راهنمای جامع سفر به مسکو؛ گشتی در ۲۰ مقصد گردشگری پایتخت تزارها [قسمت اول]

راهنمای جامع سفر به مسکو؛ گشتی در ۲۰ مقصد گردشگری پایتخت تزارها [قسمت اول]

راهیابی زود هنگام تیم ملی فوتبال ایران به رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که تابستان سال آینده در این کشور پهناور برگزار می شود، روسیه گردی را در کانون توجه علاقمندان به جهانگردی به خصوص در کشورهای همسایه ایران قرار داد.

از طرفی، لغو روادید گردشگری ایرانیان برای سفر به شرق روسیه نیز مزید بر علت شده است و هم اکنون، سفر به دو شهر تاریخی و دیدنی روسیه  یعنی مسکو و سنت پترزبورگ، با استقبال ایرانیان عاشق سرزمین تزارها و کلیساهای با عظمت مواجه گردیده که به نظر می رسد در تابستان سال آینده به اوج برسد.

برخلاف تصور عامه که روسیه را کشوری یخ با مردمانی سرد و خشن مانند مردمان سرزمین های اسکاندیناوی می پندارند، کسانی که درباره ظرفیت های گردشگری، تاریخی و هنری این کشور بزرگ و موثر در تاریخ معاصر جهان تحقیق و مطالعه داشته اند، می دانند که این کشور بسیار دیدنی است.

سرزمین زیبای تزارها، اقلیم استالینگراد، دیار ادبیات و تئاتر و باله و کلیساهای بزرگ و کاخ های با عظمت، جایی است که حتما ارزش یک بار دیدن را دارد.

اگر شما هم دوست دارید در تابستان امسال، روسیه را به فهرست برنامه های سفر خارج از کشور خود قرار دهید، با روسیه گردی امروز سرویس گردشگری روزیاتو همراه باشید که مطلب جامعی از ظرفیت های گردشگری، شکم گردی و بازار گردی مسکو در اختیار عاشقان دیار تزارها قرار می دهد.

چرا باید روسیه را دید؟

M7

شاید خیلی ها این سوال برایشان پیش آمده باشد که چرا در بین این همه مقصد گردشگری رویایی و هیجانی مانند ماداگاسکار، مالدیو، هندوستان، تایلند، سنگاپور و حتی چین یا مقصدهای شنگن گردی در قاره سبز، روسیه یک مقصد گردشگری قابل تامل است؟

M8
تصویر ساختمان موزه رسانه در شهر مسکو. برای آشنایی با این موزه تاریخ مسکو به نشانی اینترنتی به آدرس : www.mamm-mdf.ru/en مراجعه کنید

پاسخ این است که شما در سفر به روسیه، ‌با دنیایی از عظمت روبرو می شوید. از مترو یکصد ساله مسکو که از قدیمی ترین و زیباترین متروهای جهان است تا کلیساها (از سنت باسیل تا دورمیشن) و دانشگاه ها، کاخ ها و موزه ها که شاید نمونه ای در جهان نداشته باشند، بخشی از ظرفیت های بیشماری است که گردشگری به سرزمین روس ها را توجیه پذیر می کند.

M9
تصویری زیبا از نمای کلیسای جامع سنت باسیل مسکو که یکی از مقصدهای گردشگری اصلی و مهم پایتخت دیدنی روسیه به شمار می رود

در کل، در روسیه چیزهایی می بینید که در هیچ جای دنیا نمونه ای برای آن نمی‌شود پیدا کرد. از هرمیتاژ سنت پترزبورگ تا معماری شهری یکی از زیباترین شهرهای اروپا و دنیایی از عظمت کاخ ها، کلیساها و بناها که در شهرهای مهم گردشگری روسیه مشاهده خواهید کرد، در کنار جذابیت های سبک زندگی روس ها، رهیافت های خوبی را برای عاشقان سفر و جهانگردی به ارمغان خواهد داشت.

چالش های بزرگ در مسکو گردی

M10
برای یادگیری ابتدایی زبان روسی از سایت های آموزش مجازی رایگان زبان روسی استفاده کنید. مانند: Russianforeveryone.com

سفر به مسکو، مثل سفر به پاریس و لندن و بانکوک نیست. شما علاوه بر اینکه با ظرفیت های گردشگری بسیار زیادی در این شهر بزرگ چند میلیونی همیشه شلوغ مواجه هستید، با یک مشکل بزرگ هم روبرو خواهید بود و آن، عدم آشنایی به زبان روسی است.

بر خلاف مردم اسکاندیناوی و حتی برخی از شهروندان اتحادیه اروپا، اکثر مردم روسیه به زبان انگلیسی آشنا نیستند و اگر چه این معضل، مانع بزرگی بر سر راه گردشگران نیست، اما میتواند اثربخشی گردش و تفریح شما در این کلانشهر جذاب را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی، زبان روسی به گونه ای نیست که بتوانید معنی کلمات را مانند زبان فرانسه، حدث بزنید.

برای جبران این چالش و کمتر دچار شدن به مشکلاتی که عدم اشنایی به زبان روسی، مسبب آن است، توصیه میکنیم که:

  • نقشه راهنمای انگلیسی زبان برای سفر به مقصدهای گردشگری در مسکو را به همراه داشته باشید.
  • اپلیکیشن های رایگان مسکو گردی را روی گوشی تلفن هوشمند خود نصب کنید.
  • دیکشنری روسی به فارسی یا روسی به انگلیسی را به همراه داشته باشید. نسخه اندروید را از اینجا دانلود کنید.
  • مقصدهای گردشگری مختلفی که در مسکو از قبل مشخص کرده اید را با اطلاعات عمومی فارسی یا انگلیسی، مطالعه کنید.
  • نقشه مترو و تراموا و حتی اتوبوس در مسکو را به زبان انگلیسی به صورت پی دی اف در اختیار داشته باشید.
  • اگر کارت اعتباری ارزی ندارید، می توانید برای دریافت کم هزینه بلیط بازدید از اماکن گردشگری شهر، بلیط اینترنتی خریداری کرده و آن را پرینت گرفته و در روز موعود به همراه داشته باشید.
  • از توصیه های کاربران مسکو گرد در شبکه های اجتماعی معروف گردشگری دنیا استفاده کنید.
m10
بیش از ۵۳۰ هزار توصیه توسط کاربران مسکو گرد سایت تریپ ادوایزر درباره فرصت های اقامتی، گردشگری، تفریحی، هنری و فرهنگی پایتخت روسیه ارائه شده است که منبع اطلاعاتی فوق العاده برای علاقمندان به سفر به این شهر دیدنی خواهد بود

آنچه در سفر به مسکو باید بدانید

مسکو، جایی که بازدید از آن دیگر برای ایرانیان روادید نمی خواهد و قطعا به خاطر برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در سال ۱۳۹۷ هجری شمسی و صعود تیم ملی ایران به این رقابت ها ،تا تیر ۱۳۹۷، با انبوهی از گردشگران از سراسر دنیا به خصوص از ایران مواجه خواهد شد. اگر قصد دارید پیش از سال ۱۳۹۷ به روسیه سفر کنید، همین تابستان ۹۶ که آب و هوا یاری میکند، بهترین فرصت است.

m11
نمایی تابستانی از میدان سرخ مسکو

مسکو، پایتخت روسیه، یکی از مقصدهای گردشگری پر بازدید قاره سبز است. گر چه به اندازه پاریس و لندن، گردشگر ندارد، اما جشنواره ای از جذابیت ها و مقصدهای گردشگری هیجان انگیز دارد. مسکو، روی رودخانه ای به همین نام قرار گرفته و با معماری زیبا و منحصر به فردش، از مقصدهای گردشگری جذاب دنیا برای عاشقان معماری و هنر محسوب می شود.

m13
جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا روبروی یکی از مقصدهای گردشگری دیدنی مسکو

زیباترین کلیساهای جهان (سنت باسیل در اطراف میدان سرخ)،‌ کاخ های تاریخی و میادین معروفی دارد که در لوکیشن سلفی بگیرهای اینستاگرام بسیار مشاهده می کنیم.

m14
در مسکو همچون پاریس، لندن و استکهلم، فرصت قایق گردی در شهر برای شما فراهم است

اختلاف ساعت با تهران تنها نیم ساعت است و ارزش پولی روسیه در سال های اخیر با کاهش روبرو شده است و کمی گردش را برای ایرانیان آسان و مقرون به صرفه کرده است. اگر از اوایل ماه May تا اوایل اکتبر به مسکو سفر کنید، خیلی با هوای بد مواجه می شوید. در بقیه ایام سال، این شهر یخ زده است و البته برای گردشگرانی که جشنواره ای از رنگ و یخ را در خیابان ها جستجو می‌کنند، ‌جذابیت هایی بیشتر از گردشگری تابستانی دارد.

m12
تصویری دیدنی از میدان سرخ مسکو

فرصت های اقامت در مسکو

اگر به صورت انفرادی به مسکو می روید، حتما پیش از سفر، از طریق درگاه های رزرواسیون اینترنتی فرصت های اقامت در این شهر، نسبت به رزرو محل اقامت مناسب با بودجه و برنامه سفر خود اقدام کنید. در زیر به معرفی شماری از درگاه های معروف پرداخته ایم.

m1
AIRBNB: یکی از روش های پیدا کردن فرصت های اقامتی ارزان تا لاکچری در شهر مسکو، استفاده از خدمات درگاه معروف ایر بی ان بی در این کلان شهر است که فرصت آشنایی با شهروندان مسکو و شناخت سبک زندگی آنها را از نزدیک برای گردشگران فراهم می کند.
M2
Expedia: از معروف ترین سایت های رزرواسیون که فرصت های اقامت گوناگونی در شهر مسکو در اختیار گردشگران قرار می دهد و رنج های قیمتی متنوعی در این کلانشهر دارد. بعضا برخی از قیمت ها، با تخفیف های قابل توجهی هم مواجه می شود.
m3
Booking: از میان ۱.۳ میلیون محل اقامتی که بوکینگ معرفی می کند، ۴۴ هزار مورد متعلق به روسیه و از این تعداد، ۳۷۰۰ مورد در شهر مسکو قابل رزرو است. از خانه های مسکونی تا هاستل و هتل ۱ تا ۵ ستاره را با تخفیف های هیجان انگیز در booking.com پیدا کنید
m4
HostelWorld: از میان ده ها هزار هاستلی که در این سایت معرفی شده است، ۱۲۰ مورد متعلق به مسکو است و شما می توانید در اتاق های انفرادی یا گروهی این هاستل ها، تجربه زندگی با گردشگران دیگر ملیت ها را در محیطی خودمانی و ارزان، تجربه کنید.

بنابراین، اگر با تور به مسکو نرفتید، حتما از هاستل ها یا ظرفیت های اقامتی AIRBNB استفاده کنید. البته در EXPEDIA و booking هم می توانید فرصت های اقامتی مقرون به صرفه را در نقاط مختلف شهر مسکو بیابید. توجه داشته باشید که مسکو شهری گران است و هزینه های حمل و نقل و سکونت در آن ارزان نیست.

متوسط هزینه اقامت درهتل های ۱ و ۲ ستاره،‌ حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ روبل و متوسط هزینه برای اقامت در هتل ۳ ستاره، بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ روبل در هر شب است.

m5
نمایی از لابی هتل ۵ ستاره رویال ماریوت آئورا مسکو که از گران ترین هتل های بین المللی این شهر است

هتل های ۴ و ۵ ستاره نیز بین ۳۰۰۰ تا ۱۶ هزار روبل قیمت گذاری شده اند. قیمت مواد غذایی نیز در مسکو به نسبت بسیاری از پایتخت های اروپایی گران است. اما در محله هایی از شهر، می توان مواد غذایی را با قیمت خوبی پیدا کرد. معمولا با ۲۰۰ تا ۴۰۰ روبل،‌ می توان صبحانه خوب و با ماکزیمیم ۵۰۰ روبل، نهار متعادلی خورد.

m6
تصویر ایندکس درگاه هتل بین المللی ۵ ستاره KEMPINSKI مسکو که امکان رزرو اینترنتی با تخفیف اتاق های لاکچری آن برای مسکو گردها وجود دارد. منبع: www.kempinski.com

از هتل های معروف ۵ ستاره مسکو می توان به : Moscow Marriot Grand Hotel، Hotel Baltschug Kempinski و Moscow Marriot Royal Aurora اشاره کرد.

هزینه حمل و نقل در مسکو

m17
تراموا مسکو، یکی از ظرفیت های حمل و نقل ارزان و گسترده پایتخت روسیه است که در سفر به این شهر دیدنی، از آن استفاده کنید

حمل و نقل در مسکو یکی از بهترین سیستم های حمل و نقل در جهان است. اگر خواستید موزه زیر زمین را تماشا کنید، به ایستگاه های عظیم و طویل مترو مسکو بروید. مترو، اتوبوس و تراموا، در همه نقاط شهر در دسترس شماست. کیوسک هایی که حرف KACCA روی آن درج شده است، برای خرید بلیط مترو استفاده می شود. پوتین نیز بعضا در رویدادهایی خاص، از مترو دیدنی مسکو برای عزیمت به کرملین استفاده می کند.

همچون استکهلم، از راننده های اتوبوس مسکو هم می توان بلیط خرید که کمی گران تر از سیستم الکترونیکی یا سخت افزاری است.

m15
بلیط های الکترونیکی در شهرهای روسیه برای تردد داخل شهری مقرون به صرفه است

با خرید بلیط های الکترونیکی هم در مسکو و هم در سنت پترزبورگ، در هزنیه های خود صرفه جویی کنید.

بلیط مترو در شهر ۴۰ روبل و هر ۳ کیلومتر جابجایی با تاکسی در شهر مسکو حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ روبل هزینه در بر خواهد داشت. اگر چند روز در مسکو اقامت دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از کارت های هوشمند استفاده کنید که برای ۱ روز اعتبار: ‌۲۱۰ روبل، برای ۳ روز: ۴۰۰ روبل و برای یک هفته حدود ۸۰۰ روبل قیمت دارد.

m16
از کارت های اعتباری الکترونیکی برای تردد در سطح شهر مسکو استفاده کنید

اگر برای حمل و نقل در مسکو نیاز به درگاه اطلاعاتی دارید، از این لینک استفاده کنید. البته Moscow Info هم اطلاعات خوبی درباره مسکو گردی در اختیار شما قرار می دهد.

موزه گردی در مسکو

m18
تصویر یکی از ایستگاه های مترو شهر مسکو

توجه کنید که سومین یکشنه هر ماه در مسکو، بسیاری از موزه ها برای بازدید عموم رایگان است. اگر عشق موزه گردی هستید، در کشور موزه ها، طوری برنامه ریزی کنید که سومین یکشنبه ماه آنجا باشید. حرکت اول را از مجموعه کاخ موزه کرملین آغاز کنید که بخش هایی برای بازدید عموم باز است. نماد روسیه،‌ همین کرملین است که به نظر می رسد تا چند سال دیگر، پوتین در آنجا حکمرانی می کند.

m19
لونلی پلنت، درگاهی برای موزه گردی و گالری گردی در مسکو و همچنین پیدا کردن همسفر و رویدادهای فرهنگی و هنری پایتخت روسیه است

۱۰ مقصد موزه گردی هیجان انگیز در مسکو به روایت لونلی پلنتی ها و تریپ ادوایزری ها را در نظر داشته باشید.

کاخ کرملین، خانه تزارهای روس است که در سال ۱۸۴۹ ساخته شد و صدها اتاق دارد. هزینه بازدید از کاخ،‌ حدود ۳۵۰ روبل است و برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه بروید. اینستابازها، آخرین اطلاعات کرملین را در اینستاگرام این مجموعه دنبال کنند.

m20
موزه مسکو

۸۹۶ هزار صفحه ایندکس شده در اینترنت درباره اهمیت گردشگری در کاخ کرملین، نشان می دهد که یکی از مقصدهای اصلی روسیه گردی، باید بازدید از این کاخ تاریخی باشکوه تزاری باشد.

کاخ کرملین

کاخ کرملین، بزرگ ترین کاخ سلطنتی روسیه و از زیباترین و دیدنی ترین مجموعه های گردشگری در جهان به شمار می رود. کرملین، اعتبار روسیه است و اکنون بیش از یک دهه است که اقامتگاه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور به شمار می رود. جایی که ناپلئون بناپارت در سال های نه چندان خیلی دور، آتش گرفتن مسکو را از آنجا تماشا کرد.

ارگ کرملین مسکو (روسی: Московский Кремль) یک قلعه تاریخی است که به صورت مجتمع در قلب شهر مسکو ساخته شده و (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، (از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است.

m24

بنای این کاخ در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید و شامل تعدادی کاخ و کلیسا است. نام مشهور این کاخ کرملین است (که به زبان روسی به معنای دژ است). این کاخ از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل شده‌ است. از این کاخ به منظور اسکان رئیس‌جمهور روسیه استفاده می‌شود.

m22
تصویری از سالن های طلایی و دیدنی مجموعه کاخ کرملین مسکو

کرملین مثلث‌ شکل، با جهت شمالی دارای ضلع‎هایی به طول ۷۵۰ متر است. کرملین را واقعا می‎توان از هر نظر، سمبلیک، تاریخی، و استراتژیکی قلب مسکو نامید. بزرگ‌‌ترین کلیسای کرملین مسکو، کلیسای جامع اوسپنسکی است که طی سال‎های ۱۴۷۵ تا ۱۴۷۹ ساخته شده و تزارها در آن‌جا تاج‌گذاری می‎کردند. ابتدا دیوار آجری کرملین در کنار رودخانه مسکو بنا شد، زیرا تاتارها اغلب از آن‌جا حمله می‎کردند.

m23

در سال ۱۹۶۱ عمارت جدیدی به کرملین اضافه شد؛ کاخ کنگره‎ها. از کاخ کنگره‎ها برای اهداف گوناگون استفاده می‎کنند؛ برای اجرای نمایش‎های تئاتری و جشن‎های عمومی. سالن بزرگ آن برای ۶ هزار نفر در نظر گرفته شده است. وسایل صوتی برای ترجمه بیش از ۲۹ زبان در این کاخ نصب شده‎اند. بالشوی تئاتر و اپرا روی صحنه کاخ کنگره‎ها به نمایش گذاشته می‌شود.

m21
از درگاه کاخ کرملین برای آشنایی با موزه ها و گالری ها و همچنین رویدادهای فرهنگی و هنری آن و خرید بلیط برای ورود به قسمت های مختلف استفاده کنید

میدان سرخ مسکو

مقصد بعدی در مسکو، میدان سرخ است که در قرن هفدهم، سرخ نامیده شد. یکی از معروف ترین میدان های جهان، همچون میدان سنت پیتر واتیکان در ایتالیا، همین میدان سرخ مسکو است که بسیاری از خیابان های اصلی مسکو به این میدان ختم می شود. اگر به این میدان بروید، انبوهی از گردشگران را شاهد خواهید بود که برای سلفی گرفتن و عسکبرداری، به این آن جا می آیند. در این میدان، هر ساله رژه ارتش سرخ به مناسبت پیروزی بر ارتش نازی در جنگ جهانی دوم برگزار می شود.

M26
نقشه میدان سرخ مسکو: مقبره لنین، مرکز تجارت جهانی مسکو و کلیسای سنت باسیل در نزدیکی این میدان قرار دارد. از میدان سرخ، پیاده می توانید به سمت مجموعه کاخ های کرملین حرکت کنید.

این میدان در سال ۱۹۹۱ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در ویدیوی ۱۶ دقیقه ای زیر، به گشتی در میدان سرخ مسکو خواهید رفت تا بخش های مختلف این میدان معروف را از نگاه دوربین یک گردشگری بین المللی تماشا کنید.

میدان سرخ در نزدیکی بلندترین دیوار کرملین قرار داشته و محوطه آن در اصل قرار بود میدان تیری برای نیروهای ارتش و حفظ کرملین باشد. این ضلع کرملین بدون وجود موانع طبیعی، بسیار آسیب‌پذیر و قابل نفوذ بود. بعد از مدتی اما اینجا تبدیل به مکانی برای اکثر رویدادهای عمومی و اجتماعی، مانند مراسم رقص، بازار و ملاقات‌های معمولی شهری شد.

M27

به مرور زمان، میدان سرخ کم‌کم اصلاح و تکمیل شده و بازارهایی دور آن شکل گرفتند. یکی از مهم‌ترین بناهای این میدان، کلیسای جامع سنت باسیل بود که در سال ۱۵۶۱ تکمیل شد. محوطه میدان در سال ۱۸۰۴ برای رضایت بیشتر تاجران سنگفرش شد.

تصاویر امروزه میدان سرخ، با کرملین و کلیسای جامع سنت باسیل، بدون شک معروف‌ترین منطقه کل روسیه و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور است. اگر چه رژیم شوروی سقوط کرد اما مقبره لنین هنوز هم مکانی ارزشمند و مهم بوده و جایی برای خودنمایی سران دولت روسیه حین مراسم‌های خاص محسوب می‌شود.

M28
تصویری از رژه سالانه ارتش سرخ روسیه در میدان سرخ مسکو

رژه ارتش در روز‌های ۹ می و روز پیروزی در اینجا برگزار می گردد. این میدان زیبا و تاریخی، تجربه‌های تکرار نشدنی زیادی را برای گردشگران رقم زده است. چه از نظر رژه‌های ارتش، زیبایی ساختمان‌های اطراف یا تاریخ غنی خود میدان، اینجا برای هر کسی غافلگیری‌های مخصوصی دارد!

m25
تصویری از نمای داخلی مجموعه فروشگاهی GUM که نزدیک میدان سرخ و کاخ کرملین قرار دارد و یکی از مقصدهای بازارگردی در پایتخت روسیه به شمار می رود

همچنین مرکز خرید لوکس Gum و مقبره لنین نیز در این مکان واقع شده است. همواره این مکان محل برگزاری نمایشگاه های مختلف فصلی نیز هست و به گفته بسیاری این میدان، میدانی ست که می توان زندگی روسی را در آن یافت و درک کرد. در طول سالیان متمادی، میدان سرخ همواره جزء زیباترین میدان های دنیا شناخته شده و از مکان های محبوب و پر عکس در اینستاگرام به شمار می رود.

اگر به میدان سرخ رفتید، موزه های تاریخی و مجموعه فروشگاهی GUM و کلیسای معروف سنت باسیل را که در اطرافش هست بازدید کنید. البته کرملین هم فاصله زیادی با میدان سرخ ندارد. ورودی میدان سرخ، یکی از مقصدهای سلفی گرفتن در مسکو است. از مترو مسکو که موزه زیر زمینی روسیه است برای رفتن به این منطقه می توان استفاده کرد.

کافه پوشکین

m29
فضای داخلی کافه پوشکین مسکو

اگر اهل کافه گردی هستید، در مسکو، ‌کافه های قدیمی زیادی مانند وین اتریش وجود دارد. کافه پوشکین یکی از مکان های مجلل مسکو به شمار می رود که در آن علاوه بر طبخ غذاهای روسی، از مکانی فوق العاده جذاب برای گذران یک عصر در مسکو برخوردار است. معماری این عمارت، شما را به یاد مقرهای زندگی نجیب زادگان قرن نوزدهم میلادی می اندازد. کافه ای ۲۴ ساعته که توت فرنگی و بستنی آن معروف است.

جذابیت های کافه پوشکین مسکو، تا حدودی یادآور دکوراسیون جذاب کافه سنترال وین است. کافه پوشکین مسکو یکی از معروف ترین، توریستی ترین و گران ترین رستوران های روسیه به شمار می رود. اگر تصمیم ندارید برای شام غذایی سنگین و گران صرف کنید، پس برای نهار برای صرف پلمنی در کافه پوشکین بروید.

البته، پوشکین نام شهری در روسیه است که جشنواره گل معروفی دارد و در ویدیوی زیر، می توان آن را تماشا کرد.

کلیسای سنت باسیل: از عجایب هفت گانه روسیه

یکی از مقصدهای گردشگری معروف مسکو، کلیسای سنت باسیل است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است. شما می توانید با پای پیاده از میدان سرخ مسکو به سمت کلیسای سنت باسیل بروید و در مسیر، از رستوران ها و کافه ها و مغازه های کوچک و برزرگ مسیر هم دیدن کرده و صنایع دستی روسیه را به عنوان تحفه ای از دیار تزار ها، خریداری کنید.

m30

سنت باسیل را همچون کرملین، نماد تاریخی روسیه می دانند. کلیسای سنت باسیل» به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی روسیه، به دستور «ایوان چهارم» مشهور به “ایوان مخوف” به عنوان نمادی از فتح خانات قزان (دولت تاتار قرون وسطایی) و برای تشکر به خاطر شکست قوم سپاهیان جنگجوی مغول ساخته شد.

کلیسای جامع سنت باسیل، یک نقشه‌ی اصلی شامل ۹ کلیسا دارد که روی یک پایه ساخته شده‌اند و همگی به کلیسای اصلی مرتبط می‌شوند. کلیسای اصلی به خیمه‌ای بلند منتهی می‌شود و ۹ کلیسای کوچک دیگر توسط گنبد‌های کوچک از یکدیگر متمایز هستند. این کلیسا به طور کلی شامل هشت گنبد به‌ همراه یک گنبد کوچک در جنوب کلیسای اصلی است.

اگرچه در برخی منابع سال ساخت این بنای تاریخی، ۱۵۶۱ میلادی عنوان شده است، اما تاریخ دقیقی درباره زمان ساخت این کلیسا توسط مورخان روس ثبت نشده و همین امر باعث می‌شود برای تخمین زمان ساخت این کلیسا از چوب و سنگ، به داستان‌ها متوسل شویم.

m31

بر اساس یکی از این نوشته‌ها، هنگامی که «ایوان مخوف» از اردوهای مغولان قزان بازمی‌گردد، دستور ساخت کلیسایی با سه ساختمان شامل هفت گنبد را می‌دهد که در محل کنونی آن در دماغه‌ی مسکو قرار داشت. نخستین نشانه‌های قابل‌اعتماد مبنی بر ساخت کلیسایی با نام “شفاعت باکره مقدس” که اکنون با نام “کلیسای سنت باسیل” شناخته می‌شود، به پاییز ۱۵۵۴ میلادی بازمی‌گردد.

طبق تحقیقات، بنای اولیه این ساختمان از چوب ساخته شده بود، اما شش ماه بعد از پایان ساخت این کلیسا، در بهار ۱۵۵۵ میلادی، دستور ساخت کلیسایی از سنگ داده شد که ساخت آن تا سال ۱۵۶۱ میلادی ادامه داشت. بر اساس این روایت، دو معمار روس به نام “بارما” و “پوستنیک” بنای این کلیسا را برای نخستین‌ بار ساختند، اما در برخی نوشته‌های دیگر ادعا شده هر دوی این معماران در واقع یکی بودند.

m32
نمای داخلی کلیسای جامع سنت باسیل مسکو در روسیه که یکی از میراث جهانی این کشور در فهرست یونسکو قرار دارد

بر اساس این روایت، ایوان مخوف پس از اتمام کار ساختمان چشم این معماران را از کاسه درآورد، چرا که نتوانسته بودند بنایی زیباتر طراحی کنند که البته به نظر می‌رسد این تنها یک افسانه و به دور از واقعیت باشد.

در جریان جنگ جهانی اول، توپخانه ارتش فرانسه دستور تخریب کلیسای “سنت باسیل” را دریافت کرد. در همین زمان این کلیسا توسط ارتش ناپلئون تماما غارت شده بود. اما به محض اتمام جنگ، بار دیگر مهندسان شروع به بازسازی بنای ویران شده کلیسا کردند.

در سال ۱۹۲۸ میلادی کلیسای سنت باسیل به عنوان یکی از آثار بزرگ ملی و جهانی تحت حمایت دولت روسیه درآمد. چند دهه بعد (۱۹۹۱ میلادی) درهای کلیسا به روی بازدیدکنندگان باز شد اما نه به عنوان مکانی برای عبادت، بلکه به عنوان یک موزه تاریخی که تا به امروز نیز تقریبا به همین شکل باقی مانده است.

از سال ۱۹۲۰ میلادی تا به امروز بنای این کلیسا و موزه تاریخی چهار بار ترمیم شده که هر کدام تغییرات زیادی در آن به وجود آورد. اما سال ۱۹۹۰ میلادی در تاریخچه این کلیسا سالی مهم و برجسته است. در این سال کلیسای سنت باسیل در یونسکو ثبت جهانی و پس از آن در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه روسیه نامگذاری شد.

پارک گورکی مسکو

m35
تصویر دروازه ورودی پارک گورکی شهر مسکو که یکی از مقصدهای گردشگری مهم شهر است

همچون پارک موزن مسکو، پارک گورکی از معروف ترین پارک های روسیه به شمار می رود که در فهرست اولویت های گردشگری شهری گردشگران قرار گرفته است. این پارک به عنوان یک جاذبه شهری در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی در روسیه ساخته شده و دروازه آن بسیار زیبا و دارای ویژگی های منحصر به فرد هنری است.

در ورودی پارک یک دروازه بسیار بزرگ که استادانه طراحی شده است و یک چرخ و فلک آسیب دیده که از دوران شوروی سابق باقی مانده به شما فرصتی ایده آل جهت انداختن عکس با پس زمینه متعلق به حکومت اتحاد جماهیر شوروی را می‌دهد. همه ساله در فصول سرد سال بخش عمده ای از پارک گورکی به میدان اسکیت روی یخ تبدیل می‌شود.

m34
تصویر رصد خانه پارک گورکی مسکو

در واقع مسئولان این پارک با کمک فناوری های مدرن و استفاده از فرصت طبیعی زمستان سرد و طولانی مسکو، این میدان اسکیت روی یخ را ایجاد کرده و به مدت ۵ ماه در طول سال مورد بهره برداری قرار می‌دهند. افرادی که در فصول سرد سال برای اسکیت روی یخ به این پارک می آیند می توانند از کافه ها و رستوران های متعدد موجود در این مرکز استفاده کرده و علاوه بر خوردن غذا یا یک فنجان چای یا قهوه داغ، کمی استراحت کرده و سپس به میدان بازی بازگردند.

m37
تصویری از پارک گورکی شهر مسکو که در سال ۲۰۱۱ میلادی بازسازی اساسی شد و از طراحی هندسی و ساختار گل آرایی جذابی برخوردار است

از جمله مقصدهای گردشگری اطراف پارک گورکی را می توان رصدخانه پارک گورکی «Gorky Park’s Observator دانست که در سال ۱۹۲۹ میلادی تاسیس شد. این ساختمان در ابتدا بخشی از یک مجموعه ستاره شناسی محسوب می‌شد که امروزه تنها بخش باقی مانده از آن به شمار رفته و مابقی قسمت ها طی زمان طولانی تغییر کاربری داده یا تخریب شدند. امروزه این رصدخانه دارای تجهیزات مدرن، یک گنبد جدید و تلسکوپ های ویژه ای است که بازدیدکنندگان می توانند با کمک آن ها به تماشای ستاره ها بپردازند.

استفاده از پارک رایگان است. اما برای استفاده از تجهیزاتی که پارک قرار گرفته، می بایست بلیط تهیه کنید.

  • اجاره دوچرخه بزرگسالان ۱۵۰۰ روبل ودیعه که در پایان بازگردانده می شود. ۲۰۰ روبل برای ساعت نخست و ۱۰۰ روبل برای هر ساعت اضافه
  • اجاره دوچرخه کودکان ۱۰۰۰ روبل ودیعه که در پایان بازگردانده می شود. ۱۰۰ روبل برای ساعت نخست و ۵۰ روبل برای هر ساعت اضافه
  • اجاره قایق پدالی ۵۰۰ روبل ودیعه – ۲۰۰ روبل برای هر ساعت ۲ نفر و ۳۵۰ روبل برای ۴ نفر
  • اجاره اسکیت ۱۰۰۰ روبل ودیعه که در پایان بازگردانده می شود. ۲۰۰ روبل برای ساعت نخست و ۱۰۰ روبل برای هر ساعت اضافه اجاره زمین تنیس ۱۱۰۰ روبل به همراه مربی برای هر ساعت و ۷۰۰ روبل بدون مربی
  • اجاره میز پینگ پونگ ۶۰۰ روبل به همراه مربی برای هر ساعت و ۱۵۰ روبل بدون مربی
  • اجاره زمین فوتبال ۲۰۰ روبل برای هر ساعت
  • اجاره زمین والیبال ساحلی ۶۰۰ روبل برای هر ساعت
  • اجاره زمین بدمینتون ۶۰۰ روبل برای هر ساعت
  • اجاره زمین فوتبال ساحلی ۳۰۰۰ روبل برای هر ساعت
  • اجاره زمین هندبال ساحلی ۱۰۰۰ روبل برای هر ساعت
m38
رودخانه گریمسکی در اطراف پارک گورکی مسکو که امکان قایق سواری و کشتی گردی در پایتخت روسیه را برای گردشگران فراهم می کند

ورودی اصلی پارک دقیقا در کنار پل کریمسکی «Krymsky» قرار دارد. امکان دسترسی به این محل از طریق ایستگاه متروی «Park Kultury» به سادگی امکان پذیر است. پس از خروج از ایستگاه به سمت راست پیچیده و از پل عبور کنید، ورودی پارک گورکی در سمت راست شما قرار دارد. طی کردن این مسیر با پای پیاده کمتر از ۵ دقیقه زمان می برد.

توجه کنید که در نزدیکی پارک گورکی، کاخ ورزشی لوژینکی (Luzhniki) قرار دارد که مملو از نقاط ورزشی برای تفریح است. معماری جذاب کاخ در کنار استخر روباز و زمین های تنیس، فرصت خوبی برای گردشگری ورزشی در پایتخت روسیه است.

در این مجموعه ورزشی، می توانید دوچرخه کرایه کنید و به گشت و گذار بپردازید. اگر وقت داشتید، با تهیه بلیط، می توانید از مسابقات ورزشی در این مجموعه دیدن کنید.

گفتنی است که در قسمت دوم این مطلب، به معرفی جاذبه های گردشگری مسکو خواهیم پرداخت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • شهاب تیر ۹, ۱۳۹۶

    هرمیتاژ واقعا جای خوشگل و با عظمتی هست. کاش معرفی میکردین. هیجان خوبی داره مطالبتون. مرسی جناب زمانی

    • علی زمانی تیر ۱۱, ۱۳۹۶

      ممنونم از نظر شما
      البته هرمیتاژ در سنت پترزبورگ است و در گزارش مربوط به این شهر، معرفی خواهد شد.