مروری بر تصاویر برگزیده رقابت عکاسی «اسمیتسون» در سال ۲۰۱۶ [قسمت دوم-پایانی]

مروری بر تصاویر برگزیده رقابت عکاسی «اسمیتسون» در سال ۲۰۱۶ [قسمت دوم-پایانی]

همان طور که در بخش نخست این نوشته نیز اشاره شد، نتایج چهاردهمین مسابقه عکس سالانه «اسمیتسون»، با حضور ۷۰ فینالیست اعلام گردید.

در این رقابت ۴۸۰۰۰ تصویر از میان ۱۴۶ کشور جهان، شرکت داده شد و اکنون هم برای امتیاز دادن به آنها زمان باقی است و در ششم فروردین نیز، نتیجه نهایی آرا اعلام خواهد شد.

در ادامه و در قالب قسمت دوم، ادامه این تصاویر زیبا را به همراه با توضیحات شان مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

۳۵- زوج عجیب، فینالیست بخش تصاویر تغییر داده شده

35
عکاس این عکس در مورد نحوه گرفتن این عکس می گوید، به همراه همسر و فرزندانم در پارک ملی «کابارسنو» مشغول پیاده روی بودیم که متوجه شدیم تعدادی خرس در مقابل ما هستند. در همین هنگام دوربینم را در آوردم و حدود ۲۰۰ عکس گرفتم. زمانی که یک جفت خرس که با بقیه هم متفاوت بودند را دیدم که گویی با هم رفتار متفاوتی داشتند برایم جالب آمد. آنها مرا به یاد فیلم «زوج عجیب» ساخته «جک لمون» و «والتر ماتائو» انداختند.

۳۶- ندای سحر، فینالیست بخش سفر

36
در یکی از پارک های جنگلی اندونزی تصویری از پارک جنگلی ای به نام «برومو تنگِر»، در «ایست جاوا» را شاهد هستید. عکاس این تصویر در مورد تجربه گرفتن این عکس می گوید، برای آنکه بتوانم این عکس را بگیرم، با اسب و صبح بسیار زود از تپه ها بالا رفتم و توانستم این عکس را در آن زمان بگیرم.

۳۷- بدون عنوان، (یا راه راست)، فینالیست بخش مردمی

37
یکی از راهبه ها که در صومعه ای به نام Notre Dame du در رونچمپ فرانسه قدم می زند.

۳۸- اورانگوتان، فینالیست بخش تصاویر تغییر داده شده

38
یکی از انواع اورانگوتان به نام «دینار» چهره ای مملو از احساس دارد. این تصویر به صورت سیاه و سفید درآمده و پوشش های خز اطراف ریش او نیز ویرایش شده است.

۳۹- مار زرد، فینالیست بخش جهان طبیعی

39
این مار زردرنگ بسیار زیبا در منطقه Bosque Protector La Perla در نزدیکی کونکوردیای اکوادور یافت شد. عکاس این عکس می گوید، من همیشه تحت تاثیر حالت بدون احساس مارها در زمان مواجه شدن با موقعیت های مختلف قرار بودم.

۳۹- نمازگزاران رمضان، فینالیست بخش سفر

39
این تصویر از زنان مسلمان و در مسجد «استقلال» در طول ماه رمضان گرفته شده.

۴۰- ذوب جاکوبشاون (Jakobshavn)، فینالیست بخش سفر پایدار

40
این تصویر که به مطالعات وضعیت جوی زمین و تغییرات شرایط آب و هوایی در مناطقی چون آرکتیک پرداخته، یکی از پدیده های جوی سال ۲۰۱۶ را نشان می دهد. این پدیده به تنهایی می تواند آب تازه مورد نیاز مردم آمریکا را به مدت شش ماه تامین کند. عکس در ساعت یک بعد از ظهر یک روز تابستانی گرفته شد. عکاس این عکس در مورد تصویری که گرفته می گوید، این عکس نه تنها زیبایی از پدیده های ذوب شدن یخ ها را به نمایش در می آورد بلکه می تواند عامدانه و برای اهداف حفاظتی زمین نیز کاربرد داشته باشد. این تصویر گوشه ای از واقعیت در حال وقوع در محیط زیست را به ما نشان می دهد.

۴۱- پروژه سگ پناهگاه – سگی به نام پگی سو، فینالیست بخش تصاویر تغییر داده شده

41
پگی سو، سگ پنج ساله ولگردی است که در «یونین کانتری» آرکانزاس پیدا شد. بعد از گذشت ماه ها تلاش در شبکه های اجتماعی، هیچ صاحبی برای او پیدا نشد. سپس سرپرستی او به انجمن مراقبت از حیوانات خانگی، UCAPS، واگذار شد. عکاس این عکس می گوید زمانی که برای نخستین بار پگی سو را دیدم، علی الرغم تمام سختی های گذشته اش، ظاهری بسیار اشرافی داشت. همان موقع تصمیم گرفتم چهره ای از یک ملکه را از او به ثبت برسانم.

۴۲- زیبایی توکیو در شب، فینالیست بخش تصاویر تغییر یافته

42
عکاس این عکس تصویری سورئال از یکی از خیابان های بارانی توکیو و در هنگام شب را ثبت کرده است.

۴۳- ولاندو اِن لاس ، فینالیست بخش موبایل

43
مردی که در استخری در ابعاد مسابقات المپیک در «مدلین» کلمبیا شنا می کند.

۴۴- ظهر، فینالیست بخش موبایل

44
این عکس در «پلی پلازا» در پکن چین گرفته شده.

۴۵- مونار (Munnar)، فینالیست بخش سفر

45
مونار یکی از زیباترین تپه ها در «کرالا» ی هند است. در فصول پر بارش سال با ابرهای خیره کننده و مرطوب اش طبیعتی بسیار دیدنی را می آفریند.

۴۶- تلویزیون مدرسه، فینالیست بخش مردمی

46
تصویر زوجی را مشاهده می کنید که در بخشی از برنامه سوادآموزی خود به تلویزیون نگاه می کنند. این عکس بخشی از تصاویری است که از مناطق روستایی و روستاییان کشور برزیل گرفته شده.

۴۷- هنرمند اُپرا، فینالیست بخش مردمی

47
یک هنرمند اپرای چینی، به نام «تای» در طول مدت ۴۰ سال اخیر و زمانی که برای رفتن به سر صحنه آماده می شد، به فرزندانش فکر می کرد. او نیز همچون تمام هنرمندان اپرا که ماه ها از خانواده های شان دور می ماندند، از آنها دور بود. در اپراهای چینی عمدتا تلفیقی از هنر سنتی و مدرن وجود دارد که از نگاه عکاس این تصویر، می تواند برای نسل های بعدی الهام بخش باشد.

۴۸- استراحت در خشکشویی، فینالیست بخش تجربه آمریکایی

48
این عکس زنی را نشان می دهد که در خشکشویی در شهر نیویورک حضور داشته و عکاس این تصویر نیز به صورت گذرا از این محل عبور می کرده. وی می گوید واقعا مطمئن نیستم که او واقعا برای انجام کارهای مربوط به خشکشویی به آنجا آمده باشد. گویی اخیرا ماجرایی برایش اتفاق افتاده باشد. سوژه این تصویر، شکست خورده، خسته و آسیب دیده به نظر می رسد و در چرخه ای از این حالات تلو تلو می خورد؛ درست همانند لباس هایی که در داخل ماشین لباسشویی ریخته شده و می چرخند تا شسته شوند.

۴۹- آسیاب کاغذی، فینالیست بخش تجربه آمریکایی

49
این عکس هوایی از پس مانده های یک آسیاب کاغذی گرفته شده که بخار و کف در اطراف آن با حرکت باد جابجا شده.

۵۰- چشمان قهوه ای زیبا، فینالیست بخش سفر پایدار

50
این بخش از مسابقه تنها برای نشان دادن محیط زیست به منظور حفاظت از آن نیست بلکه برای فراهم آوردن موقعیتی برای گونه های بومی کمیاب نیز است. از نگاه عکاس این تصویر این گوریل ها می توانند تا ساعت ها گردشگرانی را که برای بازدید این منطقه آمده اند را سرگرم نگه دارد. وی به علاقه افرادی که از این گونه ها محافظت می کنند نیز اشاراتی می کند. این عکس در یکی از بازدید های یک ساعته عکاس از خانواده Mobare Gorilla، در یکی از جنگل های ملی اوگاندا به نام Bwindi گرفته شده. عکاس از خوش شانسی خود می گوید که آنقدر به صحنه نزدیک بوده که توانسته این عکس را به ثبت برساند. این موجود یک گوریل ماده است که از وعده غذای نیمروزی خود لذت می برد. اکنون کمتر از ۱۰۰۰ گوریل کوهی بر روی زمین باقی مانده.

۵۱- مردی که به بیرون می نگرد، فینالیست بخش سفر پایدار

51

۵۲- میمون طلایی، فینالیست بخش سفر پایدار

52
پارک ملی Rwanda Volcanoes از گونه های کمیاب محافظت می کند. این گونه ها شامل میمون طلایی، گوریل های کوهی و فیل های جنگلی هستند. به منظور محافظت از این گونه ها از هر نوع کشاورزی غیرقانونی جلوگیری به عمل می آید. عکاس این عکس زمانی که یکی از این میمون ها، از درخت پایین آمده بود این عکس را شکار می کند. وی می گوید این میمون توجه اندکی به من کرد اما به منطقه اطراف خود نگاهی انداخت. احتمال دارد که این کار را برای مصون ماندن از عقاب ها انجام داده باشد.

۵۳- قدم به قدم، فینالیست بخش مردمی

53
عکاس این تصویر می گوید زمانی که این کفاش مسن که با دو کارگر دیگر در کارگاهش کار می کرد را دیدم معجب شدم. یکی از این کارگرها زن جوانی بود که کارهایی را عمدتا پیرمرد انجام می داد را به عهده می گرفت. آنچه در نگاه این زن دیده می شود همانند کار او قوی و تاثیرگزار است.

۵۴- ماترای رویاگون، فینالیست بخش تصاویر تغییر داده شده

54
عکاس این عکس در سفر به ماترا، زنی که او را دوست داشت به همراه خود برد. وی با تلفیق تصویر آن زن و Saaai di Matera این عکس را خلق کرد.

۵۵- روز بارانی، فینالیست بخش موبایل

55
زیبایی یک روز بارانی

۵۶- در مقابل پرتره، فینالیست بخش تجربه آمریکایی

56
دختربچه ای به نام «لیلا چوسا» در ایوان منزل خود نشسته و بقیه اعضای خانواده و دوستان هم برای گرفتن این پرتره در پشت سر او قرار گرفته اند. مادربزرگ او، «هارت واریر» سال ها برای گرفتن سرپرستی این دختربچه در «مینه سوتا» تلاش کرده بود. این صحنه ای از پایداری یک خانواده بومی را نشان می دهد.

۵۷- ۶۳۱۱۶، فینالیست بخش مردمی

57
این عکس در Shijiazhuang چین گرفته شده که عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای قاره آسیا را به خود اختصاص داده.

۵۸- زمستانِ مسخ، فینالیست بخش تصاویر تغییر یافته

58
ساحل دریا

۵۹- روز تمام ارواح، فینالیست بخش سفر

59
در مسیحیت در روزی به نام All Souls’s Day، این اعتقاد وجود دارد که ارواح آزاد می شوند. بسیاری از مردم هم در نوامبر سال ۲۰۱۶ برای بزرگداشت ارواح نزدیکان از دست رفته شان در قبرستانی به نام «داکا» و برای همین مراسم دور هم جمع می شوند.

۶۰- خیابان های کادیز، فینالیست بخش سفر

66
خیابان های شهر اندولس از توابع کادیز را ملاحظه می کنید. این تصویر در هنگام غروب آفتاب و از داخل یک هواپیمای کوچک گرفته شده.

۶۱- سیستم انرژی خورشیدی، فینالیست بخش سفر پایدار

67
در وسعتی در حدود ۴۰۰ هکتار، پروژه ای عظیم و در صحرایی گرم و خشک، در جنوب لاس وگاس، به نام «سولار نوادا» شکل گرفته. ۷۶۰ درخت با بیش از ۱۸۲۰۰۰ آینه، اشعه های خورشید را با ۱۸.۲۴۰ لوله دریافتگر دریافت می کنند. این پروژه می تواند سالانه از انتشار گاز Co2 حدود ۲۰.۰۰۰ ماشین در سال جلوگیری به عمل آورد. این تنها بخشی از یک پروژه پاکسازی انرژی است.

۶۲- جزر بالا، فینالست بخش موبایل

68
کودکان در ساحل Casco Viejo در پاناما برای شیرجه زدن آماده می شوند.

۶۳- مفتخر بودن، فینالیست بخش تجربه آمریکایی

69
یک مسابقه بزرگ در یک شهر کوچک

۶۴- بچه ها در هنگام بازی، فینالیست بخش موبایل

64
کودکان در هنگام سرسره بازی، در ساحل SM شهر بازی در Cebu

دیجیاتو
بدون نظر

ورود