با دلایل ترک خوردن لب ها و راهکارهای درمان آن آشنا شوید

با دلایل ترک خوردن لب ها و راهکارهای درمان آن آشنا شوید

بسیار طبیعی است که در طول فصل های سردتر سال همچون زمستان، لب ها خشک تر شده و ترک بخورند. این اتفاق در میان عده ای در مقایسه با دیگران بیشتر اتفاق می افتد و آنها ناگزیر هستند که دائم لب های شان را چرب نگه دارند.

«ریدر دایجست» در این ارتباط با دو متخصص پوست بسیار مجرب صحبت کرده و از آنها نظرشان را در مورد دلایل این امر جویا شده است.

اگر شما هم در میان افرادی قرار دارید که وضعیت مشابهی را تجربه می کنید شاید بهتر باشد که به دلایل این امر پی ببرید. با دانستن دلیل یک عارضه بهتر خواهید توانست در صدد پیدا کردن راهکار برآیید. این موارد را با هم مرور می کنیم:

بدون ایجاد ایمنی برای لب ها در معرض آفتاب قرار می گیرید 

11

لب ها در کل اعضایی بسیار حساس هستند و شاید علت اصلی این امر نازک بودن پوست آن باشد.

دکتر «جیل وایبل» صاحب اصلی مرکز پوست و لیزر میامی در این باره می گوید: ” به دلیل نازک بودن پوست لب، در مقابل نور آفتاب بسیار حساس است و حتی امکان دارد در این ناحیه از بدن سرطان نیز ظاهر شود.”

وی پیشنهاد می کند که هر زمانی بیرون از منزل هستید روی لب های خود از مرطوب کننده ای که دارای خاصیت ضدآفتاب باشد استفاده کنید. برخورد مستقیم با نور آفتاب می تواند باعث بروز سرطان زودرس شود. اگر لب ها را با ضدآفتاب مرطوب نگه داشتید و باز هم لب های تان خشک بود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر برای مناسب ترین کرم ها می توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آلرژی درمان نشده ای دارید

2

دکتر وایبل می گوید اگر مراقبت لازم از لب ها را به عمل می آورید اما باز هم خشک هستند ممکن است به یکی از محصولات زیبایی که استفاده می کنید حساسیت داشته باشید.

حساسیت می تواند یکی از دلایل اصلی داشتن لب های خشک باشد. وی در مورد انواع آلرژی ها می گوید حتی ممکن است به خمیردندان، دهان شویه و یا رژلبی که استفاده می کنید حساسیت داشته باشید.

وایبل بر این باور است برای اطمینان حاصل کردن از حساسیت حاصل از محصولات آرایشی خوب است که مثلا یکی از آنها را به مدت دو هفته کنار بگذارید و نتیجه را ملاحظه کنید. پزشک متخصص هم می تواند در این کار به شما کمک کند.

به طور مزمن مبتلا به خشکی لب ها هستید

3

گاهی یک توضیح ساده می تواند بهترین توضیح باشد. در برخی از موارد که همیشه و با تمام رعایت ها و چرب کردن لب های تان همیشه خشک هستند، باید بدانید که مبتلا به خشکی مزمن لب هستید.

دکتر وایبل می گوید این نشانه ها عمدتا در میان بیمارانی که تاریخچه ای از خشکی پوست دارند بیشتر دیده می شود. به عنوان مثال در میان افراد مبتلا به پسوریازیس و اگزما خشکی لب ها نیز شیوع بیشتری دارد.

به گفته دکتر وایبل درمان می تواند پمادهای چون Aquaphor باشد که باید روزی دوبار استفاده شود. بهتر است از چرب کننده های لب که دارای هیدروکورتیزون هستند استفاده نشود چرا که خود باعث خشک تر شدن لب ها می شود.

بدن تان کم آب یا به اصطلاح «دیهایدریت» شده است

4

اگر لب های تان خشک است شاید چند لیوان آب بتواند کمک خوبی به شما باشد.

دکتر «تیپورا شاینهوس» از بهترین متخصصان پوست و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این باره می گوید که کم آبی می تواند یکی از اصلی ترین دلایل خشکی لب ها به شمار آید.

وی می گوید پوست لب ها در مقایسه با پوست صورت ۳ تا ۱۰ برابر بیشتر خشک می شود.

با دهان نفس می کشید

13

دکتر شاینهوس می گوید افرادی که به جای نفس کشیدن با بینی با دهان نفس می کشند، به علت تبخیر بیشتری که در دهان صورت می پذیرد، باعث خشک تر شدن لب ها می شود.

افرادی که با دهان نفس می کشند، در معرض آلرژی های مزمن و گرفتگی های بینی قرار دارند و همین دلایل سبب تنفس آنها از ناحیه دهان می شود. همچنین این امر باعث خر و پف کردن در خواب می شود.

اگر از خواب بیدار شدید و احساس خشکی در ناحیه لب ها کردید، قبل از خواب آنها را با وازلین، آکوافُر و یا ویتامین ای چرب کنید. همچنین می توانید در طول شب از دستگاه بخور نیز استفاده کنید.

لب های تان را می مکید

6

ممکن است با مکیدن لب ها چند لحظه ای آنها را مرطوب کنید اما در دراز مدت و با انجام این کار به خشکی لب های تان کمک کرده اید. دکتر شاینهوس می گوید، با تبخیر بزاق، لب ها بیشتر خشک می شود.

وی ادامه می دهد: “بهتر است در مورد عادت اشتباه مکیدن لب ها تجدید نظر کنید چرا که با این کار، دایره های خشکی را روی لب ها به وجود می آورید و باعث ایجاد ترک و خشکی بیشتر در آنها می شوید. ممکن است این کار را به طور ناخودآگاه انجام دهید اما باید بتوانید در صدد ترک آن برآیید.”

محیطی که در آن زندگی می کنید هوای خشکی دارد

7

همان طور که کمبود رطوبت در بدن تان ایجاد مشکلاتی می کند عدم وجود رطوبت کافی در هوا نیز می تواند در خشک شدن پوشت نقش داشته باشد. درست است که نمی توانید تغییری در وضعیت آب و هوا به وجود آورید اما با راهکارهایی می توانند به بهبود وضعیت مبادرت کنید.

برای این کار می توانید از چرب ترین کرم های لب استفاده کنید اما اگر با این کار هم نتیجه ای مطلوبی دریافت نکردید از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

منبع: rd
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • فرخ آذر ۱۵, ۱۴۰۰

    این به اصطلاح علم پزشکی اصلا” هیچی نمیدونه!! اون دلیلهایی که برای ترک خوردن لب میگه هیچکدوم صحیح نیست. من مدتی بود که ترک خوردن لب داشتم ، علت اصلی شو پیدا کردم که هیچکدوم از اونها نبود و با مدتی درمانخوب شد.