مجله گردشگری روزیاتو: از رالی اروپایی ها تا تخریب شهر تیس

جدید ترین خبر ها از دنیای صنعت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی

مجله گردشگری روزیاتو: از رالی اروپایی ها تا تخریب شهر تیس

مجله گردشگری روزیاتو نگاهی دارد به جدید ترین خبر ها از دنیای صنعت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران تا علاقمندان این عرصه با جذاب ترین رویداد ها و گزارشات این حوزه آشنا شوند. با ما همراه باشید.

صنعت گردشگری ایران در تابستان داغ ۹۵ شور و نشاط خاصی دارد و مناطق مختلف کشور، با سیلی از ایرانگردان مواجه شده است. هم چون روال شنبه های هر ماه، سرویس گردشگری روزیاتو با بسته خبری مجله گردشگری خود نگاهی دارد به دنیای گردشگری ایران در هفته های اخیر.

تعطیل شدن بزرگ ترین رویداد گردشگری مذهبی ایرانیان که هر ساله در سرزمین وحی برای انجام اعمال حج تمتع انجام می شد سبب شد تا سازمان حج و زیارت به فکر دو برابر کردن ظرفیت اعزام زائران به عتبات عالیات و آمادگی گسترده برای برگزاری مراسم جهانی پیاده روی اربعین ۹۵ که در ماه های آینده روی خواهد داد باشد. به هر حال، گردشگری مذهبی ایران در سال ۹۵ با یک شوک همراه شد. همین جا ذکر کنیم که اگر علاقمند به شرکت در پیاده روی اربعین هستید، از اواخر مرداد برای ثبت نام به سامانه سماح مراجعه کنید.

دنیای گردشگری ایران در روز های اخیر نیز خبر ساز بود. بازدید ۴۰ سفیر خارجی در تهران از ظرفیت های گردشگری استان قزوین، تکذیب اعزام مسافر به المپیک ۲۰۱۶ برزیل با همیاری کمیته ملی  المپیک کشورمان و گذر ۳۵ خودروی گردشگران بین المللی از شهر های شمالی ایران در رالی پاریس- ایران – پکن در کنار هشدار برای نابودی شهر تاریخی تیس سیستان و بلوچشتان و خانه تاریخی آصفی در تهران، از جمله خبر های داغ گردشگری ایران بود که در ادامه به ان ها اشاره می کنیم.

خبر اول را از رالی بزرگ سال ۹۵ که گویا در شهریور ماه نیز تکرار خواهد شد آغاز می کنیم.

بزرگ ترین رالی سال ۹۵ برگزار شد

2-w900-h600

خبر اول این که بزرگ ترین رالی اتومبیل رانی در سال ۹۵ در نوار شمالی کشور توسط هفتاد گردشگر اروپایی با ۳۵ خودرو  برگزار شد. این رالی با حضور گردشگرانی از کشورهای فرانسه، بلژیک، پرتغال، آلمان و اسپانیا به مدت هشت روز در نوار شمالی کشور برگزار گردید

این گردشگران نوار شمالی کشورمان را به صورت گروهی طی کرده و در طول مسیر در روستاها و مناطق گردشگری کشور توقف کردند تا با مردم محلی ارتباط برقرار کرده و آثار تاریخی و طبیعی ایران را مشاهده کنند.

سفر این گردشگران که بیشترشان هم فرانسوی هستند، از کشور فرانسه آغاز شده است. آنها روز دوشنبه ( ۲۴ خردادماه) از مرز بازرگان به ایران وارد شدند و از استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، قزوین، البرز، مازندران، تهران، سمنان، گلستان، خراسان رضوی و شمالی گذر کنند و در پایان روز هشتم از مرز باجگیران خارج شدند.

برگزاری چنین رالی هایی می تواند توسعه گردشگری روستایی و گردشگری ورزشی ایران را به همراه داشته باشد.

کمیته ملی المپیک: مسافر به المپیک ۲۰۱۶ اعزام نمی کنیم

3-w900-h600

در پی انتشار اگهی هایی توسط برخی از آژانس های گردشگری کشورمان در چند هفته اخیر مبنی بر اعزام گردشگر با همکاری این کمیته به رقابت های تابستانی المپیک ریو ۲۰۱۶ که از مرداد ماه سال جاری در برزیل برگزار می شود، کمیته ملی المپیک ایران اعلام کرد با هیچ موسسه گردشگری برای اعزام گردشگر به رقابت های پیش روی توافق نکرده است و برنامه ای در این زمینه هم نخواهد داشت.

بنابراین از هموطنان عزیزی که قصد تماشای رقابت های المپیک تابستانی را دارند تقاضا می شود مراقبت تبلیغات موسسات گردشگری که از نام و لوگوی کمیته ملی المپیک سو استفاده می کنند باشند. هزینه شرکت در رقابت ها بدون هزینه بلیط بازی ها، بیش از ۲۵ میلیون تومان برآورد شده است.

آخرین خبر ها از کمیته ملی المپیک را در نشانی اینترنتی  Olympic.ir    دنبال کنید.

آثار موزه ملی ایران از هند بازگشت

4-w900-h600

مطلع شدیم که اشیاء موزه ملی ایران که از نوروز امسال در موزه ملی دهلی نو و همچنین در نمایشگاه «پیوندهای پایدار» در مرکز ملی هنرهای «ایندیرا گاندی» به نمایش گذاشته شده بود، به کشور بازگشت.

گفتنی است نمایشگاه مشترک «آتش جاوید» با مشارکت موزه ملی ایران، موزه ملی دهلی نو، موزه بریتانیا، موزه آرمیتاژ و چند موسسه دیگر پس از نزدیک به سه ماه پایان یافت و آثار این نمایشگاه که از ایران به دهلی منتقل شده بود، اخیرا به کشور عودت داده شد.

امیدواریم روند باز پس گیری آثار تاریخی و باستانی ایران در کشور های مختلف جهان بر اساس معاهدات بین المللی در دستور کار فعالان گردشگری و میراث فرهنگی ایران قرار بگیرد.

عتیقه های ۳ میلیارد مترو تهران تحویل موزه ملی ایران شد

5-w900-h600

خبر بعدی هم که درباره میراث فرهنگی و تاریخی ایران هست، به مترو تهران مرتبط می شود. با خبر شدیم که گشت‌زنی‌های ماموران پلیس مترو صادقیه در چند وقت اخیر منجر به کشف بیش از ۱۰ قلم شیء باستانی به ارزش ۳ میلیارد تومان شد، آثاری که گویا توسط شخص حامل، از عراق به ایران منتقل شده است و حالا این محموله در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است.

آثار کشف شده شامل ۶ عطردان شیشه‌ای، چند النگوی مفرغی باقیمانده از دوره‌های تاریخی مختلف مانند هزاره سوم قبل از میلاد و دوره ساسانی و ۴ تبلت گلی متعلق به منطقه بین‌النهرین هستند که همگی دارای اصالت تاریخی هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی: ۱۰ سال از برنامه توسعه گردشگری عقب هستیم

مسعود سلطانی فر، رییس سازمان گردشگری کشور در جلسه کانون ملی هماهنگی گردشگری ایران اخیرا اعلام کرد که ایران جزو ۱۵ کشور نخست جهان از لحاظ دارا بودن جاذبه‌های گردشگری است و سهم ما از اقتصاد گردشگری جهانی باید ۲ درصد باشد، این در حالی است که سهم ما در حال حاضر نیم درصد است. ما برای رسیدن به ۲۰ میلیون گردشگر و دستیابی به هدف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، ۱۰ سال فرصت داریم و با توجه به این‌که در ۱۰ سال اول از این برنامه عقب هستیم باید با نرخ رشد ۸ تا ۱۲ درصد حرکت کنیم.

امیدواریم در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی، صنعت گردشگری ایران که برگ برنده کشور در سال های پیش رو به شمار می رود، بتواند زمینه توسعه اشتغال مولد  و پایدار و هم چنین معرفی بهتر و افزون تر ایران به عاشقان ایران را فراهم کند. به نظر می رسد ایران این قدر توانایی مادی و معنوی دارد که بتواند این ۱۰ سال را ظرف ۵ سال جبران کند.

کتیبه میدان بهارستان روی زمین نصب شد

6-w900-h600

از گردشگری شهری تهران خبر رسید که شناسنامه میدان بهارستان، یعنی کتیبه‌ای سنگی که همه خاطرات این میدان را در خود به ثبت رسانده، در جایگاه سابق ایستگاه اتوبوسرانی و مقابل خانه‌‌ی قاجاری متعلق به بانک مرکزی در ابتدای میدان و روی زمین نصب شد.

امروز میدان بهارستان، نخستین جلوه‌گاه اعتراضات مردمی و تجربه نووارگی ایران معاصر، فزون بر آنکه سه نسل معماری ایران را در دامن خود دارد، پیوند دهنده کالبد کتابخانه و موزه مجلس، مسجد سپهسالار و مدرسه شهید مطهری، موزه هنرهای ملی، موزه ابوالحسن صبا، عمارت مسعودیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و باغ موزه نگارستان است.

امیدواریم اهمیت دادن به خیابان هایی که نمادهای تاریخ معاصر کشور هست و باوری بهینه آن ها با ابزار های اطلاع رسانی و دیجیتالی که توسعه دهنده ظرفیت های گردشگری کشورمان می باشد، در دستور کار مسئولان گردشگری شهر تهران قرار بگیرد.

از دانشگاه های تهران یاد بگیریم!

7-w900-h600

تخریب‌های بافت تاریخی مشهد و تک لکه کردن این بافت تاریخی توسط مسئولان شهری مشهد سبب بروز اختلافاتی شده است.  با خبر شدیم که روسای دانشکده‌های معماری و شهرسازی دانشگاه‌های شهیدبهشتی، علم و صنعت ایران، هنر، رئیس دانشکده شهرسازی و رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران در نامه‌ای دفاع و موافقت علمی و فنی خود را از مصوبه‌های شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به عنوان اسناد بالادستی شهرداری‌ها اعلام کردند.

در نامه روسای دانشکده‌های معماری و شهرسازی دانشگاه‌های شهید بهشتی، علم و صنعت ایران، هنر و تهران به عباس آخوندی – وزیر راه و شهرسازی – آمده است: «نزدیک به سه سال است ذهن مدیران حوزه معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و سایر دلسوزان، مشغول پاسخ به این پرسش است؛ آیا به هر قیمتی می‌توان درآمد شهرداری‌ها را افزایش داد؟ این عزیزان قصد دارند بگویند افزایش درآمد نباید به قیمت از بین بردن سلامت زندگی، تجاوز به حق و حقوق دیگران، برهم زدن و دخالت بی‌جا در بافت‌های تاریخی و اجازه ساخت در باغات و حرایم شهری باشد.

امیدواریم دانشگاه های کشور به طور آگاهانه و فعالانه تری از ظرفیت های خود برای حفاظت از میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور حمایت کنند.

وزش باد، تپه میل شهر ری را ممنوع الملاقات کرد

8-w900-h600

خبر بعدی این که وقوع توفانِ در تهران و شهر های اطراف که اخیر صورت گرفت سبب شد که داربست‌های فلزی محوطه تاریخی و ارزشمند «تپه میل» که روی آن‌ها سازه‌ی سقف این محوطه قرار داشت، از جا کنده و محوطه به طور کامل بی‌سرپناه شد، اما گویا خوشبختانه هیچ آسیبی به این محوطه تاریخی وارد نشده است.

امیر مسیب رحیم‌زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شهر ری اعلام کرد که  به دنبال توفان رخ داده، متاسفانه کل سازه که به عنوان سقف در محوطه مورد استفاده بود، کنده شد، اما خوشبختانه هیچ آسیبی به فضاهای خشتی محوطه وارد نشد.

9-w900-h600

در حال حاضر مکاتبات اولیه برای اختصاص بودجه با هدف طراحی سازه‌ای مقاوم انجام شده و از سوی دیگر مطالعات برای نوع این سازه و محوطه استفاده از آن در حال انجام است.

تپه میل که از آن آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز نام برده می‌شود از آثار دوره ساسانیان در شهر ری است. گمان می‌رود که این بنا آتشگاه بهرام گور بوده باشد. در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر ری به سوی ورامین بر بلندای تپه‌ای پهناور در روستای قلعه‌نو -چال طرخان بقایای کاخ یا آتشکده‌ای واقع است که به تپه میل مشهور گردیده و آن به سبب دو پایه بزرگ بنا می‌باشد که از دور شبیه به میل است.

انتظار می رود در پایگاه های مربوط به میراث فرهنگی کشور، مقاوم سازی سازها و رعایت مسائل ایمنی به گونه ای انجام شود که اقدامات پیشگیرانه برای رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی در نظر گرفته شود و آسیب های کم تری متوجه آثار تاریخی ایران شود.

سازه حفاظتی با کمک ایتالیایی ها به داد کاخ اختصاصی کوروش می رسد

10-w900-h600

صحبت از سازه های حفاظتی و داربست شد، با خبر شدیم که سازه حفاظتی اخیر برای استحکام بنا در کاخ اختصاصی کوروش نصب می شود.   «با همکاری هیات مشترکی از کارشناسان مرمت ایران و مرکز عالی حفاظت و مرمت رم، سازه حفاظتی روی ورودی و دو درگاه کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد تا پاییز امسال نصب می‌شود.»

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: در سومین فصل مشترک همکاری هیات مرمت ایران و ایتالیا، سقف پوششی دو درگاه کاخ اختصاصی کوروش که دارای نقوش برجسته هخامنشی هستند، با استفاده از تکنولوژی‌های جدید بازطراحی و نصب می‌شود.

گفتنی است در قالب تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت میراث فرهنگی با موسسه و مرکز عالی حفاظت و مرمت رم منعقد شده، قرار است پس از مرمت‌هایی که در کف کاخ اختصاصی کوروش انجام شد، سقف‌های حفاظتی که هم اکنون روی دو درگاه دارای نقش برجسته قرار گرفته‌اند، توسط هیات ایتالیایی بازطراحی و در پاییز امسال نصب شوند.

شهر تاریخی تیس را دریابید!

11-w900-h600

باز هم درباره نابودی آثار تاریخی و باستانی ایران یکی از کارشناسان فعال این عرصه هشدار داده است. شهر تاریخی تیس در استان سیستان و بلوچستان، استانی که بهشت باستان شناسان جهان (شهر سوخته) در آن قرار دارد، به گفته یکی از کارشناسان باستان شناسی در معرض تخریب قرار دارد.

عل صدرایی، سرپرست هیأت بررسی شهر تاریخی تیس گفت: مداخلات انسانی، جاده‌سازی، تخریب‌های محیطی، تسطیح، خانه‌سازی و بازسازی‌های غیر اصولی عواملی هستند که آثار تاریخی به جای مانده از دوران سلجوقی، صفوی و قاجارِ این شهر تاریخی را تهدید می‌کنند.

12-w900-h600

گفتنی است در بازدید هیأت باستانی شناسی از شهر تاریخی تیس چابهار ، کل مجموعه تاریخی این منطقه شامل بندر تاریخی تیس، قلعه پرتغالی‌ها، غارهای سه‌گانه «بان‌مسیتی»، محوطه شهر تاریخی و قبرستان‌های شش‌گانه مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفتند .

اضافه میشود، شهر تاریخی تیس به عنوان یکی از مهمترین بنادر تاریخی دریای عمان در دوران اسلامی به شمار می آید که آثار بسیار شاخصی از دوران اواخر سلجوقی تا دوران صفوی و قاجار را در درون خود جای داده است و نبود حفاظت و نگهداری عمده‌ترین مشکل این منطقه است، همچنین روند تخریب آثار تاریخی موجود در شهر تاریخی تیس که اغلب آنها ثبتی نیز هستند، تداوم دارد .

هموطنان سیستانی، تصاویر و اطلاعات خود را درباره این شهر تاریخی به مجله گردشگری روزیاتو ارسال کنند.

صدور روادید الکترونیکی ایران تا شهریور ماه عملیاتی می شود

صدور روادید فرودگاهی (VISA-ON-ARRIVAL) که مدتی هست در فرودگاه های ایران برای گردشگران ۱۹۰ کشور دنیا فراهم شده است، گویا قرار هست تا شهریور ماه امسال با سامانه الکترونیکی صورت بگیرد. حسن قشقاوی ـ معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ـ‌ خبر داد: ویزای الکترونیک تا شهریورماه امسال عملیاتی می‌شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر صدور ویزا بیش از پنج روز طول نمی‌کشد، اما با عملیاتی شدن ویزای الکترونیک این زمان به ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد.

تسریع و تسهیل صدور روادید از طریق سامانه های الکترونیکی، زمینه توسعه گردشگری مجازی ایران را نیز به صورت غیر مستقیم سبب خواهد شد.

گلیم الموت، شماره ملی استاندارد گرفت

خبر خوبی که برای صنایع دستی ایران در هفته های اخیر بدست آمد، اخذ شماره ملی استاندارد ایران برای گلیم الموت فزوین هست. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اعلام کرد که  رشته گلیم بافی الموت از رشته‌های بومی و اصیل صنایع دستی با قدمتی طولانی و دارای پیشینه کهن در استان قزوین است که در بخش‌ ویژگی‌ موفق به دریافت شماره ملی استاندارد شد.

گفتنی است، گلیم بافی در استان قزوین قدمت کهن داشته و یکی از بارز ترین آثار صنایع دستی این استان تاریخی ایران به شمار می رود.

سفیران ۴۰ کشور به قزوین می آیند

صحبت از قزوین شد، خبر دار شدیم که سفیران ۴۰ کشور دنیا برای دیدار از ظرفیت های گردشگری و تاریخی استان قزوین به زودی به این استان سفر می کنند.

در راستای برنامه‌های کلان مصوب اقتصاد مقاومتی استان و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری استان قزوین و در چارچوب همکاری‌های مشترک صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری قزوین، تور یک روزه آشناسازی برای سفیران بیش از چهل کشور جهان برگزار می‌کنند.

در این سفر دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای بازار هدف گردشگری ایران به همراه خانواده‌هایشان از جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه بازدید خواهند کرد.

این حرکت شایسته می بایست به طور گسترده تر و با همکاری ادارات کل گردشگری سایر استان های کشور برای توسعه بازاریابی گردشگری و میراث فرهنگی ایران در دستور کار قرار بگیرد. یکی از بهترین سفیران گردشگری ایران، سفیران خارجی در تهران هستند.

بازار روز صنایع دستی در شهر اول های ایران

13-w900-h600

خبر خوش بعدی درباره صنایع دستی این که با خبر شدیم، قرار است بازار روز صنایع دستی برای عرضه و فروض صنایع دستی در تبریز (شهر اولین ها در ایران) بر پا شود. به دلیل استقبال مردم از صنایع دستی عرضه شده در منطقه عون بن علی تبریز، مسئولان این شهر فعال در عرصه صنایع دستی و گردشگری ایران تصمیم به برگزاری بازار روز صنایع دستی گرفته اند.

با توجه به فعالیت‌های خوب صورت گرفته در مجموعه عون بن علی و اقبال مردم به حضور در آن، ایجاد بازار روز و هفته بازار صنایع دستی در این مجموعه موجب رونق هرچه بیشتر صنایع دستی چه در حوزه معرفی و چه در حوزه فروش می‌شود.  مجموعه عون بن علی می تواند در حوزه مسائل فرهنگی، اکوتوریسم و اوقات فراغت شهروندان پیشتاز باشد.

عون بن علی که عینالی و عینال–زینال نیز خوانده می‌شود، کوه و آرامگاهی بر فراز رشته‌کوه سرخاب در شمال شهر تبریز است.

امیدواریم بازار روز عرضه صنایع دستی در مراکز استان های کشور رواج پیدا کند و این ظرفیت ها به طور منظم و چند زبانه در فضای مجازی نیز عرضه و به فروش برسد.

صنایع دستی کشور، صاحب ردیف بودجه شد

خبر خوب بعدی برای صنایع دستی ایران این که جدیدا با خبر شدیم که برای نخستین بار در تاریخ بودجه نویسی ایران، توسعه صنایع دستی کشور صاحب ردیف بودجه ای واحد در قانون بودجه سال ۹۵ کشور شد.

این خبر را مسعود سلطانی نفر، نفر اول گردشگری ایران اعلام کرد و اضافه نمود: در بودجه امسال ۳۰ میلیارد تومان برای آموزش، ترویج و حمایت از کارگاههای صنایع دستی در نظر گرفته شده است و برای نخستین بار صنایع دستی دارای ردیف بودجه شده است و امیدواریم این اعتبار به طور کامل تخصیص داده شود.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و جمعی از هنرمندان، صنعتگران، اساتید دانشگاه، صادرکنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی برگزار شد، گفت: باید با هم افزایی، همکاری و هم گرایی مشکلات و موانع موجود در بخش صنایع دستی را برطرف کنیم.

امیدواریم این مقوله سبب شود تا پایتخت صنایع دستی ایران که در خیابان نجات الهی قرار دارد، از رکود چند ساله خارج شود و اقتصاد صنایع دستی کشورمان رونق بیش تری را در دوران پسا برجام شاهد باشد. خیابانی که یکی از هنری ترین خیابان های پایتخت هست و طرح تبدیل شدنش به بازارچه صنایع دستی کشور همچنان خاک می خورد.

