۹ سازه چوبی منحصر به فرد و زیبایی که تنها از تنه یک درخت ساخته شده اند

۹ سازه چوبی منحصر به فرد و زیبایی که تنها از تنه یک درخت ساخته شده اند

یکی از جالب ترین و پرطرفدارترین هنرهای دستی را می توان مجسمه سازی دانست که فرد با استفاده از خلاقیت و قدرت تخیل خود یک قطعه ی بی جان را به اثری هنری و خارق العاده تبدیل می کند.. در این میان مجسمه سازانی وجود دارند که با استعداد حکاکی خود یک تکه چوب را چنان با ظرافت حکاکی می کنند که نتیجه ی بدست آمده را باید فراتر از یک اثر هنری ارزشمند دانست. در ادامه ی این مطلب می خواهیم شما را با تعدادی از زیباترین و بزرگ ترین سازه های چوبی که تنها با استفاده از تنه ی یک درخت ساخته شده اند به شما نشان دهیم که بدون شک از دیدن این همه مهارت و زیبایی هنری به وجد خواهید آمد.

۱- بزرگ ترین سازه ی چوبی یک تکه ی جهان

a100072_wood-sculpture_1-longest-w700
یک هنرمند چینی به نام ژنگ چون هوی با کنده کاری روی یک چوب به طول ۱۲.۲ متر یک اثر هنری فوق العاده آفریده است. این قطعه ی بزرگ چوبی که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بلندترین سازه ی چوبی یک تکه در جهان ثبت گردیده و نکته ی مهم در مورد آن این که تنها از تنه ی یک درخت ساخته شده است. با توجه به طول و ریزه کاری ها و جزییات دقیقی که در آن به کار رفته جای تعجب ندارد که ساخت آن سال ها به طول انجامیده است. روی این تنه ی درخت کنده کاری هایی به شکل ساختمان ها، درختان، کوه ها، ثایق ها، پل ها، ابرها و حتی ۵۵۰ انسان در اندازه ی کوچک حکاکی شده اند.

۲- راه پله ی چوبی که از تنه ی یک درخت ساخته شده است

a100072_wood-sculpture_2-spiral-stair-w700
قصر «لدنیس» (Lednice Castle) و باغچه ی بسیار بزرگش یکی از زیباترین مکان ها در کشور جمهوری چک به شمار می آید. فضای داخلی این عمارت نیز مانند بیرون آن منحصر به فرد است. سقف آن با استفاده از قطعات هنری چوبی تزیین شده و تمامی لوازم داخل خانه چوبی هستند. اما زیباترین آیتم درون این عمارت یک راه پله ی چوبی ۳۶۰ درجه ای است که حتی یک دانه میخ نیز در آن به کار نرفته، از تنه ی تنها یک درخت ساخته شده و کتابخانه را به اتاق خواب این عمارت متصل می کند.

۳- بزرگ ترین مجسمه ی چوبی بودا

a100072_wood-sculpture_3-wood-w700
معبد لاما در پکن بزرگ ترین مجسمه ی حکاکی شده ی چوبی از بودا را که از تنه ی تنها یک درخت ساخته شده در خود جای داده است. این مجسمه ی چوبی ۱۸ متر طول دارد و در هال مرکزی این معبد قرار گرفته است. مجسمه ی مایتریا (Maitreya) با دست حکاکی شده و ساخت آن به دوران حکومت امپراطور خیان لونگ از سلسله ی خینگ برمی گردد. انقلاب فرهنگی در دهه ی ۱۹۶۰ باعث وارد شدن صدمات شدید و غیرقابل جبرانی به هزاران قطعه ی فرهنگی و معماری در سراسر چین شد اما در کمال ناباوری این مجسمه و معبد مذکور از چنین فاجعه ای در امان ماندند.

۴- توتم های چوبی در موزه ی پادشاهی اونتاریو

a100072_wood-sculpture_4-toten-poles-w700
ستون های بلند چهار گانه ی «نیسگاآ» (Nisga’a) و «هایدا» (Haida) در موزه ی پادشاهی اونتاریو ستون های بزرگ چوبی هستند که با حکاکی روی چوب درخت سدر قرمز غربی توسط قوم نیسگا و هایدا ساخته شده اند. هر کدام از این ستون ها داستان خاندانی را بیان می کند و حکاکی های روی آن ها تاریخ یک خاندان را با ذکر اصلیت، دستاوردها و تجربیات آن ها به تصویر می کشد. این ستون های چوبی غول پیکر در اوایل دهه ی ۱۹۲۰ پیدا شدند. بلندترین این ستون ها با ۲۴.۵ متر طول «ساگاوین» (Sag̱aw̓een) نام دارد و بلندترین ستون چوبی به جیا مانده از قرن نوزدهم به شمار می آید.

۵- مجسمه ی چوبی یک شیر غول پیکر

a100072_wood-sculpture_5-lion-w700
یک مجسمه ساز به نام «دنگ دینگ روی» این شیر چوبی فوق العاده را روی تنه ی یک درخت حکاکی کرده است. وی در این کار از کمک ۲۰ دستیار برخوردار بوده و ۳ سال برای تکمیل آن زمان صرف کرده اس. این مجسمه ی زیبا در میانمار ساخته شده و بعدها به چین منتقل گردید. این شیر زیبا روی تنه ی یک درخت اقاقیا حکاکی شده و ۱۴.۵ متر طول، ۵ متر ارتفاع و ۴ متر عرض دارد. اگر این ابعاد دقیق باشند می توان این مجسمه ی چوبی را بزرگترین سازه ی چوبی حکاکی شده در جهان دانست که این مقام در حال حاضر در اختیار اولین سازه ی چوبی این فهرست قرار دارد.

۶- بیش از ۵۱۰ قطعه دو تکه ای که از تنه ی یک درخت ساخته شده اند

a100072_wood-sculpture_6--w700
ارنست «موونی» وارثر یک پسر اهل اوهایو بود که پس از آشنایی با یک مرد غریبه نحوه ی ساختن اجزای دو لایه از چوب درختان را یاد گرفت. بسیاری بر این باورند که او این کار را تنها با برش های بسیار معدود انجام می داده است و چه این ادعا درست باشد و چه نباشد وارثر خیلی زود به یکی از مشهورترین و ماهرترین حکاکان چوب در آمریکا تبدیل شد. مهم ترین اثر هنری او قبل از این که توجهش به سمت لوکوموتیو جلب شود یک درخت چوبی ساخته شده از ۵۱۱ تکه ی دو لایه ی متصل به هم بود که با همان سبک معروف وارثر ساخته شد. در ادامه ی این بخش می توانید ویدیویی از دیوید پسر وارثر را ببینید که تکنیک خاص و منحصر به فرد خود را به نمایش می گذارد.

۷- خدای جنگ، بزرگ ترین مجسمه ی چوبی ژاپن

a100072_wood-sculpture_7-japn-w700
مقبره ی «کومانو» (Kumano) در ژاپن خانه ی بزرک ترین مجسمه ی چوبی این کشور به نام «بیشامونتن» (Bishamonten)، خدای جنگ است. این مجسمه به عنوان یک اثر هنری باارزش در دهه ی ۱۹۷۰ تعمیر شده و در سالن این مقبره در کنار دیگر مجسمه ها در معرض دید عموم قرار گرفته است. مجسمه ی «بیشامونتن» بیش از ۱۰.۰۰۰ سال قدمت دارد و تنها از تنه ی یک درخت سرو ساخته شده است.

۸- چاپ استیک (Chopstick)، الاکلنگی چوبی و یک سازه ی انحصاری

a100072_wood-sculpture_8-w700
این سازه ی چوبی زیبا و خاص از تنه ی یک درخت ۳۰.۵ متری و توسط شرکت سوئدی «ویژن دیویژن» با همکاری موزه ی هنری ایندیاناپولیس ساخته شده است. سازه ی چوبی موسوم به «چاپ استیک» برای پارک طبیعی و هنری «ویرجینیا بی فَیربَنکس» در ایندیانا طراحی شده و با استفاده از درخت صنوبر زردی که در جنگل های مجاور قرار دشت ساخته شد. حتی پایه های ساخته شده برای این سازه ی چوبی نیز از جنس خود درخت هستند بدین ترتیب که قطعاتی از تنه ی درخت مذکور با دقت برای ساختن پایه ها و تاب های نصب شده روی این الاکلنگ برش داده شدند. جالب این که از شاخه ها، برگ ها و پوسته ی این درخت نیز برای تزیین سازه استفاده شده است.

۹- کانوی غول پیکر

a100072_wood-sculpture_9-great-canoe-w700
این کانوی تقریباً ۲۰ متری یکی از معروف ترین قطعات هنری موجود در موزه ی هنر طبیعی در نیویورک به شمار می آید. کانوی بزرگ در دهه ی ۱۸۷۰ با حکاکی روی یک درخت سدر ساخته شده و طرح هایی متفاوت از اقوام مختلف بومی آمریکا به ویژه هایدا و هیلتساک روی آن نقش بسته است. دو تصویر از نهنگ قاتل که روی دو طرف این قایق چوبی دیده می شود به احتمال فراوان از آثار چارلز ادن شاو (۱۹۲۴- ۱۸۳۹م) است که یکی از بزرگ ترین هنرمندان قوم هایدا در دوره ی خود به شمار می آمد.

منبع: oddee
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود