قدم های ۶ گانه علمی در جلوگیری از پرت شدن حواس و دستیابی به تمرکز ذهنی بیشتر

قدم های ۶ گانه علمی در جلوگیری از پرت شدن حواس و دستیابی به تمرکز ذهنی بیشتر

تحقیقات و پژوهش های فراوانی در مورد انجام همزمان چند کار انجام گرفته و در کل این نتیجه را به همراه داشته که این کار می تواند تمرکز انجام بر روی هر یک را کاهش دهد.

اما خبر خوبی هم وجود دارد. اگر شما هم در گروه افرادی قرار دارید که عمدتا چندین کار را با هم انجام می دهید و دریافته اید که تمرکز در انجام آنها کار دشواری است راهکارهایی وجود دارند که می توانید این تمرکز را افزایش دهید.

2

پروفسور «دنیل لویتین» استاد دانشگاه مونترئال و نویسنده کتاب «دانش وسواس در انسان» برای همه نسخه واحدی را نمی پیچد اما براین باور است که به طور کلی بسیاری از ما توانایی افزایش دادن میزان تمرکز خود را داریم.

بنابراین راهکارهای ذیل را برای پیشبرد وضعیت تمرکز خود به کار گیرید تا بتوانید موثرتر واقع شوید:

قدم اول: بیشتر بخوابید

برخلاف باور عموم و بر اساس نظرات پروفسور لویتین کمبود خواب در افراد می تواند سبب ایجاد استرس و اضطراب و در نتیجه عدم تمرکز شود. در برخی افراد کافئین ممکن است سبب افزایش تمرکز شود و به طور همزمان هم در آنها حالات اضطرابی را به وجود آورد.

آنچه اهمیت دارد این است که نیازهای خود را دریابید و قدم نخست این است که توانایی خود را به کار گیرید تا در زمان طولانی تری تمرکز داشته باشید.

قدم دوم: آنچه حواس تان را پرت می کند و تمرکزتان را به هم می زند را یادداشت کنید

زمانی که افراد برای نخستین بار مدیتیت یا تمرکز حرفه ای را انجام می دهند عمدتا افکار ناخواسته ای به سراغ شان می آید. «دایانا راب» نویسنده کتاب «درمان با الفاظ» این نوع ذهن را «ذهن میمون» می نامد.

آنچه ذهن شما را به خود مشغول کرده در فهرست کارهایی را باید به انجام برسانید یادداشت کنید. با این کار یا آنها از ذهن تان دور می شوند و یا بعدها خواهید توانست به وضعیت شان رسیدگی بهتری کنید.

قدم سوم: تمام وسایل دیجیتال مزاحم را خاموش کنید

«بنجامین بروک»، بنیانگذار کمپانی PILOT, Inc در بخش تعلیم نیروهای خود می گوید، برای رسیدن به موفقیت در یک چیز باید شرایط مناسب برای آن را فراهم آورید.

مطمئن شوید که تمام آنچه را که برای پیشبرد پروژه تان به آن احتیاج دارید در دسترس تان وجود دارد. سپس تمام نوتیفیکیشن های ایمیل و سایر وسایل مشابه را بسته و به کار خود ادامه دهید.

قدم چهارم: به کاری که در حال انجام آن هستید تعهد داشته باشید

پروفسور لویتین بر این باور است برای تمرکز بهتر بر کاری که انجام می دهید به آن تعهد داشته باشید. اگر این تعهد وجود نداشته باشد، سایر کارها بر انجام آن پیشی می گیرند. با داشتن این تعهد از هرگونه همزمانی با سایر کارها پرهیز خواهید کرد.

قدم پنجم: تمرین کنید

3

بدست آوردن دوباره تمرکز نیاز به تمرین دارد. شاید احتیاج باشد در ابتدا ۱۰ دقیقه را به انجام کاری اختصاص دهید و خودتان را مجاب به انجام آن کنید. سپس به صورت صعودی این تمرکز را افزایش دهید.

هدف تان این باشد که بتوانید به مدت بین ۲۵ تا ۹۰ دقیقه بر کاری تمرکز کنید. این زمان می تواند با توجه به نوع آن کاری که مشغول انجام آن هستید کم و زیاد شود.

قدم ششم: در بین انجام کارها استراحت کنید

بروکس بر این باور است که اگر مابین انجام آن کارهایی که می خواهید بر روی آنها تمرکز کنید، زمان استراحتی را هم برای خود در نظر بگیرید، می توانید بهتر از پس انجام آن برآیید. وی می گوید حتما در زمان استراحت، کاری کاملا متفاوت با آنچه در حال انجام آن بودید را انجام دهید.

وی از تجربه خود در این مورد می گوید: “من خودم در زمان های استراحت کتاب های مربوط به پرواز را مطالعه می کنم یا برای خودم قهوه درست می کنم. درواقع تمام تلاشم را می کنم تا کاری کاملا متفاوت از آنچه مشغولش بودم را انجام دهم تا از آن دور بمانم. با این کار از پرت شدن حواسم جلوگیری می کنم.”

 

منبع: fastcompany
دیجیاتو
بدون نظر

ورود