بر اساس گزارش های جدید نیمی از ثروت جهان تنها در اختیار ۸ مرد است

8 مرد ثروتمند جهان جمعاً 426 میلیارد دلار سرمایه دارند

بر اساس گزارش های جدید نیمی از ثروت جهان تنها در اختیار ۸ مرد است

طبق گزارش جدید موسسه آکسفام هشت میلیاردر معروف که همگی مرد و ۶ نفر از آن ها آمریکایی هستند جمعاً بیشتر از نصف مردم دنیا ثروت دارند.

این گزارش میزان نابرابری  را در جهان به وضوح به تصویر می کشد. ارقام منتشر شده نشان می دهند که یک درصد از ثروتمندان جهان جمعا بیشتر از بقیه  ۹۹ درصد جمعیت جهان ثروت دارند. این گزارش در اولین روز از نشست اقتصاد جهانی در داووس (Davos) که امسال با عنوان “مدیریت پاسخگو و مسئولانه” برگزار شد ارایه شده است.

سال گذشته موسسات خیریه در گزارش خود اعلام کردند که ۶۲ شخصیت ثروتمند جهان جمعاً بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت فقیر جهان ثروت دارند اما مطالعات بعدی نشان داد که میزان شکاف و نابرابری در توزیع ثروت در دنیا بسیار بیشتر از رقمی بوده که قبلاً برآورد شده است.

۸ مردی که به اندازه نصف جمعیت جهان ثروت دارند عبارتند از : بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت، آمانسیو اورتگا مالک برند زارا (Zara)، وارن بافت سرمایه دار آمریکایی، کارلوس سلیم هلو مالک گروه شرکت های گروپو کارسو (Grupo Carso)، جف بزوس موسس سایت آمازون، مارک زاکربرگ موسس فیسبوک، لری الیسون یکی از موسسان شرکت اوراکل و مایگل بلومبرگ تاجر و شهردار سابق نیویورک سیتی.

جمعا ۴۲۶ میلیارد دلار از کل سرمایه جهان در اختیار این ۸ شخصیت ثروتمند قرار دارد (هر کدام ۵۱ میلیارد دلار) در حالی که ۳.۷ میلیارد نفر از جمعیت جهان که طبقه فقرا را تشکیل می دهند جمعاً ۴۰۹ میلیارد دلار از ثروت جهان را در اختیار دارند (هر کدام ۱۱۱ دلار).

تعدادی از این شخصیت های ثروتمند اعلام کرده اند که قبل یا بعد از مرگ ثروتشان به موسسات خیریه واگذار خواهد شد.

مارک گولدرینگ ، رییس اجرایی انگلیسی آکسفام، می گوید: ” امسال تصویر نابرابری از هر زمان دیگری واضح تر، مشخص تر و البته حیرت آورتر است. خنده دار است که تعدادی از افراد که در یک ماشین گلف جا می شوند بیشتر از نصف جامعه بشری ثروت داشته باشند”.

“در حالی که از هر ۹ نفر یک نفر امشب با شکم گرسنه به رختخواب خواهد رفت، تعداد انگشت شماری از میلیاردرها آن قدر ثروت دارند که برای خرج کردن آن به قرن ها زندگی نیاز است. این حقیقت که یک سرمایه دار میلیاردر می تواند به راحتی ثروت اندوزی کند در حالی که بسیاری از مردم در داخل و خارج از آمریکا از فقر رنج می برند نشان دهنده عدم شفافیت در نظام اقتصاد سرمایه داری ماست”.

” نابرابری تنها مردم را در دام فقر گرفتار نمی کند بلکه جوامع انسانی را از هم جدا کرده و باعث فساد در اقتصاد نیز خواهد شد. عادلانه نیست که روسای ارشد سودهای هنگفت را به خانه ببرند در حالی که دستمزد کارگران به ندرت افزایش پیدا می کند. انصاف نیست که شرکت های چند ملیتی و میلیونرها از پرداخت مالیات طفره رفته در حالی که روز به روز خدمات عمومی کاهش پیدا می کند”.

هشت مرد ثروتمند جهان: (از بالا سمت چپ) بیل گیتس، آمانسیو اورتگا، وارن بافِت، کارلوس سلیم هِلو. (از پایین سمت چپ): جف بزوس، مارک زاکربرگ، لری الیسون، مایکل بلومبرگ
هشت مرد ثروتمند جهان: (از بالا سمت چپ) بیل گیتس، آمانسیو اورتگا، وارن بافِت، کارلوس سلیم هِلو. (از پایین سمت چپ): جف بزوس، مارک زاکربرگ، لری الیسون، مایکل بلومبرگ

گزارش بنیادهای خیریه نشان می دهد که میزان نابرابری با تصاحب عمده سود اقتصادی جهان توسط کسانی که ثروتمند بوده اند افزایش یافته است. بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱، دستمزد ماهانه جمعیت ۱۰درصدی فقرای جهان  به طور متوسط تنها ۶۵ دلار افزایش یافته اما در همین مدت دستمزد ماهیانه ۱۰ درصد طبقه ثروتمند افزایش ۳.۲۷۸ دلاری را نشان می دهد.

در همین مدت اقلیت یک درصدی ثروتمندان جهان ماهیانه به طور متوسط ۱۱.۸۰۰ دلار افزایش درآمد داشته اند.

در نتیجه حجم عمده ثروت جهانی در دستان یک درصد  از سرمایه داران عمده و کلا ۱۰ درصد از جمعیت جهان متمرکز شده است در حالی که افراد حاضر در ۷۰-۸۰ درصد ثروتمند جهان نیز تنها ۲.۳ درصد از کل ثروت دنیا را در اختیار دارند و ۸۹ درصد سرمایه بین المللی متعلق به همان ۱۰ درصد سرمایه دار عمده می باشد.

همچنین موسسه آکسفام گزارشی ارائه داده است که این موسسه را از انتقاداتی که در سال های اخیر به آن شده است مبرا می کند. منتقدان اعلام کرده اند که بسیاری از افراد با درآمد بالا که در آینده جزو اقشار ثروتمند خواهند شد در حال حاضر در زمره ۱۰ درصد جمعیت فقیر جهان قرار گرفته اند- برای مثال پزشکی که اخیراً گواهی کار خود را در آمریکا یا بریتانیا دریافت کرده است و دارایی هایی اندک اما بدهی های بالایی به خاطر مخارج دانشجویی خود دارد.

با این وجود گزارش اخیر آکسفام نشان می دهد که چنین مواردی تنها سهم بسیار اندکی از ۵۰ درصد فقیر جهان را به خود اختصاص داده اند. تنها یک در صد از این افراد در آمریکای شمالی و ۱۰ درصد نیز در اروپا زندگی می کنند و اکثریت این افراد در کشورهای آفریقایی، هند و چین سکونت دارند.

موسسات خیریه از رهبران حاضر در اجلاس داووس خواسته اند که با جلوگیری از فرار مالیاتی افراد ثروتمند، افزایش سرمایه برای بخش سلامت عمومی و آموزش همگانی و بهبود حقوق و شرایط کاری کارگران سیاست اقتصادی انسانی تری را اتخاذ کنند.

منبع: buzzfeed
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود