۵ شیوه ای که استرس باعث می شود تا وزن اضافه کنید

۵ شیوه ای که استرس باعث می شود تا وزن اضافه کنید

شاید تا کنون هرچه در مورد تاثیرات استرس بر وزن و چاقی شنیده و خوانده بودید را باور نمی کردید اما بهتر است بدانید، آخرین پژوهش های علمی انجام شده در این زمینه که در مجله «چاقی» به چاپ رسیده، نشان داده استرس فراوان منجر به اضافه وزن و در نتیجه چاقی می شود.

در این پژوهش که در دانشگاه لندن به انجام رسید، ۲.۵۲۷ بزرگسال و به مدت ۴ سال مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. نتیجه این مطالعه نشان داد که مردان و زنانی که استرس بیشتری را متحمل می شدند به دلیل ترشح هورمون «کورتیزول» بیشتر در بدن شان در معرض افزایش وزن بیشتر و تجمع چربی فراوان تر در ناحیه اطراف شکم بودند.

اگرچه استرس و اضافه وزن با هم در ارتباط تنگاتنگی قرار دارند اما این امر بدان معنی نیست که لزوما وجود یکی، باعث بروز دیگری شود. این مطالعه نشان داد که اقدامات بیشتری در مورد برطرف سازی استرس در میان مردم بریتانیا لازم است تا به وضعیت نامناسب سایز دور شکم آنها رسیدگی شود.

در ادامه به بررسی ۵ دلیلی پرداخته خواهد که در هر کدام و به دلیل خاصی، استرس می تواند در اضافه شدن وزن افراد موثر واقع شود.

تمامی این موارد به شما خواهند گفت که لازم است هرچه سریع تر استرس های خود را کنار گذاشته یا تا آنجا که امکان دارد سطح و تداوم آنها را کاهش دهید. این موارد را با هم مرور می کنیم:

۱- استرس مقاومت در برابر انسولین را افزایش می بخشد

یکی از متخصصان تغذیه مرکز پزشکی «وکسنر» دانشگاه ایالتی «اوهیو» به نام «لورن بلیک» در این باره می گوید: “زمانی که در شرایط استرس شدید قرار دارید، هورمون کورتیزول، انرژی مورد نیاز بدن را از طریق شکستن ذخایر پروتئین و تبدیل آن به گلوکز یا قند بدست می آورد. این انرژی می تواند به تحمل عوامل استرس زا در آن فرد کمک کند.”

اگر این اتفاق به طور مداوم ادامه پیدا کند منجر به تجمع چربی، اضافه وزن، چاقی و دیابت نوع دوم می شود.

۲- سبب افزاش اشتها و خوردن هله هوله های پرکالری و شیرین می شود

2

زمانی که هورمون کورتیزول ترشح می شود، تمایل شما به دریافت مواد غذایی خصوصا خوراکی های چرب و شیرین و یا هر دوی آنها نیز افزایش پیدا می کند.

بلیک می گوید، اگرچه هنوز مکانیزم دقیق بدن به طور کامل شناخته نشده اما ترشح هورمون کورتیزول می تواند بر سطح ترشح هورمون گرسنگی به نام «گرلین» موثر باشد.

دکتر بلیک اضافه می کند در مواقعی که فرد با استرس دست و پنجه نرم می کند، برای ایجاد احساس خوب در بدن و ترشح هورمون «سروتونین» به مصرف مواد قندی روی می آورد. متاسفانه در چنین مواقعی فرد به سمت انواع و اقسام هله هوله ها رو می آورد.

۳- چربی ها را روانه شکم می کند

4

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه استرس که نتایج آنها در مجله «قلب آمریکا» به چاپ رسید، نشان داده شد که تجمع چربی در برخی از ارگان حیاتی از نتایج تحمل استرس های مداوم است.

این چربی ها از جمله آسیب زننده ترین انواع چربی ها به شمار می آیند که می توانند منجر به حملات قلبی و سرطان نیز بشوند.

متاسفانه کورتیزول می تواند باعث افزایش تری گلیسیرید که اصلی ترین ترکیب در چربی بدن انسان است شده و آنها را با چربی های غیرمفید جایگزین کند. تجمع این نوع از چربی ها حتی در مورد افرادی که اضافه وزن نیز ندارند اتفاق می افتد.

در یک مطالعه علمی دیگر این نتیجه بدست آمد که در میان زنانی که وزن های نرمالی دارند اما سبک زندگی آنها به گونه ای است که متحمل استرس فراوان می شوند، چربی های دور ناحیه شکم در مقایسه با سایر گروه ها بیشتر است.

۴- باعث کم خوابی تان می شود

6

یافته های بدست آمده از پژوهش های کلینیک «کلیولند» نشان می دهد که استرس نخستین دلیل کم خوابی است. در مطالعه دیگری که نتایج آن در مجله «دایابتلوجیا» به چاپ رسید نشان داده شد، کمبود خواب می تواند تغییراتی را در وضعیت ترشح انسولین بوجود آورده و سطح هورمون رشد را کاهش دهد.

برای داشتن وزن مناسب و سلامت، بسیار توصیه می شود که به خوبی بخوابید. انجمن ملی خواب آمریکا بین ۷ تا ۹ ساعت را مناسب ترین مقدار برای برخورداری از وزن مناسب و سلامتی پیشنهاد می کند.

۵- تمرین ها و فعالیت های بدنی تان را با اختلال مواجه می کند

7

داشتن استرس فراوان بهانه بسیار خوبی برای نرفتن به باشگاه یا انجام فعالیت های ورزشی است. همچنین استرس می تواند بر انجام چنین فعالیت هایی نیز تاثیر داشته باشد.

در مطالعه ای که نتایج آن در مجله «پزشکی و علم در تمرین و ورزش» به انتشار رسید، محققان دانشگاه ییل دریافتند، استرس می تواند بر روی تمرین های شدید ورزشی نیز تاثرگزار باشد.

علت این امر می تواند هورمون کورتیزول باشد که باعث از بین بردن ماهیچه ها می شود و تاثیر هورمون های ماهیچه ساز  از جمله تستسترون و هورمون رشد را از بین می برد.

با آنچه در موارد فوق الذکر برشمرده شد، به راحتی می توان دریافت که استرس تا چه اندازه می تواند نتایج معکوسی را در روند رژیم های غذایی و ورزش داشته باشد. شاید یکی از دلایلی که تاکید فراوانی برای کاهش آن می شود به همین موارد بازگردد.

منبع: msn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود