نمونه هایی برای توصیه نامه های تحصیلی خوب [قسمت دوم]

آنچه متقاضیان اپلای درباره دریافت LR ها نیاز دارند

نمونه هایی برای توصیه نامه های تحصیلی خوب [قسمت دوم]

در جهت اپلای در مقطع عالیه تحصیلی، بسیاری از دانشگاه ها از داوطلبان درخواست می کنند تا از شخصیت حقیقی یا حقوقی، برای انجام تحصیل در رشته ای خاص، توصیه شوند. توصیه نامه ها، گر چه معمولا شرط لازم برای اخذ پذیرش است، اما شرط کافی نیست.

در گفتار امروز، نمونه هایی برای توصیه نامه های تحصیلی خوب و اثربخش ارائه می شود که می تواند راهنمای خوبی برای آن دسته از افرادی باشد که می خواهند در سال ۲۰۱۸ میلادی برای رشته ای خاص اپلای کرده و نیازمند الگویی برای ارائه و تهیه توصیه نامه مطلوب هستند.

با ما در گفتار امروز همراه باشید.

توصیه نامه خوب برای داوطلبان خوب

معمولا داوطلبانی که بسته تحصیلی خوبی را برای پذیرش با بورس ارائه می دهند، توصیه نامه های خوبی از شخصیت های دانشگاهی دارند. برای همین، الگوها و شیوه های نوشتن و تهیه و ارسال توصیه نامه مطلوب، یکی از کلید واژه های پر جستجوی گوگل در دو دهه اخیر بوده است.

lr1
بیش از ۱۳ میلیون نتیجه جستجو برای کلید واژه letter of recommendation نشان می دهد که تا چه اندازه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به دنبال راهکارهایی برای تهیه توصیه نامه خوب هستند

 همانطور که می دانید، توصیه نامه مقوله ای نیست که حتما برای دانشگاه ها و دانشکده ایی که اپلای می کنید، الزام آور باشد. حتی اگر شما این توصیه نامه را از رییس دانشگاهی گرفته باشید که برای رشته ای در همان دانشگاه اپلای می کنید.

توصیه نامه در کنار همه نیازمندی های پذیرش (admission’s requirements) برای قبولی در یک دانشگاه لازم است و به تنهایی هیچ تاثیری ندارد. ضمنا تاثیر گذاری آن وقتی مشاهده می شود که شما بتوانید حد نصاب های آیلتس و تافل و بعضا جی آر ایی و معدل را در رزومه خود ارائه کرده باشید.

در واقع، توصیه نامه ها نقش محرک برای دپارتمان پذیرش دارد تا از نگاه یک کارشناس و کسی که شما را از نظر علمی و فنی و تجربی به مرکزی آکادمیک توصیه کرده است، قابلیت های شما را بیان کند.

قابلیت هایی که در توصیه نامه ها از شما معرفی می شود، می بایست مطابق با ظرفیت های علمی و تجربی شما باشد. مثلا اگر ذکر شده است که شما برای فوق لیسانس متالوژی در فلان دانشگاه مناسب هستید و توصیه شونده بیان کرده که شما بازرس جوش ضد مخرب هستید (NDT)، باید در رزومه تحصیلی، کپی مدرک بازرسی جوش را ضمیمه کنید.

بنابراین، همواره سعی کنید که از توصیه شونده بخواهید که اول رزومه تحصیلی شما را بررسی کند و سپس شما را به دانشگاه مقصد پیشنهاد کند. بعضا مشاهده می شود که دانشجویان از اساتیدی توصیه نامه دریافت می کنند که فقط چند ساعت با آن ها کلاس داشته و استاد مربوطه، شناخت مطلوب و اشراف اطلاعاتی به کار و برنامه توصیه شونده ندارد.

یا از دوستان و آشنایان به واسطه مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا خواسته می شود که توصیه نامه فرمالیته آماده کنند. این روش برای تهیه توصیه نامه مطلوب نیست و اثر گذاری آن را در فرآیند ادمیشن کاهش می دهد.

توصیه نامه خوب چطوری است؟

LR3
نمونه یک توصیه نامه آکادمیک خوب

توصیه نامه عین رزومه و بیانیه هدف و پروپزال، دارای استاندارد خاصی نیست. اما تجربه و عرف نشان داده که باید حداقل شرایطی را برای توصیه نامه اثربخش در نظر داشت.

  • توصیه نامه خوب باید:
  • نگارش خوب داشته باشد. یعنی غلط گرامری و املایی نداشته باشد.
  • برای اطلاعات تماسی توصیه کننده را در اختیار مخاطب نامه قرار دهد.
  • نباید اغراق آمیز باشد. یعنی فقط آنچه که هستید را به خوبی معرفی کند.
  • باید مشوق دانشگاه مقصد برای اعطای پذیرش به شما باشد.
  • باید قابل راستی آزمایی باشد. یعنی مستند و مستدل نگارش شود.
  • بهتر است که برای هر دانشگاه به صورت مجزا نوشته شده باشد.
  • بهتر است که از صفات تفضیلی یا صفات عمومی پرهیز کند.
  • بهتر است به نوع رشته و دانشگاهی که شما قصد اپلای دارید، اشاره کند.
  • بهتر است بیش از ۱ یک صفحه نباشد.
  • اگر توصیه نامه مستقیم از طرف توصیه کنننده به دانشگاه مقصد ارسال شود، پرسیتژ بهتری خواهد داشت.
  • توصیه نامه خوب بهتر است توسط استاد یا فردی نوشته شود که سابقه تعامل علمی و تجربی با شما در پروژه یا درس یا کار مشترک به مدتی مشخص داشته باشد.
LR2
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، توصیه نامه فرمت خاصی ندارد

درباره توصیه نامه ها بیست نکته مهم را قصد داریم در ادامه متذکر شویم که رعایت آن ها از طرف توصیه کننده و توصیه شونده می تواند اثربخشی توصیه نامه را در فرآیند اپلای افزایش دهد.

