۱۴ دلیل مهم برای دوری کردن از خالکوبی

تاتو های میلیونی؛ چالش اینترنتی سلامت جوانان ایران

۱۴ دلیل مهم برای دوری کردن از خالکوبی

دنیا، فعلاً بر مدار تور جهان گستر و به خصوص شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدئو محور این سرزمین دیجیتالی می چرخد. بسیاری از جنبش های اجتماعی و پدیده های عمومی سال های اخیر، از جنبش تسخیر وال استریت گرفته تا دنیای سلفی بازی و چالش های گوناگونی که به اسم بهداشت و خیریه و مد باب شده است، منشا دیجیتالی داشته اند.

بعضی از پدیده های اجتماعی که در سال های اخیر به سرعت گسترش یافته و با استقبال گسترده شهروندان دهکده جهانی مواجه شده است، از طریق لایک و کامنت و هشتگ های اینستاگرامی و فیس بوکی فراگیر شد. از آن جمله می توان به  خرید و فروش حیوانات خانگی (بخوانید سگ های جیبی!) و تاتو یا خالکوبی اشاره کرد که کسب و کار عجیب برخی ها در این شبکه جادویی به شمار می رود.

حتی کسانی که نامی از این کار نشنیده بودند، به مدد صفحات ریز و درشتی که امروزه در اینترنت درباره تاتو و انجام آن با قیمت ها و طرح های مختلف راه اندازی شده است، آگاهی یافته و به انجامش ترغیب شدند. مخصوصاً که عمومی شدن جریان های اجتماعی در جهان شبکه های اجتماعی، در تشویق کاربران به خصوص نسل جوانان در کشورهای مختلف تاثیر گذار بود.

t9
(تصویر تاتو اشکان دژاگه، لژیونر تیم ملی فوتبال ایران)

خالکوبی روزگاری تنها برای یاغی‌ها و سرکش‌ها بود، نگاه چندان مثبتی نسبت به آن‌ها وجود نداشت، اما ستاره‌های دنیای بازیگری و ورزشکاران کسانی بودند که این شوی بزرگ را در تمام جوامع به راه انداختند، روزهایی بود که اگر یک بازیکن فوتبال خالکوبی داشت، تلویزیون صحنه‌های مربوط به او را خیلی نشان نمی‌داد یا عکس‌هایش را منتشر نمی‌کرد.

اما حالا کار به جایی رسیده که در رسانه‌ای مختلف، اخباری می‌خوانیم مبنی بر اینکه «خالکوبی‌های مسی چه معنایی دارند؟» و داخل خبر، عکس تک‌تک تتوهای رنگی این بازیکن آرژانتینی را به وضوح منتشر می‌کنند.

t10
(تاتو بهاره رهنما، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون)

یا جانی دپ یا آنجلینا جولی، بازیگران مشهور هالیوودی  که روی تک‌تک انگشتان دست و بازو، نوشته‌هایی را خالکوبی کرده اند. اصلا چرا راه دور بویم؛ بعضی بازیگران و ورزشکاران خودمان هم این روزها نمایش تتو راه انداخته‌اند!

t1
(تصویر خالکوبی دست چپ ترانه علیدوستی، هنرپیشه سینما که بازتاب گسترده پیدا کرد)

اکنون در فضای شبکه های اجتماعی ایران، رد پای رفتارهایی مشاهده می شود که نه تنها در چند دهه اخیر بی سابقه بود، بلکه در ده سال پیش نیز تا این حد، عمومی نشده بود. صدها صفحه مربوط به انجام تاتو با شکل های عجیب و غریب و در قیمت های مختلف، توسط برخی افراد در شبکه های اجتماعی ایرانیان راه اندازی شده است و به نظر می رسد، کسب و کار زیر زمینی گسترده ای هم دارند.

گر چه انجام خالکوبی، به هر میزان در هر نقطه ای از بدن، مانع اهدای خون به مدت ۶  ماه تا ۱۲ ماه می شود و بیماری ها و چالش های جسمی و روحی متعددی را برای عامل آن به دنبال خواهد داشت، اما همچنان شاهد انجام این کار در بین نسل جوان هستیم. اما برخی از شخصیت های معروف جهان، به دلیل عمل نیکوی اهدای خون، از انجام این کار خودداری کرده اند.

t2
(کریستیانو رونالدو، ستاره رئال ماردید، سالی ۲ بار خون اهدا می کند)

بیش از ۴۵ هزار پست اینستاگرامی بر روی هشتگ تاتو در فضای اینستاگرام ایرانیان به اشتراک گذاشته شده و با وجود ممنوع بودن فعالیت خالکوبی در کشور، بعضاً مشاهده شده که آگهی های اینترنتی تاتو کارها در صفحات مارکت های اینترنتی معروف نیز به گونه ای غیر مستقیم، منتشر می شود.

تاتو و ماساژ در محل که این روزها به محفلی برای کاسبان و بعضا کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر تبدیل شده است، همچنان در حال قربانی گرفتن است و بسیاری از کاربران از خطراتی که روی آوردن به این مجموعه ها برایشان به وجود می آورد، آگاهی ندارند.

تاتو مارمولکی چقدر است؟

بررسی ها نشان می دهد که طرح های متوسط با رنگ عادی، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد و بعضی ها که تاتو کار سیار هستند، برای تاتو کل بدن با تخفیف، درآمد ۱۰ میلیونی به ازای هر نفر دارند.

پیش تر، یک مسئول سالن زیبایی در منطقه صادقیه تهران گفته بود که طرح های فانتزی، امروزه مورد توجه دختران جوان است که از کتف تا کمر را شامل می شود و بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما در برخی از مناطق تهران، تاتو مارمولکی مخاطب زیادی دارد که بعضی ها، برایش بین ۲ تا ۳ میلیون تومان پرداخت می کنند .

اما به هر حال، تاتو سیار یا ثابت یا علنی یا زیر زمینی، در سال های اخیر پر مخاطره بوده است.

