کلاهبرداری با تلگرام و تانگو

کلاهبرداری با تلگرام و تانگو

روزیاتو: همچون روال هفته های گذشته،  روزیاتو نگاهی دارد به مهم ترین خبرهای پلیس سایبر ایران از دنیای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر در چند وقت اخیر. با ما همراه باشید.

دنیای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر،‌ دنیای جالبی هست و آگاهی از فعالیت ها و شیوه های رفتاری این افراد در فضای مجازی، دانش ما را برای در معرض قرار گرفتن این افراد افزایش خواهد داد. هدف سرویس با مجرمان سایبر پرتال خبری روزیاتو در مروری بر داغ ترین خبرهای دنیای کلاهبرداران اینترنتی ایران، آشنا کردن کاربران عزیز سایت از شیوه های سو استفاده از حریم خصوصی کاربران در اینترنت توسط روش های متداول مجرمان سایبر است.

در چند وقت اخیر، باز سو استفاده از کاربران ایرانی از طریق پیام رسان ها جنجال آفرین بود و نقض حریم خصوصی کاربران به شیوه های مختلف و مقاصد گوناگون، روال رایج مجرمان اینترنتی به شمار می رفت. با ما همراه باشید با خبرهای داغ روزیاتو از دنیای مجرمان اینترنتی در تابستان ۹۵.

 

به امنیت شبکه wifi‌ خانگی توجه کنید

پلیس سایبر اخیرا نسبت به سو استفاده کاربران ناشناس از وای فای های خانگی هشدار داد. برای شناسایی دستگاه‌هایی که به مودم بی‌سیم شما متصل شده‌اند دو روش کلی وجود دارد. روش اول بررسی خود روتر و روش دوم استفاده از دستگاهی است که به شبکه‌ وای‌فای متصل هستند. بسیاری از افراد روش دوم را به دلیل آسان‌تر بودن ترجیح می‌دهند و ما نیز در ادامه به بررسی این روش می‌پردازیم. اولین گام این است که از طریق مرورگر وب خود، به صفحه تنظیمات مودم وایرلس وارد شوید. برای این منظور باید آی‌پی مخصوص مودم خود را در بخش نوار آدرس مرورگر تایپ کنید. اگر آی‌پی روتر بی‌سیم خود را نمی‌دانید، به دفترچه راهنمای موجود در جعبه آن مراجعه کنید. البته در بیشتر موارد آی‌پی مورد استفاده برای اتصال به مودم‌ها ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است ولی با اینحال در برخی از روترها این آدرس متفاوت در نظر گرفته شده است.

پس از وارد کردن آدرس آی‌پی مودم، از شما یک نام کاربری و یک رمز عبور درخواست می‌شود. اگر این دو مورد را نیز نمی‌دانید دفترچه راهنمای روتر خود را مطالعه کنید اما معمولا نام کاربری و رمزعبور در این مرحله کلمه admin است. اگر رمزعبور این بخش را قبلا تغییر داده‌اید یا به هر دلیل دیگری آن را نمی‌دانید بهتر است با دکمه فیزیکی موجود بر روی مودم، آن را ریست کنید.

توصیه پلیسی: رمز عبور خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

شکار باند +۱۸ در آباده

اخیرا خبر دار شدیم که اعضای گروهی که در واتس آپ مشغول انتشار محتوای مبتذل در این نرم افزار بودند در آباده شکار شدند. در پی  رصدها و پایش فنی صورت گرفته در فضای مجازی توسط پلیس فتا شهرستان آباده با استفاده از منابع و مخبرین مشخص شد افرادی ناشناس گروهی را با نام +۱۸ در شبکه اجتماعی واتس آپ در این شهرستان راه اندازی و فعالیت و اقدام به ارسال مطالب،‌و تصاویر غیراخلاقی می کنند. گزارش ها حاکی از این مطلب هست که این گروه با فعالیت بسیار زیاد روزانه بالغ بر ده ها مورد انواع فیلم وعکس ویا مطالب مستهجن وغیر اخلاقی را در فضای مجازی بار گذاری می کردند و بدین وسیله سعی در ترویج بی بندوباری وانحراف اذهان عمومی داشتند. ۹ تن از مدیران این گروه که بیش از دویست نفر را عضو گروه خود کرده بودند،‌ دستگیر شدند.

