیع و عرضه آن. در رستوران خاور خانم، گویی در خانه یک خانم خانه دار شمالی قدم میزنید. همه چیز سنتی و حال و هوای خودمانی در فرهنگ اقتصاد مشارکتی خودمانی گیلانی ها را می دهد. شاید توجه و تعهد به سبک زندگی سنتی و خودمانی بود که سبب معروفیت و شهرت کسب و کار این زن جوان گیلانی را فراهم کرده است.

k5
تصویر منظره تابستانی رستوران خاور خانم

کسی که همواره، نظر مشتریان را درباره کیفیت و طعم غذا می پرسد و در فرهنگ کسب و کار خودمانی اش، فرقی بین خواهر زاده و دیگر کارگران و دستیارانش قائل نیست. برای او، طعم عالی غذا و تحویل دادن طعامی با بهترین کیفیت، اولویت اول و آخر است. منشی که سبب شده تا آوازه فعالیت خاور خانم، نه تنها در گیلان و ایران، بلکه به آن سوی مرزها نیز کشیده شود.

k7
مرغ شکم پر خاور خانم، مشتریان پر و پا قرص فراوانی دارد

مستند خاور خانم

شبکه مستند سیما در برنامه شب های مستند که چندی پیش روی آنتن برد، بخش هایی از زندگی این بانوی کارآفرین شمالی را به تصویر کشید. در این مستند، روایتی صادقانه و جذاب از پشتکار یک زن گیلانی را مشاهده می کنیم که توانسته با همکاری و حمایت همسرش، آشپزخانه کوچک خانه معمولی خود را تبدیل به محل کسب و کار و امرار معاش ده ها دختر و زن جوان گیلانی بکند.

او همان طور که در مصاحبه هایش بر زبان می آورد، هر روز صبح که از خواب بیدار می شود، به فکر تهیه غذا با طعم و مزه واقعی غذای خانگی است تا مشتریانش را که از مسافت های دور به سرولات می آیند، راضی و خشنود میزبانی کند.

وی آنقدر عاشق و شیفته کارش است که حتی شب ها، خواب مدیریت سفارش مشتری و طبخ غذا در آشپزخانه جالب و جذابش را می بیند. جالب است که بدانید، خاور خانم، رمز موفقیت خود را پشتکارش می داند که مدیون همسرش است.

او اکنون ۱۶ کارمند موقتی دارد که در روزهای تعطیل به او کمک می کنند و ۳ کارگر دائمی که در طول هفته، مدیریت امور و پاسخ به نیازهای مشتریان گذری را در دستور کار دارند. همه کارها در آشپزخانه خاور خانم به صورت مشارکتی و تیمی و خودمانی انجام می شود و همچون هیأت های مذهبی، همه بدون چشم داشت و ماموریتی خاص، به یکدیگر برای سرانجام مطلوب، یاری می کنند.

k8
فضای روبروی رستوران خاور خانم در سرولات چابکسر استان گیلان

برای آگاهی از شیوه طبخ غذا، سبک زندگی و آشنایی با لهجه و شیوه مدیریتی و عملیاتی و سرو غذا در رستوران خاور خانم، توصیه می کنیم که این ویدئو ۳۰ دقیقه ای را مشاهده کنید. به احتمال زیاد، عاشق کسب و کار خاور خانم شده و در صورتی که به گیلان سفر کردید، سرولات چابکسر را یکی از اولویت های بازدید پاییزی و زمستانی قرار خواهید داد.

البته اکنون، چشم انداز خانه خاور خانم، پاییز هزار رنگ هزار نقش گیلان همیشه سر سبز است که برای نوستالژی بازها و سلفی بگیر های حرفه ای، منظره ای فوق العاده برای گردشگری پاییزی در یک مکانی هیجانی و معروف محسوب می شود.

k9
تصویر آشپزخانه خاور خانم که فعالیت خانوادگی و دوستانه در آن موج می زند

 بازتاب های ملی و جهانی

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید، کسب و کار خلاق این بانوی کارآفرین و خوش ذوق گیلانی، اکنون بازتاب های گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشته است. علاوه بر شبکه مستند سیما که برای تهیه گزارش به رستوران این بانوی کد بانو رفت، بسیاری از خبرگزاری ها و نشریات داخلی نیز، به انتشار گزارشاتی مستند و مصور از کسب و کار خودمانی خاور خانم پرداختند.

حتی شخصیت های ورزشی و هنری معروف کشور از جمله بهداد سلیمی، قوی ترین مرد ایران و جهان، چندی پیش در اینستا نوشته ای در صفحه شخصی خود، به تمجید از این مکان و غذاهایش پرداخت.

k12
تصویر اینستاگرام بهداد سلیمی در سفر به رستوران خاور خانم

این فقط بهداد سلیمی و برخی از هنرمندان همچون بیژن بیرنگ (مستر تستر) نیست که عاشق طعم غذاهای لذیذ خاور خانم شده اند، بلکه برخی از گردشگران خارجی نیز که به این منطقه از کشور سفر کردند و به عشق چشیدن غذاهای خانگی یک کدبانوی شمالی، چند دقیقه ای را در صف منتظر بوده اند، همین نکته را بر زبان آورده اند.

k10
تصویری از رستوران خاور خانم و سیر ترشی و ماست های معروفش

سایت گردشگری معروف و بین المللی تریپ ادوایزر، اکنون یک خبرگزاری غیر رسمی معتبر چند زبانه و مصور برای فعالیت کسب و کار خاور خانم شده است. در این سایت که ده ها میلیون عضو در سراسر جهان دارد، صدها پست درباره نظرات و پیشنهادات گردشگرانی که از این رستوران کوچک استفاده کردند، به اشتراک گذاشته شد.

این قدرت گردشگری مجازیست که می تواند، منطقه یا کسب و کاری هر چند کوچک را در هر نقطه کمتر شناخته شده جهان، بین المللی کند.

گر چه خاور خانم، سایت اینترنتی با صفحه اینستاگرامی مشخصی ندارد، اما تبلیغات دهان به دهان که نقش بسیاری در بازاریابی مدرن امروزی بر عهده دارند، توانسته تا با رمز کیفیت محصول و خلاقیت در عرضه خدمات، کسب و کار این بانوی گیلانی را زبانزد خاص و عام کند.

درس هایی  خیلی ساده از خاور خانم

k13
۱۱۳ هزار صفحه نتیجه جست و جو درباره خاور خانم در اینترنت

۱- نخستین درسی که از کسب و کار جذاب و خلاق خاور خانم می توان فرا گرفت، اهمیت نقش اعتماد به حفظ سنت و شیوه های سنتی در کسب و کار است. رمزی که عامل موفقیت بسیاری از کسب و کارهای کوچک در مناطق روستایی کشور شد. این راز توسعه گردشگری روستایی در ایران است.

۲- دومین درسی که کسب و کار خاور خانم به ما می دهد، فاکتوری به نام کسب و کار خودمانی است. فرهنگ کسب و کار خودمانی باید در همه ابعاد زندگی مردم گسترش پیدا کند و همچون کشورهای شرق آسیا (ژاپن)، کسب و کارهای خانوادگی ساده اما مشارکتی مولد، اقتصاد ملی را در عرصه های مختلف تولید و خدمات، به حرکت درآورد.

۳- درس سومی که خاور خانم به کارآفرینان جوان می دهد، پشتکار است و پشتکار و پشتکار. هیچ کسب و کار موفقی، بدون پشتکار و ایمان به موفقیت، دستاوردی در طول تاریخ کسب و کار نداشته است.

۴- درس چهارمی که خاور خانم به همه کسانی که از حقوق ماهانه و سبک زندگی شغلی خود ناراضی هستند می دهد، مساله نوآوری در کسب و کار است. غذاهایی که خاور خانم به مشتریان ارائه می کند، طعم و بوی غذای خانگی می دهد و مشتری حس میکند، به مهمانی یک کد بانوی شمالی آمده است. از طبخ تا سرو در سینی های بزرگ. نوآوری یعنی همین.

۵- درس پنجم خاور خانم، جدی گرفتن توانمندی های فردی و روحیه کار مشارکتی خودمانی است. این روحیه را در هر کوی و برزنی در سراسر کشور می توان با نیاز سنجی بهینه و تدارک و مدیریت داشته ها، به سمت خلق ارزش افزوده هدایت کرد.