ده ها نکته برای توصیه نامه خوب

۱- فقط توصیه نامه انگلیسی– حتی اگر در دانشگاه غیر انگلیسی زبان مشغول به تحصیل خواهید شد، از ارائه توصیه نامه غیر انگلیسی خودداری کنید. مثلا ترجمه توصیه نامه ای از فارسی به چینی جهت اپلای در یک دانشگاه چینی، مرسوم نیست.

حتما از استاد یا توصیه کننده بخواهید که به زبان انگلیسی توصیه کند و اگر مسلط به این کار نیست، از مترجم رسمی برای ترجمه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که توصیه نامه ترجمه شده رسمی نیاز به مهر وزارت امور خارجه  و دادگستری ندارد.

۲- رضایت نامه شغلی توصیه نامه نیست: در صورتی که توصیه نامه شما به صورت رضایت شغلی از کارفرمای قبلی بوده، می توانید این نامه را ترجمه رسمی کرده و به دانشگاه مقصد ارسال کنید یا از روابط عمومی شرکت /موسسه بخواهید با هزینه شما،‌نامه را به دانشگاه ارسال کنند. اما این نامه، توصیه نامه تحصیلی نیست.

LR4
نمونه از یک توصیه نامه آکادمیک جامع

بهتراست از کارفرمای حال یا سابق خود بخواهید توصیه نامه ای مجزا برای شما تهیه کند.

۳- توصیه نامه از اساتید: حتی الامکان از اساتیدی استفاده کنید که قبلا با آن ها کورس داشتید یا کار پژوهشی انجام داده اید. صرف این که در چند جلسه سر کلاس فلان استاد بودید، دلیل منطقی و موجهی برای دریافت توصیه نامه نیست.

چرا که توصیه کننده به دلیل شناخت نا کافی از شما، نمی تواند به موضوعات مهم درباره قابلیت های علمی و عملی شما اشاره کند و اگر غلو هم بشود و راستی آزمایی شود‌، توصیه نامه نامطلوب تلقی شده و بر روی پرونده تحصیلی شما تاثیر منفی می گذارد.

۴- توصیه نامه خوب نداریم: خیلی ذهن خود را بر روی این موضوع متمرکز نکنید که  دنبال توصیه نامه عالی باشید. توصیه نامه خیلی خوب یا خیلی بد نداریم. چرا که فرمت خاصی برای توصیه نامه نیست. اما همان طور که در گفتار قبل توضیح دادیم، توصیه نامه باید به واقعیت های گذشته و حال اشاره کند و میزان شناخت توصیه کنننده از توصیه شونده،‌بازدهی و ظرفیت اثربخشی آن را تعیین می کند.

۵- شیوه ارسال توصیه نامه: دانشگاه ها همواره از دانشجویان می خواهند که از توصیه کنند گان درخواست شود تا توصیه نامه ها را شخصا از طریق پست یا پست الکترونیک رسمی خود، به دانشگاه مقصد ارسال نمایند. به شیوه ارسال توصیه نامه دقت کنید.

۶- فقط ارشد یا دکترا: برای تحصیل در مقطع کارشناسی، معمولا توصیه نامه درخواست نمی شود.

۷- شانس قبولی: توجه داشته باشید که تعداد توصیه نامه در مدارک تحصیلی، شانس خاصی برای پذیرش داوطلبان ایجاد نمی کند. حتی الامکان از ارسال بیش از ۳ توصیه نامه به یک دانشگاه خودداری کنید.

۸- توصیه نامه برای کارشناسی: اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را در دانشگاهی دارید، معمولا از شما توصیه نامه درخواست نمی شود. اما اگر درخواست شد، از رییس دبیرستانی که دیپلم گرفته اید بخواهید نامه ای به زبان فارسی آماده کرده و درباره وضعیت علمی و اخلاقی و تحصیلی شما توضیح بدهد. سپس این نامه را ممهور به مهر و امضا رییس دبیرستان شده و توسط یک مترجم رسمی، به انگلیسی ترجمه کنید. همین کفایت می کند.

۹- توصیه نامه حرفه ای: توصیه نامه هایی که توسط اساتید دانشگاه و مدیران عامل شرکت های بزرگ و شناخته شده صنعتی و تحقیقاتی برای یک داوطلب تحصیل در خازج از کشور صادر می شود، اعتبار به مراتب بالاتری از توصیه نامه هایی که توسط کارشناسان حقیقی یا مدیران شرکت های خصوصی ناشناخته که حتی سایت اینترنتی هم در اختیار ندارند، خواهد داشت. به این مقوله توجه کنید و توصیه نامه های تحصیلی خود را از هر فردی دریافت نکنید.

LR5
الگویی خوبی برای نوشتن یک توصیه نامه اکادمی

در قسمت سوم با ۲۰ نکته آشنا می شوید

منبع: TCO ، THEBALANCE
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر