جویدن ناخن ها تا چه اندازه می تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیندازد؟

راه های درمان علمی عبارتند از ...

جویدن ناخن ها تا چه اندازه می تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیندازد؟

شاید این تصور در میان افراد وجود داشته باشد که جویدن ناخن ها تنها کاری آزار دهنده است اما با مطالعه این نوشته درخواهید یافت که نه تنها آزار دهنده است بلکه می تواند سلامتی را به مخاطره انداخته و سبب سرماخوردگی، عفونت های زودرس و آسیب هایی در دندان و لثه نیز بشود.

جویدن ناخن که از آن به Onychophagia هم یاد می شود، عادتی است که در میان ۳۰ درصد از بزرگسالان، ۴۵ درصد از نوجوانان و ۳۰ درصد از کودکان وجود دارد. دلایلی که برای این عادت نه چندان هم نادر می توان برشمرد استرس، اضطراب، اختلالات وسواس گونه، خستگی و بی حوصلگی است.

با جویدن ناخن ها به میکروب ها و قارچ ها این موقعیت داده می شود که بتوانند راحت تر از طریق دهان به جریان خون ورود پیدا کنند. بنابراین خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفولآنزا و عفونت افزایش پیدا می کند. بررسی های انجام پذیرفته در کلینیک مایو چنین نتایجی را آشکار ساخته و بر این موضوع نیز تاکید دارد که با جویدن ناخن ها خود را از داشتن یک لبخند زیبا بر روی لب هم محروم خواهید کرد.

چگونه جویدن ناخن ها می تواند سبب ورود باکتری ها و قارچ های عفونی به بدن شود؟

00

اگر تا به حال برای انجام مانیکور به مرکز آرایشی مراجعه کرده باشید دریافته اید که فردی که این کار را برای شما انجام می دهد ابتدا مقادیر قابل توجهی آلودگی را از زیر ناخن های شما خارج می کند.

حالا تصورش را بکنید که اینها تنها بخشی از میکروب هایی هستند که ممکن است بتوانید آنها را با چشم خود ببینید. در حالی که بسیاری از میکروب ها قابلیت دیده شدن توسط چشم را ندارند.

از میان تمام این باکتری ها و میکروب ها می توانیم به Staphylococcus، Strep و Coryneform  اشاره کنیم که همگی می توانند از طریق جویدن ناخن ها و از طریق دهان به بدن راه پیدا کنند.

اگر این ها هم برای کنار گذاشتن این عادت برای تان کافی نیستند می توانیم نوعی قارچ به نام  dermatophytic fungi را نیز برای تان برشماریم که نوعی کرم حلقوی است و در سلول های ناخن پنهان شده اند. با باز کردن دهان و نزدیک کردن انگشت ها به دهان به راحتی می تواند به داخل دهان تان وارد شود.

دفعه بعد و زمانی که استرس و اضطراب بر شما حاکم شد، حداکثر تلاش خود را بکنید تا به جای جویدن ناخن های تان، ۵ بار نفس عمیق بکشید.

چگونه جویدن ناخن ها سبب سرماخوردگی و آنفولآنزا می شود؟

000

بر اساس داده های بدست آمده از انجمن پیشگیری از بیماری، بیش از ۲۰۰ ویروس سرماخوردگی در هر زمانی در اطراف ما وجود دارد. نه تنها جویدن ناخن ها می تواند مسیر را برای ورود چنین ویروس هایی به بدن فراهم آورد بلکه حتی نزدیک نگه داشتن بیش از اندازه دست ها به دهان هم می تواند چنین ورودی را تسهیل کند.

بهتر است دست ها مرتب با آب و صابون و یا ضدعفونی کننده هایی که حاوی الکل هستند شسته و یا ضدعفونی شوند. یکی از راهکارهای جایگزین برای عدم جویدن ناخن ها این است که آدامسی را داخل دهان گذاشته و آن را بجوید.

چگونه جویدن ناخن ها باعث تخریب دندان ها می شود؟

0

همچنین جویدن ناخن می تواند باعث آسیب به دندان ها و لثه نیز بشود. مطالعات انجام پذیرفته در آکادمی بهداشت دهان و دندان نشان داده که جویدن دندان ها می تواند سبب سایش، شکستگی و ترک در دندان ها و آسیب به لثه شود چرا که می تواند دردهایی را در ناحیه لثه به وجود آورد.

برای اینکه بتوانید این عادات پرمخاطره را کنار بگذارید می توانید از دندانپزشک تان بخواهید که به شما گاردها یا محافظ های دندانی را بدهد تا نتوانید ناخن های تان را بجوید و با این کار آسیب به دندان و لثه ها را نیز کاهش دهید. همچنین دندانپزشکان قادر هستند تکنیک های دیگری را نیز بسته به نوع عادت شما در جویدن ناخن ها به شما بیاموزند.

منبع: rd
بدون نظر

ورود