گالری گردی روزیاتو: رونمایی ۲۰۰ اثر از ۸۰ هنرمند در گالری لاله

درخواست هنرمندان از رئیس جمهور برای گالری گردی در پایتخت

گالری گردی روزیاتو: رونمایی ۲۰۰ اثر از ۸۰ هنرمند در گالری لاله

نخستین گزارش گالری گردی هفتگی روزیاتو در اسفند ماه ، خبرهای داغی از دنیای نگارخانه های پایتخت دارد و تلاش می کند همچون روال هفته های گذشته، مخاطبان گرامی را در جریان آخرین برنامه های هنری تهران قرار دهد.

در گالری گردی این هفته همراه باشید.

هنرمندان: رئیس جمهور هم گالری گردی کند.

خبر اول اینکه در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از هنرمندان در آخرین روز بهمن ۹۵، هنرمندان تجسمی از نفر اول امور فرهنگی کشور خواستند تا از حسن روحانی، رئیس جمهور بخواهد تا از گالری های تهران بازدید کند.

روابط عمومی جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام کرد که درخواست گالری گردی رئیس جمهور توسط گروهی از هنرمندان تهرانی به اطلاع وزیر ارشاد رسید. وزیر ارشاد با استقبال از ایده هنرمندان اعلام کرد، وجود گالری ملی ضروری است و تلاش می شود تا به زودی ساختمانی را با محیط مناسب اجاره و انجمن ها از جمله انجمن نقاشی ایران که مشکل فضا دارند، در این مکان مستقر شوند.

وزیر ارشاد اخیرا اعلام کرده بود که با هماهنگی با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، قرار شد تا تفاهم نامه ای جهت معافیت مالیاتی کلیه فعالیت های هنری کشور منعقد شود.

سال های ونکوور به نگارخانه شکوه رفت

ga1

خبر بعدی این که نمایشگاه نقاشی‌های حجت شکیبا و مینا شکیبا با عنوان «سال‌های ونکوور» گشایش می‌یابد. حجت شکیبا ۱۲ نقاشی مدرن مربوط به دوره قاجار و مینا شکیبا ۲۵ تابلوی منظره را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در این نمایشگاه ارائه می‌دهند.

حجت شکیبا با نقاشی‌هایش در هزاردستان، کمال‌الملک و دلشدگان زنده‌یاد علی حاتمی در حافظه جامعه هنری ایران ماندگار شده است. او با برگزاری نمایشگاه‌هایی در رابطه با فردوسی، خیام و مولانا سعی در بیان پیامی ادبی و فرهنگی در آثارش داشته، اما در این نمایشگاه از فضای آثار گذشته فاصله گرفته و نقاشی‌هایی دکوراتیو با تکنیکی خاص و پرزحمت مربوط به دوره قاجار را به تصویر کشیده است.

شکیبا در این آثار بسیاری از ضعف‌های نقاشی قاجار را در کارهایش اعمال کرده، اما در بعضی نیز آن‌ها را اصلاح کرده است. او به بخش زیبایی‌شناسی کار توجه ویژه داشته و برای هرچه زیباتر شدن آن تلاش کرده است.

مینا شکیبا سال‌های زیادی در کنار همسرش حجت شکیبا به یادگیری نقاشی مشغول بوده است. او حدود ۲۵ سال است که به‌شکل حرفه‌ای نقاشی می‌کند. وی در این نمایشگاه منظره‌هایی را با تکنیک مدرن ارائه داده که آن‌ها را در کانادا به تصویر کشیده است.

مینا شکیبا در این نمایشگاه نگاهی شاعرانه به طبیعت دارد و با تکنیکی قوی با استفاده از رنگ روغن با غلظتی بالا این آثار را خلق کرده است.

کولاک گالری لاله با نمایش ۲۰۰ اثر هنری ۸۰ سال اخیر

ga2

مهم ترین رویداد هنری هفته اول اسفند در عرصه گالری های تهران را باید در نگارخانه لاله پایتخت جستجو کرد. جایی که ۲۰۰ اثر هنری از ده ها هنرمند کشور در هشتاد سال اخیر، در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد و مخاطبان می توانند با قیمت های خوبی، آثار مورد نظر را انتخاب و خریداری کنند.

بالاترین قیمت پیشنهادی برای آثار ارائه شده، ۷ میلیون ریال گزارش شده است.

نگارخانه لاله در راستای رونق بخشی به اقتصاد هنر و تقویت بنیان های هنری شهر، در چندسال اخیر با اجرای مستمر چندین دوره «نمایشگاه فروش سالانه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران» ضمن عرضه‌ی آثار هنرمندان شاخص با قیمت گذاری های ترغیبی، گام هایی به فراخور برای تقویت بازار هنر معاصر برداشته است.

این رویداد هرسال به طور منظم و در موعد مقرر اجرا شده و در هر دوره نسبت به دورۀ پیش ارتقاء کمّی و کیفی داشته و بر تعداد مخاطبان آن افزوده شده است.

در”ششمین نمایشگاه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران” که با مشارکت ۸۰ هنرمند روز جمعه ۲۹ بهمن گشایش یافت، بیش از ۲۰۰ اثر تجسمی در قالب نقاشی، طراحی، چاپ دستی و دیجیتال آرت با نگاه های مدرن و معاصر ارائه گردیده که در یک نگاه می توان آثار منتخبی از هنرمندان هشت دهه را در آن مرور کرد.

اسامی هنرمندان شرکت کننده:

رضا بانگیز/ محمد ابراهیم جعفری/ کامبیز درم بخش/  مهدی حسینی/ حسینعلی ذابحی/ یعقوب عمامه پیچ /رضا حسینی/ همایون سلیمی/ کیومرث کیاست/ مینا نوری/ ثمیلا امیرابراهیمی/ فرشته غازی راد/بهـزاد شیشه گران/ ترانه صادقیان/ اکبر نیکان پور/ مرتضی اسدی/ پـرویز روزبه / نیلوفر قادری نژاد/علی ندایی/  رضا خدادادی/ فرح ابوالقاسم/  احمد وکیلی/ جمشید حقیقت شناس/ داور یوسفی/ سیروس آقاخانی/ محمد قربانی/ جواد نوبهار/ رضا هدایت/ کیوان عسگری/ بهنام کامرانی/ رضا افسری/ فاطمه رادپور/ منصور دهستانی/کمال طباطبایی/ پژمان رحیمی زاده/ محمد خلیلی/ همایون موسوی/ حسین مهدیان/ ژاله اخلاقی/ پـرویز معـزز/ رحمان پرچگانی/ مظفر تقوی بلسی/ سیروس ولی زاده/ مانلی منـوچهری/ علی گلباز/ وحید خضایی/شهناز دارمی/ مهرداد ختایی / علی رضا آدم بکان/ مرجان ثابتی/ شهرام بابایی/ عطیه بزرگ سهرابی/ ابراهیم علیپور/ علی بابایی/ جلال الدین مشمولی/ بهنام ولدوند/ حسین سعلبی فرد/ پیمان رحیمی زاده/شیما خـشخاشی/ علی قهرمـانی/ سعید خضایی/ ستاره حسینی/ فرزانه محجـوبی/ آناهیتا ذابحی/امیـر سقراطی/ فرشیـد داودی/ امیـرعلی قاسـمی/ هانیه خضایی/ عباس حسینی/ نجوا عرفانی/ المیرا روزبه/ حدیث علیپور/ رضا جماعتی/ مهدی درویشی/ امیرحسین اسدی/ صدف خدادادی/ هدیه جعفری/نگار نقوی/ فرهاد توکلی

هنرمندان حاضر در این رویداد، قیمت گذاری آثار گرانبهای خود را به گونه ای ارائه نموده اند که  از یک سو منجر به تقویت ذائقه بصری شهروندان شود و از سوی دیگر، به همگانی کردن هنر معاصر یاری رسانند.

نمایشگاه تا ۲۵ اسفند ماه از ساعت ۹ تا۱۴-۱۳تا ۱۹ به جز روزهای تعطیل دایر خواهد بود.

سیاه قلم آذین ارومچی به نگارخانه نقش جهان رفت

ga3

اگر علاقمند به هنر سیاه قلم هستید، نگارخانه نقش جهان را پیشنهاد می کنیم. جایی که این روزها میزبان نمایش آثار سیاه قلم آذین ارومچی است.

اولین نمایشگاه انفرادی آثار سیاه قلم «آذین ارومچی» جمعه ۲۹ بهمن ماه در گالری «نقش جهان» تهران افتتاح شد. «آذین ارومچی» متولد سال ١٣٧٠، دندان پزشک، نقاشی حرفه ای خود را از سال ١٣٨٩ آغاز کرد و این نمایشگاه، اولین نمایشگاه انفرادی آثار سیاه قلم اوست.

در بیانیه نمایشگاه او آمده است: «هر دستی حکایتی دارد. دست ها تنها بخشی از بدن آدمی نیستند که گزارشگر گذر زمان هم هستند. دست هایی که گاهی در حد چشم ها اما به نحوی غریب و دوست داشتنی بی آنکه نگاه تو را پاسخ دهند، حرف می زنند… و بعضی حرف ها را فقط دست ها می گویند! “آذین ارومچی” حکایت خود را از دست ها با نقاشی هایش در نگارخانه ی نقش جهان به نمایش می گذارد.»

این نمایشگاه تا ۵ اسفند ماه در نگارخانه «نقش جهان» به آدرس نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی۲، پلاک۹ برقرار است. نگارخانه شنبه تعطیل است.

خوشنویسی در نگارخانه احسان

ga4

آثار خوشنویسی حسن خازنی با عنوان پس از چندین شکیبایی، در نگارخانه احسان رونمایی شد. این آثار تا ۵ اسفند در معرض دید علاقمندان قرار دارد. در این نمایشگاه، ۴۰ اثر اورجینال تذهیب به خط نستعلیق و شکسته به نمایش گذاشته شده است.

ga5

جوهر تن به نگارخانه سیحون رفت

ga6

اگر عاشق دنیای نقاشی هستید، نمایشگاه نقاشی رحیم مولاییان با عنوان آشکارگی جوهر تن در نگارخانه سیحون تهران تا ۱۱ اسفند سال جاری پذیرای بازدید علاقمندان به این دنیای رنگارنگ است.

بعضی وقت ها، بعضی مردم در نگارخانه هما

ga7

نقاشی های حسین تمجید با عنوان: بعضی وقت ها، بعضی مردم تا ۱۷ اسفند سال جاری در نگارخانه هما در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حسین تمجید هنرمندی ست که در آثارش ابعاد نظری – عملی بازنمایی را مورد مطالعه قرار می دهد ، هر نمایش او کوششی است برای ترسیم آنچه از واقعیت ادراک می کند و او با به کارگیری پارامترهای مختلف مدیوم نقاشی این پاسخ را برای خودش مورد تردید قرار می دهد .

ga8

خودش دراین باره می گوید : ” برای من سخت است که به نشان دادن عینی یک عکس بسنده کنم ولی هربار که نقاشی یک بوم به پایان می رسد از خودم می پرسم این نقاشی از چه نقطه ای شروع شده و قرارست به کجا ختم شود؟ فرایند بازنمایانه بدون این سیر در حد یک شوخی و تفنن باقی می ماند .

” این بار در سری” بعضی وقت ها ، بعضی مردم ” تمجید سراغ رابطه ی ذهنی خودش و ارتباط با فضای رسانه های مجازی و به طور اخص اینستاگرام رفته است .

جنس دوم در نگارخانه هوم

ga9

نگارخانه هوم تهران این روزها میزبان نمایش نقاشی با عنوان جنس دوم است. در بیانیه نمایشگاه می خوانیم:

انتخاب و رضایت تابع مصالح و منافع است. جنس دوم وظیفه دارداین را باور کند. (جنس دوم، سیمون دو بوار) در جایگاه دوم بودن یک گزاره اعتباری است که مانند تمام قوانین جهان وضع شده است و نمی تواند خالی از اشتباه باشد.

جنس دوم با هدف باز تولید اسطوره های زن در فضای معاصر، دست به انتخاب در حوزه ی Fashion Forward می زند و هر هنرمند، این چینش را با فضای شخصی خود در آمیخته و بر آن تاکید دارد. در تبلور اثرهنری، هنرمند با قدرت از فضایش دفاع و دیالوگی جدید را در آن روایت می کند؛

و در نهایت به دستاوردی جدید در حوزه ی مفهوم می رسد. نمایشگاه جنس دوم علاوه براینکه می تواند دیالوگی توصیفی یا انتقادی باشد، گامی در جهت معرفی هویت “گالری هوم” با تاکید بر هویت فتورئالیستی است. هنرمندان این گالری با ذهنیت موفقیت در بازار بین المللی هنر در حال حرکت و آفرینش هستند و بر تفاوت های خود با مسیر غالب هنرمندان ایرانی واقفند. تکنیک دقیق و اجرای چشم نواز و قطع بزرگ آثار نشان از تمایل هنرمندان به هدفهای بزرگ دارد.

رویای مردگان در نگارخانه دلگشا

ga10

نگارخانه دلگشا ، میزبان نمایش آثار مهسا محمدی است که تا ۱۷ اسفند پذیرای بازدید عاشقان دنیای نقاشی پایتخت خواهد بود. اینستاگرام دلگشا را در این نشانی دنبال کنید.

از کجا به کجا

ga11

نگارخانه ثالث تا ۱۲ اسفند سال جاری، میزبان نمایش آثار بزرگان هنر معاصر کشور است. آثاری از:

آیدین آغداشلو ،نصرالله افجه‌ای ،بابک اطمینانی ،فرح اصولی ،سیمین بهبهانی ،صادق تیرافکن ،کامبیز درم‌بخش ،کریستف رضاعی ،مجتبی رمزی ،رامتین زاد ،نیما زارع‌نهندی ،گیزلا وارگا سینایی ،محمدرضا شاهرخینژاد ،داوود شهیدی ،عین‌الدین صادق‌زاده ،علی‌اکبر صادقی ،ژازه تباتبایی ،اشکان عبدولی ،محمد‌حسین عماد ،محمدحسین غلامزاده ،پرییوش گنجی ،جواد مجابی

ga12

در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

ga13
تصویری از نمایشگاه از کجا به کجا در نگارخانه ثالث تهران

چه خبر از پایتخت هنرمندان تهران؟

ga14

خانه هنرمندان تهران در اسفند ماه امسال نیز روزهای داغی را سپری می کند. نمایشگاه چهاردهمین جشن تصویر سال با ارائه آثاری در زمینه عکس، پوستر و کاریکاتور در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

نمایش عکس‌هایی از رحلت آیت‌الله رفسنجانی و فاجعه پلاسکو از بخش‌های ویژه این دوره از جشن تصویر سال است. نمایشگاه چهاردهمین جشن تصویر سال از اول تا ۲۰ اسفندماه در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

چه خبر از نگارخانه بن؟

گالری بن یک گالری با همکاری جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی و برپایی نمایشگاه «گدازه» از خانواده‌های آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو حمایت می‌کند. این نمایشگاه خیریه است و تمام عواید آن به خانواده آتش‌نشان‌ها و خانواده دو سرایداری که زیر آوار ماندند، تقدیم می‌شود.

در این نمایشگاه آثار متنوعی به نمایش گذاشته شده است. این آثار از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند. نمایشگاه «گدازه» ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «بن» به نشانی درکه، خیابان شهید احمدپور، شماره ۶۰ میزبان علاقه‌مندان است.

بانوان خوش نویس ایرانی به موزه امام علی رفتند

ga15

خبر بعدی این که جمعی از بانوان خوشنویس کشورمان،‌ جدید ترین آثار خود را در موزه هنرهای امام علی تهران در معرض دید علاقمندان قرار داده اند.

در قالب این برنامه، از پنج بانوی استاد خوش‌نویسی، الهه خاتمی، سیده صغری حسینی، ازهار شرکا، زهره عباسی و زهره رییس‌الساداتی تجلیل خواهد شد و نمایشگاهی از آثار بانوان خوش‌نویس دوره‌ قاجار افتتاح می‌شود و تا ۳۱ فروردین ۹۶ در این موزه برپا خواهد بود.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولی‌عصر، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند.

سی مرغ کهن به گالری مژده رفت

گالری مژده نمایشگاه نقاشی‌خط‌های فریبا نصیریان و کیارش یعقوبی با عنوان «سی مرغ کهن» را رونمایی کرد.  این دو هنرمند که به‌صورت مشترک روی این آثار متمرکز بوده‌اند، در نمایشگاه خود ۲۷ اثر نقاشی‌خط با تکنیک میکس‌مدیا شامل اشعاری از شعرای بزرگ ایران مانند حافظ، سعدی و مولانا را با خط نستعلیق روی بوم به‌نمایش می‌گذارند.

نمایشگاه نقاشی‌خط‌های «سی مرغ کهن» ۲۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ در گالری «مژده» به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، شماره ۲۷، زنگ ۱ گشایش یافت و تا ششم اسفندماه هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۲ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

آرت سنتر تهران، میزبان آثار محمد علی ترقی جاه

ga17

خبر آخر اینکه نمایشگاه مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران با نمایش آثاری از زنده یاد محمد ترقی جاه، در آرت سنتر تهران افتتاح شد و تا ۱۰ اسفند ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه که قرار بود با حدود ۳۰ اثر از ترقی جاه برگزار شود، در آخرین روزهاى تدارک، بیش از ۳۰ اثر منحصر به فرد دیگر به این مجموعه اضافه شد تا در نمایشگاه حاضر، شاهد کامل‌ترین مجموعه ارائه شده پس از درگذشت زنده یاد محمدعلى ترقى جاه باشیم که شامل تنوع در ابعاد، تکنیک، متریال و موضوع است.

ga18
آٖثار استاد در ۴ قاب

این در حالى است که مجموعه داران زیادى به جمع آورى آثار ترقى جاه طى سال‌های اخیر توجه نشان داده‌اند. در این نمایشگاه طیف وسیعى از آثار ترقى جاه از سلف پرتره، مجموعه خروس‌ها، مناظر تا مجموعه اسب‌ها و … به نمایش در آمده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • نسترن اسفند ۸, ۱۳۹۵

    رییس جمهور خیلی وقت بکنه بره خوزستان به مشکلات ریز گردها برسه. گالری گردی پیشکش 🙂 ولی اگه مسئولان هم گالری گردی بکنند مردم هم یاد می گیرند. در دنیا گالری گردی واقعا مرسومه. مرسی که اینها رو هفتگی معرفی میکنید. یکی از حسناتونه

  • محراب اسفند ۸, ۱۳۹۵

    آرت سنتر همیشه برنامه هاش عالیه

  • VAHID مرداد ۹, ۱۴۰۱

    اگه رئیس جمهور گوش بده به درخواست هنرمندامون خوبه ولی شاید یک بار بره و دیگه تموم گالری گردی اصلا نمیدونه چی هستش