دبیر کل سازمان ملل در قاب سلفی هایش

وقتی ناتوان ترین سیاستمدار معاصر سلفی باز می شود !

دبیر کل سازمان ملل در قاب سلفی هایش

این روزها سلفی بازی  به شخصیت های سیاسی هم سرایت کرده است. امروز سری زدیم به  سلفی های یکی از مطرح ترین سلبریتی های دنیای سیاست که شاید یکی از ناتوان ترین سیاستمداران سال های اخیر باشد. با ما همراه باشید در دیدار با بان کی مون، دبیر کل سلفی باز.

1-w900-h600

بان کی مون، دبیر کلی که سخنان تاریخی چند هفته پیش درباره دلار های عربستان سعودی و عدم امکان درج نام این رژیم کودک کش به واسطه کمک های مالی به سازمان ملل در فهرست سیاه این سازمان ، خشم جهانی را برانگیخت، یکی از سلفی باز ترین دیپلمات های این سازمان در چند سال اخیر بوده است.

جنبش سلفی باز ها که به مدد شبکه اجتماعی محبوب این روز ها یعنی اینستاگرام فراگیر شده است، سبک زندگی دیجیتالی خاصی را برای ساکنان دهکده جهانی هزاره سوم رقم زده   که به نظر می رسد خرده فرهنگ های بسیاری را هم به دنبال داشته است. دنیای لایک ها و کامنت ها و هشتگ ها و پست ها،‌بخشی از سبک زندگی سلفی باز های جامعه اطلاعاتی عصر دیجیتال به شمار می رود. عصری که همه آنلاین بوده و می کوشند تا همه چیز را در فضای سایبر جست و جو کنند و ا زهمه چیز مطلع شوند. شبکه های اجتماعی، جادوی هزاره سوم بوده اند و توانسته اند بسیاری از شکاف های ارتباطی و اطلاعاتی قرن بیستم را در محیط وب، پوشش دهند.

 

2-w900-h600

(بان کی مون و کاریکاتور هایش در ۳ قاب)

بان کی مون، دبیر  کل سازمان ملل متحد را باید یکی از سلفی باز ترین مدیران این سازمان مهم بین المللی و هم چنین از منفور ترین مدیران تاریخ این سازمان دانست. برخلاف همتایان قبلی ایشان در پست دبیر کلی سازمان ملل متحد، بان کی مون تقریبا نقش خنثی ترین چهره سیاسی بین المللی در عرصه رویداد های جهانی را دارد و این مساله را از انتخاب سیاسی ایشان در سال ۲۰۰۷ می توان دریافت. وزیر امور خارجه سابق کره جنوبی که دبیر  کلی سازمان ملل متحد بر او واگذار شد، یکی از غیر فعال ترین دیپلمات های جهان بود که همراستا با تئوریسین های کشوری که مقر این سازمان در آن قرار دارد، تلقی می شود.

3-w900-h600

(تصویر سلفی دبیر کل سازمان ملل متحد با Malala برنده جایزه صلح نوبل از پاکستان)

بان کی مون کیست؟

هشتمین دبیر کلی سازمان ملل متحد، اکنون در اختیار وزیر خارجه اسبق کره جنوبی هست. خیلی ها او را دبیرکلی خنثی می دانند که تقریبا سخنگوی دوم کاخ سفید به شمار می رود. بان کی مون کره ای، در اواسط ژوئن ۱۹۴۴ میلادی در سئول به دنیا امد.

او یکی از دانش آموخته های کارخانه آدم سازی هاروارد است که پیش از وی، بزرگان زیادی را به دنیای هنر و صنعت تحویل داده است. او مقطع کارشناسی ارشد امور مدیریت دولتی را در این دانشگاه به اتمام رساند و پیش از ان، مدرک کارشناسی روابط بین الملل را از دانشگاه سئول دریافت کرد.

وی به زبان های کره ای، فرانسوی و انگلیسی صحبت می کند و از دی ماه سال ۱۳۸۵ به عنوان دبیر کل جدید این سازمان مشغول به کار شده است و بزودی ماموریتش به اتمام می رسد. جایگزین احتمالی بان کی مون را باراک اوباما، رییس جمهور فعلی ایالات متحده امریکا می دانند که دوران ۸ ساله ریاست جمهوریش در آبان امسال به اتمام خواهد رسید.

4-w900-h600

(کاریکاتوری که بان کی مون را در حال نظاره کردن کشتار کودکان غزه توسط نخست وزیر صهیونیست ها نشان می دهد و باراک اوباما، جلوی وی را گرفته است)

آقای بان، در سال ۱۹۷۰ میلادی به وزارت خارجه کره جنوبی رفت و ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۵ میلادی، مسئول امور سازمان ملل در این وزارت خانه شد. نقش وی در رویداد های مختلف فرهنگی،‌هنری و اجتماعی و حتی سیاسی آسیا و خاورمیانه در زمان تصدی گری این مسئولیت دز وزارت خارجه کره جنوبی سبب شد که بتواند تقدیرنامه ها و جوایز بین المللی بسیاری کسب کند.

