حقایقی جالب و غیر منتظره در مورد کشور ژاپن که کمتر در مورد آن ها شنیده اید

حقایقی جالب و غیر منتظره در مورد کشور ژاپن که کمتر در مورد آن ها شنیده اید

ژاپن کشوری جزیره ای است که از بیش از ۶.۸۵۲ جزیره ی مختلف تشکیل شده و یکی از اقتصادهای برتر جهان به شمار می آید. در زبان ژاپنی واژه ی «ژاپن» به معنای ریشه ی خورشید است و به همین دلیل معمولا ژاپن را کشور آفتاب تابان می نامند. این کشور دارای مناطق دیدنی و تفریحی بسیاری است و مردم آن نیز سنت های قدیمی و جالبی دارند اما برخی ویژگی های جالب در مورد این کشور وجود دارد که قصد داریم در ادامه ی مطلب به آن ها اشاره کنیم پس با ادامه ی متن همراه باشید.

 

۱- ماهی و گوشت در ژاپن بسیار ارزان است ولی قیمت میوه بالا بوده و یک دانه سیب بیش از ۲ دلار قیمت دارد و چند موز را می توان به قیمت ۵ دلار خریداری کرد. گران ترین میوه ها در ژاپن خربزه و هندوانه هستند که در شهری مانند توکیو قیمت هر دانه از آن ها تا ۲۰۰ دلار نیز می رسد.

143604518_f2eb8205ba_b-w700

۲- سرهنگ ساندرز (Colonel Sanders) یکی از نمادهای اصلی جشن کریسمس در ژاپن به شمار می آید درست مانند نقش کوکا کولا در ایالات متحده آمریکا. در عصر روز عید سال نو ژاپنی ها به رستوران های کی اف سی (KFC) که توسط ژنرال ساندرز تاسیس شده اند می روند و مقدار زیادی بال جوجه می خورند. از آن جا که اکثر مردم ژاپن معتقد به اصول بودایی یا شینتو هستند، سال نو را فقط به خاطر شادی و لذت بردن جشن می گیرند.

DSC_0002-e1355418118299-w700

۳- مردم در ژاپن گوشت دلفین می خورند. آن ها از گوشت دلفین به صورت سوپ، به صورت کبابی که به نام «کوشیاکی» (kushiyaki) معروف است و یا به صورت خام استفاده می کنند. گوشت دلفین بسیار خوشمزه است و طعم بسیار بهتر و لذیذتری در مقایسه با گوشت ماهی دارد.

that-food-cray-hong-kong-japanese-kushiyaki-nan-tei-22-w700

۴- در سیستم متروی شهرهای ژاپن برخی واگن ها مخصوص خانم ها هستند. این واگن ها مخصوصا در هنگام صبح که جمعیت زیادی به مترو هجوم می آورند باعث می شوند که خانم ها احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشند.

rexfeatures-2609142a-w700

۵- مردم ژاپن هیچ وقت با اتمام ساعت کاری محل کار خود را ترک نمی کنند. آن ها تنها در صورتی که رییسشان اجازه دهد یا رییسشان قبل از آن ها محل کار را ترک کرده باشد از کار دست می کشند. این موضوع باعث شده که در برخی موارد برخی افراد حتی ۳ ساعت بعد از اتمام ساعت تعیین شده ی کاری نیز در محل کار خود حضور داشته باشند. ترک کردن محل کار بعد از پایان ساعت کاری و بدون اجازه ی رییس (حتی اگر دلیل موجهی برای این کار داشته باشید) کافی است که به عدم خدمت وفادارانه متهم شوید.

۶- مدارس در ژاپن در اول ماه آوریل باز شده و به ۳ ترم تقسیم می شوند.

 

۷- درستکاری و شرافت در میان ژاپنی ها بسیار مهم است. برای مثال یوکیو هاتویاما که مدتی نخست وزیر ژاپن بود به خاطر این که نتوانست وعده های دوران رقابت انتخاباتی خود را برآورده کند از سمت خود استعفا داد. دو نخست وزیر بعد از وی نیز همین رویه را در پیش گرفتند.

nn20130118a6a-w700

۸- ژاپن تنها کشوری است که تاخیر در آن نباید بیش از ۱ دقیقه اتفاق بیفتد. برای مثال تنها دلیل تاخیری بیش از یک دقیقه برای یک قطار این است که کسی خود را زیر چرخ های آن انداخته باشد.

۹- ژاپن یکی از بیشترین آمار خودکشی را در جهان دارد. در برخی از موارد افراد تنها به دلیل حمایت از دیگران یا تصمیم رییس خانواده دست به خودکشی می زنند.

Aokigahara-Forest-w700

۱۰- در حال حاضر نیز بیش از ۳۰ درصد ازدواج ها در ژاپن توسط خانواده ها برنامه ریزی می شوند. این سنت در ژاپن «اومیایی» (Omiai) نام دارد.

12220760-wedding-600-706c450398-1488921357-w700

۱۱- در شهرهای شمالی ژاپن در طول زمستان های سرد، خیابان ها و پیاده روها را گرم می کنند بنابراین هیچ یخبندانی در این اماکن عمومی رخ نمی دهد. با این وجود اکثر خانه های ژاپنی سیستم گرمایی مرکزی ندارند و برای گرم کردن خانه ها از بخاری های نفتی یا گازی استفاده می کنند.

۱۲- در زبان ژاپنی کلمه ای به نام «کاروشی» (karoshi) وجود دارد که به معنای مرگ در اثر کار بیش از حد است. جالب این که در سال بیش از ۱۰.۰۰۰ مورد مرگ به خاطر کاروشی اتفاق می افتد.

ba4ceec756affacb3ce0d9b07774da70-w700

۱۳- در ژاپن می توانید هر جا که خواستید سیگار بکشید به غیر از ایستگاه های مترو و قطار و فرودگاه ها. با این وجود در این مراکز سطل آشغالی مخصوص فیلتر سیگار وجود نداشته و شما اجازه ندارید ته مانده ی سیگار خود را روی زمین پرت کنید. به همین دلیل در ژاپن هر کسی که سیگار می کشد یک زیرسیگاری کوچک نیز همراه خود دارد. البته جاهای خاصی نیز برای کشیدن سیگار تدارک دیده شده است.

7007e8-w700

۱۴- ژاپن آخرین کشوری در جهان است که می توان آن را امپراطوری نامید. سلسله ی امپراطوری ژاپن تاکنون برقرار مانده و امپراطور آکیهیتو (Akihito) که در حال حاضر امپراطور ژاپن است از نوادگان اولین امپراطور ژاپن که در سال ۷۱۱ امپراطوری ژاپن را بنا نهاد به شمار می آید.

۱۵- مردم ژاپن به غذا و صحبت کردن در مورد غذا علاقه ی فراوانی دارند. هنگام غذا خوردن نیز باید از غذا تعریف کرد. اگر در هنگام خوردن غذا چند بار نگویید «بسیار خوشمزه است» بی احترامی محسوب خواهد شد.

maxresdefault-w700

۱۶- گوشت خام اسب در ژاپن خوراک لذیذی محسوب می شود. ژاپنی ها گوشت خام اسب را «باساشی» (basashi) نامیده و آن را در برش های کوچک سرو می کنند و به صورت خام می خورند.

Basashi-002-w700

۱۷- زبان ژاپنی ۳ روش نوشتاری متفاوت دارد: هیراگانا (hiragana) که یک سیستم هجایی برای نوشتن کلمات ژاپنی است، کاتاکانا (katakana) که برای نوشتن کلمات غیرژاپنی وام گرفته شده از دیگر زبان ها مورد استفاده قرار می گیرد و کانجی (kanji) که یک سیستم نوشتاری تصویری است.

nihongo-w700

۱۸- هیچ کارگر خارجی در ژاپن حضور ندارد. در قوانین کاری ژاپن کمترین میزان دستمزد یک کارگر خارجی از دستمزد متوسط یک کارگر ژاپنی نیز بیشتر است از این رو شرکت های ژاپنی ترجیح می دهند که از کارگران ژاپنی استفاده کنند.

article-1367473-0B3B0C9800000578-908_964x366-w700

۱۹- در ژاپن تمامی خطوط ریلی خصوصی هستند به غیر از شبکه ی قطار شینکانسن (shinkansen) که شهرهای توکیو، هوکایدو، کیوشو و هونشو را با استفاده از قطارهای سریع السیر به هم وصل می کند.

۲۰- کوه فوجی یاما جزء املاک شخصی مقبره ی فوجیسان هونگو سنگن تایشا (Fujisan Hongū Sengen Taisha shrine) به شمار  می آید. این منطقه در سال ۱۶۰۹ توسط امپراطور وقت ژاپن به این مقبره اهدا شده است.

Mount-fuji-View-w700

۲۱- زبان ژاپنی چندین درجه احترام دارد: مراوده ای، محترمانه، مودبانه و خیلی مودبانه. در سخنان زنان کلمات محترمانه ی بیشتری نسبه به مردان دیده می شود.

۲۲- در ژاپن ماه های سال اسمی ندارند. در عوض آن ها را به ترتیب شماره گذاری می کنند برای مثال ماه سپتامبر در زبان ژاپنی «کوگاتسو» (kugatsu) نامیده می شود که به معنای ماه نهم است.

۲۳- بیش از ۹۸.۴ درصد از جمعیت ژاپن اصالتاً ژاپنی هستند.

Maiko-Geisha-Winter-Photo-Japan-Photography-5-w700

۲۴- در ژاپن افراد زندانی حق شرکت در انتخابات و رای دادن را ندارند.

۲۵- اگر یک فرد ژاپنی نخواهد کاری برای شما انجام دهد هیچ وقت نخواهد گفت: «نه». در عوض به شما اطمینان خواهند داد که در مورد کمک به شما فکر خواهند کرد و یا این که مشکل شما به بررسی نیاز دارد. با این وجود هیچ وقت پاسخی به شما داده نخواهد شد.

۲۶- توکیو امن ترین کشور جهان به شمار می آید و حتی کودکان ۶ ساله نیز می توانند با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به تنهایی مسافرت کنند.

safe-city-tokyo-japan-w700

۲۷- بند نهم قانون اساسی ژاپن جنگ را تقبیح کرده و ژاپن را از داشتن نیروی نظامی برای عملیات برون مرزی و تهاجمی محروم کرده است.

۲۸- در ژاپن هیچ محل دفن زباله ای وجود ندارد زیرا تمام زباله ها بازیافت می شوند. زباله ها در ژاپن به ۴ دسته تقسیم می شوند: زباله ی سوختنی، زباله ی غیر سوختنی، ظرف های شیشه ای و زباله ی قابل بازیابی.

12220910-Recycling_bins_Japan-650-c084fc328e-1488921357-w700

۲۹- در خیابان های شهرهای ژاپن هیچ سطل آشغالی وجود ندارد و تنها محفظه هایی برای جمع آوری قوطی طراحی شده است.

۳۰- مقدار حقوق بازنشستگی در ژاپن بسیار کم است و هیچ اجباری برای پرداخت حقوق بازنشستگی به افراد وجود ندارد. هر فرد ژاپنی باید از پس مخارج و مراقبت های دوران پیری خود برآید.

800x-1-w700

۳۱- در رستوران ها معمولا مردان قبل از زنان سفارش غذا داده  و غذای خود را دریافت می کنند و مغازه ها و فروشگاه ها نیز معمولا اول به مردان سرویس می دهند.

۳۲- همه ی دستشویی ها در ژاپن گرم کن دارند و روی آن ها بیش از ۱۰ دکمه ی اضافی تعبیه شده است. در تمامی دستشویی های عمومی نیز یک دستگاه تولید صدای شُرشُر آب وجود دارد که از شنیده شدن صداهای نابهنجار جلوگیری می کند.

japan-toilet-control-1024x576-w700

۳۳- انعام دادن در کشور ژاپن کار معمولی نیست. در ژاپن باور عمومی بر این است که مادامی که مشتری برای خدمت ارائه شده به او مبلغ تعیین شده را پرداخت می کند با فروشنده در یک سطح قرار دارند و انعام دادن به شخص ممکن است نوعی بی احترامی محسوب شود.

۳۴- سن قانونی در کشور ژاپن ۱۳ سال اعلام شده است و بعد از این سن فرد می تواند با هر کسی که دوست داشت ازدواج کرده و یا رابطه برقرار کند.

azj0O5B_700b-w700

۳۵- در زبان ژاپنی مفاهیم «اشتباه کردن» و «تفاوت داشتن» با واژه ی «چیگاو» (chigau) بیان می شوند.

۳۶- تمامی تلفن های همراه ژاپنی دارای یک سیستم اعلام خطر داخلی هستند. هر وقت یک فاجعه یا اتفاق ناخوشایند بزرگی رخ می دهد گوشی صدای بوق بلندی پخش خواهد کرد (حتی اگر صدای گوشی را بسته باشید) و فرد پیام اخطاری را دریافت می کند که فرد را از خطر مطلع کرده و دستورات لازم را در اختیار او قرار می دهد.

japanquake_0-w700

۳۷- مجازات اعدام در ژاپن قانونی است. سال گذشته ۳ نفر اعدام شدند و ۷ نفر نیز حکم اعدام دریافت کردند.

condemned23-w700

۳۸- در ژاپن مُهرهای گرد یا مربعی شکل خاص و کوچکی به نام «هانکو (hanko) به جای امضا مورد استفاده قرار می گیرند.هر فرد ژاپنی یکی از این مهرهای مخصوص را داشته و در طول روز بارها از آن استفاده می کند. این مهر را می توانید از هر فروشگاهی خریداری کنید.

hanko1-w700

۳۹- در ژاپن باز کردن هدیه در حضور کسی که هدیه را به شما داده است بی احترامی محسوب می شود. بعد از دریافت هدیه باید از فرد هدیه دهنده تشکر کرده و بعد از رفتن وی می توانید هدیه را باز کنید.

۴۰- ژاپنی ها بر این باورند که همه ی افراد باید بتوانند دردها و رنج های خود را پشت یک صورت خندان و شاد قایم کنند.

۴۱- ژاپن یکی از بالاترین ارقام امید به زندگی را در میان کشورهای دنیا دارد (رتبه ی سوم جهان) به طوری که متوسط سن مردان در این کشور ۸۱ سال و در زنان ۸۸ سال است.

n-lifeexpectancy-z-20151106-870x581-w700

۴۲- حق مالکیت در ژاپن بسیار محترم شمرده می شود. در این کشور کسب و کارهای وجود دارند که قدمت آن ها به بیش از هزار سال می رسد. برای مثال هتل هوشی ریوکان از سال ۷۱۸ تاکنون فعالیت داشته و اداره ی آن برای ۴۶ نسل در اختیار خانواده ی هوشی ریوکان بوده است.

Houshi-Ryokan-02-w700

۴۳- دو سوم سرزمین ژاپن از جنگل پوشیده شده، با این وجود کشور ژاپن استفاده از چوب درختان داخل کشور را برای استفاده های تجاری ممنوع اعلام کرده است. از اینرو ژاپن بیش از ۴۰ درصد چوب تولید شده در جنگل های استوایی را مصرف می کند.

female-subjects-enjoy-forest-bathing-w700

۴۴- در زبان ژاپنی هزاران واژه ی امانت گرفته شده از دیگر زبان ها وجود دارد که در کل به آن ها «گایرایگو» (gairaigo) گفته می شود. این واژه ها یا عبارات معمولا کوتاه می شوند برای مثال جایگزین عبارت «کامپیوتر شخصی» (personal computer) در زبان ژاپنی «پاسو کُن» (paso kon) است.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • رامین اسفند ۲۴, ۱۳۹۵

    اصالت در این کشور موج میزنه من عاشق سبک زندگیشونم

  • محمد اسفند ۲۴, ۱۳۹۵

    فوق‌العاده است
    حسودیم شد

  • نیما اسفند ۲۵, ۱۳۹۵

    واقعا چرا تو این خراب شده به دنیا اومدیم

  • siinns اسفند ۲۵, ۱۳۹۵

    میشه گفت محترم‌ترین ملت دنیا هستن این ژاپنیا. با این وجود چطور به خودشون میقبولونن که یک بچه ۱۴ ساله میتونه با هر کسی که بخاد رابطه داشته باشه؟ واقعا تجربه ۱۴ سالگی خیلی کمه. البته شاید بچه‌های ژاپنی به خاطر آموزش پیشرفته سطح درک بسیار بالایی دارن. دوم اینکه ۳۰ درصد ازدواجها از قبل برنامه ریزی شدن یعنی ازدواج اجباری. اصولا بعضی ژاپنیا شاید عشق براشون در اولویت نباشه.

  • arya اسفند ۲۵, ۱۳۹۵

    حال نکردم. زیادی کار میکنن. دنیا ارزشش رو نداره خودت را اینقدر تحت فشار قرار بدی . اخرش چی؟ راحت زندگی کن. سخت نگیر.

  • mohammad siushi اسفند ۲۵, ۱۳۹۵

    با سلام
    من عاشق ژاپنم
    خیلی مردمان شریف و فعال در پیشرفتن در هر چییزی هستن و همه اینا رو از گذشته خود دارن

  • مصطفی اسفند ۲۶, ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود ممنونم
    من عاشق کشور ژاپن هستم بیشتر ازش مطالب بزارید

  • مهران اسفند ۲۶, ۱۳۹۵

    با سلام
    منم عاشق مردم ایرانم لطفا بیشتر ازشون مطلب بزارید

  • حامد تیر ۲۸, ۱۴۰۱

    کار بیش از حد و مورد شماره ۴۰ این مقاله آمار خودکشی بالای ژاپنی هارو توجیح میکنه.
    خیلی جالبه که با همه سنتی بودن اینهمه هم صنعتی و پیشرفتن
    به یه اصلاح فرهنگی بزرگ نیاز دارن