۱۰ واقعیت جالب در مورد زبان ژاپنی که احتمالاً از آنها اطلاعی نداشتید

۱۰ واقعیت جالب در مورد زبان ژاپنی که احتمالاً از آنها اطلاعی نداشتید

بیش از ۱۲۵ میلیون نفر در جهان به زبان ژاپنی صحبت می کنند که این موضوع زبان ژاپنی را به نهمین زبان پرکاربرد دنیا تبدیل کرده است. زبان ژاپنی به عنوان یکی از پیچیده ترین زبان های دنیا شناخته می شود. بنابراین اگر می خواهید آموزش زبان ژاپنی را شروع کنید باید تلاش مضاعفی داشته باشید و به یک آموزشگاه زبان معتبر مراجعه کنید. اما قبل از آن باید ۱۰ واقعیت جالب را در مورد این زبان آسیایی بدانید.

japanese-language-beginner-650x300-w750

۱- به طور گسترده در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد

ژاپن یکی از بالاترین نرخ های باسوادی را در میان کشورهای دنیا دارد و بیش از ۱۰ درصد از کاربران اینترنت ژاپنی هستند. زبان ژاپنی در دنیای اینترنت بعد از زبان های انگلیسی، روسی و آلمانی بیشترین استفاده را دارد.

۲- انتخاب اول مهاجران ژاپنی در سایر کشورها برای صحبت کردن است

ژاپنی ها هیچ گاه بعد از سکونت در یک کشور دیگر زبان و فرهنگ خود را فراموش نمی کنند. مهاجران ژاپنی بسیاری در ایالات متحده، برزیل، فرانسه، انگلستان، آلمان و دیگر کشورها ساکن هستند که اغلب در میان خود به زبان ژاپنی صحبت می کنند.

۳- یادگیری این زبان بسیار سخت است

Japanese-Language-Symbols-w750
سمبل های زبان ژاپنی

اگر چه زبان ژاپنی یکی از پیچیده ترین زبان های دنیا به شمار می آید اما یک سری ویژگی های خاص نیز دارد که یادگیری آن را  ممکن می سازد. برای مثال در زبان ژاپنی برخلاف زبان های فرانسوی و اسپانیایی علائمی برای تفکیک کردن جنسیت و همچنین حالت مفرد و جمع وجود ندارد. علاوه بر این زبان ژاپنی دارای افعال پیوسته نیست و هیچ حرف اضافه ای در آن به کار نمی رود. از همه مهم تر این که با داشتن تنها ۴۸ صدا که از ۵ حرف صدادار و ۱۱ حرف بیصدا تشکیل شده است تلفظ کردن حرف ها در این زبان کار بسیار دشواری نیست.

۴- زبان ژاپنی ۴ نوع سیستم نوشتاری دارد

در زبان ژاپنی ۴ نوع سیستم نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرد: کانجی (Kanji)، هیراگانا (Hiragana)، کاتاکانا (Katakana) و رومانجی (Romanji).  سیستم هیراگانا هجا دار بوده و قدیمی ترین سیستم نوشتاری در ژاپن به شمار می آید. از این سیستم نوشتاری برای کلمات ساده، صرف افعال، حروف عطف و کتاب های درسی کودکان در اولین مراحل آموزش خواندن و نوشتن استفاده می شود. سیستم کاتاکانا در نوشتن کلمات خارجی  کاربرد دارد.

سیستم کانجی بر اساس سیستم نوشتاری چینی طرح ریزی شده و دارای بیش از ۲۰۰۰ نشانه یا سمبل است. سیستم کانجی در قرن ششم پس از  میلاد از چین وارد سیستم نوشتاری ژاپن شد. اخیراً نیز سیستم نوشتاری رومانجی بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می گیرد که زبان ژاپنی را به زبان های رومی نزدیک کرده و حروف کهن ژاپنی را ساده تر کرده است.

۵- با یک تیر دو نشان بزنید

اغلب کلمان در زبان ژاپنی دو نوع تلفظ دارند که یکی از آن ها ژاپنی و دیگری چینی است و هر کدام تلفظ متفاوتی دارند. از اینرو یاد گرفتن زبان ژاپنی به معنای یاد گرفتن لغات دو زبان مجزا به طور همزمان است.

۶- تلفظ کلمات هم صدا (Homophones)

کلمات هم صدا تلفظ مشابهی دارند اما معنای آن ها کاملاً متفاوت است. در زبان ژاپنی ۸ کلمه هم صدا وجود دارد.

Untitled-w750

به ۸ نویسه ای که در بالا آمده اند توجه کنید. تمام ۸ نویسه فوق در سیستم نوشتاری کانجی “شین” (shin) تلفظ می شوند اما معنای هر ۸ نویسه کاملا متفاوت است. از چپ به راست معنای آن ها به این ترتیب است: خدا، پیشرفت، ایمان، جدید، راست، کشش، قلب و والدین. در زبان ژاپنی برخلاف زبان چینی آهنگ صدا وجود ندارد بنابراین تلفظ صدای “شین” برای تمامی ۸ نویسه فوق یکسان است.

علاوه بر این نویسه های فراوانی در سیستم کانجی وجود دارد که “شین” تلفظ می شوند. راهکار ژاپنی ها برای تلفظ نویسه های فوق به ترتیب چنین است: کامی (kami)، سوسومو (susumu)، شینجیرو (shinjiru)، آتاراشی (atarashii)، ماکوتو (makoto)، نوباسو (nobasu)، کوکورو (kokoro) و اویا (oya). توجه داشته باشید که روش تلفظ در زبان ژاپنی چند هجایی و در زبان چینی تک هجایی است.

۷- ژاپنی ها بسیار سریع صحبت می کنند

زبان ژاپنی یکی از زبان هایی است که خیلی سریع ادا می شود. اخیراً پژوهشی در زمینه محاسبه سرعت ادای هجاها در هر ثانیه در زبان های مختلف با استفاده از افراد بومی در هر زبان انجام شده که نتایج آن نشان داده که زبان ژاپنی با امتیاز ۷.۸۴ هجا در هر ثانیه سریع ترین زبان دنیا در زمینه ادا شدن است. زبان انگلیسی با سرعت ۶.۱۹ هجا در ثانیه ادا می شود.

۸- با ژاپنی ها مودبانه صحبت کنید

ژاپنی ها به خاطر  ادب و نزاکتشان بسیار معروف هستند. ژاپنی ها بسیار مودب بوده و این ادب در زبانشان نیز انعکاس یافته است. در زبان ژاپنی از وجه های گرامری و کلمات خاصی برای ادای احترام استفاده می شود. در مواقعی که طرفین از موقعیت و شأن اجتماعی  یکسانی برخوردار نیستند باید حتما از کلمات دارای بار معنایی احترام آمیز استفاده شود.

فاکتورهایی که برای احترام در نظر گرفته می شوند عبارتند از : سن، شغل، تجربه و غیره. روی هم رفته سه نوع صحبت کردن مودبانه در زبان ژاپنی وجود دارد: استفاده از عناوین تجلیلی، کلمات مودبانه و کلمات موردی که به دلخواه استفاده می شوند.

۹- بسیاری از زبان ها کلماتی را از زبان ژاپنی در خود پذیرفته اند

مردم کشورهای ایالات متحده و انگلستان علاقه فراوانی به فرهنگ و زبان ژاپنی دارند. برخی از کلمات ژاپنی وارد زبان انگلیسی شده اند که برخی از آن ها عبارتند از : karaoke (خواندن به جای خواننده اصلی آهنگ)، tofu (نوعی غذای ژاپنی که با استفاده از لوبیا تهیه می شود)، anime (انیمیشن)، origami (تا کردن کاغذ برای درست کردن اشکال کاغذی) و غیره. هنگام یادگیری زبان ژاپنی متوجه خواهید شد که بسیاری از کلمات نیز صدای آشنایی دارند. باید بدانید که زبان ژاپنی نیز کلماتی را از زبان های پرتغالی، انگلیسی و آلمانی در خود پذیرفته است برای مثال کلمه “pan” (pão در زبان پرتغالی)، “arubaito” (arbeit در زبان آلمانی) و تعدادی دیگر.

۱۰- زبان ژاپنی هیچ ارتباطی با دیگر زبان ها ندارد

زبان ژاپنی برخلاف زبان های اروپایی مانند انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی هیچ ارتباطی با زبان های دیگر دنیا ندارد. تا چند ده اخیر زبان ژاپنی را یک زبان ایزوله و جدا می دانستند بدین معنی که در میان تمامی زبان های دنیا منحصربفرد و بی همتا است.

منبع: ohfact
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴۰ نظر

ورود

  • MSI اسفند ۱۴, ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود. مرسی

    • Y.tbk اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹

      دوستان اونایی که دوست دارن یاد بگیرن اصلا تسلیم نشید راستش منم اول با دیدنش میخواستم کنار بکشم ولی یکم که فکر کردم دیدم نه اگه اینجوری با چندتا حروف قراره کنار بکشم پس خیلی آدم ضعیفی هستم پس هرکس هدف داره ادامه بده????

  • mahyaddin تیر ۲, ۱۳۹۷

    واو ژاپنی یعنی اینقدر سخته من دوست دارم یاد بگیم اما اگه وقت کنم

    • اردلان اردیبهشت ۳, ۱۳۹۸

      نه دوست عزیز چرا سخته من طی سه روز الفبا رو کامل یاد گرفتم و رفتم برای یادگرفتن لغات و کانجی و گرامر الان بعد شیش ماه تونستم به حد قابل قبولی برسم البته برای خودم و دارم کم کم پیشرفت میکنم و مطمعنم ظرف دوسال بهش مسلط میشم
      شما هم میتونین فقط یه مقدار علاقه میخواد و تلاش مداوم

      • Y.tbk اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹

        موافقم ….مرسی از این روحیه جنگجویانه ای که دادی دوست عزیز ?

      • دریانا خرداد ۲, ۱۳۹۹

        ۳ روز فقط؟؟؟؟ینی تونستین بعد ۳ روز الفبارو بخونین و بنویسین؟

        • ناتسوکی اسفند ۵, ۱۴۰۲

          استانداردش میشه ۲ ماه الفبا رو یاد بگیری ولی این دوستمون رو نمیدونم والا

      • Ansa تیر ۲۹, ۱۳۹۹

        هیراگانا و کاتاناکا رو میشه راحت یاد گرفت اما کانجی ….

        • ناتسوکی اسفند ۵, ۱۴۰۲

          دقیقاااا من الان دارم نابود میشم سر کانجی…

      • Amirmahdi آبان ۲۰, ۱۳۹۹

        سلام اردلان عزیز میشه بگی از کجا یاد گرفتی
        ممنون

        • Fateme فروردین ۱۲, ۱۴۰۰

          واقعا آفرین به این انگیزه ^~^
          فقط یه سوالی که ذهن منو درگیر کرده اینه که برای یادگیری ژاپنی باید حتما هر چهار سیستم نوشتاری رو یاد گرفت؟ واینکه شما خودتون تو سه روز الفبا هر ۴ نوع رو تونستید یاد بگیرید؟

      • پارسا آبان ۲۷, ۱۴۰۰

        سلام. آموزشگاهتون کجاست؟

      • یونا خرداد ۲۱, ۱۴۰۱

        واقعا ایول من هنوز ۴ ساله که اینگلیسی میخونم هنوز دیپلم نگرفتم ?

  • karmasa مهر ۳۰, ۱۳۹۷

    من تصمیم دارم دانشگاه رشته زبان ژاپنی بخونم مهم نیست ک تو کسورمون بدرد نمیخوره اما خیلی عالیه
    🙂

    • amitis خرداد ۱۸, ۱۴۰۱

      بنظرم رویا تو دنبال کن

  • karmasa مهر ۳۰, ۱۳۹۷

    من تصمیم دارم دانشگاه رشته زبان ژاپنی بخونم مهم نیست ک تو کشورمون بدرد نمیخوره اما خیلی عالیه
    🙂

    • علی زمانی آبان ۱, ۱۳۹۷

      بسیار انتخاب هوشمندانه و آگاهانه ای شما دارید و تبریک میگویم. عصر گیر کردن در زبان آلمانی و فرانسه و انگلیسی به زودی به سر می آید و چینی و ژاپنی گل خواهد کرد.

      • Y.tbk اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹

        آره منم منتظرم تا همین بشه آخه بعدش حداقل یه زبان جالب ترو یاد میگیریم تا این انگلیسی بی مزه

  • Kaki آبان ۵, ۱۳۹۷

    هرکس زبان ژاپنی بخونه حتما مجذوب فرهنگ غنی و درخشان ژاپنی خواهد شد.

    • Ansa تیر ۲۹, ۱۳۹۹

      انصافا فرهنگ ژاپن خیلی جالب و مجذوب کنندس

  • KASRA دی ۱۹, ۱۳۹۸

    سلام دوستان من در حال اماده سازی برای تحصیل در مقطع دکتری در ژاپن هستم
    من زبان ژاپنی را بعد از دوسال مسلط شدم و الان میتونم با خیال راحت به ژاپن برم وخداراشکر ویزای من هم ۱۰ روز دیگه امادست
    خواستم بگم اگر هدف دارید یادگیری سخت نیست

  • عرفان اسفند ۱۹, ۱۳۹۸

    یادگیری زبان ژاپنی در سه سوت ?
    روی لینک زیر کلیک کنید ??

  • Shahab فروردین ۲۳, ۱۳۹۹

    برای منی که تقریبا به ژاپنی مسلطم میشه گفت این زبان آسونرین زبان دنیاست و توی شش ماه تونستم ارتباط برقرار کنم ولی تخصصی بخوای کانجی یاد بگیری باید عمرتو پاش بزاری ولی مکالمه خیلی راحته

  • علیرضا اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

    سلام دوستان یه چیزی بگم اونهایی که بامن موافقن بگن اینکه چینی ها وزابنی ها وکره ای ها زیرک ترین وباهوش ترین مردمان دنیا هستند که توانستند زبان های بسیاربسیارسخت درست کنند نه که نمیشه اونها روفهمید نه؟اللهم صل علی محمد وال محمد

    • Tokumei مرداد ۱۹, ۱۴۰۰

      اقا میگن تا چن قرن نمیتونستن بنویسن صحبتاشونو اون وقت میگی باهوش??

  • Y.tbm اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹

    خیلی سخته چجوری یادش بگیریم ۵۰۰۰ تا کانجی داره علاوه بر بقیه حروف دیگه خیلی سخته

  • Y.tbk اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹

    ولی عاشقشم آخه زبان جالبیه واسه من اوتاکو هیجان انگیزه

  • ひな。げんぞ مرداد ۵, ۱۳۹۹

    یعنی چی چرا انقدر سخته خوب?من بعد خوندن این مقاله تصمیم گرفتم زبان شیرین فارسی رو ادامه بدم?ولی خیلی علاقه دارم به فرهنگشون

  • •-• بهمن ۲۱, ۱۳۹۹

    ممنون بخاطر متن مفیدتون ولی انیمه انیمیشن نیست پویانمایی مخصوص ژاپنه و بیشتر مخاطب نوجوان و بزرگسال داره و پر از معنی و مفهومه و اصلا با انیمیشن که برای سرگرمی کودکان و گاهی بزرگسالانه قابل مقایسه نیست حد امکان ویرایش کنید لطفاً چون برای اوتاکو هایی مثل من اینکه انیمه رو با انیمیشن یکی کنید نوعی توهینه

    • شینوبی اسفند ۷, ۱۳۹۹

      انیمه فرهنگ ژاپن رو زیر پا گذاشته یه شینوبی هیچ وقت انقد مثل ناروتو تهاجمی مبارزه نمی کنه

    • LordHellRaiser فروردین ۶, ۱۴۰۱

      حق

    • おに مرداد ۱۰, ۱۴۰۱

      داداش انیمه ، “انیمیشن” دوبعدی الکلی جبهه نگیر

  • 哈人哦 فروردین ۲۷, ۱۴۰۰

    مرسی اما واقعا زبان شیرین ژاپنی خیلی سخته و کلی لغت دارع من که هم چند زبان زنده دنیا رو دارم یاد میگرم برام سخته اما فرهنگشون عالیع بیشتر جشنواره هاشون و اگر خواستید به ژاپن برید حتما بهار های پر شکوفه اونجا رو مشاهده کنید..

  • عرفان نعمتی تیر ۹, ۱۴۰۰

    زبان ژاپنی سه سیستم نوشتاری دارد ، هیراگانا کاتاکانا و کانجی ، کانجی هم بیش از هفت هزار حرف دارد دو هزار حرف اشاره شده حروفی هستند که آموزش و پرورش ژاپن آنها را برای آموزش در مدارس تعیین کرده

  • Asal مرداد ۲۰, ۱۴۰۰

    میخواستم بدونم میشه با برنامه هایی که توی اینترنت وجود داره حداقل یکم نوشتن ژاپنی یادگرفت یا حتما باید از کلاس های حضور یا غیرحضوری زاد گرفت؟ چون من الان شرایطی ندارم که بتونم کلاس ثبت نام کنم

  • سجاد آذر ۱۶, ۱۴۰۰

    ای کاش نگارنده حداقل مقدار بیشتری تحقیق میکرد و اینهمه اشتباه رو تو یه متن کوتاه نداشت، بزرگترین اشتباه هم در رابطه با یک تیر و دو نشان هست. آیا الان که ما فارسی بلدیم میتونیم متنای قرن ۶ ایران رو بخونیم و بفهمیم؟چطور میشه با یاد گرفتن کانجی چینی یاد گرفت؟مقداری شبیه هستن همچنان اما تلفظ‌ها و بعضا معنی‌ها متفاوتن. اشتباهات دیگه‌ای هم بود که نیازی نمیبینم توضیح بدم چون وقت من و شما رو صرفا میگیره و مطمئنا نتیجه‌ای هم در بر نداره.چون متن فقط برای ویو خوردن نوشته شده.

    • سجاد عزیز... آذر ۲۱, ۱۴۰۰

      اگه شما نمیتونی بخونی دلیل نمیشه بقیه ام نتونن بخونن… الان من خیییییییلی راحت همشو میتونم بخونم دریغ از یک تپق… شما برو فارسیتو خوب یاد بگیر بعد شروع به یادگیری زبان جدید کن لطفا…

  • sorii دی ۵, ۱۴۰۰

    زبان ژاپنی خوبه اما بدرد نمیخوره اگ میگین واسه گردشگران خوبه پس باید ۱۰۰ به بالاتر زبان یاد بگیریم
    و اینو بگم همه دیگه انگلیسی صحبت میکنن و یاد میگیرن
    تازه امروزه علم خیلی پیشرفت کرده و از دیکشنری (ترجمه گر)هم میشه استفاده کرد تو کل نقاط دنیا

  • ناتسوکی اسفند ۵, ۱۴۰۲

    همشو میدونستم چون زبان‌آموز ژاپنیم. ژاپنی سه تا سیستم نگارش رسمی داره که دوتا اولیه آدینه ولی سر آخریش که با چینی قاطیه پوستتون کنده میشه :))) من الان با کلی بدبختی صد و خورده ای کانحی بلدم ولی بازم ادامه میدم شماهم اگر میخواید یاد بگیرید سایت داریما رایگان آموزش میزاره من از همونجا یاد گرفتم و ادامش پی دی اف basic Kanji book رو دانلود کردم از روی اون یاد میگیرم