فرجام تاتو با تجاوز جنسی: از تهران تا همدان

همین چند روز پیش بود که اعضای باند خالکوبی و تتوی نمادهای شیطان پرسjی و مستهجن روی بدن پسران و دختران جوان ایرانی دستگیر شد.

t3
(تصویر نمادهای مبتذل خالکوبی)

این باند، در شبکه های اجتماعی به تبلیغ انجام خالکوبی اقدام کرده و با انتشار پست های گوناگون مصور، شماری از جوانان دختر و پسر را برای انجام این کار ترغیب می کردند. با این حال، با توجه به وصول برخی گزارشات، اقدامات اطلاعاتی پلیسی در دستور کار قرار گرفت.

طبق گفته های قاضی منصوری، ۳ عضو اصلی این باند با اجاره یک واحد مسکونی، اقدام به تبلیغ فعالیت غیر قانونی خود در فضای مجازی کرده و دختران و پسران را به این واحد دعوت کرده و اقدام به انجام تاتو روی بدن آن ها با تصاویر غیر اخلاقی، نمادهای شیطان پرستی و مستهجن می کردند.

طبق اعلام قاضی، ۳ متهم این پرونده به برقراری روابط نامشروع با دختران و زنان جوان نیز اقرار کردند. این مقام قضایی از کسانی که تحت تعرض جنسی این افراد قرار گرفته اند خواست تا شکایت خود را به مجتمع قضایی ناحیه یک شمیران تهران تقدیم کرده تا مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد.

اوایل شهریور ماه امسال بود که مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران همدان با صدور اطلاعیه ای، از کشف و انهدام باند تاتو کاران این استان در جریان عملیات عنکبوت ۳ خبر داد. در اطلاعیه این مرکز عنوان شده بود که ۱۰ نفر از اعضای باند تاتو که موفق به اغوای شمار زیادی از هموطنان جوانان همدانی شده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

t4
(تصاویر اراذل و اوباش دستگیر شده با خالکوبی های مختلف .منبع : خبرگزاری ایسنا)

البته در این اطلاعیه ذکر شده بود که افراد دستگیر شده، نسبت به جرم ارتکابی خود توجیه شده و از آنها خواسته شد که صفحات غیر قانونی خود را مسدود کنند.

با این حال، گسترش فساد جنسی و اخلاقی و بهداشتی در مراکز زیر زمینی انجام تاتو در سراسر کشور همچنان ادامه دارد و آگاهی عمومی به خصوص نسل جوان معتاد اینترنت درباره خطرات جبران ناپذیر این گونه رفتارها، اهمیت بسیار دارد.

شخصیت تاتو بازها

t6

عاشقان تاتو، امروزه از هر قشری با هر نوع سواد و تحصیلات و درآمد هستند. اما به نظر می رسد، طیفی که به عنوان بچه پول دار های تهران و مراکز استان ها معروف هستند، در این زمینه پیشگام بوده و طرح های موردنظر آنها، به مدد اینستاگرام، سریع عمومی می شود.

t7

یکی از خبرگزاری ها چند پیش با یکی از تتو کاران گفت و گو کرد که صحبت های جالبی ابراز داشت:

مهران برای افراد زیادی تتو زده و تجربیات زیادی دارد، او می‌گوید که خیلی‌ها فقط برای اینکه خودی نشان بدهند، این کار را انجام می‌دهند و تعریف می‌کند که بچه‌های جنوب شهر بیشتر به دلیل کمبودهایی که در زندگی‌های شان دارند، اشعار غمگین می‌نویسند یا طرح‌های خیلی بزرگ را انتخاب می‌کنند، انگار دردی که سوزن برایشان به وجود می‌آورد، آرام‌شان می‌کند. اما بچه‌های بالا شهر و به اصلاح مایه‌دار، بیشتر طرح‌های حجمی و عجیب را می‌پسندند و شاید بتوان گفت از روی خوشی و برای اینکه بین گروه‌های دوستی مورد توجه قرار بگیرند، حاضرند این درد را تحمل کنند، تتوهای رنگی بین این گروه هم رواج زیادی دارد.

t8

مهران توضیح می‌دهد که علاوه بر طرح انتخابی تتو که شخصیت افراد را نشان می‌دهد، محل تتو هم خیلی مهم است؛ بعضی‌ها با طرح‌های از پیش مشخص شده می‌آیند که معمولاً پشیمان نمی‌شوند و دقیق هم می‌دانند کدام قسمت از بدن طرح را بزنند، اگر در معرض دید باشد، یعنی اینکه دل و جرات زیادی دارد و حرف اطرافیان هم برایش مهم نیست و معمولاً هم قید کار کردن و استخدام در جایی را زده است، اما آن‌هایی که تازه طرح را می‌خواهند انتخاب کنند و درباره محل آن صحبت می‌کنند، کسانی هستند که احتمالا از تتو زدن پشیمان می‌شوند.

۱۴ دلیل برای فرار کردن از تاتو

تاتو، پدیده ای که این روزها شبکه های اجتماعی همچون قارچی مهلک، وقت و هزینه و سلامتی شماری از هموطنان را نابود می کنند، از منظر پزشکی، به دلایل بسیاری منع شده است که در ادامه، با مقدمه که در بالا به آن اشاره کردیم، توجه شما را به ۱۴ علت دوری از آن جلب می کنیم.

t11
(تابلوی ممنوعیت پذیرش تاتو کارها در استخری در ژاپن)

پیش از ادامه بحث، این ویدئو جالب را که در ۳ دقیقه، مضرات تاتو کردن را توضیح می دهد، مشاهده کنید.

۱- تاتو و رنگ های غیر بهداشتی

در بسیاری از مراکز زیر زمینی تاتو در کشور که هیچ نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد، کاسبان شبکه های اجتماعی و سلامت عمومی، با رنگ های غیر بهداشتی و بعضا سوزن های تاریخ مصرف گذشته که در شرایط غیر استریل نگهداری شده اند، به انجام این کار مبادرت می کنند که تهدید جدی سلامت افراد است.

۲- تاتوی خانم ها نیز توصیه نمی شود

دکتر نصرت پورسینا، متخصص پوست و مو می گوید که تاتو از نظر پزشکی، به غیر از موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیر قابل درمان و نامناسب در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و طبق اطلاعیه وزارت بهداشت کشورمان، انجام آن، جرم تلقی می شود.

تغییر رنگ پوست و افزایش آسیب پذیری پوست در خانم ها، از عوارض انجام تاتو است که باید از آن دوری کرد.

۳- تاتو در آرایشگاه های غیر مجاز

برخی از مکان هایی که افراد برای انجام تاتو به آنجا مراجعه می کنند، آرایشگاه های زنانه است که بعضا گزارش شده از تاتو کاران مرد برای تاتو بدن بانوان استفاده می شود. این آرایشگاه ها و مواد مصرفی، غیر استریل و غیر مجاز بوده و گاهی برخی از تاتو ها که رنگ های گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسیار مشکلی داشته و به دفعات، بدن شما باید تحت لیزر درمانی قرار بگیرد که عوارض بسیاری برای پوست و مو دارد.

۴- پوست به شدت آسیب می بیند

انجام تاتو در هر نقطه ای از بدن، آسیب پذیری شدید پوست را در بلند مدت به ارمغان می آورد. پوست، نخستین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب ها بوده و با تاتو کردن، این سند دفاعی مورد حمله قرار گرفته و با سوزن تاتو، میکروب وارد بدن می شود. هر چند که در میان مدت، تاثیر خاصی احساس نشود.

t12

۵- رنگ های تاتو، خطرناک است

رنگ های به کار رفته در تاتو ممکن است واکنش های ایمنی بدن را تحریک کند و با انجام این کار، سلول ها ملتهب شده و به رنگ بنفش در می آیند که به صورت دانه های تسبیح، برجسته می شود.

۶- اگر سابقه نقص سیستم ایمنی دارید

اگر قبلا به واسطه نقص سیستم ایمنی در بدن با مشکلاتی روبرو بودید، تا آخر عمر باید دور تاتو را خط بکشید.

۷- رنگ قرمز تاتو، حساسیت زا است

افرادی که در تاتو از رنگ قرمز بسیار استفاده می کنند باید بدانند که رنگ قرمز ایجاد حساسیت می کند و در این صورت پوست قرمز و دچار خارش می شود و این حساسیت های پوستی، سال ها پس از انجام تاتو ممکن است ظاهر شوند.

۸- مراقب داروهای هورمونی باشید.

پزشکان بعضاً برای از بین بردن عوارض ناشی از انجام خالکوبی روی بدن به خصوص برای از بین بردن حساسیت های پوستی، مجبورند داروهای هورمونی قوی را به بیماران تجویز کنند. این داروها، عوارض بسیاری دارد که کاهش ناباروری و مشکلات گوارشی و پوستی، از جمله چالش های مصرف آن برای گروه های مختلف سنی به شمار می رود.

۹- مراقب ضایعه های تاتو باشید.

در نقطه ای از بدن که تاتو انجام می شود، ضایعاتی پوستی به نام گرانولوما ایجاد می شود که پر از سلول های ماکروفاژ (گلبول های سفید بیگانه خوار) بوده که تلاش می کنند رنگ تاتو را بلعیده و از پوست پاک کنند، به خصوص اگر رنگ تاتو حاوی جوهر قرمز باشد.

۱۰- عفونت: نخستین هدیه تاتو

اولین هدیه ای که تاتو برای افراد به ارمغان می آورد، آسیب پذیری بدن در برابر انواع و اقسام عفونت است. تاتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شده و علایم آن شامل سرخی: گرمی، تورم و چرک است. اگر تاتو کار، به اصول بهداشتی توجه نکند، شاید تا آخر عمر مجبور به استفاده از پماد یا کورتون های تزریقی شوید.

۱۱- تاتو های کربنی

اگر رنگ تاتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، ماندگاری طولانی خواهد بود و اگر در لایه های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می شود و از بین می رود. اگر ماده تاتو، کربنی باشد، می توان آن را با لیزر برداشت. اما اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ ها، امکان برداشت وجود ندارد.

۱۲- ایدز و هپاتیت: ارمغان خفته تاتو

وسایل و سوزن های آلوده که در این کار استفاده می شوند می تواند باعث انتقال بیماری های عفونی مانند هپاتیت بی ، هپاتیت سی، ایدز ، عفونت های پوستی ناشی از «استافیلوکوک»، کزاز و تبخال شود. حتی اخیرا” مواردی از انتقال «مایکوباکتریوم» از راه سرسوزن های آلوده گزارش شده است (میکروب بیماری « سل » از خانواده مایکو باکتریوم هاست).

حتی مشخص شده که بعضاً مرکب مورداستفاده در خال کوبی، عامل انتقال بیماری است یعنی مرکب آلوده به میکرب بوده است. قرمزی، درد، تورم و ترشحات چرکی از نشانه های عفونت محسوب می شوند.

۱۳- تاثیر تاتو بر MRI

گاهی هنگام ام آرآی، در محل خال کوبی یا آرایش های دائمی، تورم یا سوختگی ایجاد می شود. در مواردی هم رنگدانه های آن باعث کاهش کیفیت تصویرحاصله می شوند. برای مثال خط چشم دائمی می تواند کیفیت ام آر آی چشم را کاهش دهد.

۱۴- تاتو، افیون سرمایه

کسانی که تاتو می کنند، بیش از دیگران، در تیر رس  طرح ها و روش های جدید و نو خالکوبی هستند و برای همین، بسیارند افرادی که هر از گاهی علاقمند به انجام تاتو در نقاط دیگر بدن یا پاک کردن تاتو قبلی و جایگزین کردن آن با طرح ها جدیدی که مد می شود ، هستند.

برخی از قربانیان تاتو، سالانه میلیون ها تومان صرف این کار می کنند. در حالی که با همین پول، می توانستند از باشگاه های ورزشی استفاده کرده یا کشورهای مختلف را تماشا کنند و یا برای خرج ازدواج یا تحصیل یکی ازدوستان و آشنایان که بخاطر حتی ۱ میلیون تومان، عطای تحصیل را به لقایش بخشیده است، هزینه کنند.

به هر حال، تاتو، افیونی برای سرمایه و چالشی برای سلامت بوده که توصیه می شود افراد از انجام آن خودداری کنند.

به جای تاتو چه کنیم؟

۱- پولی که قرار است صرف تاتو بکنید، صرف ورزش کنید. حتی اگر نیم میلیون تومان برای یک عمر است!

۲- به جای تاتو کردن یا حجامت کردن، به اهدای خون به دیگران فکر کنید. خود را از این عمل زیبای انسانی محروم نکنید.

۳- تاتو، نه تنها عمل پسندیده ای نیست، بلکه در بسیاری از جوامع، مخاطبان تاتو از طبقه ضعیف جامعه بوده و معمولاً کارآفرینان، چهره های تجاری، علمی، سیاسی و فرهنگی ممتاز، مخاطبان و طرفداران این عمل به شمار نمی روند.

۴- گر چه هر انسانی، مالکیت بدن خود را دارد، اما طبق شرع و عقل و عرف و قانون، آسیب پذیری به اندام های بدن به هر دلیل و ماموریتی، نقض رفتار عقلانی بوده و باید از آن پرهیز کرد.به جای این کار، به فعالیت های خیریه و کمک به بیماران بشتابید.

۵- پیش از تاتو کردن، ۱۰ دقیقه با یک پزشک یا روانپزشک، صحبت کنید.

امیدواریم جنبش خالکوبی که به مدد شبکه های اجتماعی در فضای جامعه اطلاعاتی کشور متداول شده است، با آگاهی بخشی رسانه ملی و برخورد جدی و همه جانبه با ناقضان بهداشت و سلامت عمومی توسط دستگاه های اطلاعاتی و قضایی کشور، به خوبی مدیریت شود.

با خالکوبی، خود را از اهدای خون، محروم نکنیم.

امروز را درست زندگی کنیم.

[منابع: خبرگزاری فارس،خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری ایسنا، دکتر دبیرزاده،، خبرگزاری مهر ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷۵ نظر

ورود

  • راحله آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    من از این جور ادم های خیلی می ترسم

    • فریبا شوقی آذر ۲۴, ۱۳۹۵

      موافقم باهات راحله جان
      شبیه تتله اون 🙂 گرفتی؟ 🙂

      • Logan خرداد ۱۲, ۱۴۰۲

        واقعا خجالت نمیکشید این همه چرت و پرت و تبلیغات منفی برای تتو میکنید .تتو هنر نقش و نگار بر روی بدن است و مادامی که اصول بهداشتی آن رعایت شود هیچ یک از اراجیف عنوان شده در ارتباط با عمل تتو واقعیت ندارد .

    • ميلاد بهمن ۷, ۱۳۹۵

      منم خودم تاتو زدم ولی کیف میکنم از درد سوزن خیلی تاتو رو دوست دارم ای ژووووونم

  • پویا آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    ترانه و بهاره هم تاتو داشتن یعنییییییییییییییی؟!؟؟!
    omg
    عالی بود این مهندس 🙂

  • اصغر زاده آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    خیلی جامع و کامل
    ممنون
    این تاتو هنرپیشه ها کشف جدیدمه که نمیدونستم
    مرسی 🙂 🙂 🙂

  • روزبه آذر ۲۴, ۱۳۹۵

    من مو به تنم سیخ شد اینا رو دیدم 🙁
    به جای تاتو، تارت بخوریم بهتره 🙂

  • زهرا آذر ۲۵, ۱۳۹۵

    بسیار عالی که گفتین درباره اهدا خون
    خیلی ممنون
    جذاب بود این گزارش پر محتوا

  • احمد ایازی آذر ۲۵, ۱۳۹۵

    واقعا همینه
    خیلی از کسایی که امروز تاتو میکنند، چشم و هم چشمیه. باور کنین. من دیدم کسایی که ۳ میلیون دادن و سال بعد رفتن لیزر برای پاک کردن.

  • کیومرث صباحی آذر ۲۷, ۱۳۹۵

    ما خیلی غربزده هستیم. تا چیزی در دنیا مد میشه، سریع دنبالش میریم و به تاریخ ۲۵۰۰ ساله هم افتخار میکنیم!
    این خالکوبی مال ما نیست. هزار تا مشکل میاره. اما کو گوش شنوا

    • شهاب مهدی زاده خرداد ۳۱, ۱۴۰۰

      شما بیزحمت جز کالای ایرانی از هیچی استفاده نکنید چون مال شما نیست همون گوشیتون هم مال شما نیست.بیزحمت استفاده نکنید ازش دیگه

  • مهدی آذر ۲۹, ۱۳۹۵

    یه چیزی هم که بهش اشاره نشده بود اینه که با گذشت زمان و پیر شدن پوست این طرحها نه تنها جذابیتشونو از دست میدن بلکه کریه و غیر قابل تحمل میشن

  • محسن آذر ۲۹, ۱۳۹۵

    منم میخاستم تتو کربنی بکنم
    ولی بخاطر نبود مراکز معتبر منصرف شدم .
    البته اینم اضافه کنم دیگه نگاه به تت مثل حتی ۲سال پیش نیست و حتی قشر تحصیل کرده و میانی جامعه به اون گرایش دارند .
    اون لیست که گفتید خرج سفر و تحصیل و ورزش بود جالب بود . ممنون

  • حبیب آذر ۳۰, ۱۳۹۵

    دلایلتون خیلی بی اساس و بچه گانه بود. میتونستید دلایل خیلی بهتری بیارید.

  • آریا آذر ۳۰, ۱۳۹۵

    منابعتون من رو کشته lool

  • سروش دی ۲, ۱۳۹۵

    بهتر بود بجای درس اخلاق،صرفا از نظر علمی این موضوع رو نقد میکردید

  • حسن دی ۲۸, ۱۳۹۵

    خالکوبی ترانه علیدوستی که همه میدونن فتوشاپه ، عکس اصلیشم میتونین پیدا کنین

  • امیر محمد شهریور ۱۴, ۱۳۹۶

    سلام دوستان عزیز
    من کلا با تاتو و هرگونه آسیب رسوندن به بدن هم گناه داره هم کار درستی نیست همشون یه روزی دنبال مخفی کردن تاتو روی بدنشون میشن

  • صادق آبان ۷, ۱۳۹۶

    من بهرحال میرم تتو میزنم
    خودتونو پاره هم بکنید تتو میزنم
    =))

    • معین آذر ۴, ۱۳۹۶

      خدائیش دلایل بی پایه ای ممطرح کردین چون اینروزا دیگه چیزی زیاد و ارزون هست؛ این سوزن های یکبارمصرف و لوازم استریل و کاملأ بهداشتیه که همه جام در دسترسه و واقعأ هیچ تاتوکاری از یک سوزن و ظرف رنگ استفاده نخواهد کرد!! و اینکه متن شعر بصورت نستعلیق یا نمادهای ایران باستان واقعأ جذاب هستش البته یکی دوتا کوچک نه دیگه از سرتا پا رو بوم نقاشی کنیم!! یاحق

    • صادق فروردین ۱۴, ۱۳۹۷

      ??????

    • صادق فروردین ۱۴, ۱۳۹۷

      ?????

    • کوروش اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

      مهم نیست دوست عزیز

    • ???? تیر ۳, ۱۳۹۹

      ?????

  • امیر اسفند ۷, ۱۳۹۶

    دوستان من جفت دستام پلمپه
    حتی ایران هم تاتونکردم وتوی تایلند بهترین تتوکار اون منطقه اینطور دستامو از من گرفت
    کسی که میخاد اینکارو انجام بده حتما اینارو به عنوان ی دوست بخونه
    من هیچوقت بااستین کوتاه نمیتونم تو خیابون راه برم
    تتو کوچیک هم باشه باز همین بازتاب رو داره
    رفتم استخدام آتش نشانی شم
    تمام شرایط رو دارا بودم
    ولی وقتی مسعول دستامو دید
    پرتمدکرد بیرون
    باوجود اینکه پدرم معرف من بود وکلی خرش میره
    بخدالذت تتو فقط چندهفتش
    وفقط وفقط درچشم ادمای ارازل و احمق چیزخوبی به نظرمیاد
    حتی فکرمیکنم دلیل اصلی اینکه نامزدم باهام تموم کردهمین بوده
    تتو کوچیک بزرگ نداره
    که باسایزش خودتون رو گول میزنید
    من هم زیبام هم پولدار هم لاکچری خونمونم بهترین منطقه توایرانه
    اگه چیز خوبی بود میگفتم بزنین
    من خاک زیرپای شمام
    بدنتون رو خراب نکنین
    بازم میگم
    سایزتتو مهم نیست
    مهم نگاهیه که دراثر این حماقت ممکنه به ادم بشه

    • پیمان فروردین ۳۰, ۱۳۹۷

      بخیال بابا واسه خودت زدی ن دیگران اگه قرار به دیدگاه مردم زندگی کنیم که الان…..
      زدی ک زدی فدا سرت منم زدم هرجور دلم بخاد میگردم نگاه آدما و فکرشون برا خودشون
      واسه خودت زندگی کن نه مردم✋

    • مهدی مرداد ۸, ۱۳۹۸

      حتما سوراخ شدن لایه اوزون هم به خاطر تتویی بوده که زدی

    • ابی مرداد ۱۴, ۱۳۹۸

      کسی که خانه اش بهترین جای تهرانه و پولدار و باکتری هست واسه چی بده آتش نشانی استخدام بشه ؟؟؟؟

    • BRFX1 مرداد ۱, ۱۳۹۹

      داداش اون اداره ای که دست و پارو پلمپ اعلام میکنه میشه بگید ما هم شاید پلمپ باشه دستمون

    • Shervin مهر ۲۶, ۱۴۰۰

      پولداری و گروی استخدام تو آتش نشانی؟

  • سینا فروردین ۲۵, ۱۳۹۷

    واقعا شما خسته نشدید هرچی شد میگین بد یود و هر چه کردین گفتین خوبه، چیکار به تاتو ملت دارین، یعنی یه کاری کردین ملت اختیار بدنشونم ندارن، من تتو ندارم ولی مشکلی هم باهاش ندارم که هرکی تتو داره پس ادم بدیه، دوستان الان دیگه از دست شما در رفته، تا قبل اینکه نت فراگیر بشه هرچی دوس داشتید به ملت قالب میکردید ولی الان دیگه اون زمان گذشت و ملت دوس ندارن آقا بالاسر داشته باشن، البته نه همشون. شما هم میخای کاری به نفع بشریت انجام بدی از این داستانا بیا بیرون و یه مطالبی منتشر کن که دو هزار اطلاعات مردم بره بالا، نه که طرز فکر خودت و ….. برای ملت داستان کنی.

    • ؟؟ اردیبهشت ۳, ۱۳۹۷

      دقیقا شاید ی کسی که اتو داره آدم بدی نباشه الان یکی ۱۰ ساله اتو زده هیچ کودوم از اینا براش پیش نیامده

    • Shervin مهر ۲۶, ۱۴۰۰

      درود به شرفت آقا سینا?
      حرف حق❤

    • امیر فروردین ۱۲, ۱۴۰۱

      دمت گرم مرد گل گفتی البته میون کلومت خیلیا هنوز آقا بالاسر میخوان و دوس دارم دستور بگیرن عشقی

    • امین شهریور ۱۷, ۱۴۰۱

      شما دوس داری بزن کسی جلوتو نگرفته گفت تتو این خطرات داره همین اختیار با خودتونه.

  • الناز خرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    من دوساله تتو زدم روی دستم ولی خیلیم راضیم هیچ مشکلی هم برام پیش نیومد خیلی هم تتمو دوست دارم در معرض دید هم هست کسی هم باهاش مشکلی نداره حتی اگه داشته باشه هم مهم نیست واسم طرح کوچیک و شیکی هم هست جلو چشم خودم سوزن و همه چیشو عوض کرد بعد از تتو هم مراقبت ویژایی ازش کردم و کاملا هم راضی هستم شما فکر کردین ابرو که تتو میکنن یا قالب یا هاشور اینا چیه اینا هم تتوه همون رنگ همون سوزن فقط تتو های بزرگ دستگاهش فرق داره پ کلا همه خانومایی که تتو ابرو کردن مریضو مشکل دارن یا ملت به دیده دیگه ایی نگاهشون میکنه یا گناه بردن ماها باید دید خودمونو عوض کنیم اگه خوب دقت کنید متوجه این موضوع میشید

  • حسن علی تیر ۹, ۱۳۹۷

    خیلی پست اومولانه و جالبی بود و از همه اومول هایی که تاییدش کردن کمال سپاس و تشکر و دارم.

  • وطن پرست تیر ۱۱, ۱۳۹۷

    با درود بی پایان – تاجایی که ما یادمونه این جور کارا برا ارازلا و قشر خودکوچک و فرودست (ازنظر فکری و خودباوریه) یا کولی هایی که کارشان دوره گردی و گداییه یا بومیانی که از تمدن به دور بودن . بیشتر کسایی که در جامعه ما این کارو کردن حتما پشیمون می شن . اگره کسی دوست داره برا خودش در خلوتش لذت ببره نه در برابر دیگران خودنمایی کنه > آخه می خوای چیو ثابت کنی ؟ البته بدن خودته برو خودتو ژرواژر کن. اگه یه افتخار کوچیک برا کشورت آوردی بیا و تعریف کن . البته از آدما خود کوچک بین انتظاری نیست .

  • Askhar تیر ۱۳, ۱۳۹۷

    وای موهای تنم سیخ شد خوب شد گفتین خیلی دلایلی قانع کننده ای بود

  • Askhar تیر ۱۳, ۱۳۹۷

    وای موهای تنم سیخ شد خوب شد گفتین خیلی دلایلی قانع کننده ای بود
    مرسی از سایت بانمکتون
    مرسی اه

  • shadow تیر ۲۸, ۱۳۹۷

    اول سلام
    دوم خواهش میکنم اگه میخوای بهونه بیارید بهونه درست بیارید این درسته که میشه با پولش عل کرد بل کرد و یا میگید خود نمایی یا مثل اون بنده خدا دنبال افتخار برای میهنتونید که جار بزنید اما در کل بهونه های همتون چرته میزنم تا کور شه کسی که نتونه ببینه البته دور از جون اون امیر اقا که بچه مایه دار بود?????

  • mostafaensaf2020jasem@gmail.com مرداد ۱, ۱۳۹۷

    با سلام خسته نباشید
    ممنون و سپاسگزارم از بابت زحماتتون در همه ی موارد و موضوعات مختلف
    اما بنده نظریه ی خودم رو دارم
    اول اینکه شما مضرات ناتو و خالکوبی رو از قرار معلوم میخواستید به جامعه معرفی کنید و مردم رو آگاه کنید اما در هیچ صورت احتیاج به معرفی چهره های
    معروف ایرانی مثلاً هنر‌یشه ها و فوتبالیستها و…. نداشت این موضوع چون این فقط میخوام بدونم یعنی همه ی مشکلات این مملکت حل شد فقط تاتو داشتن چهره های برجسته مملکت شده معزل
    و دوماً اینکه اگر قراره این هزینه های تاتو جمع آوری بشه و خرج زوج های دم بخت یا فقراء و……بشه بازهم ما تو این مملکت فقط و فقط با داشتن یه استان و منطقه ی گاز و نفت خیزی همانند بوشهر و عسلویه باید حتی به فقرای کشوری های آفریقایی و غربی و اروپایی و……هم کمک کنیم
    و سوماً اینکه توصیه های پزشکی شما در این و بحث موضوع عالی بود
    و چهارماً اینکه من از تاتو حالم بهم میخوره و جداً هنوز با سی سال عمر پر و با برکتی که از یزدان گرفتم روی بدن حتی یک نقطه هم کار نکردم با اینکه حتی سفرهای خارج از کشور زیاد رفتم مخصوصاً شرق آسیا مثل مالزی و تایلند و سنگاپور و……که مخصوصاً تو کشورهای شرق آسیا این کار رایج هست و کیفیت با بالایی ارائه میشه
    خلاصه آبروی شخصیت های داخل مملکت آبروی خود مملکت محسوب میشه پس اگر میشه حداقل تو این صفحات مملکت خودمون رو بی اعتبار نکنیم.
    ایام به کامتون و سرشار از لذت های غیر کاذب و موفقیت های بی پایان
    #یا_علی_مدد_مع_الحق

  • امیر مهر ۲۳, ۱۳۹۷

    نویسنده این پست اخوند بوده وگرنه چرا نیومده از خوبیاشم بگخ
    ه کلا ما ایرانیا دوس داریم باورای خودمونو به مردم بفهمونیم

    • علی زمانی مهر ۲۳, ۱۳۹۷

      علم و عقل ، خالکوبی رو رد میکند. حتی ۱ دلیل سطحی هم برای فواید خالکوبی وجود ندارد. این ربطی به تلقین باور ندارد. یک مساله علمی است که خالکوبی فرهنگ و رسم غلط است و هیچ توجیه علمی ندارد. مثل خیلی از کارهای دیگر که عوام انجام میدهد و بر اساس ذهن فریبکار، تصور میکند درست است.

  • سالار آبان ۱۷, ۱۳۹۷

    مطالب خیلی بی ربط و غیر علمی بود. هرکسی اینو نوشته واقعا اطلاعی از تتو نداشته. تتو یه هنره که همه جای دنیا هست بجز ابنجا

    • علی زمانی آبان ۱۷, ۱۳۹۷

      سالار عزیز
      تتو هیچ هنری نداره و اصلامصداق هنر نیست. چون هنر، ضد ارزش نیست و ضد سلامت!
      اگر از متخصصان پوست و مو در هر جای عالم امکان بپرسید، می‌گویند برای همیشه دور تتو را خط بکشید. همین که تتو کار نمیتواند خون اهدا کند، کافیه 🙂 بیشتر مطالعه فرمایید

      • علیرضا مرداد ۶, ۱۴۰۰

        بعد چن ماه میتونه خون بده ، تازه تتو یه روکشی روی پوسته کـ از ورود مواد مضر نور افتاب به بدن جلوگیری میکنه

  • Amir دی ۳۰, ۱۳۹۷

    راستش من شک داشتم واس زدنش ولی با خوندن مقالتون دیگ مطمعن شدم ک تتو اگ درست مراقبت شه خیلیم خوبه واس همین بعد از ظهر وقت گرفتم ک برم

  • کاوه بهمن ۱۹, ۱۳۹۷

    والا من کل بدنم تاتو دارم خون هم میدم
    بعد از گذشت ۶ ماه از تاتو مشکلی برای خون دادن نیست
    تنها نکته مهمی که هست اینه که اول به طرحت فکر کن و درست انتخاب کنی
    اون وقت عاشق تاتو زدن میشی
    هر کسی هم که میگه من تاتو نمی‌زنم مطمئنا ته دلشون میخواد و میترسن. یا از نگاه های فامیلاشون یا درد سوزن

    • سارا فروردین ۸, ۱۴۰۱

      من از لحاظ اسلامی و دینی کااملا بررسی کردم هیچ اشکالی نداره

  • alireza بهمن ۲۲, ۱۳۹۷

    حرف ۵۰ سال پیشو میزنی:)

  • به تو چه بهمن ۲۲, ۱۳۹۷

    خب اینا ک میگید اگرو شاید نصفشم ک اصن دلیل نبود .پول زیاد درمیارن ک درمیارن تا چشم شما در بیاد.بعدشم هیچ کدوم از این مشکلات ب وجود نمیاد مگ این ک تتو کار ناوارد و کلاه بردار باشه ک توی ایران کلاه برداری فقط توی تتو نیس و حتی پزشک های کلاه بردارم داریم

  • نیلو اسفند ۲۳, ۱۳۹۷

    سلام
    حجامت برای درمان هست و قرار داد اسم حجامت در کنار اسم تتو اصلا درست نیست لطفا متن رو ویرایش کنید

  • Abc آذر ۲۳, ۱۳۹۸

    مطلبی کاملا غیر علمی غرض ورزانه و کاملا رپورتاژ آگهی!
    نکته اول: کریستیانو رونالدو تاتو داره! نکته دوم: تاتو فقط تا شش ماه باعث منع اهدای خون هست

    • علی زمانی آذر ۲۳, ۱۳۹۸

      مطلب کاملا علمی و کاملا غیر متعصبانه بود. مصداق غیر علمی را بفرمایید ممنون میشیم.

  • امیر خرداد ۷, ۱۳۹۹

    بهتره به سلیقه های هم احترام بزاریم و انگ اوباشو به تتو دارا نزنید و ادم فقط یه بار زندگی میکنه و هرکاری که دوست داره رو باید بکنه اگه نکنه برای خودش زندگی نکرده برای نظر مردم زندگی کرده

  • چی تو کلته ؟ خرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    مرسی از سایتتون واسه این مقاله خنده دار .
    دوستی ک میگی بده تو نزن من دوست دارم میزنم به کسی هم مربوط نیست
    خلاف کارا تتو دارن خب که چی ؟ خلاف کارا مو هم دارن پیشنهادت اینه بریم کچل کنیم ک شبیه اونا نشیم ؟ واقعا نمیدونم اینا خنده داره یا گریه داره ؟
    نصف دلیل های بهداشتیتونم ک خنده داره . از سوزن استفاده میکنن ایدز نگیری یه وقت . میخوای امپول هم بزنی از سوزن استفاده میکنن اونجا نگیری نه خیر تو جفتش از سوزن یه بار مصرف استفاده میکنن . اقایی ک میگی هنر نیس من بهت یه مداد بدم ادم سیخی هم نمیتونی بکشی تتو زدن یه هنره تو همه جایه دنیا مث داستان یه سری سبکایه موسیقیه ک جرمه .
    و اقایی ک میای میگی تو فرهنگ ایرانی نیس و جایی ک تتو بزنی بیا برو به کشورت خدمت کن . سردار ازمون اشکان دژاگه و … تتو دارن و دارن تو زمین برا افتخار کشورشون میجنگن تو چیکار کردی تو زندگیت ؟

  • چی تو کلته ؟ خرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    و این که به کسی مربوط نیس من چه هدفی دارم از این کارم . اصلا لاتم میخوام یا مخوام خودنمایی کنم ولی اینو باور کن که حتی اندازه سر سوزن هم به کسی مربوط نیست پس زندگی خودتو بکن و به کسی کار نداشته باش

  • BRFX1 مرداد ۱, ۱۳۹۹

    یه جایی از بدنم که الان نمیتونم بگم میخام براش سایه تاتو کنم هیشکی تا حالا اینکارو کرده ؟ میگن خانوم بچه ها افتخار بیشتری میکنه به آدم. ولی هنوز نمیدونم سایه بیفته رو شکمم یا نه

  • محمد بهمن ۱۴, ۱۳۹۹

    خیلی دلایل بی اساس و مسخره و قدیمی رو مطرح کردید.
    کلا شاید به اندازه ۲ خط هم علمی صحبت نکردید.
    فقط اومدید اینجا درس اخلاقی بدید.
    من خودم هیچوقت تتو نزدم و نخواهم زد و علاقه ای هم ندارم.
    ولی بازم میگم دلایل شما کاملا مزخرف و بی پایه و اساس بود. (با احترام)

  • محمد خرداد ۵, ۱۴۰۰

    من که طرفدار تاتو هستم و از نظر من تاتو چیز خیلی جذاب و با ابهتیه برای مرد.
    من خودم یک سیم خار دار دور مچ دستم کشیدم که نماد،اقتدار،شجاعت،خشم،جنگ و دیکتاتوری است.

  • ممد شهریور ۴, ۱۴۰۰

    من العان نصف بدنم خالکوبی کردم هیچکدوم از این عواقبم برام پیش نیومده . مدیر کارخانه لاستیک بارز هستم?????

  • Shervin مهر ۲۶, ۱۴۰۰

    آره همش درسته ، حالا گریه کن!

  • سارا آذر ۲۳, ۱۴۰۰

    تمام مسائلی که ذکر شد در این علم راه حل داره عفونت با مواد شستشو که مخصوص خود تتو هستن از بین میره رنگ وارد خون نمیشه که به خون آسیب بزنه رنگ زیر لایه پوست و بالای لایه چربی پوست میرسه اصلا از لایه چربی وارد نمیشه رنگ اورجینال اصل بسیار زیاد تو ایران هست سوزن‌های خوبی وارد شده که همشون یکبار مصرف هستن و مطمئن شید جلو خودتون باز میکنه بااین قیمتی که برای یک بار تتو کردن میدید یک عمر ورزش نمیکنید نهایتا دوماه میتونید ثبت نام کنید ورزش رو میتونید تو خونه و مجانی انجام بدید اینا دلایل اشتباهی هستند که ذکر کردید

    • ا بهمن ۹, ۱۴۰۰

      من ۱۳ سالمه رفتم خارج از کشور وسوسه شدم الان جایی از بدنم سالم نمونده کل بدنم خالکوبی هست

  • محمد بهمن ۳۰, ۱۴۰۰

    حرفات درست بود ولی بخشیش شعر بود
    تتو زدن ی علاقست و کسی نمیتونه اون فرد رو قضاوتش کنه
    شما جوری اینجا حرف زدی ک انگار کسایی تتو میکنن
    دیوونه شدن و ثبات عقلی ندارن
    تتو هنر زیبایی ست

  • میلاد فروردین ۲, ۱۴۰۱

    شما کلن اظهار نظر نکن در مورد تتو
    وقتی خبر نداری
    بی علم حرف نزن
    تتوکار اگه حرفه ای باشه هیچوقت عفونت نمیکنی

  • نعیمه راهدپور اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

    جایی از مطلب نوشته بودید به جای تاتو و حجامت ، خون اهدا کنید. چه جوری به خودتون اجازه دادید حجامت رو که دستور اکید پیامبر اسلامه و هزاران خواص داره رو همطراز عمل مسخره تاتو قرار بدید؟ لطفا نوشته رو اصلاح کنید. الان هم بهاره پاشید برید یه حجامت بکنید
    حجامت و اهدای خون هیچ‌ ربطی به هم ندارند.‌دذ اهدای خون ، خون تمیز و زلال رو اهدا می کنیم و در حجامت خون کثیف و ناخالص رو از بدن خارج می کنیم

    • سجاد خرداد ۱۹, ۱۴۰۱

      تو این همه بیکاری و بدبختی الان دارید میبینید چند هزار نفر تو سطح کشور داره از این راه ارتزاق میکنه اینم جلوشو بگیرید، کسایی که واسشون سلامتی و بهداشت کار مهمه کم نیست،اما باید نظارت کنن شکی نیست اما به عنوان یه شغل باید بپزیرن،اینم از این جوونا بگیرید چند وقت دیگه باید تو خیابونا برچسب اغتشاشگر بزنید رومون،نکنید این کارو بدون کوچکترین اطلاعاتی صرفا چون میترسید بچه خودتون میل به این کار داشته باشه ،یه جماعت رو کامل زیر سوال نبرید

  • بنده خدا بهمن ۲۹, ۱۴۰۱

    به هیشکی ربطی نداره لطفاً فضولی نکنید

  • َahmad فروردین ۱۴, ۱۴۰۲

    …..be in zendeghi ke to iran be donya umadam ye tattoo ham nemişe zad.

  • Sp مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

    این مطلب سال ۹۵ نوشته شده، انگار اون موقع سردبیر روزیاتو ی آدم کهنه فکر بوده، تنها چیزی که موقع تتو باید بهش توجه داشته باشید مسئله بهداشت و کیفیت مواد هست و تقریبا همه این ۱۴ دلیل فقط تکرار همین ۲ مورد بودند، ی زمانی می گفتن همین تیپ های امروزی (شلوار های زاپ دار و طرح هایی که رو بلیز ها میزنن) مخصوص ادم های بد و خلافکار هست اما امروز خیلی ها اینجوری لباس میپوشن و خیلی هاشون هم ادم های خوبی هم هستن، خلاصه انقدر سخت نگیرید، این مقاله رو جدی نگیرید

  • Pokerfa3 شهریور ۲۳, ۱۴۰۲

    بحث اینه که امثال این افرادی که این متن رو نوشتن نمیتونن سرشونو از …بقیه بکشن بیرون و اگر نظری دارند واسه خودشون نگه دارند تتو یک هنره و تتو کار هنرمند البته اگر به خوبی دوره های آموزشی رو دیده باشه اگر رعایت بشه هیچ مشکل پوستی و … بوجود نمیاد متاسفانه افراد پشت کوهی هنوزم زیاد هستند ولی ما هیچ اهمیتی نمیدیم