مروری بر ۹ مورد از علمیات های سری امریکا که از طبقه بندی محرمانه خارج شده

مروری بر ۹ مورد از علمیات های سری امریکا که از طبقه بندی محرمانه خارج شده

دولت امریکا از گذشته تا به امروز عملیات ها و پروژه های سری زیادی را در دست داشته است که اهداف مختلفی داشته اند. برخی از این پروژه ها با گذشت زمان از طبقه بندی محرمانه خارج شده اند و حالا به ما تصویری از برنامه ها و فعالیت های مخفیانه ای ارائه می دهند که روزگاری از حساسیت زیادی برای دولت امریکا برخوردار بودند. در ادامه به ۹ مورد از عملیات های سری امریکا می پردازیم که از طبقه بندی محرمانه خارج شده اند.

۱- پروژه ی نور خورشید: سرقت اجساد

علمیات های سری امریکا

در دهه ی ۱۹۵۰، دولت فدرال امریکا در اقدام برای تحقیق بر روی اثرات آزمایشات سلاح های هسته ای، با راه اندازی شبکه ای بین المللی دست به جمع آوری مخفیانه ی نمونه بافت بدن از جسد بیش از ۹۰۰ انسان زد. کار سرقت اجساد مخفیانه و بدون اطلاع یا اجازه ی خویشاوندان درجه یک آن ها صورت می گرفت. در سال ۱۹۹۴، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت امریکا، یک کمیته ی مشورتی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داد و به این ترتیب راز این عملیات فاش شد. نتیجه ی بررسی این کمیته، یک گزارش ۹۰۰ صفحه ای بود که از اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی صورت گرفته در پروژه ی نور خورشید پرده برداشت.

۲- عملیات نورث وودز: طراحی حمله های تروریستی ساختگی

بعد از سرکار آمدن فیدل کاسترو و شکست امریکا در عملیات خلیج خوک ها در کشور کوبا، ستاد مشترک ارتش ایالات متحده امریکا در ۱۳ مارس ۱۹۶۲ نامه ای با این موضوع ابلاغ کرد: «توجیه مداخله ی نظامی ایالات متحده امریکا در کشور کوبا». در این نامه، ستاد مشترک ارتش امریکا پیشنهادهایی برای تحریک کشور کوبا ارائه داده بود از جمله: «ایجاد شایعه، غرق شدن کشتی در نزدیکی ورودی بندرگاه، برگزاری مراسم تدفین برای قربانیان ساختگی و منفجر کردن یک کشتی امریکایی در خلیج گوانتانامو و مقصر دانستن کشور کوبا». چند روز بعد، جان اف. کندی، رئیس جمهور وقت امریکا، با عملیات نورث وودز مخالفت کرد و لیمان لمنیتزر، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا بعد از اتمام دوره ی کاری خود، دیگر برای این سمت انتخاب نشد.

۳- عملیات گیره ی کاغذ: استخدام دانشمندان نازی

در آگوست سال ۱۹۴۵، در میانه ی جنگ جهانی دوم، هری ترومن، رئیس جمهور وقت امریکا، با استخدام بیش از ۱۵۰۰ دانشمند، تکنیسین و مهندس آلمانی موافقت کرد. یکی از آن ها ورنر فون براون، سر مهندس حوزه ی موشک سازی و دیگری والتر اشرایبر، رئیس امور پزشکی ارتش آلمان در دوران جنگ بود که آزمایش های خطرناکی روی انسان ها انجام می داد. آژانس اهداف مشترک جاسوسی برای آنکه بتواند مجوز دسترسی به امور و مکان های سری را برای این افراد دریافت کند، مدارکی جعلی برای این دانشمندان آلمانی درست کرد، در حالی که بسیاری از آن ها جنایتکار جنگی محسوب می شدند.

۴- عملیات مرغ مقلد: جاسوسی از خبرنگاران

در میانه ی ماه های مارس و ژوئن سال ۱۹۶۳، سازمان سی آی ای اقدام به جاسوسی از دو خبرنگار کرده بود. طبق اظهارات سی آی ای این دو خبرنگار اطلاعات حساسی را در مورد امنیت ملی امریکا در روزنامه های این کشور افشا کرده بودند. این اقدام غیر قانونی سی آی ای که اسناد آن در سال ۲۰۰۷ از طبقه بندی محرمانه خارج شد، شامل شنود تلفن های خانه و دفتر کار این خبرنگارها بود. سی آی ای اظهار کرده بود که این پروژه در شناسایی روابط این خبرنگاران با سناتورها، اعضای کنگره ی امریکا و دیگر مقامات عالیرتبه بسیار مؤثر بود.

۵- پروژه ی جزیره ی یونانی: پناهگاه سری زیر زمینی

هتل گرین برایر در محل چشمه های سولفور سفید ایالت ویرجینیای غربی، در ظاهر چیزی جز یک هتل مجلل نیست. اما به مدت ۳۰ سال اسرار دولت امریکا در زیر بخش غربی ساختمان این هتل پنهان مانده بود. در سال ۱۹۶۱، پناهگاهی زیر زمینی به مساحت ۱۰۴۵۵ متر مربع در این مکان ساخته شد و در آن خوابگاه هایی وجود داشت که۱۱۰۰ نفر را در خود جای می داد. هدف از ساخت آن، پناهگاهی برای حفاظت از اعضای کنگره ی امریکا در زمان بمباران های هسته ای بود. خبر وجود این پناهگاه در سال ۱۹۹۲ توسط یکی از خبرنگاران نشریه ی واشنگتن پست افشا و به دنبال آن پناهگاه فوراً برچیده شد.

۶- عملیات هرج و مرج: تحقیق درباره ی مخالفان ضد جنگ

در میانه ی دهه ی ۱۹۶۰، در امریکا اعتراضات عمومی به جنگ ویتنام افزایش یافته بود. جانسون، رئیس جمهور وقت امریکا و سازمان سی آی ای با همکاری یکدیگر اقدام به تحقیق درباره ی اعتراضاتی کردند که در محیط های دانشگاهی و سراسر امریکا می شد. آن ها به دنبال نقش عوامل بیگانه در این جنبش ضد جنگ، به ویژه کشورهای کمونیستی بودند. در طی سال های بعد و در زمان ریاست جمهوری نیکسون، مأموران سی آی ای مخفیانه درباره ی نهادهایی مثل کنفرانس رهبری مسیحیان جنوب و اتحادیه ی مدنی واشنگتن تحقیق می کردند. آن ها هرگز مدرکی دال بر نقش کشورهای کمونیستی در این اعتراضات پیدا نکردند اما طی این مدت هزاران پرونده درباره ی افراد بی گناه جمع آوری شد. این عملیات اساسا غیر قانونی بود، چرا که سازمان سی آی ای از نظر قانونی تنها اجازه ی جاسوسی درباره ی نیروهای خارجی را دارد.

۷- پروژه ی ازورین: بازیابی یک زیردریایی غرق شده

این پروژه ی ۶ ساله یکی از پیچیده ترین عملیات های سازمان سی آی ای بود. در اواخر دهه ی ۱۹۶۰، یک زیردریایی اتحاد جماهیر شوروی به نام K-129 در فاصله ی ۲۴۰۰ کیلومتری شمال هاوایی غرق شد و سه موشک بالستیک درون زیردریایی هم به زیر آب رفت. سازمان سی آی ای و وزارت دفاع امریکا این فرصت را برای جاسوسی از اتحاد شماهیر شوروی غنیمت شمردند. آن ها طی عملیاتی محرمانه شروع به ساخت کشتی عظیمی با یک چنگک مکانیکی کردند که قادر باشد زیردریایی را بیشتر از ۵ کیلومتر تا سطح دریا بالا بکشد. اما این کشتی تنها قادر بود یک بخش از زیردریایی را بازیابی کند. اما مشکلات سی آی ای به همین جا ختم نشد و سارقان با ورود به شرکت سازنده ی کشتی، برخی از اسناد محرمانه ی این پروژه را ربودند. آن ها در نهایت این عملیات را افشا کردند و سی آی ای مجبور شد دست از تلاش برای بازیابی بقایای زیردریایی بکشید.

۸- عملیات طلا: شنود ارتباطات مخابراتی اتحاد جماهیر شوروی

عملیات طلا اولین عملیات مخفیانه ی سازمان سی آی ای در دوران جنگ سرد بود و هدف از آن شنود خطوط مخابراتی اتحاد جماهیر شوروی در مراکز فرماندهی آن ها در برلین بود. سازمان سی آی ای و سرویس جاسوسی بریتانیا، تصمیم داشتند به کابل های زیرزمینی شهر برلین دسترسی پیدا کنند.

این کار نیازمند تلاش زیادی بود. در سال ۱۹۵۴، حفر تونلی به طول ۴۵۷ متر، درست در زیر یکی از معابر اصلی برلین آغاز شد.۹ ماه بعد از شروع حفاری، اولین دستگاه های شنود نصب شد. اما از بخت بد سازمان سی آی ای، یک تعمیرکار اهل شوروی تونل را کشف کرد و به این ترتیب امریکایی ها مجبور به تخلیه ی تونل شدند. اما طی ۱۱ ماهی که از تونل استفاده شده بود، امریکایی ها صدها هزار مکالمه را شنود کرده بودند.

۹- پروژه ی دروازه ی کیهانی: تحقیق درباره ی مهارت های ذهنی

در اوایل دهه ی ۱۹۷۰، سازمان سی آی ای دست به سلسله آزمایشاتی برای پی بردن به راز «مشاهده از راه دور» زد. طی فرآیند «مشاهده از راه دور» افراد قادرند با برقراری ارتباط ذهنی چیزهایی بسیار دور از خود را ببینند یا تجربه کنند. اگرچه این پروژه ی کوچکی بود و تنها نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ شرکت کننده داشت اما حدود ۲۰ سال به طول انجامید. بعد از آنکه سازمان سی آی ای به این نتیجه رسید که پروژه ی مذکور نتایج مؤثری نداشته، در نهایت در سال ۱۹۹۵ به این پروژه پایان داد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مهدی تیر ۱۸, ۱۳۹۷

    عملیات اژاکس. عملیات براندازی نخستین حکومت دموکراتیک ایران. عملیاتی که در اون دولت مصدق رو سرنگون کردن. عملیاتی که در بهتون پیشنهاد میکنم قشنگ تمام وقایعشو بخونید. اینکه چه کسانی دست داشتن چه کسانی پول میگرفتن از سفارتها