تابلو فرش سر درود، ثبت جهانی شد

14-w900-h600

خبر خوب دیگر درباره صنایع دستی ایران این که اخیرا، تابلو فرش سر درود که یکی از آثار شاخص صنایع دستی استان آذربایجان شرقی به شمار می رود، ثبت جهانی شده است.

مطلع شدیم که رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی گفته است به همت مرکز ملی فرش ایران همزمان با ۱۴ منطقه جغرافیایی کشور مراحل ثبت جهانی مالکیت فکری تابلو فرش سردرود به پایان رسید.

گفتنی است، این ثبت به همت مرکز ملی فرش ایران و با همراهی دفتر حمایت از مالکیت صنعتی، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌های فرش در این مناطق و نیز اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ایران به انجام رسیده است.

اضافه می شود، با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند در سازمان جهانی مالکیت فکری((WIPO، این کالای هنری در کشور های عضو معاهده لیسبون برای ثبت و حمایت معرفی شد.

کاشان، دبیرخانه اجلاس جهانی خانه شد

15-w900-h600

خبر بعدی این که مطلع شدیم، شهر کاشان، دبیرخانه اجلاس جهانی خانه شد.

وجود بیش از ۸۰۰ خانه تاریخی در این شهر دیدنی و تاریخی کشور سبب شد تا دبیرخانه دائمی اجلاس بین المللی خانه که هر سال برگزار می شود، در کاشان باشد.

سید محمد ناظم رضوی، شهردار کاشان؛ اعلام کرده است که به دلیل وجود ۸۰۰ خانه تاریخی ارزشمند در این شهر و به‌راه افتادن جریانی برای مرمت و احیاء این خانه‌ها، کاشان به‌عنوان دبیرخانه دائمی اجلاس جهانی «خانه» انتخاب شد، تا شهرداران شهرهای مختلف کشورهای اسلامی با حضور در این جلسه به اهداف مورد نظر خود در برگزاری این اجلاس و همچنین توسعه‌ی مفهوم «خانه» برسند.

امیدوارم حمایت از بافت های فرسوده و خانه های در حال تخریب تاریخی در سراسر ایران با عزم ملی و حمایت همه جانبه مردم و مسئولان همراه شود تا این میراث های ماندگار به نسل های بعدی به خوبی منتقل شود.

گفتنی است نخستین اجلاس جهانی خانه امسال در کاشان برگزار می شود. براساس تفاهم نامه بین مجمع جهانی شهرهای اسلامی (WAIC)، بنیاد جهانی رهبران شهری (ICL) و شهرداری کاشان، شهر کاشان به عنوان دبیرخانه «خانه» در شهرهای اسلامی انتخاب و شهردار کاشان نیز به عنوان ریاست این دبیرخانه منصوب شده است.

خانه نصیر الدوله تهران را دریابید!

صحبت از خانه های قدیمی شد و خوب هست که درباره یکی از این خانه ها خبری بخوانیم. خانه ای که به نظر می رسد بین سازمان میراث فرهنگی و بانک کشاورزی، دعوای حقوقی بر سر آن وجود دارد و خانه پلمپ هست!

16-w900-h600

(روی این خانه پلاکاردی نصب شده که نوشته: «این ملک یک اثر ثبتی و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی است و با توجه به طرح دعوی قانونی در مراجع قضائی هر گونه دخل و تصرف، ورود یا نصب هر گونه اعلامیه و برگه مستوجب پیگرد قانونی از مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

خانه نصیر الدوله که یکی از خانه های به یادگار مانده از دوران قاجار هست در معرض تخریب قرار دارد. ایسنا گزارش داد که حدود ۲۹ سال پیش خانه «نصیرالدوله» را که به زباله‌دانی ساکنان بن‌بست مدرس در خیابان میرزا محمود وزیر تبدیل شده بود، اشتباها و به جای خانه‌ی «مدرس» ثبت ملی کردند، خانه‌ای با دو هزار متر مربع مساحت و باقی‌مانده از دوره‌ی فتحعلی‌شاه قاجار که در زمان آغاز کار برای مرمت و قدری سروسامان دادن چیزی حدود ۴۰۰ تن خاک که از تخریب بنا و زباله‌های مردم در آن انباشته شده بود، از آن خارج کردند،‌خانه‌ای که براساس اظهارنظرهای کارشناسان میراث فرهنگی از نظر معماری و عناصر یک خانه‌ی قدیمی ایرانی، یکی از کامل‌ترین خانه‌های تهران است و باید پس از مرمت به‌عنوان موزه‌ی معماری با کاربری فرهنگی استفاده شود.

اما … هر چنداین خانه از زمان تخلیه‌ی آوارهای قاجاری‌اش تا امروز، در کنار مرمت‌های اضطراری‌اش، بر سر مالکیت مجادله‌های حقوقی زیادی به چشم دیده، اما احتمالا تا امروز موجودی که قصد نابودی‌اش را داشته، درک نکرده بود و حالا چند روزی است با او در یک خانه به سرمی‌برد.

ساخت خودرو های مخصوص گردشگران در هاله ای از ابهام

رییس جامعه تور گردانان ایران از رایزنی با رییس گمرک ایران برای تغییر سایت های دولت در ورود خودرو های گردشگری به کشورمان خبر داد. پیش تر، طرح «تسهیل واردات خودروهای گردشگری» که حدود یک سال و نیم پیش توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هیأت دولت داده شد، با مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت از دستور کار خارج شد.

این وزارتخانه در پیشنهادی جایگزین، اعلام کرد که توانایی ساخت این خودورها را در داخل کشور دارد. برای همین شش ماه به این وزارتخانه مهلت داده شد تا اقدامات لازم را انجام دهد. با ورود موج تازه‌ای از گردشگران خارجی به ایران، جامعه‌ی تورگردانان برآورد کرده بود؛ حدود دو هزار دستگاه خودروی مناسب گردشگران باید خریده شود. خودورهایی که در داخل کشور تا کنون ساخته نشده است و نیاز واقعی کشور برای تسهیل گردشگری به شمار می رود.

انتظار می رود دولت تدبیر و امید همان طور که نسبت به نوسازی ناوگان هوایی کشور برای تسهیل گردشگری هموطنان دغدغه دارد، فکری هم به حال ظرفیت های فنی و عملیاتی گردشگری داخلی بکند که در حوزه ساخت خودرو های گردشگری شهری مخصوص گردشگران خارجی، نیاز مهمی احساس می شود.

از موزه ها و کاخ ها چه خبر؟

کاخ سعد آباد اعلام کرد،سی امین نمایشگاه سیار این موزه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

کاخ نیاوران اعلام کرد، نشست های تخصصی محیط زیست و ورزش در مجموعه کاخ نیاوران برگزار شد.

موزه ملی ملک خبر داد، چند نشست تخصصی در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری در این مجموعه برگزار می شود.

موزه ملی ایران از بازگشت آثار به امانت داده شده موزه ملی ایران به مقامات گردشگری هند خبر داد.

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، پرتال خود را به روز رسانی کرد. علاقمندان به سایت http://www.irstm.ir مراجعه کنند.

موزه صلح تهران از فراخوان ثبت نام در گروه مطالعات صلح تهران خبر داد. علاقمندان به این نشانی اینترنتی می توانند مراجعه کنند.

موزه مقدم دانشگاه تهران اعلام کرد ساعت کار این مجموعه تا ساعت ۱۶ عصر پذیرای بازدید علاقمندان خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیش تر به http://museums.ut.ac.ir مراجعه کنید.


همراهان همیشگی مجله گردشگری روزیاتو

امیدواریم بسته خبری این هفته نیز توانسته باشد شما را با آخرین خبر ها از دنیای گردشگری و صنایع دستی ایران آشنا کند. همواره خبرهای گردشگری شهر  خود را از طریق کانال های ارتباطی روزیاتو در شبکه های اجتماعی برای ما ارسال کنید.

دنیای گردشگری ایران و اقصی نقاط جهان را هر روز در سرویس گردشگری روزیاتو دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • منصور دی ۵, ۱۳۹۵

    “هموطنان سیستانی، تصاویر و اطلاعات خود را درباره این شهر تاریخی به مجله گردشگری روزیاتو ارسال کنند.”

    مجله گردشگری هنوز فرق سیستان و بلوچستان رو نمی‌دونه؟
    هموطنان سیستانی دقیقا با چه ابزاری از فاصله حدود هزار کیلومتری از تیس در یکی از جنوبی‌ترین نقاط بلوچستان عکس‌برداری کنند؟ 🙂