آشنایی با دانشگاه های ممتاز و نظام آموزش عالی فرانسه

معرفی نظام ارزشیابی ۱۲۸ دانشگاه فرانسه

آشنایی با دانشگاه های ممتاز و نظام آموزش عالی فرانسه

فرانسه، یکی از مقصدهای تحصیلی مهم ایرانیان در خارج از کشور است و نخستین گروه دانشجویان ایرانی که به فرنگ رفتند، رهسپار دانشگاه های این کشور شدند. ظرف یک قرن اخیر، از زمانی که پروفسور حسابی از دانشگاه سوربن در رشته فیزیک با درجه ممتاز در سال ۱۹۲۷ میلادی دانش آموخته شد تا به امروز، ده ها هزار ایرانی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور تحصیل کردند که ثمرات بسیاری برای توسعه علم و دانش در ایران نوین داشته است.

f1
تصویر مدرک دکترای فیزیک پروفسور محمود حسابی که در سال ۱۹۲۷ میلادی با درجه ممتاز از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ شد

فرانسه اکنون که در دومین دهه قرن بیست و یکم به سر می بریم، با صدها دانشگاه و مرکز آموزش عالی عمومی و تخصصی، همچنان یکی از برترین مقصدهای تحصیلی برای دانشجویان بین المللی بوده و ده ها هزار شهروند غیر فرانسوی در این کشور مشغول به تحصیل هستند.

برای آشنایی با نظام آموزش عالی فرانسه و همچنین نظام ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان، گزارش امروز روزیاتو، شما را با نظام تحصیلی این کشور و شیوه های ارزشیابی مدارک دانش آموختگان آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

چرا  فرانسه؟

فرانسه، یکی از قطب های تاریخی علم و فناوری در قاره سبز به شمار می رود و زبان فرانسوی، از دیرباز از جمله زبان های مهم در  عرصه علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و حتی پزشکی و حقوق به شمار می آمد. دانشگاه های قدیمی و با سابقه ومتعددی که در سراسر فرانسه قرار گرفته است، زمینه خوبی را برای مشتاقان تحصیل در کشور ژول ورن و ناپلئون فراهم آورده است تا از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی این کشور برای تحصیل در رشته های گوناگون استفاده کنند.

تقریبا بیش از ۲۰۰ دانشگاه فرانسه در فهرست دانشگاه های سطح عالی و خوب ارزشیابی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم قرار گرفته است که نشان دهنده پتانسیل فوق العاده این کشور در عرصه های مختلف علمی و هنری آکادمیک است. برخی از دانشگاه های فرانسه مانند سوربن، همچون کمبریج انگلستان و هاروارد آمریکا، اعتبار آموزش عالی در جهان بوده و آرزوی بسیاری از دانشجویان، تحصیل در این مراکز و دانش آموختگی از آن ها است.

تحصیل در بسیاری از دانشگاه های فرانسه به زبان فرانسوی و تقریبا رایگان است. این فرصتی برای یادگیری علمی و گسترده زبان فرانسه در فرآیند تحصیل است که سبب می شود تا مشتاقان تحصیل در این کشور، روز به روز افزایش یابد.

به هر حال،‌ مقصد شماره یک گردشگری قاره سبز و دومین اقتصاد اروپا، همچنان مقصد هیجان انگیزی برای دانشجویان و محققان در عرصه های مختلف علمی بوده و به نظر می رسد که این رویه با وجود حملات تروریستی سال های اخیر در پاریس و نیس و بحران اقتصادی اتحادیه اروپا، بدون خلل ادامه داشته باشد.

برای تحصیل در فرانسه چه باید کرد؟

f3

هم چون متقاضیان تحصیل در آلمان که یادگیری زبان آلمانی برای شروع تحصیل به خصوص در مقطع کارشناسی و پزشکی الزامی است،‌ متقاضیان تحصیل در فرانسه نیز می بایست مدرک زبان فرانسه را پیش از آغاز تحصیل در مقطع کارشناسی در اختیار داشته باشند. اگر دانشگاه مورد نظر شما در فرانسه، در مقطع ارشد و دکترا به زبان انگلیسی تدریس می کند، از شرط زیان فرانسه معاف هستید.

اما توجه داشته باشید که همچون بسیاری از مناطق غیر اسکاندیناوی اروپا، برای تحصیل و زندگی و اشتغال به کار حرفه ای، تسلط به زبان همان کشور برای دانش آموختگان، اهمیت بسیار دارد و فرصت های شغلی و تحصیلی متعددی را برایشان فراهم می کند.

بنابراین اگر از مقطع کارشناسی به دنبال تحصیل در فرانسه هستید، گام اول را به یادگیری زبان فرانسه اختصاص دهید. گر چه برای ایرانیان یادگیری زبان فرانسه به نسبت انگلیسی کمی سخت است، امابا برنامه و کار فشرده می توان ظرف ۶ تا ۹ ماه، آمادگی خوبی برای شرکت در آزمون زبان فرانسه در مراکز استان های کشور بدست آورد.

همان طور که گفتیم، فرانسه در رشته های پزشکی، علوم فنی و علوم انسانی، از جمله نام آوران و کشورهای الهام بخش علم و فناوری نه تنها در قاره سبز بلکه در جهان است و از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خیلی خوبی برخوردار است که بعضا با دانشگاه های آمریکای شمالی نیز در تعامل هستند. اگر مشتاق به تحصیل در رشته های فنی، پزشکی ، پیراپزشکی و علوم انسانی و طبیعی هستید، فرانسه یک انتخاب خیلی خوب و ارزان است.

تنها مانع ظاهری، یادگیری زبان فرانسه و پذیرش چند سال دوری از خانواده برای زندگی در این کشور اروپایی است که مهد هنر و موسیقی و معماری قاره سبز است. در ادامه به بررسی نظام آموزش عالی فرانسه می پردازیم.

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی‌   

در کشور فرانسه آموزش کودکان با دوره آمادگی از ۵ سالگی آغاز می شود. تحصیلات دوره ابتدایی از ۶ سالگی شروع می‌‏شود و پنج سال به طول می انجامد. سپس کلیه دانش آموزان به یک دوره چهار ساله اجباری وارد می شوند. بعد از آن دوره تحصیلات متوسطه عمومی را آغاز می کنند و به مدت سه سال ادامه می دهند. مجموع تحصیلات پیش دانشگاهی در فرانسه دوازده سال است که منجر به اخذ مدرک فرانسوی دیپلم دبیرستان به نام Bac (Baccalauréat) می گردد.

تحصیلات‌ دانشگاهی

f2

تحصیلات عالی در فرانسه در دانشگاه ها، مدارس عالی مهندسی و مؤسسه های هنرهای زیبا امکان پذیر است. کسانی می توانند به دانشگاه ها و مؤسسات فوق راه یابند که دیپلم دبیرستان را گرفته باشند. برای ورود به مراکز آموزش عالی دیگری مانند مدارس عالی دولتی (Ecole Nationale)، مدارس عالی خصوصی و نیز مؤسسه هایی که برای تربیت نیروهای متخصص تأسیس شده اند، از داوطلبان امتحان تخصصی می گیرند. در فرانسه شرط ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای خارجیان قبولی در امتحان ورودی سراسری زبان است.

پس از برگزاری کنفرانس اروپا در سال ۱۹۹۸ میلادی که طی آن تصمیم گرفته شد کشورهای اروپایی برای تسهیل در مقایسه و تشخیص مدارک تحصیلی در قالبی یکسان اعطای مدرک نمایند، نظامی جدید برای مقاطع تحصیلی آموزش عالی در کشور فرانسه مشهور به LMD (Licence, Master, Doctorat) اعلام گردید که از سال ۲۰۰۲ میلادی به اجرا در آمد.

این نظام مبتنی بر سیستم آموزشی واحدی موسوم به ECTS (European Credit Transfer System) بوده و در آن دوره های تحصیلی شامل دو سطح قبل از لیسانس و بعد از لیسانس است که اولی شامل سیکل اول و دومی خود در دو سطح سیکل دوم و سوم تعریف می شود. در هر یک از دانشگاه های فرانسه که مشغول به تحصیل شوید، واحدهای شما بر اساس سیستم ECTS ارزشیابی می شود که امکان معادل‌سازی آن در ایران و دیگر دانشگاه های جهان نیز وجود دارد.

‌دوره‌هایی تحصیلی

دوره اول یا قبل از لیسانس

 سیکل اول:  شامل هر یک از دوره های ذیل است:

 Diplome d’Etude Universitaire Général) DEUG)  یا دیپلم تحصیلات عمومی دانشگاهی فرانسه است.

Brevet de Technicien Supérieur) BTS)  یا گواهینامه تکنسین عالی فرانسه است.

Diplome Universitaire de Technologie) DUT) یا دیپلم مؤسسه های فناوری دانشگاهی فرانسه است.

Diplôme d’Etudes Universitaires Scientifiques et Techniques) DEUST)  دیپلم تحصیلات دانشگاهی علمی و فنی فرانسه محسوب می شود.

توجه داشته باشید که کلیه دوره های یادشده شامل حداقل دو سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه است که به موازات سیستم های جدید شامل ۱۲۰ واحد اروپایی خواهد بود.

f4

Licence  یاLicence Professionelle: به طور متعارف شامل ۶ ترم یا ۳ سال تحصیلات نظری، روش شناختی و کاربردی است که یک صد و هشتاد واحد را در بر می گیرد (هر ترم سی واحد است). شرط ورود به این دوره داشتن دیپلم دبیرستان یا مدرک معادل آن است. دارندگان مدارک DUT و BTS با یک سال تحصیل می توانند Licence Professionelle را دریافت نمایند.

‌‌‌Maitrise: یک‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از Licence یا ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان (طول‌ دوره‌ ‌‌مجموعاً‌ چهار سال) را در بر می گیرد.

Maitrise de Science et de Gestion) MSG ) وMaitrise de Science et Technique) MST): شامل حداقل ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم، یا ۲ سال تحصیل بعد از DEUG و دوره های مشابه یا یک سال تحصیل بعد از Licence است.

دوره دوم یا بعد از لیسانس

 سیکل دوم:

Master شامل دو سال (۴ ترم) آموزش و پژوهش، گذراندن ۱۲۰ واحد اروپایی و بهمراه پایان نامه است و سال اول و دوم آن به ترتیب به Master Iو Master II. شناخته می شود. این دوره به دو صورت زیر ارائه می شود:

Master de Recherche  یا پژوهشی و Master Professionel یا حرفه ‏ای

  • :Master de Recherche دو سال درس و پژوهش، ۱۲۰ واحد اروپایی و پایان نامه است.
  • :Master Professionel دو سال درس و کار حرفه ای، ۱۲۰ واحد اروپایی و پایان نامه خواهد بود.

Diplome Ingenieur شامل حداقل ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان یا ۳ سال بعد از DEUg یا دوره آمادگی موسوم به Préparatoire و به همراه پایان نامه است.

Diplme d’Etudes Approfondies) DEA‌) و DESS: دوازده‌ تا هجده‌ ماه‌ تحصیل‌ بعد از دوره ‌Maîtrise که‌ شامل‌ دو مرحله‌ درس‌ و پژوهش‌ و به همراه پایان نامه است.

‌دیپلم‌ های معماری موسوم به‌DPLG، DESA: شامل ۵/۴ تا ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه به همراه پایان نامه است.

Magistrat: شامل حداقل ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان و به همراه پایان نامه است.

سیکل سوم:

f7
دانشگاه پاریس، دوره های دکترای متنوعی دارد

Doctorat: شامل حداقل سه سال پژوهش پس از Master de Recherche یا به عبارتی ۸ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان و گذراندن واحدها بر اساس نظر Ecole Doctorat می شود و همراه پایان نامه خواهد بود. در واقع دانش آموختگان این سیکل، مفتحر به دریافت PhD می شوند. در برخی از دانشگاه های فرانسه،‌ طول مدت دکترا ۳ سال (همانند پرتغال) و در برخی بین ۴ تا ۵ سال است. البته دانشجویان می توانند به صورت مجاز، مدت تحصیل خود را ظرف ۶ سال به اتمام برسانند.

ارزشیابی مدارک تحصیلی از فرانسه

f5
دانشگاه سوربن پاریس، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد

طبق اعلام اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان،  مدارک تحصیلی اخذ شده از فرانسه با شروع دوره بعد از ۲۰۰۲ میلادی ولی با ضوابط نظام قدیم، در صورت ارائه گواهی ارزیابی از دانشگاه‏ های فرانسه، برابر ضوابط نظام جدید ارزشیابی می گردد.

‌نحوه‌ ارزشیابی مدارک‌ تحصیلی

f6
ورودی دانشگاه لویی پاستور فرانسه

‌۱ـ مدارک DUT، BTS، DEUG، DEUST به مأخذ «کاردانی» ارزشیابی می گردند.

۲- مدرک Licence «کارشناسی» ارزشیابی می گردد.

تبصره: تنها آن دسته از مدارک Licence که شروع دوره آنها بعد از سال ۲۰۰۲ میلادی و درنظام LMD اخذ شده باشد به مأخذ کارشناسی ارزشیابی می گردند. بدین ترتیب مدارک Licence که شروع دوره آنها قبل از تاریخ یادشده و یا غیر از نظام LMD باشد به مأخذ کاردانی ارزشیابی می گردند.

۳ـ مدرک Licence Professionnelle «کارشناسی حرفه ای» ارزشیابی می گردد.

۴ـ مدرک Maitrise و نیز مدارک MSG و MST به مأخذ «کارشناسی» ارزشیابی می گردند.

۵ـ مدرک Master برای دوره پژوهشی (Recheche) «کارشناسی ارشد» و برای دوره حرفه ای (Professionnel) «کارشناسی ارشد حرفه ای» ارزشیابی می گردد.

تبصره- دوره Master I سال اول کارشناسی ارشد تلقی شده و پیش نیاز Master II است. در صورت صدور گواهی مربوط به پایان دوره یاد شده از سوی دانشگاه، صرفاً گواهی صحت صدور صادر می گردد.

۶ـ مدارک DEA و DESS به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردند.

۷ـ مدارک Diplome Ingenieur به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردند.

۸ـ مدارک DPLG ،DESA: به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردند.

۹ـ مدرک Magistrat به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردد.

۱۰ مدارک معماری موسوم به DPLG و DESA به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردند.

۱۱- کلیه مدارک Doctorat «دکترا» ارزشیابی می گردند.

تبصره- مدارک دکترای سیکل سوم و Docteur d’Etat مربوط به نظام قبل از LMD «دکترا» ارزشیابی می گردند.

مدرک Docteur Universitaire ارزشیابی نمی گردد و به این موضوع توجه کنید.

فهرست دانشگاه های ممتاز فرانسه

f8

اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم در فهرست جدید خود از دانشگاه های ارزشیابی شده در کشور فرانسه، بیش از ۸۰ دانشگاه این کشور را در فهرست ممتاز خود قرار دارد. این بدان معنی است که شما می توانید در هر رشته ای و هر مقطعی، در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل شده و از امتیازات مربوطه به ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگی و همچنین تسهیلاتی که وزارت علوم برای دانشجویان شاغل در خارج از کشور فراهم کرده است،‌ مانند دریافت ارز دانشجویی و تخفیف در بلیط رفت و برگشت هواپیما،‌ استفاده کنید.

در گفتارهای آینده،‌ به بررسی فرصت های علمی، تحقیقاتی و بورس ۸۰ دانشگاه ممتاز فرانسه خواهیم پرداخت. اما برای آگاهی از این فهرست، موارد زیر را در نظر داشته باشید:‌

۱- Université de Provence (Aix – Marseille I, II. III)

۲- Université de Picardie Jules – Verne

۳- Université de Angers

۴- Université de Franche – Comté, Besancon

۵- Université de Bordeaux (I, II, III, IV)

۶- Université de Bretagne Occidentale

۷- Université de Caen

۸- Université de Savoie

۹- Université de Clermont – Ferrand (I, II)

۱۰- Université de Bourgogne, Dijon

۱۱- Université de Gronoble (I, II, III)

۱۲- Université de Havre

۱۳- Université de Lille (I, II, III)

۱۴- Université de Limoges

۱۵- Université de Lyons (I, II, III)

۱۶- Université de Maine – Le Mans

۱۷- Université de Metz

۱۸- Université de Montpelier (I, II, III)

۱۹- Université de Haute – Alsace Mulhouse

۲۰- Université de Nancy (I, II)

۲۱- Université de Nantes

۲۲- Université de Nice Sophia Antipolis

۲۳- Université d´ Orléan

۲۴- Université Paris (I, II, III, IV, V, VI)

۲۵- Université Paris (IX, X, XI, XII, XIII)

۲۶- Université de Pau

۲۷- Université de Perpignan

۲۸- Université de Poitiers

۲۹- Université de Reims Champagne – Ardenne

۳۰- Université de Rennes (I, II)

۳۱- Université de Rouen – Haute Normadie

۳۲- Université Jean Monnet Saint – Etienne

۳۳- Université Strasbourg (I, II, III)

۳۴- Université de Toulon et du Var

۳۵- Université de Toulouse (I, II, III)

۳۶- Université Francois Rabelais de Tours

۳۷- Université de Valenciennes et du Hainut – Cambresis

۳۸- Université de Versailles Saint – Quentin – en – Yvelines

۳۹- Institut National Polytechnique de Toulouse

۴۰- Institut National Polytechnique de Gronoble

۴۱- Institut National Polytechnique de Lorraine

۴۲- Ecole Nationale کلیه‌ مدارس‌ عالی دولتی

۴۳- Institut National des Télécommunications(INT)

۴۴- Université de Cergy- Pontoise (University of Cergy- Pontoise)

۴۵- Université Denis Diderot (Paris VII)

۴۶- Université d’ Avignon et des Pays de Vauculse

۴۷- Ecole Nationale Supérieure de I’Aéronautique et de I’Espace (ENSAE- SUPAERO)

۴۸- Ecole Nationale Supérieure des Télécomunications de Bretagne

۴۹- Ecole Nationale Supérieure d’Ingénieurs de Limoges (ENSIL)

۵۰- Ecole Nationale Supérieure d’Electrotechnique, d’Electronique, d’Informatique, d’Hydrolique et des Télécommunications de Toulouse (ENSEEIHT)

۵۱- Université de Technologie de Compiégne (UTC)

۵۲- Ecole National Supérieure d’Ingénieurs Sud Alsace

۵۳- Ecole National Supériure des Techniques Industrielles et des Mines de Nantes تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های علوم کامپیوتر، علوم انسانی، مهندسی صنایع، مهندسی محیط زیست، فیزیک

۵۴- Universite Paris- Est

۵۵- Ecole Natioale Superiore d’Architecture de Grenoble

۵۶- Université de la Rechelle

۵۷- Université de Technologie de Troyes

۵۸- Ecole Spéciale des Travaux Publics, du Batiment et de I ‘Industrie

۵۹- Institut National des Langues et Civilisation Orientales (INALCO)

۶۰- Ecole Centrale Paris

۶۱- Université de Corse Pascal Paoli

۶۲- Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales

۶۳- Agro Paris Tech

۶۴- Centre Internqtionql d’Etudes Suip

۶۵- INSA-Lyon

۶۶- INSA- Rennes

۶۷- INSA- Rouen

۶۸- INSA- Strasbourg

۶۹- INSA- Toulouse

۷۰- Museum National d’Histoire Naturelle

۷۱- Ecole Central de Nantes

۷۲- Ecole National Supérieure des Mines de Paris

۷۳- Ecole Polytechnique (EP-Palaiseau)

۷۴- Ecole Polytechnique Universitaire de Marseille

۷۵- Institiut Supérieure de Mécanique de Paris

۷۶- Ecole nationale Supérieure d’Architecture de Normandie (ENSAN)

۷۷- Institut Supérieure de Mécanique de Parisفقط تا مقطع  کارشناسی ارشد

۷۸- Ecole d’ Architecture de la ville & des Territoires a Marne la Vallée (Tolbiac)

۷۹- Institut supérieur de Mécanique de Paris صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۸۰- Institut national de la recherché agronomique

۸۱- Université d’ Evry- Val-d’Essonne

۸۲- Ecole Supérieure d’Electicité (SUPELEC)

۸۳- Ecole National des Ponts et Chaussees (ENPC-Marne-La-Valleé)

فهرست دانشگاه های خوب فرانسه

وزارت علوم در فهرست شماره ۲ خود نیز، فهرستی از دانشگاه های غیر ممتاز اما خوب فرانسه را برای ادامه تحصیل ایرانیان مشتاق به تحصیل در این کشور ارائه کرده است. این فهرست نشان می دهد که سطح دانشگاه های ارزشیابی شده این بخش به نسبت ۸۳ دانشگاه فوق الذکر، کمی پایین تر ارزشیابی شده است و بهتر است دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترا، دانشگاه های بالا را انتخاب کنند.

اما در صورت ادمیشن در دانشگاه های زیر، ارزشیابی مدارک تحصیلی شما انجام می شود و مشکلی وجود نخواهد داشت. برخی از دانشگاه هایی که در فهرست زیر مشاهده می کنید، صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل مناسب است و در صورتی که خواهان دریافت ادمیشن PhD از این دانشگاه ها هستید، بهتر است به لیست ۸۳ دانشگاه قبلی مراجعه کنید.

شایان ذکر است در صورتی که مقطع دکترا را در دانشگاه های زیر که با عنوان صرفا تا سطح کارشناسی ارشد ارزشیابی شده اند بگذرانید، مدارک دانش آموختگی شما در سطح دکترا ارزشیابی نخواهد بود.

۱-(Institut Européen d’Administration des Affaires)

۲- Université Vincennes- Saint- Denis (Paris VIII)

۳- Ecole Supérieure de Commerce de Reims  صرفا” تا کارشناسی ارشد و در رشته مدیریت

۴- CERAM Sophia Antipolisصرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مدیریت، تجارت، بازرگانی، اداری و مالی

۵- Paris Graduate School of Management  صرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته مدیریت

۶- ESSEC Business School قابل قبول است.

۷- Ecole Pratique des Hautes Etudes

۸- Ecole des Hautes Etudes Commerciales du Nord (EDHEC) صرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته تجارت

۹- Ecole Supérieure Libre des Sciences Commercials Appliquées (ESLSCA)صرفا” تا کارشناسی ارشد و در رشته های بازرگانی و مدیریت

۱۰- Rennes International Business School صرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های تجارت و بازرگانی

۱۱- Ecoles des Hautes Etudes Commerciales (Groupe HEC) صرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های بازرگانی و اقتصاد

۱۲- Ecole d’Architecture de Paris- Belleville صرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد

۱۳- Ecole d’Architedcture de Paris- Val-de-Sein صرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد

۱۴- Institut Supériur d’Electronique de Paris (ISEP) صرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های کامپیوتر، الکترونیک و مخابرات

۱۵- Ecole Supérieure d’Optique (ESO) تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مهندسی برق، مخابرات، فیزیک و اپتیک

۱۶- Institut Supériure des Matérieux et Mécaniques Avancées du Mans (ISMANS) تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مهندسی مواد و مکانیک

۱۷- Ecole Superieure d’ Electronique de l’ oust (ESEO) پس از بررسی کیفی (اخذ آزمون، بررسی کیفی رساله، درخواست مقاله)

۱۸- Institut de Physique du Globe de Paris

۱۹- Euromed Marseille (Ecole de Manadement) صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۰- Ecole Superieure d’Ingénieurs en Génie électriaue صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۱- Institut Supérieure d’ Argriculture صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۲- Ecole Superieure d’ Architecture

۲۳- Ecole Supérieure de Commerce Bretagne- Brest

۲۴- Conservatoire Nationale des Arts et Metiers

۲۵- Ecole Supérieure d’Ingénieurs des Travaux de la Construction de Metz صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۶- Grenoble école de Manaement صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد و فقط مدرک منتهی به دیپلم ملی فرانسه مورد تائید است. مدارک دوره های منتهی به دیپلم داخلی این مدرسه ارزشیابی نمی شود.

۲۷- Institut Supérieure d’Agriculture (ISA)صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۸- Audencia Nantes Ecole de Management صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۹- Ecole de Management Léonard de Vinci

۳۰- Ecole Supérieure d’ingénieurs Léonard de Vinci

۳۱- Institut International de Multimédia Léonard de Vinci پس از بررسی کیفی (اخذ آزمون، بررسی رساله، چاپ مقاله)

۳۲- Eurecom Sophia Antipolis فقط در صورتی که دوره ها به صورت مشترک با مدرسه عالی مخابرات پاریس و پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس برگزار شود قابل ارزشیابی است.

۳۳- Ecole Nationale Supérieur d’Architecture de Strasbourg (Unité Pédagogique d’Architecture de Strasbourg)

۳۴- Ecole d’ingénirurs en Génie des Systémes Industriels

۳۵- Ecole Supérieur de Commerce de Rouen صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۳۶- Ecole Supérieur de commerce de Toulouse صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۳۷- Institut de Préparation à l’Administration et à la gestion (IPAG) صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۳۸- Ecole Supérieur d’ingénieurs des travaux de la construction de Caen صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۴۹- Ecole Supérieur de Commerce de Montpelier صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته علوم اقتصادی

۴۰- Ecole de Management de Lyon صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۴۱- Ecole Internationale de creation audiovisuelle et dr réalistion صرفاً تا مقطع کاردانی

۴۲- Groupe école Supérieure de commerce Chambéry Savoie صرفاً تا مقطع کاردانی

۴۳- Clermont Graduate school of Management صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۴۴- Skema Business School صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

۴۵- Université de Technologie de Belfort-Montbéliard

کدام دانشگاه های فرانسه ارزشیابی تحصیلی نمی شوند؟

چنانچه نام دانشگاه یا موسسه ای در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غیر معتبر) منعکس نشده باشد، متقاضی می بایست اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام نماید. توجه داشته باشید که در صورتی  که ادمیشن از موسسات آموزشی عالی زیر در فرانسه کسب کنید و دانش آموخته شوید، مدرک شما ارزشیابی نخواهد شد و از پتانسیل های مادی و معنوی آن بی بهره خواهید بود.

۱-      Academie Internationale des Hautes Etudes

۲-      Centre d’etude diplomatique et Strategique

۳-      Diplome d’etudes superieus-3eme cycle

۴-      Ecole pour l’Inormarique et les nouvelles technologies (EPTHECH)

۵-      Educatel

۶-      International University of Paris

۷-      Robert de Sorbon

۸-      Shiller International University

۹-      Total University

۱۰-   Vatel Hotel School

۱۱-   European Virtual University

از مدرسه مرکزی پاریس مدرک   Master Specialise

۱۳-   International School of Management (ISM)

۱۴-   The American University of Paris

جزییات ارزشیابی مدارک تحصیلی از فرانسه

  • نوع مدرک :‌DEUG, BTS, DEUST, DUT

شرایط:  شامل ۲ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی

ارزشیابی: کاردانی

  • نوع مدرک: ۲ LICENCE

شرایط: شامل ۳ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان و گذراندن ۱۸۰ واحد اروپایی

ارزشیابی:

  • کارشناسی (مدارک مربوط با شروع دوره بعد از سال ۲۰۰۲ و در نظام LMD
  • کاردانی (مدارک مربوط با شروع دوره قبل از سال ۲۰۰۲ و غیر از نظام LMD) 3 LICENCE
  • نوع مدرک: PROFESSINNEL

شرایط: شامل ۳ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا هنرستان یا ۱ سال تحصیل بعد از DUT و BTS

ارزشیابی: کارشناسی حرفه ای

  • نوع مدرک: ۴ MAITRISE

شرایط: شامل ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا یک سال تحصیل بعد از LICENCE مربوط به قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی و غیر از نظام LMD

ارزشیابی :‌کارشناسی

  • نوع مدرک: ۵ MST (MAITRISE DE SCIENCES ET TECHNIQUES( و MSG (MAITRISE DE SCIENCES DE GESTION(

شرایط: شامل حداقل ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان، ۲ سال تحصیل بعد از DEUG و یا دوره های مشابه و یا یک سال تحصیل بعد از LICENCE مربوط به قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی و غیر از نظام LMD

ارزشیابی: کارشناسی

  • نوع مدرک:  MASTER DE RECHERCHE   

شرایط: سال تحصیل و پژوهش، ۱۲۰ واحد اروپایی و بهمراه پایان نامه. سال اول و دوم این دوره به ترتیب۱Master I و Master II نامیده می شود.

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

نوع مدرک: MASTER PROFESSIONNEL   

شرایط: تحصیل و کار حرفه ای، ۱۲۰ واحد اروپایی و بهمراه پایان نامه. سال اول و دوم این دوره به ترتیب۱Master I و Master II نامیده می شود.

ارزشیابی: کارشناسی ارشد حرفه ای

  • نوع مدرک:‌ DEA یا DESS 12

شرایط: تا ۱۸ ماه تحصیل (درس و پژوهش) بعد از Maîtrise مربوط به قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی و غیر از نظام LMD

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

  • نوع مدرک:‌ DIPLOME D’INGENIEUR

شرایط: شامل حداقل ۵ سال تحصیل و کار حرفه ای و بهمراه پایان نامه بعد دیپلم متوسطه یا هنرستان یا سه سال تحصیل بعد از DEUG یا دوره آمادگی Préparatoire

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

  • نوع مدرک: ‌دیپلم‌ های معماری DPLG ،DESA

شرایط: حداقل ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان و بهمراه پایان نامه

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

  • نوع مدرک: MAGISTRAT

شرایط: شامل حداقل ۵ سال تحصیل، کار حرفه ای و بهمراه پایان نامه بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان ارزشیابی: کارشناسی ارشد

  • نوع مدرک: DIPLOME DE DOCTEUR DOCTORAT DOCTEUR DE 3eme CYCLE DOCTEUR d’ETAT

شرایط: شامل حداقل ۳ سال پژوهش و بهمراه رساله

ارزشیابی: دکترا

توجه کنید که مدرک: DOCTEUR UNIVERSITAIRE توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران ارزشیابی نمی گردد. در رشته هایی که منتهی به این مدرک می شود شرکت نکنید. 

چند نکته درباره ‍۱۲۸ دانشگاه ارزشیابی شده فرانسه

نکته اول: ۱۲۸ دانشگاه ارزشیابی شده فرانسه توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هر ساله به روز رسانی می شود و باید آخرین اطلاعات را از سایت وزارت علوم بدست آورید. چه بسا دانشگاهی که در فهرست خوب بوده است، به فهرست عالی ارتقا درجه پیدا کرده باشد و در ارزشیابی های جدید،‌ حائز حداقل نصاب های مورد نظر شده باشد.

نکته دوم: تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده فرانسه این فایده را برای شما خواهد داشت که در حین تحصیل، از تسهیلات وزارت علوم مانند اعطای ۱۰۰۰ دلار ارز دانشجویی به نرخ مبادله ای و همچنین تخفیفات بلیط هوایپما برای رفت و برگشت دانشجو و همچنین ارزشیابی سریع مدارک دانش آموختگی برخوردار خواهد شد.

نکته سوم: برخی از دانشگاه های فرانسه، برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا مفید نیست. سعی کنید بر اساس همین ارزشیابی وزارت علوم، برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا اقدام کنید.

نکته چهارم: برای آشنایی با هر دانشگاه، نام دانشگاه را در گوگل جستجو کرده و وارد آن شده و اگر به زبان فرانسه آشنایی ندارید، از بخش انگلیسی زبان، شرایط تحصیل و ادمیشن و بورس و فهرست رشته ها را بدست آورید.

نکته پنجم: همه دانشگاه های ارزشیابی شده در فهرست ممتاز و خوب وزارت علوم در فرانسه، کانال یا صفحه اختصاصی در شبکه های اجتماعی دارند که می توانید با ادمین صفحه مربوطه درباره فرصت های تحصیلی و بورس، مشورت کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

۱۰ توصیه مهم برای دریافت ادمیشن از ۱۲۸ دانشگاه ممتاز و خوب فرانسه

اگر با مطالعه این گفتار، قصد تحصیل در یکی از ۱۲۸ دانشگاه معرفی شده این گزارش را دارید، ۱۰ توصیه زیر که چکیده تجارب موفق دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در فرانسه و همچنین رهیافت دانش آموختگان ایرانی دانشگاه های فرانسه هست را در نظر داشته باشید:

  • بررسی نیازمند های پذیرش: درگاه اختصاصی اکثر دانشگاه های فرانسه، بخشی به نام STUDY‌ دارد که در آن، به معرفی نیازمندی های پذیرش (ADMISSION’S REQUIREMENTS) پرداخته اند. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های فرانسه را دارید،‌ ابتدا باید اشراف اطلاعاتی نسبت به شرایط حداقلی ادمیشن پیدا کنید. این کار با تعامل با بخش بین المللی (International dep) یا بخش Gradate dep امکان پذیر خواهد بود.
  • بررسی زبان تحصیل: زبان تحصیلی رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد را تعیین کنید. اگر فرانسه هست باید در تهران، مدرک نشان دهنده تسلط شما به زبان فرانسه در سطح مورد نظر را ارائه کنید. توجه کنید که اگر به زبان انگلیسی هم مشغول به تحصیل شوید، احتمالا سفارت فرانسه، حداقل آشنایی شما به این زبان را انتظار داشته باشد.
  • متقاضیان تحصیل در کارشناسی: اکثر دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی، به زبان فرانسه است. بعضی از دانشگاه ها مانند دانشگاه های هنری و پزشکی نیز برای اعطای ادمیشن به مقتضیان، آزمون ورودی هم دارند که باید با مراجعه به درگاه هر دانشگاه، اطلاعات تکمیلی را کسب کنید.
  • مقتاضیان تحصیل در ارشد: برخی از رشته ها در فرانسه، به زبان انگلیسی برگزار می شود که IELTS نمره ۶ برای ورود کفایت می کند. اما با توجه به اینکه بعضا با منابع فرانسوی سر و کار خواهید داشت، تسلط نسبی به زبان فرانسه توصیه می شود.
  • متقاضیان تحصیل در دکترا: ادمیشن دکترا در دانشگاه های فرانسه هم به زبان فرانسوی و هم انگلیسی در دسترس است. اگر قصد بورس به صورت RA و TA دارید، توصیه می‌کنیم که تا حدودی زبان فرانسه را یاد بگیرید تا اگر به عنوان کمک دستیار استادی سر کلاس های Under Graduate رفتید، مشکلی نداشته باشید.
  • کنفرانس های فرانسه: همواره در سلسله گفتارهای معرفی کنفرانس های معتبر علمی اروپا بر این نکته تاکید کردیم که شرکت در کنفرانس ها و کارگاه های معتبر بین المللی، فرصت آفرین است این فرصت آفرینی برای دانشجویان بسیار است. چرا که با اساتید دانشگاه ها به صورت رو در رو تعامل کرده و از فرصت های تحصیل و بورس هر یک آشنا می شوند.
  • دوره های زبان در فرانسه: دوره های زبان فرانسه را در کالج یا موسسات خصوصی فرانسه نیز می‌توان آموخت. اما دریافت روادید فرانسه برای طی کردن چنین دوره هایی شاید به آسانی نباشد.
  • تعامل با اساتید فرانسوی: یکی از راه های دریافت ادمیشن و ترغیب اساتید فرانسوی به اعطای ادمیشن به شما به خصوص در مقطع ارشد و دکترا، ارسال رزومه به اساتید دانشکده مربوطه در دانشگاه مقصد و رایزنی صبورانه و منطقی با آن ها هست.
  • شبکه های دانش آموختگان فرانسه: یکی از راه های حرفه ای برای آگاهی و آشنایی با ظرفیت های علمی و تحقیقاتی دانشگاه های فرانسه و همچنین فهم علایق اکادمیک اساتید و دانشکده های فرانسه که بستر افزایش شانس ادمیشن و بورس شما را فراهم می کند،‌ تعامل با دانش آموختگان جدید و همچنین متخصصان گوناگون در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و لینکدین است.
  • تعامل با انجمن های تخصصی: اگر قصد دارید در دانشگاه های فرانسه در رشته های پزشکی، پرستاری و پیرا پزشکی و حتی در رشته های هنر و معماری و موسیقی فعال شوید، عضویت در انجمن های تخصصی و تعامل با اعضا می تواند راهنمای خوبی برای شما در فرآیند انتخاب دانشگاه و تحصیل در فرانسه باشد.

رشته های مشترک ایران با دانشگاه های فرانسه

ظرف یک دهه اخیر تعاملات دانشگاه های ایران با فرانسه افزایش یافته است. اکنون برخی از رشته های کارشناسی تا دکترا را می‌توان در دانشگاه های دو کشور تحصیل کرد.

  • دانشگاه علامه طباطبایی: بزودی رشته های کارشناسی ارشد مشترک به دانشگاه های فرانسه برگزار می کند. دانشگاه علامه طباطبایی، دارای تعداد زیادی هیات علمی فارغ التحصیل از دانشگاه های فرانسه است.
  • دانشگاه علم و صنعت ایران: از پاییز ۱۳۹۶، پذیرش دانشجوی مشترک رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بین این دانشگاه و دانشگاه انسام فرانسه برگزار می‌شود.
  • دانشگاه خواجه نصیر: دانشگاه خواجه نصیر، دوره کارشناسی ارشد مشترک مهندسی پزشکی را با یکی از دانشگاه های فرانسه آغاز کرد.
  • دانشگاه گیلان: معروف ترین دانشگاه استان گیلان بزودی رشته های مشترک کارشناسی ارشد با یکی از دانشگاه های فرانسه برگزار می کند.
  • سازمان مدیریت صنعتی تبریز: دوره DBA با یکی از دانشگاه های فرانسه راه اندازی شد.

راهنمای دریافت روادید دانشجویی فرانسه

از این پس برای کلیه دانشجویان خارجی مایل به تحصیل در یکی از موسسات آموزش عالی در فرانسه (به استثنای شهروندان الجزایری که مشمول قانون ویژه ای هستند)، این ویزای جدید صادر می شود. مدت اعتبار ویزای بلند مدت- اجازه اقامت VLS-TS معمولا یک سال است « به جزدر مواردی خاص (…) که ایجاب می کند ویزا برای مدت کوتاه تر به ویژه در خصوص بعضی از دانشجویان صادر شود».

کنسولگری هم زمان با صدور ویزا،  فرم مهر شده ی درخواست گواهی OFII (اداره فرانسوی مهاجرت و الحاق) را به انضمام یک دستورالعمل تشریحی در اختیار قرار می دهد. هرچند که دارندگان این قبیل ویزاها دیگر نباید ظرف دو ماه پس از ورود به خاک فرانسه برای درخواست اجازه اقامت به اداره پلیس مراجعه کنند اما در مقابل ناچارند یک سری مراحل را در اداره فرانسوی مهاجرت و الحاق  (OFII) طی کنند.

به ویژه به محض ورود به فرانسه باید مدارک زیر با پست سفارشی با درخواست اعلام وصول کتبی به نشانی OFII ارسال شوند:

  • فرم درخواست گواهی OFII که از طرف مرجع صادر کننده ویزا در اختیار شما قرارداه شده است.
  • کپی صفحات گذرنامه شامل صفحه مشخصات صاحب گذرنامه، مهر ورود به خاک فرانسه یا به فضای شنگن

معاونت ناحیه ای OFII به محض دریافت مدارک با ارسال نامه ای ساده به نشانی اعلام شده از سوی درخواست کننده اعلام وصول می نماید و در آن از متقاضی دعوت می کند تا برای انجام معاینات پزشکی، در صورتی که این معاینات در کشور مبدع  صورت نگرفته باشد، و احتمالا یک دیدار پذیرشی مراجعه نماید.

  • دانشجویانی که در یک  موسسه آموزشی در پاریس تحصیل خواهند کرد باید این مدارک را به هسته پذیرش واقع در سیته بین المللی دانشگاهی پاریس (CIUP) واقع در ۱۷, boulevard Jourdan, 75014 Paris ا رائه دهند.
  • بعضی از موسسات آموزشی ( اکثر دانشگاه ها) تفاهم نامه ای با OFII امضاء کرده اند، در چنین حالت، مدارک باید به دفتر دانشجویان خارجی موسسه آموزشی مربوط تحویل داده شود. اکیدا توصیه می شود قبل از ورود به فرانسه اطلاعات لازم در این خصوص را از موسسه آموزشی ای که در آن پذیرفته شده اید کسب نمایید.
  • در هر حالت باید مبلغ ۵۵ یورو بابت مالیات پرداخت شود.
  • این مالیات به صورت خرید تمبر مالیاتیOMI یا ANAEM قابل پرداخت است.

اخذ ویزای بلند مدت- اجازه اقامت در کشوری دیگر

دانشجوی خارجی ای که می خواهد برای بار اول در سال اول یا دوم لیسانس ثبت نام کند باید روند درخواست پیش ثبت نام DAP را طی کند : دریافت پرونده ثبت نام از بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت. روند درخواست ویزا زمانی به جریان می افتد که دانشجو گواهی پیش ثبت نام را در اختیار داشته باشد.

در موارد دیگر، دانشجو مستقیما با موسسه یا موسسات آموزشی مورد نظرش تماس می گیرد و درخواست گواهی پیش ثبت نام می نماید. سپس فرم درخواست صدور ویزای بلند مدت را به همراه کلیه مدارک لازم به کنسولگری  تحویل می دهد.

مهمترین اقدمات دانشجویی پس از ورود به فرانسه

توصیه میشود دانشجویانی که برای نخستین بار وارد این کشور می شوند، اقدامات زیر را در دستور کار قرار دهند.

گواهی مسکن در فرانسه

اولین کاری که به محض رسیدن به فرانسه و مستقر شدن در خوابگاه و یا خانه باید انجام دهید، گرفتن گواهی مسکن یا attestation de logement از صاحب خانه و یا مسئول خوابگاه است. شما برای اغلب کارهایی که در فرانسه انجام میدهید به گواهی مسکن یا احتیاج دارید و توصیه میکنم چندین کپی از این گواهی مخصوصا در ماههای اول همیشه همراهتان باشد.

 گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل و ثبت نام در دانشگاه های فرانسه

بعد از ورود به فرانسه، باید به دانشگاه محل تحصیل رفته و رسما ثبت نام کنید، بعد از ثبت نام، کارت دانشجویی و گواهی اشتغال به تحصیل به شما داده میشود، آن را از دانشگاه بگیرید و حتما از آنها کپی تهیه کنید. شما برای خیلی از کارها به کپی کارت دانشجویی احتیاج دارید، برای همین بهتر است آن نیز همراهتان باشد.

باز کردن حساب بانکی در فرانسه

با همراه داشتن پاسپورت، گواهی مسکن و گواهی اشتغال به تحصیل یا کارت دانشجویی میتوانید به هر کدام از شعب بانکی فرانسه مراجعه کنید و در آنها حساب باز کنید. بعضی از بانکها تسهیلاتی برای دانشجوبان و یا افراد زیر ۲۶ سال دارند، بنابراین میتوانید در انتخاب بانک مورد نظر با سایر دانشجویان مشورت کنید (راهنمای گشایش حساب بانکی).

بهترین و ارزانتزین بانک ها برای دانشجویان بانک LCL و پست بانک هستند. صدور کارت بانکی در فرانسه آنی نیست، و زمانی حدود ۱-۲ هفته نیاز دارد، بنابراین حتما در روزهای اول برای گرفتن کارت بانکی اقدام کنید. حتما بعد از باز کردن حساب بانکی RIB یا Relevé d’Identité Bancaire را از بانک بگیرید و همیشه چند کپی از آن را همراه خود داشته باشید.

 کارت مترو- اتوبوس – قطار

دانشجویانی که در پاریس زندگی میکنند، میتوانند کارت ماهانه مترو را آنی و از دفاتر مترو، دریافت کنند، همچنین میتوانند این کارت را آنلاین درخواست بدهند و بعد از طریق دستگاههای شارژ آن را به صورت هفتگی، ماهانه و یا سالانه شارژ کنند. دانشجویانی که زیر ۲۶ سال سن دارند، میتوانند فرم imagine R را از باجه های اطلاعات مترو دریافت کنند و بعد از پر کردن آن، فرم را به همراه RIB، عکس و کپی کارت دانشجویی به آدرس روی پاکت، بفرستند.

داشتن این کارت علاوه بر قیمت پایینتر نسبت به کارتهای شارژ معمولی، شامل تخفیف از فروشگاه ها و یا رستورانهای مختلفی هم میشود از آنجا که دریافت کارت imagine R سی روز زمان میبرد، حتما توصیه میشود در این ۳۰ روز برای خرید بلیط، به جای خرید بلیط تکی، بسته های ۱۰ تایی خریده شود که به مراتب قیمت آن ارزانتر میشود. در صورتی که در شهر دیگری زندگی می کنید، حتما نسبت به خرید کارت اتوبوس یا مترو اقدام کنید.

اداره مهاجرت یا OFII

بعد از دریافت ویزا، سفارت فرانسه در تهران، فرمی برای دریافت Titre de séjour به شما میدهد، شما باید این فرم را به همراه کپی پاسپورتتان برای آدرسی که درهمان فرم نوشته شده بفرستید، بعد از گذشت چند روز این سازمان به شما وقت میدهد و برای انجام معاینات پزشکی فراخوانده میشوید.

برای اینکار شما به یک تمبر ۶۰ یورویی احتیاج دارید که اطلاعات چگونگی تهیه آن را به شما اعلام میکنند. بعد از آن برگه Titre de séjour در پاسپورت شما چسپانده میشود ، تا قبل از دریافت آن نمیتوانید مسافرت کنید و یا از فرانسه خارج شوید، همچنین ۳ ماه بعد از ورودتان فرصت دارید تا اینکار را انجام دهید.

کمک هزینه مسکن یا caf در فرانسه

حتما در ماههای اول ورودتان برای دریافت کمک هزینه مسکن و یا CAF اقدام کنید، برای اینکار باید با داشتن اطلاعات بانکی و به صورت آنلاین از طریق سایت اداره ی کف ثبت نام کنید. CAF یا Caisse d’allocations familiales شرایط شما و خوابگاه یا مسکنتان را میسنجد و براساس آن، بخشی از کرایه ماهانه خوابگاه را به شما پس میدهد، این روند ماهها طول میکشد، اما شامل اجاره ماههای قبل و از روز ورود شما به فرانسه، هم میشود.

پرونده دانشجویی در فرانسه

برای دریافت ارز دانشجویی شما به برگه اشتغال به تحصیل تائید سفارت ایران احتیاج دارید، برای اینکار باید ابتدا در سفارت ایران پرونده دانشجویی داشته باشید. اینکار با داشتن مدارکی که در سایت سفارت آمده و پر کردن فرم سفارت انجام میگیرد، بعد از آن سفارت برگه اشتغال به تحصیل شما را مهر میکند و شما میتوانید از آن برای دریافت ارز دانشجوییی استفاده کنید. با داشتن پرونده دانشجویی شما قادر خواهید بود که سالانه یک بار از تخفیف ۵۰% رفت و برگشت هواپیمایی ایران ایر برخوردار شوید.

برای اینکار هم باید به سفارت ایران مراجعه کنید. صدور پرونده دانشجویی ۱-۲ هفته طول میکشد و رایگان است. همچنین دانشجویانی که در پاریس نیستند میتوانند مدارک خودشان را برای سفارت پست کنند.

مولفه های ارزیابی درخواست صدور ویزای بلند مدت تحصیلی

مولفه های سنجش علمی در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۰۶ طی بخشنامه ی بین الوزارتخانه ای (داخلی، امور خارجه، آموزش عالی و تحقیقات) مشخص شد.

مولفه هایی عمومی نظیر شانس منجر شدن پروژه تحصیلی به «موفقیت در اشتغال»، احتمال تاثیر این پروژه در توسعه اقتصادی یا اجتماعی کشور مبداء یا تامین منافع فرانسه و همکاری اش با کشور مربوطه، مد نظر قرار می گیرند.

بخشنامه با مولفه های مشخص اش بیانگرتر است:

 مولفه ۱: سنجش سطح تحصیلات دانشگاهی داوطلبان، با اولویت دادن به دانشجویانی که می توانند وارد مقاطع مستر یا دکترا شوند، دارندگان دیپلم فرانسوی پایان تحصیلات متوسطه، دانشجویان پذیرفته شده در کلاس های آمادگی یا در رشته های برگزیده دوره های آموزشی کوتاه مدت (IUT, STS).

مولفه ۲ : سنجش کیفیت دوره تحصیلی طی شده، به ویژه از طریق گردآوری و ارائه «کلیه اطلاعات لازم در جهت تنویر افکارهیات مستقل پیش ثبت نام کننده پیرامون درجه اعتبار موسسه آموزشی و دوره های طی شده توسط داوطلب» در زمینه صحت نتایج و درجات علمی ای که  به آن ها اشاره شده و همچنین پیوستگی منطقی آن ها با پروژه ی آینده و انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل در دوره پیش رو.

مولفه  ۳ : کادر موسسه آموزشی پروژه مورد نظر، با اولویت دادن به داوطلبانی که وارد موسسات آموزشی ای می شوند که قرارداد همکاری با کشور فرانسه منعقد کرده اند، دانشجویان بورسیه دولت فرانسه و یا دانشجویانی که مدرک خود را از یک موسسه آموزشی فرانسوی در قالب همکاری مشترک بین دو موسسه آموزشی کشور مبداء و فرانسه دریافت کرده باشند.

f11
سایت CAMPUS FRANCE یکی از بهترین درگاه های اطلاع رسانی فرصت های تحصیل و بورس در دانشگاههای فرانسه است

مولفه ۴ : میزان تسلط به زبان های خارجی همراه با کنترل میزان تسلط داوطلبان به زبان فرانسوی، البته با لحاظ کردن درجات علمی بالقوه آنان.

سه مولفه دیگر که جنبه عمومی دارد و منحصر به ویزای دانشجویی نیست:

  • عدم وجود هر گونه تهدید نسبت به امنیت عمومی
  • اصالت مدارک ارائه شده (از جمله مدرک های تحصیلی و ریز نمرات در صورت ارائه)
  • مدارک مالی برای تامین هزینه های اقامت.
f9
تصویر ایندکس درگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش عالی فرانسه

این مورد آخراز سوی بازرسی عمومی ویزاها بررسی می شود (CESEDA مبلغ را ذکر نمی کند). حداقل مبلغی که دانشجویان باید مدرکی دال بر تامین آن ارائه کنند معادل ۷۰% مبلغ پایه بورس اعطاء شده توسط دولت فرانسه،  یعنی رقمی بالغ بر ۴۵۵ یورو در ماه است. کنسولگری های در هر کشور در تعیین میزان این مبلغ اختیارات تام دارند.

f10
تصویر ایندکس بخش فرانسوی زبان سایت سفارت فرانسه در تهران

اگر علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های فرانسه هستید، از درگاه وزارت آموزش عالی فرانسه و این پایگاه استفاده کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • سینا شهریور ۱۹, ۱۳۹۶

    سلام. آیا شما مشاور هم دارید؟