مجموعه تصاویری منتخب و برنده جایزه که جنگ خونین سوریه را به تصویر می کشند

از روشنایی خونین روز در بیمارستان دارالشفاء تا غروب آلپو

مجموعه تصاویری منتخب و برنده جایزه که جنگ خونین سوریه را به تصویر می کشند

اگرچه عکاسان و خبرنگاران فراوانی در جریان جنگ سوریه در این کشور باقی نمانده اند با این حال تعداد محدودی از آنها، لحظاتی را به ثبت رسانده اند که جنگ در این سرزمین را برای هر بیننده ای، نمایان می سازد.

در طول این جنگ بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر کشته و بیش از ۷ میلیون نفر آواره شده اند. شاید اکنون بهترین زمانی باشد که نظری بر مجموعه ای از بهترین عکس های خبری و منتخب پولیتزر در سال ۲۰۱۳ بیاندازیم. این تصاویر توسط رودریگو عبد، مانو برابو، نارسیسو کانترراس، خلیل همراه و محمد محسین از خبرگزاری «اسوشیتد پرس» گرفته شده اند.

از میان جمیعی از خبرنگاران و عکاسان تنها تعداد اندکی در این مناطق جنگی سوریه باقی مانده اند چرا که بسیاری از آنها کشته یا مفقود گشته اند. مسئول بخش عکس خبرگزاری «اسوشیتد پرس» در نامه ای به داوران پولیتزر از مخاطرات فراوان در زمان گرفته شدن این عکس ها می نویسد. وی در این نامه بر می شمارد که برای نشان دادن تنها بخشی از اتفاقات سوریه، عکاسان جان خود را به خطر انداخته اند.

با این مقدمه کوتاه، تصاویر را به همراه توضیحات مختصر هر کدام با هم مرور می کنیم:

1
تصویر زنی زخمی را در ۲۰ ام سپتامبر سال ۲۰۱۲ ملاحظه می کنید که در حالی که هنوز شوکه و ناباور است، بیمارستان «دارالشفاء» در آلپوی سوریه را ترک می کند. هزاران سوری که در میان آنها کودکان هم به چشم می خورند در این جنگ جان خود را از دست دادند.
2
تصویر مردی را شاهد هستید که جنازه پسرش را در سوم اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی در نزدیکی بیمارستان «دارالشفاء» در آلپوی سوریه بر روی دستان خود گرفته است.
3
انعکاس تصویر یک تک تیرانداز در کنار یک مبارز دیگر در آینه و در یکی از ساختمان های مسکونی در محدوده آلپو را شاهد هستید. این عکس در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی گرفته شده.
4
این عکس که در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی ثبت شده، ساختمان مسکونی ویرانه ای در «کرم الجبال» چند روز پس از شلیک های تانک در آلپوی سوریه را نشان می دهد.
5
پسری به نام احمد در ۸ ام مارچ سال ۲۰۱۲ میلادی و در روز خاکسپارس پدرش، عبدالعزیز ابو احمد خریر، در «ادلب» واقع در شمال سوریه را مشاهده می کنید.
6
تصویر زنی به نام آیدا را ملاحظه می کنید که پس از آنکه خانه اش در دهم مارچ سال ۲۰۱۲ میلادی در «ادلب» سوریه مورد اصابت موشک قرار گرفت، همسر و دو فرزندش را از دست داد. خودش نیز از ۷ ناحیه از بدن آسیب دید.
7
تصویر یک شورشی سوری در یکی از محله های آلپو را در ۴ ام نوامبر سال ۲۰۱۲ شاهد هستید که پس از شلیک موشک، فریاد پیروزی سر بر آورده است.
8
ارتش آزاد سوریه را در حومه آلپو و در ۱۲ ام ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ را شاهد هستید.
9
تصویر زن سوری را در ۸ دسامبر سال ۲۰۱۲ ملاحظه می کنید که از رودخانه «اورنتس» از سوریه به سمت ترکیه می رود. این رودخانه در نزدیکی روستایی به نام «هاسیپاسا» در ترکیه است.
10
در یازدهم اکتبر سال ۲۰۱۲ در درب پشتی بیمارستان «دارالشفاء» در آلپوی سوریه، خون آمیخته با لوازم و تجهیزات پزشکی و دارویی را بر روی زمین شاهد هستید.
11
تصویر بلال ۱۱ ساله را می بینیم که مردی در حال دادن آموزش های نظامی با اسلحه ای اسباب بازی به اوست. این عکس در چهارم مارچ سال ۲۰۱۲ میلادی و در «ادلب» واقع در شمال سوریه گرفته شده.
13
تصویر خانواده ای را ملاحظه می کنید که در دهم مارچ سال ۲۰۱۲ میلای از «ادلب» واقع در شمال سوریه برای نجات خود از درگیری های این منطقه می گریزند.
14
در این تصویر عبدالله احمد ده ساله در یازدهم دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی و در نزدیکی چادر و در کمپ آوارگان سوری در روستای Atmeh را شاهد هستید. او از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شده.
15
تصویر مردی را ملاحظه می کنید که در سیزدهم اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی و در قبرستان آلپو، جنازه مرد دیگری را که در درگیری کشته شده با چراغ قوه نشان می دهد.
16
جمعیتی از مردم پناهجوی سوری در کمپ «اعزاز» در سوریه را می بینید که در انتظار دریافت موادغذایی از طرف آشپزخانه انجمن های خیریه هستند.
17
محمود، فلسطینی ۲۱ ساله ای را ملاحظه می کنید که در سوریه ساکن بوده و بر روی تخت بیمارستان در حال استراحت است. او را در ششم آگوست سال ۲۰۱۲ و در منطقه «انادان» در حومه آلپو، زخمی و مجروح پیدا کردند. وی می گوید او تنها باقی مانده از کشتاری دسته جمعی است که در آن او و ده مرد دیگر با چشمان بسته کتک خورده و مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
18
تصویر زن سوری را ملاحظه می کنید که در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی و در نزدیکی نانوایی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و شدیدا زخمی شده. مردی او را به بیمارستان منتقل می کند.
19
مرد سوری را شاهد هستید که در بیستم ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ میلای و بر اثر اصابت گلوله به معده اش، خود را روی زمین می کشد. وی زمانی که در منطقه «بوستان القصر» در نزدیکی آلپو عبور می کرد، هدف گلوله تک تیراندازها قرار گرفت.
20
غروب آفتاب در آلپوی سوریه و ساختمان های مسکونی ویران شده، یک هفته بعد از بمباران های خیابان Sa’ar را می بینید. بیمارستان «دارالشفاء» هم در میان ساختمان های ویران شده این منطقه قرار گرفته است.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • احمد آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    آلپو رو حلب مینوشتید راحت مردم میفهمیدن…

  • کوروش فروردین ۳۱, ۱۴۰۱

    خدا لعنت کنه پولی که باید برای آبادی صرف میشد خانه همسایه را چه ویران کرده واقعا تاوان این سکوت ملت را خود ملت خواهد داد