تانگو باز هم جنجال آفرین شد

2-w600-h600

نرم افزار TANGO‌که مدتی هست با روی کارآمد تلگرام، فعالیت ایرانیان در آن کاهش یافته است، بار دیگر خبر ساز شد. داستان از این قرار بود که فردی که در شبکه اجتماعی تانگو اقدام به توهین و آبروریزی بر علیه یکی از شهروندان می کرد دستگیر شد. در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی با انتشار مطالب توهین آمیز در شبکه اجتماعی تانگو موجب آبروریزی و هتک حیثیت بنده شده است که مراتب در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. پس از اخذ اظهارات شاکی ، مستندات جمع بندی و مشخص گردید اظهارات شاکی واقعیت داشته که پس از اخذ دستور قضایی فرد متخلف به محل پلیس فتا منتقل گردید.

توصیه پلیسی«: مجرمان عزیز توجه کنند که هرگز از این فضا برای اهدافی همچون مزاحمت و هتک حیثیت افراد استفاده نکنند در غیر این صورت بر اساس قانون جرائم رایانه ای افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

باز هم شوخی های تلگرامی!

شوخی های تلگرامی که این روزها خیلی در میان کاربران ایرانی این پیام رسان روسی متداول شده است، خبر ساز شد. پلیس فتا ایلام اعلام کرد که عامل شوخی نابجای دوست قدیمی در فضای سایبر دستگیر شد. فردی با مراجعه به این پلیس و بیان اینکه فردی با هویت نامعلوم از طریق شبکه اجتماعی تلگرم اقدام به ایجاد مزاحمت اینترنتی برای وی کرده است ، مراتب در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی های لازم و تحقیقات فنی صورت گرفته توانستند عامل اصلی ایجاد مزاحمت را شناسایی و در اقدامی غافلگیرانه دستگیر کنند. متهم پس از رویارویی با شواهد فنی به بزه خود اعتراف و انگیزه خود را ایجاد مزاحمت اینترنتی علیه شاکی در ابتدا یک مزاح دوستانه بیان کرد.

متهم در ادامه گفت: من با شاکیه رابطه دوستانه ای داشتم و به همین دلیل به خاطر سرگرمی اقدام به انتشار تصویر قدیمی از شاکی که در اختیار بنده بود نمودم و جملاتی ناشایستی که به همراه تصویر آمده بود سعی کردم با دوست خود به صورت ناشناس مزاح کنم.

توصیه پلیسی: از هرگونه ایجاد مزاحت تحت عنوان مزاح و سرگرمی در فضای سایبر بپرهیزند.

 

کلاهبردای اینترنتی گسترده از افرادی بی سواد!

افراد بی سواد و سالخورده در تربت جام مورد حمله کلاهبرداران اینترنتی قرار گرفته اند. پلیس فتا اخیرا اعلام کرد چهاره فقره کلاهبرداری اینترنتی از افراد سالخورده و بی سواد در شهرستان تربت جام شناسایی و دستگیر شد. با دریافت مرجوعه قضایی از چند شهروند مبنی بر کلاهبرداری از آنها توسط مردی جوان در هنگام برداشت وجه از دستگاه عابر بانک موضوع در دستور کار تیمی از کارشناسان پلیس فتا این فرماندهی قرار گرفت. در بررسی اظهارات شاکیان پرونده که اکثراً سالخورده و بیسواد هستند مشخص شد که مردی جوان با پرسه زنی در اطراف دستگاه های خودپرداز از عدم آشنایی و بی سوادی طعمه های خود سوء استفاده کرده و هنگام درخواست برای پرداخت وجه با ایجاد رمز دوم از آنها به صورت سریالی کلاهبرداری کرده است.

اما کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات گسترده فنی عامل برداشت های غیرمجاز را که به شهر مشهد متواری شده بود را شناسایی و با نیابت قضایی دستگیر کردند. متهم ۳۷ ساله که به تازگی از زندان رها شده است در بازجویی های به عمل آمده به ۱۴ فقره کلاهبرداری از افراد سالخورده و بی سواد هنگام برداشت وجه از دستگاه های خودپرداز با ایجاد رمز دوم و خریدهای اینترنتی که عموما شارژ تلفن همراه و فروش آنها زیر قیمت بازار اعتراف کرد.

توصیه پلیسی: شهروندان می بایست برای پیشگیری از سواستفاده از هر گونه اعتماد بیجا به افراد غیر پرهیز و به صورت دوره ای رمز خود را تغییر دهید.

 

هکر شیرازی، با اینترنت رایگان کلاهبرداری می کرد!

فردی که با ارائه اینترنت رایگان به افراد ناآگاه  ، از اطلاعات ان ها سو استفاده می کرد دستگیر شد. رئیس پلیس فتا فارس از دستگیری فردی خبر داد که با ارایه اینترنت مجانی از طریق وای فای بدون پسورد اقدام به سرقت اطلاعات افراد می کرد. متهم این پرونده جوانی بود که با ارایه اینترنت مجانی از طریق وای فای، اقدام به هک گوشی های هوشمند افرادی که از این وای فای مجانی استفاده می کردند، می نمود. چندی پیش تعدادی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا ادعا کردند که فردی ناشناس که تمام اطلاعات شخصی آنان را در اختیار دارد با تهدید به انتشار این اطلاعات در فضای مجازی، قصد اخاذی از آنها را دارد. با توجه به اینکه این افراد در یک محله و محدوده از شهر بودند، تحقیقات در این زمینه توسط کارآگاهان این پلیس آغاز که مشخص شد همگی این افراد از یک وای فای رایگان بدون پسوورد استفاده کرده اند.

پس از اقدامات فنی توسط کارشناسان پلیس فتا، متهم شناسایی و پس از کسب دستور مقام قضایی دستگیر شد. وی اضافه کرد: متهم که فردی ۲۸ ساله بود برای دستیابی به اهداف پلید خود، وای فای خود را بدون هیچگونه رمز و پسوردی درون منزل برای استفاده عموم و در نتیجه سوء استفاده از اطلاعات قربانیان قرار داده بود.

توصیه پلیسی: به هیچ وجه از وای فای های رایگان ارایه شده استفاده نکنند و همچنین فایل های شخصی خود را از روی گوشی و یا تبلت و هرگونه دستگاه دیجیتال خود حذف و یا به حافظه های جانبی قابل حمل انتقال و نگهداری نکنند.

 

عاقبت توهین در تلگرام، به زندان ختم شد

فردی که در تلگرام مشغول توهین به کاربران همدانی بود، دستگیر و روانه زندان شد. داستان از این قرار بود که  فردی که با اضافه کردن دو شهروند همدانی به گروهی تلگرامی به آنها توهین کرده بود. با مراجعه شهروند همدانی و ارائه شکوائیه ای مبنی بر توهین و فحاشی، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. در تحقیقات مشخص شد شخصی، شاکی و برادرش را در گروهی تلگرامی اضافه کرده است. بردار شاکی که از ورزشکاران قهرمان و دارای مدال رشته پرورش اندام بوده عکس های ورزشی خود را در گروه به اشتراک می گذارد که با واکنش تند مدیر گروه و فحاشی و توهین وی مواجه می شود و بلافاصله از گروه خارج می شود.

شاکی پس از مشاهده این صحنه از مدیر دلیل اینگونه صحبت و توهین را جویا می شود که همین امر موجب حذف وی از گروه می شود و در گفتگوی شخصی که با وی داشته مورد توهین و فحاشی مجدد قرار می گیرد. کارشناسان فتا با استفاده از اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم را شناسایی، دستگیر و تمامی دستگاه های دیجیتال وی را جهت بررسی های فنی جمع آوری کردند.

توصیه پلیسی: در عضو شدن در گروه های ناشناس دقت کافی را داشته باشند که بسیاری از این گروه ها برای ارتکاب اعمال مجرمانه به شیوه های مختلف ایجاد شده اند.

 

انتقام اینترنتی با اسباب بازی!

کارآگاهان پلیس فتا یزد خانمی را که با هک کردن سایت یک کارگاه تولید اسباب بازی اقدام به ارسال مطالب نادرست به مخاطبان کرده بود شناسایی و به دادسرا معرفی کردند. چندی پیش بود که فردی با در دست داشتن مرجوعه قضائی به این پلیس مراجعه و از هک شدن سایت مربوط به کارگاه تولیدی اش توسط فرد ناشناسی طرح شکایت کرد. شاکی در پلیس فتا گفت: “من یک کارگاه تولید اسباب بازی دارم و به همین منظور سایتی را در فضای مجازی طراحی کرده و از آن طریق با والدین ارتباط برقرار کرده ام؛ مدتی است که فرد ناشناسی سایت شرکت را هک و اقدام به ارسال مطالب خلاف واقع به مخاطبان کرده است.  در بازجویی صورت گرفته از شاکی ، پلیس فتا متوجه شد که شاکی نرم افزار اجتماعی مورد نظر و کاربردی خود را با شماره همراه اول فعال کرده است و تنها سرنخ پرونده این شماره تلفن است. کارآگاهان پلیس فتا با انجام تحقیقات لازم متوجه شدند که خط موردنظر مربوط به فردی ساکن یکی از محلات شهر یزد می باشد که پس از هماهنگی با بازپرس پرونده، وی را به پلیس فتا احضار کردند.

دستگیری مزاحمان سایبری در نیشابور

پلیس فتا اخیرا گزارش کرد که مرد جوانی که با ارسال تصاویر غیراخلاقی و پیام های تهدید آمیز برای دو دختر جوان مزاحمت ایجاد کرده بود توسط پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شدند. در پی شکایت دو دختر جوان به پلیس فتا مبنی بر مزاحمت های سایبری در شبکه اجتماعیline با ارسال فیلم و تصاویر غیر اخلاقی و پیام های تهدید آمیز موضوع در دستور کار تیمی از ماموران این فرماندهی قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا پس از یک سری تحقیقات فنی در فضای سایبر مزاحمان را که دو مرد جوان بودند را شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردند.

توصیه پلیسی: هرگونه مزاحمت و انتشار اکاذیب در فضای مجازی جرم محسوب می شود و با مجرمان در چارچوب قانون به شدت برخورد خواهد شد.

 

 

مزاحمت های سایبری خواستگارهای کینه جو در تلگرام تمامی ندارد!

مزاحمت های سایبری برای زوج جوان سبزواری توسط پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد. داستان از این قرار بود که مطلع شدیم، مردی جوان به پلیس فتا شهرستان سبزوار مراجعه و شکایتی را مبنی بر دریافت مطالب کذب و ارسال پیام های تفرقه انگیز از سوی فردی ناشناس که موجب مشکلات خانوادگی شده بود را داشت. مرد جوان عنوان داشت زندگی بی حاشیه ای داشتیم تا اینکه به تنهایی برای مدتی به مسافرت رفتم و در این مدت از طرف فردی ناشناس پیام هایی با مضمون خیانت همسرم از طریق شبکه اجتماعی تلگرام برایم ارسال می شد و با حالتی پریشان بلافاصله به منزل برگشتم و با ناراحتی پی گیر شدم که این امر منجر به اختلاف خانوادگی بین من و همسرم شد و با ادامه این مطالب پی به مزاحمت این فرد ناشناس بردم. کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات فنی عامل ارسال پیام های تفرقه انگیز بین این زوج جوان را که خواستگار قبلی همسر شاکی بود را شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردند. متهم۲۳ ساله که نسبت خانوادگی نیز با این زوج جوان دارد در بازجویی های به عمل آمده ضمن اعتراف به بزه انتسابی به هک تلگرام همسر شاکی و سواستفاده از مطالب و عکس های شخصی و ارسال آنها به شوهرش با هدف بدبین کردن شاکی اعتراف کرد.

کلاهبرداری از حساب دختر مورد علاقه

فردی که با انگیزه انتقام جویی از حساب دختر مورد علاقه اش سرقت کرده بود توسط کارشناسان پلیس فتا اصفهان شناسایی و دستگیر شد. در پی شکایت خانمی جوان مبنی بر اینکه فردی بصورت اینترنتی از حساب وی مبلغ ۱۲ میلیون ریال سرقت نموده بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت. پس از بررسی های پلیسی و تخصصی سر انجام متهم که اهل و ساکن اصفهان است شناسایی و دستگیر شد. شهریاری افزود:متهم در تحقیقات صورت گرفته صراحتاً به بزه انتسابی اقرار و عنوان داشت چندی پیش در فضای مجازی با فرد شاکی آشنا شده و با او دوست شدم اما پس از مدتی بین ما اختلاف پیش آمد و با توجه به اینکه اطلاعات بانکی شاکی را در اختیار داشتم به منظور انتقام جویی از وی اقدام به سرقت از حساب او کردم.

مدیر سایت غیر قانونی همسریابی دستگیر شد

سایت های همسریابی همچنان قربانی می گیرند. پلیس فتا فارس از دستگیری فردی خبر داد که در فضای مجازی با راه اندازی سایتی با عنوان همسریابی اقدام به اشاعه فساد و فحشا در جامعه می کرد. داستان از این قرار بود که کارشناسان پلیس فتا استان فارس هنگام رصد فضای مجازی متوجه سایتی شدند که در قالب همسریابی و با ارایه شماره کارت و دریافت وجه از مردم در قبال دادن شماره تلفن فرد مورد نظر اقدام به اغفال جوانان به فساد می کرد. متاسفانه در چند سال گذشته عده ای افراد سودجو اقدام به طراحی سایت هایی کرده اند که با عنوان همسر یابی اقدام به اشاعه فساد و فحشا در جامعه و خانواده ها می کنند.

توصیه پلیسی: پلیس فتا که وظیفه گشت زنی در فضای مجازی را بر عهده دارد در چنین مواردی بلافاصله وارد عمل شده و عوامل خاطی را شناسایی و طبق قوانین با افراد متخلف برخورد می کند.

هم چون هفته های گذشته چند توصیه میکنیم:

۱-ازانتشار اطلاعات خصوصی خود و دیگران در فضای شبکه های اجتماعی چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی جدا خودداری کنید.

۲-حریم خصوصی خود و دیگران را احترام بگذارید و از تگ گردن افراد روی تصاویر در شبکه های اجتماعی پرهیز کنید.

۳- اطلاعات مکانی و زمانی خود را در شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی منتشر نکنید.

۴-لایک و کمنت ها و هشتگ ها، می توانند تهدیدی بالقوه برای حریم خصوصی شما و دوستان شنا باشند.

۵-هر عمل مجرمانه ای که در فضای مجازی صورت بگیرد، از طریق پلیس فتا قابل رصد، شناسایی و شکار مجرمان هست. به این مساله توجه کنید.

۶-از به اشتراک گداشتن تصاویر خصوصی و فایل های محرمانه شخصیت های حقیقی و حقوقی کشور در فضای مجازی حتی در حالت شوخی نیز صرفه نظر کنید.

۷-در صورتی که سایت یا پروفایل یا پیام مشکوکی به دست شما رسید، با پلیس فتای استان خود در تعامل باشید.

۸-مراقب کد کاربری و رمز عبور  خود در وای فای، پیام رسان های اینترنتی و شبکه های اجتماعی باشید و هر از گاهی آن ها را تغییر دهید.

۹-تغییر رمز کارت بانگی و هم چنین رمز عبور اینترنتی دوم فرصت هک حساب شما را کاهش می دهد.

۱۰-از کافی نت های مجوز دار معتبر در صورتی که مجبور به استفاده شدید، بهره برداری کنید و مراقب کلاهبرداری های اینترنتی باشید.

دوستان و همراهان همیشگی با مجرمان سایبر

امیدواریم توصیه های هفتگی سرویس با محرمان سایبر، سطح اطلاعات فنی شما را درباره رقتارهای مجرمانه کلاهبرداران اینترنتی در سراسر کشور افزایش دهد تا شاهد کاهش میزان آسیب پذیری کاربران جامعه اطلاعاتی ایران در فضای مجازی باشیم.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود