نگاهی به نخستین موزه جهان در زیر دریا که برای بازدید از آن باید غواصی کنید

موزه «موزِئو آتلانتیکو» در جزایر قناری

نگاهی به نخستین موزه جهان در زیر دریا که برای بازدید از آن باید غواصی کنید

موزه «موزِئو آتلانتیکو» نخستین موزه هنر زیردریایی جهان است که هفته گذشته و در «لانزارت» اسپانیا گشایش یافت.

این موزه توسط مجسمه ساز طبیعت بریتانیایی به نام «جیسون دیکارس تیلور» طراحی و با ۳۰۰ اثرهنری در قالب ۱۲ چیدمان به معرض نمایش گذاشته شده است. این موزه دریچه ورود به جهانی متفاوت است که با وارد شدن به آن به شگفتی های جهان زیرآب پی برده می شود.

موزه «موزِئو آتلانتیکو» که در عمق ۱۴ متری قرار گرفته مدت دو سال طول کشید تا ساخته و به بهره برداری برسد و اکنون به عنوان یکی از نمادهای برجسته جزایر قناری به شمار می آید.

در این مجموعه از مرجان های مصنوعی با pH خنثی برای جذب برخی از گونه های آبی به کار گرفته شده تا بتواند برای بازدیدکنندگان فضایی کاملا طبیعی و نزدیک ترین به طبیعت را به نظر آورد.

نخستین این گونه ها در سال گذشته نصب گردید و بر اساس اطلاعات بدست آمده از مسئولان این موزه خودشان هم هنوز در مرحله آزمون و خطا برای به کارگیری گونه های مختلفی چون کوسه ها، باراکودا، ساردین، اختاپوس، پروانه ماهی و اسفنج های دریایی هستند.

این موزه هنرهای معاصر شامل دیواری ۱۰۰ تنی به طول ۳۰ متر، باغ هایی از مجسمه های گیاهی و بیش از ۲۰۰ نوع فیگورهای انسانی ساخته شده در این موزه هستند. تصاویری مربوط به فضای داخلی این موزه را با هم مرور خواهیم کرد.

1
با ورود به عمق ۱۴ متری زیر آب می توانید وارد موزه هنر معاصر «موزئو آتلانتیکو» در لانزارت اسپانیا شوید.
2
این موزه توسط مجسمه ساز طبیعت بریتانیایی به نام «جیسون دیکارس تیلور» طراحی شده و بیش از ۳۰۰ اثر هنری در قالب حدود ۱۲ چیدمان را در خود جای داده است.
3
این موزه که مراحل ساخت آن حدود دو سال به طول انجامید، با به کاربردن مرجان های مصنوعی ارتباط میان هنر و طبیعت را به نمایش در آورده است.
4
نخستین بخش این موزه در بهمن ماه سال گذشته احداث گردید و متریال های به کار گرفته در ساخت آن بیشترین قرابت را به عوامل طبیعی دارند.
5
بر اساس اطلاعات بدست آمده از این موزه، گونه های مختلفی چون کوسه ها، باراکودا، ساردین، اختاپوس، پروانه ماهی و اسفنج های دریایی در ساختار اصلی آن به کار گرفته شدند.
6
چیدمان این موزه متشکل از یک دیوار ۱۰۰ تنی به طول ۳۰ متر است که باغی از مجسمه را در زیر آب و با طراحی بیش از ۲۰۰ نوع فیگور انسانی در اندازه های واقعی به نمایش در آورده است.
7
تمامی این قطعات با کمک غواصان در زیر آب نصب گردیدند.
8
اندازه های این قطعات هنری به طرز باورنکردنی طبیعی به نظر می رسند.
9
این نمونه که نام آن را The Portal نهاده اند، بخشی از باغ گیاهی زیرزمینی در این موزه به شمار می رود که در آن مجسمه ای ترکیبی از انسان و حیوان را به نمایش در می آورد که به یک آینه بزرگ می نگرد. در این آینه انعکاس هر آنچه که در سطح آب اقیانوس در حال حرکت است نشان داده می شود.

در واقع هدف اصلی نشان دادن این پرتره در زیر آب، دریچه ای شیشه ای به سوی جهان دیگر است که متشکل از سایر اجزای حیات بوده تا بتواند دیگر گونه های دنیای زیر آب همچون اختاپوس، جوجه تیغی و ماهی ها را نیز به خود جلب کند.

10
بخش Crossing the Rubicon که متشکل از ۳۵ فیگور است در طول دیوار ۳۰ متری تعبیه شده تا بتواند مرزی میان واقعیت و بخش portal در درون اقیانوس اطلس باشد.

در ساخت این دیوار که بلندی آن ۴ متر است هم از مصالح صنعتی و هم از انواع طبیعی آن استفاده شده. بر اساس ادعای سازندگان این موزه، این دیوار تاکیدی بر بی اهمیت بودن مرز در جهان طبیعت است.

در دنیایی که به سمت مرزبندی و حفاظت از مرزها پیش می رود این دیوار سمبلی از عدم وجود مرز میان هوا، طبیعت و حیات وحش است که انسان ادعای مالکیت آن را می کند.

بخش Rubicon نیز بشریت را به یاد آن می آورد که هرچه زودتر و برای حفظ طبیعت و آسیب کمتر به آن باید به دنبال راهکارهایی باشد.

11
در بخشی به نام Deregulated یک مرد تاجر را نشان می دهد که روی یک الاکلنگ در حال بازی کردن با یک کودک است که نماد چالش خودخواهانه بشر در کارخانه ها و شرکت ها با حیات وحش و طبیعت است.

به گفته دست اندرکاران این موزه، الاکلنگ نمادی از پمپ استخراج نفت است که اشاره بر استفاده بی رویه بشر از سوخت های فسیلی است و عدم تعادل در مصرف آن را نشان می دهد.

12
در قالب به کارگرفته شده در این چیدمان از یک ماهیگیر محلی استفاده شده که The Immortal Pyre نام گرفته و بر روی تکه چوب هایی که برای آتش زدن جسد مرده به کار می رود گذاشته شده است.
13
آخرین نمایشگاه این موزه The Human Gyre است که برای ساخت یک معبد در نظر گرفته شد اما بعدا جابجا شد.
14
بیش از ۲۰۰ فیگرو انسانی در اطراف یک فضای دایره ای شکل، تشکیل شد. بر اساس ادعای دست اندرکاران ساخت موزه، این چیدمان هنری ما را به یاد ارتباط تنگاتنگ مان با دنیای زیرزمینی می اندازد که همگی در معرض حرکت و تحت اراده اقیانوس قرار دارند.

این قطعات دنیای عریان و آسیب پذیر و شکننده ما در مقابل چرخه پرقدرت طبیعت را نشان می دهد. چرا که طبیعت اکسیژن مورد نیاز ما برای تنفس که عامل اصلی حیات میلیون ها انسان است را فراهم می آورد.

منبع: thisisinsider
بدون نظر

ورود