۶- درس ششم خاور خانم به فعالان بازاریابی و تبلیغات، تبلیغات غیر مستقیم است. تبلیغات دهان به دهان را باید جدی گرفت. حتی در دنیای دیجیتالی شده امروزی که تبلیغات مجازی و ماهواره ای و روزنامه ای و پیامکی، مخاطبان را خسته کرده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴۵ نظر

ورود

  • میثم آذر ۶, ۱۳۹۵

    من اینجا رفتم
    خیلی شلوغه
    واقعا ایشون مهربونه.
    مرسی که یاداوری کردین. مستندش رو نمیدونستم.
    خیلی خیلی مرسی

    • محمد شهریور ۲۶, ۱۳۹۷

      با سلام
      من هم با نظر دوستان موافق هستم من سالهای ٩١ تا ٩٣ راضی بودم
      کیفیت غذا و اخلاق خودش و پرسنل عالی بود
      ولی از زمانی که وضع مالیش خوب شد ورق برگشت
      کیفیت غذا افتضاح شد
      و مهمتر از همه اخلاق خود خاور خانم بود کلا عِوَض شده انگار إرث پدرشو از مردم میخواد
      از مردم خواهش میکنم برای وقت و پول خودشون بخصوص شخصیت خودشون ارزش قائل بشن

      و اب تو أسیاب أمثال خاور خانمها تو کشور نریزن
      با تشکر

  • امیر آذر ۶, ۱۳۹۵

    آفرین بر این همت
    آفرین بر آقای زمانی. عین لواشک ها جذاب بود
    تو رو خدا اینقدر با این پست های خوشمزه ما رو هوایی شمال نکنین
    الان برررررررفه 🙂

  • راحله آذر ۶, ۱۳۹۵

    چه شنبه خوبی با این بانوی دوست داشتنی
    لهجش رو دوست دارم

  • سعیده آذر ۶, ۱۳۹۵

    i love you KHAVAR
    SO NICE

  • فریبرز آذر ۷, ۱۳۹۵

    دلم آب افتاد 🙂
    از اینا بیشتر بزارید.
    به به

  • RKO آذر ۸, ۱۳۹۵

    واقعا غذاش اشغاله کسی که رستوران خوب رفته این بنجلارو قبول نمیکنه

    • لادن آذر ۸, ۱۳۹۵

      من غذاهاشو خوردم
      خوشمزه است. مثل رستوران البرز تهران که نباید انتظار داشته باشیم ازش
      کارش مهمه
      خلاقیتش

  • علیرضا آذر ۸, ۱۳۹۵

    نویسنده محترم آنقدر به حاشیه رفته (مانند کافی شاپ سیار)و آنقدر تعریف و تمجید کرده که من درست متوجه نشدم این خانم محترم دقیقا چه کار متفاوتی در رستورانش انجام داده که اینقدر مشهور گردیده؟ایکاش بجای این همه تعریف و تمجید و حاشیه روی ،بطور خلاصه و دقیق کار این خانم محترم کارآفرین را شرح میدادند

    • میثم آذر ۹, ۱۳۹۵

      فکر کنم شما کمی کم حوصله هستی آقای علیرضا
      بخش ایده خاور خاوم رو بخونی قشنگ متوجه میشی
      این همه اطلاعات دادن که. بازم نگرفتی؟ 🙂

  • shayan shirazi آذر ۹, ۱۳۹۵

    من ۲دفعه رفتم برای تست غذاهاش ولی اصلا اونجوری که تمجید میکنن نیست و خیلی خیلی متوسط رو به پایین. تنها راز موفقیتش منظره سرولات و چابکسر هستش.

    • سحر شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

      کدوم خلافیت..اشغال مردم ازار..فقط فکر جیبشه..اون روی کثیفشو ندیدین..مردم ازار..ما از مسافرین متنفر شدیم چون این خانوم باعث شده..دوس نذاریم بیاین روستا چون اومدنتون ترافیک ایجاد میکنه و زندگی ما تعطیل میشه بخاطر شماها

  • حمید آذر ۹, ۱۳۹۵

    من مرداد رفته بودم چابکسر و خیلی ها از ایشان صحبت میکردن
    من هم رفتم و غذا بد نبود. متوسط بود. مهم غذاش نبود. مهم کاری بود که این خانون راه انداخته و یه عده رو سر کار آورده. این مهمه. طرف توی خونش داره خدمت میکنه.

    • سحر شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

      نه اصلا..کار مهمی نکرده جز ایجاد مزاحمت..بدون وجود پارکینگ داره پول ب جیب میزنه..با پول دادن ب اماکن..تو رو خدااااااا ازش حمایت نکنین..ما اهالی تنهاییم دولت همکاری نمیکنه..اگه کشور پیشرفته بود الان بااااید در رستوران پلمپ میشد..تو رو خداااا نیاین این روستا

      • پارمیس دی ۱۱, ۱۳۹۷

        دوست عزیز من نمیدونم شما چ مشکلی داری باهاش
        من اونجا رفتم غذاشو خوردم واقعا خوشمزس
        اونجا یه پارکینگ داره از مسافرا پول میگیره
        حتی خانومای محلی اونجا عسل و مربا و لواشک و الو و این چیزا میفروشن .حتی توی جاده ک میخوره ب روستا هم بساط پهن کردن .اب نارنج و بافتنی هم میفروشن وماهم ازشون خریدیم چند بار.و یکی دو تا رستوران دیگه هم هس
        خاور خانوم با شهرتش بصورت غیر مستقیم واسه همه اونا کار ایجاد کرده شما چرا اینو نادیده میگیری

  • mm اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶

    من اول اردیبشهت ۹۶ با دوستامون اونجا بودیم آخه از کجاش بگم!!!! غذا بسیار گرون-کیفیت معمولی (خدا شاهده متوجه نشدم دلیل این همه شهرت برا چیه)-پرسنل بسیار بی ادب انگار دارن لطف میکنن غذا میارن-اصلا اجازه ندادن کنار پنجره بشینیم یا میخواستیم بریم رو تراس بشینیم میگفتن خاور خانم عصبانی میشه-خوده خاور خانمم که پدیده قرن
    اصلایه جماعتی دیگه منکه خیلی بدم اومدبه تمام همکارامم توصیه کردم نرن البته قبلش شنیده بودم جالب نیست امابرا امتحانم شده یبار رفتم اما اولین بار و آخرین بارم بود
    فقط بیخود تبلیغ نکنید

  • نغمه اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

    آقا یا خانم mm
    معلومه رقیب کاری اش هستی که اینطوری جبهه گرفتی… زشته این طریقه ی گفتار

    • mm اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۶

      دختر گلم چرا قضیه رو همش سختش میکنید من یه مشتری بودم که رفتم اونجا غذا خوردم و کیفیتشو نقد کردم من خدارو شکر همکارش نیستم اما انگار شما فامیلشی اتفاقا نظراتو دنبال کن از سال ۹۵ به بعد تقریبا همه بهش نقدای تندی کردن هنوزم یادش میفتم دلم برا وقت و پولم میسوزه

    • سحر شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

      ایشون رقیبه ..من که ی ادم معمولی در همسایگیش هستم چی..واسه رسیذن ب خاستش ملتو ب زنجیر کشیده..ما که راضی نیستیم..الانم هر کار افرینی تی وی نشون بده میگم حتما اونم مث این خانوم حق ملتو زیر پا گذاشته..خداشاهد..

  • mina اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۶

    واقعا غذاش بی کیفیت و بده شاید قبلا خوب بوده که اینقد مشهور شده ولی درحال حاضر بدترین کیفیت رو داره

    • سميه خرداد ۱۱, ۱۳۹۶

      واقعا مزخرف ترین و آشغال ترین هست .بعد هم خیلی زن قالتاق و پدرسوخته و بی ادبی بود بنز خاور خانم

  • بهناز خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

    سلام. تبلیغشو خیلی از تلویزیون دیده بودم ولی این طور که دوستان گفتند جالب نیست. کجا باید یک غذای شمالی خوشمزه خورد؟

  • اکرم خرداد ۲۰, ۱۳۹۶

    ما ۲۶ اردیبهشت رفتیم سرولات که از رستوران خاور خانم غذا بخوریم خیلی شلوغ بود آمدیم پایین تر رستوران خاله مرضیه خیلی خیلی غذاهاش خوشمزه بود خیلی خیلی خوشرو و خوش اخلاق و تو دل کوه اتاقک های کوچک زده بود و غذا سرو میکردند و بعدش هم چایی خیلی خوشرنگ و خوشمزه مجانی بهمون داد و منظره خونشون رو به دل طبیعت و یک کوه پر از درخت و رودخانه ای در پایین خونشون خیلی به ما خوش گذشت و حتما دوباره به آنجا میرویم توصیه میکنم اینو هم حتما بروید نظرتان عوض میشه خاله مرضیه خیلی مهربان و خونه قشنگی داره و دستپختش هم عالی بود

  • محسن تیر ۲۷, ۱۳۹۶

    بهمن ۹۳ بود که رفته بودیم رستوران خاله خاور خیلی هم عالی بود!
    به توصیه ما امسال ۲۵ تیر ۹۶ همگی رفتیم رستوران خاله خاور
    که به معنای واقعی کلمه افتضاح شده بود افتضاح
    کلی دری بری شنیدم از دوستان غذاشو ریختیم سطل آشغال بخدا !
    حالا میفهمم تفاوت آمریکا با ایران چیه یه رستوران مک دونالد کل دنیا رو فتح کرده بخاطر مدیریت درستش
    ولی تو ایران همه چیز تازش خوبه
    نونش ، رئیس جمهورش و … یعنی اولش، بعد باید یه کارای دیگه بکنید باهاشون …. !!!
    .

  • لیلا مرداد ۲۸, ۱۳۹۶

    خرداد امسال رفتیم چابکسر، سرولات رستوران خاور خانم خدا شاهد پرسنل فوق العاده بی ادب غذا کاملا معمولی شلوغ و دیگه هیچ‌وقت نمیرم

  • مهرداد مرداد ۳۱, ۱۳۹۶

    مرداد ۹۶ به منطقه زیبا و دیدنی سرولات رفتیم ،راه روستایی بسیار قشنگ ،جاده ای که در دل جنگل کوهستانی بالا می رود تا به سرولات می رسیم ،ویلاهای نوساز متعدد پذیرای مهمانمان است ،از مکانی که مستقر شده بودیم حدود پانصد متر بالاتر رفتیم البته با ماشین ، چون راه سربالا و خسته کننده بود . به رستوران خاور خانم رسیدیم ،نسبت به عکس های بالا خیلی پیشرفت کرده بود و مکان بسیا زیبایی مشرف به دره ای سرسبز و جنگلی که واقعا ویووی قشنگی داشت و همین وجه تمایز رستوران خاور خانم است ، منظره‌ زیبای دره سرسبز با ویلاهای رنگارنگ در دل کوه های اطراف و در انتها آبی نیلگون دریای خزر، منظره‌ای وصف ناپذیر بوجود آورده که همه آن چیزی است که از تراس رستوران و اطراف رستوران پیداست .
    پیرامون رستوران خاور خانم ، رستوران های دیگری هم هست که استقبال چندانی از آنها نمی شود ،در محوطه بالا فروشگاه هایی هست که تولیدات محلی ترشی ، رب و عسل و سایر فرآورده ها را می فروشند که منظره ای دیدنی هم دارند.
    غذای رستوران در حد معمولی و قابل تعریف نبود ، سرویس دهی و برخورد پرسنل خوب بود . و منظره زیبا همه داشته های رستوران خاور خانم است که باعث استقبال مردم شده است.
    من اگر دوباره به سرولات بروم غذای خاور خانم را نخواهم خورد چون رستوران های با غذای با کیفیت بالاتر ،در پائین کوهستان سرولات و در چابکسر وجود دارد.

  • محمد شهریور ۱۵, ۱۳۹۶

    با سلام ما روز پانزدهم شهریور به اعتبار تبلیغات صدا وسیما وسایت خبری رستوران به محل فوق رفتیم شماره به ما نرسید فردی تند خو وبد برخورد اعلام می نمود غذا تمام شده بیرون برید با هزار مشکل غذا گرفتیم کیفیت بد اخلاق خاورخانم بد برخورد خلاصه توصیه مینمایم نرید پشیمان می شوید

  • بهمن شهریور ۱۷, ۱۳۹۶

    در یک کلام افتضاح حیف چند ساعت وقت با ارزشم برای یک مجموعه بی ارزش کارکنان فوق بی ادب که زندگیشونو از ما دارن وبدترین توهین ها رو به مردم میکنن

  • اکرم شهریور ۲۶, ۱۳۹۶

    ما ۲۶ اردیبهشت رفتیم سرولات که از رستوران خاور خانم غذا بخوریم خیلی شلوغ بود آمدیم پایین تر رستوران خاله مرضیه خیلی خیلی غذاهاش خوشمزه بود خیلی خیلی خوشرو و خوش اخلاق و تو دل کوه اتاقک های کوچک زده بود و غذا سرو میکردند و بعدش هم چایی خیلی خوشرنگ و خوشمزه مجانی بهمون داد و منظره خونشون رو به دل طبیعت و یک کوه پر از درخت و رودخانه ای در پایین خونشون خیلی به ما خوش گذشت و حتما دوباره به آنجا میرویم توصیه میکنم اینو هم حتما بروید نظرتان عوض میشه خاله مرضیه خیلی مهربان و خونه قشنگی داره و دستپختش هم عالی بود
    و دوباره ۵ مرداد با خواهرم رفتیم خیلی خیلی خوش گذشت و خاله خیلی مهربونه و پذیرایی گرم و غذاهای خیلی خوشمزه بهمون خیلی خوش گذشت

    • ناصر بابانژاد فروردین ۶, ۱۳۹۷

      نرید

      ارزش نداره
      فوق العاده الکی شلوغ شده
      غذاهاش با غذاهای رستوران های دیگه هیچ فرقی نداره
      پیشنهاد میکنم برید نشتارود ..توبن رستوران خاله فاطی

      عااااالیه

      • اکرم فروردین ۱۹, ۱۳۹۷

        کمی پایین تر از خاور خانم جاده را ادامه بدهید یک رستوران هست به نام باغ ارامش خاله مرضیه فضای ان بسیار زیبا و دلشین و غذاهایش هم خیلی خشمزه هست این باغ اینقدر قشنگه که اصلا دلت نمیاد زود غذا بخوری و بیایی الاچیق در بین باغ زده شده و فضای روبرویت یک کوه سرسبز و زیبا خود باغ پر از گلهای زیبا و درختان نارنج و میوه خیلی خیلی خاله مرضیه و همسرش هم مهربان و خوش صحبت هستند پیشنهاد میکنم حتما حتما امتحان کنید حتما خوشتان می اید من تا بحال۶ الی ۷ بار رفتم هر وقت چابکسر میروم حتما باغ ارامش خاله مرضیه را میروم امتحان کنید حتما خوشتان میاید

    • hummer فروردین ۷, ۱۳۹۷

      همیانتقادات رو نشر بدین تا اینجور آدما بفهمن که چه طور باید به مشتری احترام گذاشت.

  • سمیرا اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷

    دیروز به اتفاق مسافر خارجی که برام اومده بود به این رستوران رفتیم اصلا خوشمزه نبودخیلی معمولی بود مثل رستوران های دیگه. این تعریف و تمجید حتما برای زمانی بوده که تازه شروع به فعالیت کردند نه الان که اون همه تشکیلات و رستوران بزرگ اگر همون سبک سنتی خودشون و حفظ می کردند قابل تحسین بود

  • محمدمهدی شهریور ۶, ۱۳۹۷

    با سلام
    ما هفته ی پیش به این رستوران رفتیم این رستوران در دل کوه های سرسبز قرار داره و منظره ی زیبایی درون رستوران می توان مشاهده کرد ولی قیمت غذاهای این رستوران بسیاربسیار بالاتر از رستوران های دیگر می باشد در حالی که ارائه ی سرویس و طعم غذا مانند رستوران های دیگر است طوری که اگر یک خانواده معمولی بخواهند آنجا یک غذای عادی بخورد حدودا ۳۰۰یا۴۰۰ هزار تومان خرجشان می شود که این از توان اکثر خانواده های ایرانی خارج است مثل اینکه رستوران خاورخانم مانند خیلی جاهای دیگر می خواهد بما بفهماند که زندگی و تفریح و خوشی فقط مال اقشار ثروت مند یا متوسط روبه بالا ی جامعه است وما فقط باید کار کنیم و کار کنیم وکار کنیم

  • سحر شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    اصلا اینجوری نیست جریان خاورخانوم..چرا انقدر بزرگش کردین..بخدا این روستا همچینم پرت نبود..اصلا ی خانوم دیگه ب اسم فاطمه خانم اول رستوران زد..این خانوم ی د وغگوئه..بعدشم جیب خودشو پر کرده..کمک ب عمران روستا نکرده که..تورو قرآن تبلیغشو نکنین..ترافیک ایجاد کرده مردم ذله شدن..خدا ازش نگذره..شما اینجا نیستین ببینین چقدر مشکلات ایجاد شده..تو رو خدا فقط تو رو خدا دیگه گول ظاهرو نخورین..خاااهش میکنیم..

    • hummer شهریور ۱۷, ۱۳۹۷

      آره منم تازگی اونجا بودم: غذا گرون،پرسنل بی ادب،اتلاف وقت زیادو درآخر هم پشیمان میشوید.جاهای خیلی بهتر از اینجا هم هست.

      • علی زمانی شهریور ۱۷, ۱۳۹۷

        متاسفانه ظرف یک سال اخیر، ده ها پیام و ای میل و کامنت درباره رفتار غیر متعارف این بانوی کارآفرین ایرانی دریافت کرده ایم که امیدواریم برای جلب رضایت مشتری، رفتار سازمانی خود را تصحیح کنند

  • نادر شهریور ۲۱, ۱۳۹۷

    من با خانواده ۹ شهریور رفتیم رستوران ولی از رفتنمون پشیمون شدیم چرا که رستوران خیلی شلوغ بود غذاها بی کیفیت و پرسنا بی ادب و پرو بودن
    ما مخلفات سفارش دادیم که متاسفانه کپک زده و کرم داشتن توش و با اعتراض به مسئول صندوق گفتند به ما مربوز نیست سفارش دادین باید بخورید و در اعتراض به مسئول اشپزخانه هم همین جوابو با کمی بی احترامی و بی ادبی بیشتر که بخورین خدا رو شکر کنید که سال بعد از این هم بدتره و غذاهاش بخصوص چلو برگ و دی/ر غذاهاش با قیمت بالاش اصلا خوب نبودن متاسفم که وقت و هزینه گذاشتم برای دیدن اونجا

  • مجتبی آبان ۱, ۱۳۹۷

    من امروز ۱/۸/۹۷ رفتم رستوران ایشون ،در یک کلام ،آشغال میده دست مردم ،فقط منظره رستورانش قشنگه و بس ،حتی زیتون پرورده که تو شمال یه چیز معمولی هست ،تو رستوران ایشون افتضاح بود،گوشت کبابش کاملاً معلوم بود یخ زده بوده ،افتضاح ،افتضاح افتضاح

  • آیدین آذر ۴, ۱۳۹۷

    اگر آخر هفته ها برید حداقل یک ساعت باید منتظر پارک خودرو باشید بعد باید یه نفر میز پیدا کنه یه نفر تو صف فیش غذا بایسته. هیچ مدیریتی برای اداره سالن وجود نداره. برخورد پرسنل جالب نیست. اصلا نرید ارزش نداره. غذاشم همچین چیزه مالی نیس

  • F.n دی ۱۷, ۱۳۹۷

    با بهترین غذاهای ایرانی پذیرای شما مهمانان عزیزدر شمال میباشیم..
    کته کبابی فرشید..
    رامسر.کتالم.اول خیابان طالش محله.
    ۰۱۱۵۵۲۴۹۲۲۲

  • حامد احمدی اسفند ۹, ۱۳۹۷

    بسیار ممنون از سایت شما
    اینجا رفتم چشم اندازش خوبه
    ولی یه رستوران دیگه هم تو سرولات چابکسر هست که به خوبی رستوران خاور خانومه
    رستوران قزل چشمه شیخ زاهد چابکسر هم کباب ماهیش معرکس هم مجموعه استخر ماهی و چشمه اب خروشانش هم توی این منطقه بی نظیره
    الاچیق های سنتیش که وسط باغ مرکباته جای مناسبی واسه خونوادهاس

  • Baran اسفند ۱۰, ۱۳۹۷

    سلام.من و همسرم امسال یعنی بهمن۹۷به اتفاق دوستان خونوادگیمون دراواسط هفته اونجا بودیم.رفتار پرسنل که بدنبود.غذاهاشون مخصوصا مرغ شکم پرش عااالی بود من که واقعا خوشم اومده .چشم اندازشم که فوقدالعاده زیبا و چشم نواز.اما قیمتش ممکنه برای خونواده ها سنگین باشه.

  • مهردادفلاح فروردین ۱۶, ۱۳۹۸

    نبود پارکینگ مناسب ازدحام زیاد بعلت سوء تبلیغات سرویس بهداشتی بسیار آلوده کیفیت غذا زیر صفر بی توجهی نسبت به انتقاد مشتری مدیریت وکارکنان بسیار بد اخلاق من به اتفاق ۱۸ نفر میهمان رفتم بسیار پشیمان سدیم البته اگر کسی رستوران خوب رفته باشد متوجه این موضوع نیسود