وی در سال ۱۹۷۰ وارد وزارت امور خارجه کره‌جنوبی شد و در سال ۱۹۷۵ به بخش متولی امور سازمان‌ملل متحد در وزارت امور خارجه منتقل شد. بان کی مون تعداد زیادی جوایز ملی و بین‌المللی، مدال و تقدیرنامه دریافت کرده است.

بان کی مون در فاصله سال های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۶ میلادی، نشان های لیاقت و مدال هایی را دریافت نمود که شاید همین افتخارات ،‌عاملی برای انتخاب وی به عنوان دبیر کل هشتم سازمان ملل متحد باشد که بیش از ۷ دهه از عمر آن می گذرد.

5-w900-h600

(بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در حال رقص با PSY رقاص و خواننده معروف Gangnam style  )

  وی در سال ۱۹۹۲ معاون رئیس کمیسیون کنترل هسته‌ای مشترک شمال- جنوب شد و ۷ سال بعد به ریاست کمیسیون مقدماتی سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای برگزیده شد. سال ۲۰۰۱ رئیس دفتر کره‌جنوبی در سازمان ملل متحد شد و سال ۲۰۰۴ در کابینه کره‌جنوبی به مقام وزیر امور خارجه کشورش انتخاب شد و از اول ژانویه ۲۰۰۷ به سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد برگزیده شده است.

او اگر چه سیاست مدار خیلی تاثیر گذاری در خشونت های یک دهه اخیر دنیا نبوده است، اما نشریه فوربس ایشان را در سال ۲۰۱۳ میلادی در فهرست قدرت مند ترین مردان جهان قرار داد که بالا ترین نام در میان کره ای ها بود. در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز، نام ایشان پس از Lee Jun hee و Lee Jae Yong به عنوان سومین مرد قدرتمند کره جنوبی مطرح شد.

دبیرکل هفتاد و یک ساله سازمان ملل، در صفحه شخصی این سازمان در دسترس است.

6-w900-h600

(تصویر سلفی دبیر کل سازمان ملل، بان کی مون با رییس بانک جهانی در واشنگتن که در جمع شرکت کننده گان در همایش پایان فقر، فراخوان عمل در امریکا گرفته شد)

7-w900-h600

(این نمای نزدیک همان سلفی که در بالا گرفته شد!)

8-w900-h600

(سلفی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با مسئولان کمیسیون های این سازمان)

9-w900-h600

(سلفی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل بلژیک)

10-w900-h600

(سلفی بان کی مون با یکی از شرکت کننده گان در کنفرانس در اسلو نروژ)

11-w900-h600

(تصویر سلفی بان کی مون با شماری از گردشگران در مقر اصلی سازمان ملل)

12-w900-h600

(تصویر سلفی بان کی مون با یکی از مدیران برنامه the third annual Global Citizen Festival)

13-w900-h600

(سلفی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در جمع  هوارداران سیاه پوست)

14-w900-h600

(سلفی آرنولد شوارزنگر ، فرماندار سابق کالیفرنیا و هنرپیشه آمریکایی در کنار دبیر کل سازمان ملل متحد)

15-w900-h600

(سلفی بان کی  مون با مسافران متروی شهری نیویورک)

16-w900-h600

(سلفی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با یکی از کودکان اسپانیایی)

17-w900-h600

(سلفی بان کی مون با رییس سایت معروف linkedin)

 

18-w900-h600

(تصویر سلفی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در کنفرانسی در اروپا)

 

گفتنی است که بان کی مون دبیر کل کره ای سازمان ملل متحد در شبکه های اجتماعی فعالیت چندانی ندارد. اما برای آگاهی از اخبار فعالیت های او می توان به سایت un.org و هم چنین دفتر سخنگوی ایشان در توییتر به نشانی اینترنتی به آدرس https://twitter.com/un_spokesperson مراجعه کرد. او اکنون بیش از ۳۲۰ هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است.

 

سلفی های بان کی مون با مخاطبانش مانند سیاست مداران دیگر، انفرادی نبوده و اکثر گروهی است. این سلفی ها سبب شده تا طیف های مختلف مردم در کشور های مختلف دنیا حتی آن ها که با سیاست و سازمان ملل و دبیرکل آن آشنایی ندارند،‌از طریق رسانه ای تاثیر گذار به نام سلفی، آشنا شوند. این قدرت سلفی و اهمیت ابزاری که سلفی در اختیارشان قرار می دهد را نشان می دهد.

باید اضافه کرد که سلفی های بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در فضای مجازی در بیش از ۱۲ میلیون صفحه وب پخش شده است و او را باید یکی از سیاستمداران سلفی باز معروف در دنیای سایبر دانست که سایبر دیپلماسی او را با ابزار سلفی توسعه می دهد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود