راهنمای تحصیل در چین؛ آشنایی با بزرگ ترین نظام آموزشی جهان و ۱۵۰ دانشگاه برتر آن [قسمت اول]

راهنمای تحصیل در چین؛ آشنایی با بزرگ ترین نظام آموزشی جهان و ۱۵۰ دانشگاه برتر آن [قسمت اول]

چین، یکی از قدرت های اقتصادی و علمی آسیا و جهان است که همچون ژاپن، به واسطه دور بودن از مقصدهای علم و فناوری در اروپا و آمریکا و محدودیت فراگیری زبان چینی، در فهرست اولویت های تحصیلی دانشجویان بین المللی قرار نداشت. اما در دو دهه اخیر، به دلیل رشد اقتصادی و علاقه چینی ها به جذب دانشجوی بین المللی و همکاری تحقیقاتی مشترک با مراکز آکادمیک جهان، شاهد افزایش میزان تقاضا برای تحصیل در دانشگاه های این کشور هستیم.

در بین ایرانی ها، چین هیچ گاه در فهرست اولویت های تحصیلی در خارج از کشور (حتی در آسیا) قرار نگرفت. اما اخیرا، به دلیل هزینه های بالای تحصیل در قاره سبز (سوئد، انگلیس و سوئیس) و آمریکای شمالی، برخی از دانشجویان رشته های مهندسی و پزشکی، دانشگاه های چین را برای تحصیل انتخاب کرده اند.

اگر شما نیز در زمره علاقمندان به تحصیل در کشور چشم بادامی های شرق آسیا هستید، سلسله گفتارهایی که درباره فرصت های تحصیلی، بورسیه و شیوه دریافت روادید این کشور ارائه میکنیم مطالعه کرده تا در ادامه سلسله گفتارهای معرفی فرصت های تحصیلی روزیاتو در خارج از کشور، در جریان ساختار آکادمیک این کشور قرار بگیرید.

راهنمای تحصیل در چین

با چین گردی ما همراه باشید.

چرا تحصیل در چین؟

برخی ها تصور می کنند که تحصیل در چین، نیازمند تسلط به زبان عجیب و غریب چینی است! در حالی که شما می توانید همچون تحصیل در پرتغال یا آلمان که نیازی به یادگیری زبان پرتغالی یا آلمانی ندارید، در این کشور نیز بدون تسلط و آگاهی به زبان رسمی، مشغول به تحصیل شوید.

دانشگاه های بین المللی معتبر چین، بسیاری از رشته ها و مقاطع تحصیلی را به زبان انگلیسی برگزار می کنند و انتشار گسترده مقالات دانشجویان و اساتید چینی در ژورنال های معتبر بین المللی انگلیسی زبان در چند دهه اخیر، خود نشان دهنده روند رو به رشد فعالیت های آکادمیک انگلیسی زبان در این قطب بزرگ اقتصاد جهان است.

هیچ یک از دانشگاه های چین به فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هنوز راه پیدا نکرده است. اما دانشگاه هایی با آزمایشگاه های قوی و مجهز و اساتیدی با بک گراند بین المللی دارند. اکنون در برخی از برترین دانشگاه های دنیا، از استادیار تا dean، شهروندان چینی هستند و این ظرفیت به دانشگاه های چین نیز سرایت کرده است.

تحصیل در چین برای دانشجویان خارجی، کم هزینه و راحت است و فرصت های اقامتی و زندگی آسان به نسبت شمال اروپا و آمریکای شمالی فراهم تر بوده و بستر برای تحصیل مقرون به صرفه، در دسترس خواهد بود. اکنون هزاران دانشجوی غربی از آمریکا تا آلمان و فرانسه، در دانشگاه های چین در رشته های مختلف مشغول به تحصیل هستند و گفته می شود که شمار دانشجویان بین المللی چین از مرز ۴۰۰ هزار نفر فرا تر رفته است.

در چین می توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد و این امر در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی نیز امکان پذیر خواهد بود. البته امکان شروع تحصیل بدون گذراندن دوره کالج و آزمون ورودی در دسترس است و در وقت می توان صرفه جویی کرد.

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی در چین به نسبت خیلی از کشورهای دنیا مانند انگلستان و دانمارک و آمریکا، پایین است. تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور حدود ۴ سال است و دانشگاه های زیادی به زبان انگلیسی در اختیار دانشجوی غیر چینی زبان است.

هزینه تحصیل در برخی از رشته های مقطع کارشناسی در دانشگاه های چین، سالانه بین ۲ هزار تا ۴ هزار دلار متغیر است و این رقم برای مقطع کارشناسی ارشد، حداکثر سالانه ۵ هزار دلار برآورد می شود. البته برای دانشجویان مستعد، بورس های تحصیلی متنوعی نیز ارائه می شود.

در دانشگاه های چین، الزامی به دانشجو برای ارائه مدرک آیلتس وجود ندارد. اما برای تحصیل خوب به زبان انگلیسی، بهتر است که در ایران دوره ۶ ماهه آمادگی آزمون آیلتس را گذرانده یا در کالج های آموزش زبان انگلیسی شرکت کنید.

تحصیل در مقطع دکترا در چین در صورتی که موفق به دریافت بورس نشوید، سالانه حداکثر ۵ هزار دلار است. البته در دانشگاه ها، این رقم ممکن است بالا پایین شود. اما هزینه تحصیل در دانشگاه های با کیفیت، از این حد تجاوز نمی کند.

تحصیل در رشته پزشکی در چین

راهنمای تحصیل در چین

چینی ها در زمینه پزشکی، یکی از سرآمدهای جهان هستند و طب سنتی چین، همچنان یکی از طب های پر طرفدار در سراسر جهان به شمار می آید. برای تحصیل در رشته پزشکی در چین، داشتن دیپلم دبیرستان الزامی است. البته ادمیشن در دانشگاه های پزشکی چین، سالانه بین ۵ تا ۷ هزار دلار خرج دارد که به نسبت تحصیل در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان، اقیانوسیه و آمریکای شمالی قیمت معقولی به نظر می رسد و تنها چالش عمده سر راه دانشجویان پزشکی در چین، یادگیری زبان چینی برای فعالیت های کلینیکی در سال های پایانی تحصیلی است که با بیماران سر و کار دارند.

بعضا دانشگاه های هندوستان و سنگاپور برای تحصیل دوره پزشکی، مبالغ بیشتری از دانشجویان بین المللی مطالبه می کنند. طول دوره تحصیلی در چین برای رشته پزشکی حدود ۶ سال است.

نکته مهم آن است که حتی اگر شما به زبان انگلیسی در رشته پزشکی یا پیراپزشکی در چین مشغول به تحصیل شوید، در سال آخر که فعالیت های کلینیکی دارید و می بایست با بیماران چینی تعامل کنید، دانستن زبان چینی الزامی تصور می شود.

به همین خاطر اگر قصد تحصیل پزشکی در چین را کردید، ۵ سال فرصت دارید تا زبان چینی را در حد محاوره فرا بگیرید. قطعا بهترین نقطه کره زمین برای یادگیری این زبان به ظاهر سخت!، کشور یک میلیارد نفری چین است! شرکت در نمایشگاه ها و کنفرانس های بین المللی چین نیز فرصت خوبی برای آشنایی با ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری این کشور در حوزه های پزشکی است.

البته توجه کنید که رشته دندانپزشکی در اکثر دانشگاه های این کشور به زبان چینی برگزار می شود و یادگیری این زبان پیش از آغاز تحصیل الزامی است. البته تحصیل به زبان چینی در این کشور، هزینه کمتری به نسبت تحصیل به زبان انگلیسی دارد و این قضیه برای دانشگاه های روسیه نیز حکمفرماست.

اگر شما برای مقطع دکترا، سن حداکثر ۴۰ سال داشته باشید، امکان دریافت بورسیه را در این کشور خواهید داشت. به طور کل هزینه زندگی در شهرهای مختلف چین، بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه براورد می شود که البته این رقم نیز با بازه ای ۲۰ درصدی روبروست.

دانشگاه شاندونگ چین

راهنمای تحصیل در چین

دانشگاه شاندونگ چین از جمله دانشگاه های معتبر این کشور است و در سال ۱۸۶۴ میلادی تاسیس شد و مظهر آموزش و پرورش مدرن چین به شمار می رود. کالج شاندونگ امپریال، در سال ۱۹۰۱ میلادی تاسیس شد و دومین دانشگاه چین محسوب می شود. فهرست رشته هایی که به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شود را در اینجا ببینید. همچنین فرصت های بورسیه متنوع در این نشانی اعلام شده است.

فهرست رشته هایی که در مقطع PhD تدریس می شود را در این نشانی دنبال کنید. دکترای داروسازی، دکترای میکروبیولوژی، دکترای فارماکولوژی، دکترای عمومی، گرایش های جراحی، دکترای اونکولوژی از جمله رشته های پر طرفدار این دانشگاه است. این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت است. اما پیش از اقدام برای دریافت ادمیشن، آخرین وضعیت ارزشیابی دانشگاه را از وزارت بهداشت، استعلام کنید.

این دانشگاه دارای یک سیستم آموزش علمی در تمرین بالینی می باشد. ۲ بیمارستان وابسته، ۷ بیمارستان کارآموزی و ۹۷ پایگاه های تمرین و آموزش می باشد. اولین بیمارستان وابسته به دانشگاه شاندونگ در ماه ژوئیه ، ۱۹۵۵ میلادی تاسیس شد، که در آن زمان وابسته به طب سنتی چینی بود که به عنوان بیمارستان TCM نمونه دولتی شناخته میشد.

راهنمای تحصیل در چین

توسعه ۵۰ ساله، آن را تبدیل به یک بیمارستان جامع مدرن کرده است، بیمارستان TCM در استان شاندونگ، با تاکید بر مراقبت های پزشکی، آموزش، پژوهش، پیشگیری، مراقبت های بهداشتی و توانبخشی متکی است.

دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

Central Campus
Hongjialou Campus
Baotuquan Campus
Qianfoshan Campus
Xinglongshan Campus
Qilu Software College Campus
Qingdao Campus
  • هزینه شهریه دانشگاه شادونگ
    دوره های کارشناسی و عمومی مطالعه: ،۴۱۰۰۰ CN ¥در سال
    دوره های کارشناسی ارشد و برنامه های آموزشی پیشرفته CN ¥  ۳۶۰۰۰ در سال
    برنامه های دکترا و برنامه های آموزشی ویژه CN ¥ ۴۰۰۰۰ در سال
    هزینه غیرقابل استرداد، نمی توان آن را به نهادهای دیگر داد، در صورتی که توسط کالج آموزش بین المللی مورد تایید نیست.
  • هزینه اسکان
    اتاق دو نفره تختCN ¥ ۵۰ هر روز
    اتاق تنهاCN ¥ ۳۰ هر روز
    هزینه باید در روز ثبت نام در آغاز هر ترم پرداخت شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاه شادونگ

بورسیه تحصیلی در دانشگاه شادونگ معمولا به افرادی با رزومه های مناسب و فوق العاده تعلق می گیرد در صورت پذیرش از دانشگاه شادونگ با بورسیه شرایط تحصیل رایگان در چین برای شما فراهم می شود.

معمولا بورسیه برای تحصیل در مقاطع مانند دکتری PHD و کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و شرایط تحصیل در چین در مقطع دکترا یا PhD و شرایط تحصیل در چین در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس را آسان تر می کند.

 مدرک و گواهینامه های کسب شده

درجه :MBBS پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان نیاز به تصویب HSK 3 (جدید HSK 4) برای دریافت دیپلم نیاز است. در تکمیل این الزامات برنامه آموزش و گذراندن امتحانات فارغ التحصیلی موفقیت، دانشجویان دوره کارشناسی پزشکی بین المللی خواهد شد و یک گواهی فارغ التحصیلی اعطا و مدرک پزشکی توسط SDU اعطا، اگر آنها با مقررات درجه از دانشگاه. کپی انگلیسی از درجه خواهد MBBS (کارشناسی پزشکی و لیسانس جراحی) دولت.

شهریه کل رشته های این دانشگاه را می توانید در این قسمت مشاهده کنید.

راهنمای تحصیل در چین
بخش پزشکی دانشگاه ووهان چین

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت

اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی در جمهورق خلق چین را دارید، دانشگاه های زیر مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان قرار دارد که البته برای آگاهی از جدید ترین لیست دانشگاه های تایید شده و از ارزشیابی خارج شده، می بایست به درگاه اطلاع رسانی رسمی وزارت خانه مراجعه کنید.

چین برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی عبارتند از:

Lanzhou University ؛ Shantou University ؛  Wuhan University ؛ Huazhong University of Science Technology ؛ Nanjing Medical University ؛ Soochow University ؛ Southeast University ؛ Jilin ؛ Shandong University .

تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های چین گزینه مناسبی از لحاظ اعتبار، آزمون، زبان انگلیسی و هزینه است.

 شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاههای چین

دوره‌ های تحصیلی پزشکی در چین به زبان انگلیسی یک دوره AA ساله است که ۴ سال اول آن آموزشی و ۲ سال آخر، کارآموزی است (البته طول دوره کارآموزی در هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد).

بطور کلی؛ آزمونی برای پذیرش دانشجو در این دوره‌ها برگزار نمی‌شود و عموما نیازی به ارائه مدرک زبان هم نیست؛ اما داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی تجربی و همچنین نمرات بالای ۱۶ در دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و زبان انگلیسی، الزامی است.

راهنمای تحصیل در چین

انواع مدارک زبان چینی برای تحصیل و اشتغال در این کشور

زبان تدریس، همانطور که گفتیم انگلیسی است؛ اما به‌دلیل نیاز به دانستن زبان چینی برای برقراری ارتباط با بیماران در دوره کارآموزی، واحدهای درسی زبان چینی هم در طول دوران تحصیل ارائه می‌شود و دانشجویان، این زبان را هم فرا می‌گیرند. برخی از دانشگاه ها پیش از اتمام دوره، آزمون زبان چینی HSK‌ را هم برگزار می‌کنند.

راهنمای تحصیل در چین
مرکز اطلاع رسانی آزمون های مختلف زبان چینی برای متقاضیان تحصیل و اشتغال در چین

‌در واقع آزمون HSK که Chinese Proficiency Test است و برای کسانی که متقاضی تحصیل در دانشگاه های چینی زبان این کشور هستند، در اختیار داشتن آن الزامی است. در واقع HSK را میتوان نوعی آیلتس یا تافل خواند که در ۶ سطح برگزار می شود:

(HSK (level I), HSK (level II), HSK (level III), HSK (level IV), HSK (level V), and HSK (level VI

نوعی از آزمون HSK هست که تنها مهارت صحبت کردن (Speaking) افراد را بررسی میکند و به مهارت های خواندن و نوشتن و گوش کردن کاری ندارد. این آزمون HSKK نام دارد و از ۳ سطح تشکیل شده است:

(HSKK (Primary level), HSKK (Intermediate level) and HSKK (Advanced level

نوع دیگر مدرک تعیین دانش متقاضیان بین المللی در زبان چینی، مدرک BCT‌ نام دارد که برای متقاضیان اشتغال و فعالیت های تجاری در این کشور کاربر دارد. اگر خواهان اشتغال در یک شرکت چینی باشید، در اختیار داشتن این مدرک میتواند یک گام شما را به ورود به بازار کسب و کار چین نزدیک تر کند. (Business Chinese Test (BCT تلاش میکند تا سطح زبان تجاری متقاضیان کار در این کشور را ارتقا دهد.

راهنمای تحصیل در چین
نمونه مدرک آزمون زبان چینی برای متقاضیان تحصیل در رشته های چینی زبان

برای دریافت این مدرک می بایست در آزمون کتبی و شفاهی شرکت کنید و انواع گوناگونی دارد:

BCT (A)and BCT (B).BCT(Oral iBT)are Computer Adaptive Test (CAT) and conducted via Internet

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک رجوع کنید یا به درگاه HANBAN بروید.

سال تحصیلی دانشگاههای چین، از ماه سپتامبر (شهریور) شروع می‌شود و متقاضیان، تا پایان ماه جولای (خرداد) فرصت دارند مدارک خود را برای ثبت نام، به دانشگاه ها ارائه کنند. بسته به شهر و دانشگاه محل تحصیل، دانشجویان سالانه بین ۴ تا ۸ هزار دلار شهریه می‌پردازند.

نکته مهمی که باید در مورد اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه های چین به آن توجه کرد این است که ظرفیت این دانشگاهها محدود بوده و متقاضیانی که نمرات لازم در دروس ذکر شده و (بعنوان امتیاز) مدرک زبان دارند نسبت به دیگران، در اولویت قرار می‌گیرند. البته همچون روسیه که صدها دانشگاه دارد، چین نیز به دلیل تنوع و تعدد دانشگاه ها، فرصت های تحصیلی بسیاری را در اختیار طیف گسترده دانشجویان بین المللی با هر سطح زبانی و تحصیلی قرار می دهد.

راهنمای تحصیل در چین

برای گرفتن پذیرش پزشکی از دانشگاههای چین مدارکی نظیر: ترجمه شناسنامه به زبان انگلیسی؛ ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش‌دانشگاهی به زبان انگلیسی؛ ترجمه اصل دیپلم یا گواهی دیپلم به زبان انگلیسی؛ ترجمه اصل یا گواهی پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی؛ پاسپورت معتبر و ترجیحا مدرک زبان آیلتس مورد نیاز است. اگر رشته مورد نظر شما به زبان چینی ارائه می شود، در اختیار داشتن مدرک صلاحیت زبان چینی که در بالا به آن اشاره شد، الزامی خواهد بود.

فهرست ۷۰ دانشگاه ارزشیابی شده چین

اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری کشورمان در جدید ترین ارزشیابی دانشگاه های کشور چین، از میان صدها دانشگاه این کشور، ۱۰۰ دانشگاه را در فهرست ممتاز و خوب قرار داده است که به تفکیک شهر و رده بندی انجام شده، در فهرست زیر مشاهده می کنید.

راهنمای تحصیل در چین
تصویر ایندکس دانشگاه فودان که در فهرست ممتاز وزارت علوم کشورمان قرار دارد

تحصیل در این دانشگاه ها به دانشجویان ایرانی توصیه می شود. با ادمیشن این دانشگاه ها می توانید ارز دانشجویی دریافت کرده و بعد از دانش اموختگی، از امتیاز معادلسازی مدرک تحصیلی خود برخوردار شوید.

نگاهی به نظام آموزش عالی در کشور چین

چین با داشتن بیش از ۲۸۴۰ موسسه آموزش عالی که حدود ۳۷ میلیون دانشجو (تا سال ۲۰۱۵ میلادی) در خود جای داده است، بزرگترین نظام آموزش عالی در جهان محسوب می‌شود. یک پنجم دانشجویان جهان، چینی هستند. از این جمع ۱۸۶۰ موسسه آموزش عالی را موسسات آموزش عادی تشکیل می‌دهند که در این موسسات بیش از ۱۸ میلیون نفر مشغول به تحصیل هستند.

بیش از ۴۰۰ موسسه آموزشی نیز به بزرگسالان اختصاص دارند که در مجموع پذیرای بیش از ۵ میلیون دانشجو هستند. بیش از ۱۰۰۰ موسسه آموزشی باقی مانده نیز موسسات آموزش خصوصی هستند. همچنین بیش از ۱۸۰۰ موسسه خصوصی وجود دارند که از طریق ان ها قریب به ۳ میلیون نفر در مقطع کارشناسی به تحصیل راه دور و اینترنتی می‌پردازند.

وزارت آموزش چین با کمک یک نظام آموزشی مرکزی، کنترل تمام موسسات آموزش عالی را در بخش‌های سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی، تامین اعتبار و ارزشیابی برعهده دارد. روسای هر یک از موسسات آموزش عالی از سوی کمیته‌ای متشکل از حزب کمونیست چین هدایت می‌شوند و کمیته دانشگاهی و هیئت نمایندگی دانشکده و کارکنان مسؤل رسیدگی به مشکلات مربوط به دانشکده و کارکنان آن است.

پیش‌ نیاز عمومی دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاه‌های چین

دانشجویان بین‌المللی جویای تحصیل در دانشگاه‌های چین باید پیش‌ نیازهای تعیین شده از سوی دولت و دانشگاه‌های چین را پشت سر بگذارند که شامل موارد ذیل می‌شوند:

۱- فرد متقاضی باید دانشجوی واقعی بوده و ویزای دانشجویی یا توریستی داشته باشد.

۲- فرد متقاضی نباید دارای سوابق کیفری باشد. دانشجویان برخی از کشورها می‌بایست به سفارت چین گواهی عدم سوء پیشینه ارائه کنند.

۳- افراد متقاضی باید دارای مدارک مرتبط بوده و تمامی پیش‌ نیازها را رعایت کنند. این پیش‌ نیازها شامل مدرک تحصیلی و وضعیت مالی مناسب می‌شوند.

پیش‌ نیاز های دانشگاه‌های چین

دانشگاه‌ های چین بسته به سطح مدرکی که ارائه می‌دهند، شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجویان خود در نظر می‌گیرند. معمولا رشته‌های فرهنگ و زبان که بدون مدرک هستند آسان‌ترین شرایط پذیرش را دارند و در صورت داشتن مدرک دیپلم می‌توانید به راحتی در این رشته‌ها ثبت‌نام کنید.

رشته‌ های تحصیلی چینی زبان

دانشجویان برای پذیرش در این رشته‌ها باید آزمون زبان چینی را با موفقیت پشت سر بگذرانند. داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد باید همچنین یک نسخه از معرفی‌نامه خود ارائه دهند.

رشته‌ های تحصیلی انگلیسی زبان

این داوطلبان نیازی به مدرک زبان چینی ندارند و در عوض باید مدارک زبان انگلیسی نظیر تافل و آیلتس که دانش زبانی آنها را تایید می‌کند، داشته باشند. از آنجا که دانشگاه‌ های چینی هر روز بیش از گذشته نسبت به ارائه رشته‌های تحصیلی انگلیسی زبان اهتمام می‌ورزند، این رشته‌ها برای دانشجویان بین‌ المللی بسیار مناسب هستند. در این گفتار، ده ها دانشگاه چینی که صدها رشته زبان انگلیسی ارائه میکنید را معرفی کرده ایم.

انواع دانشجویان در چین

انواع مختلف دانشجویان در چین شامل دانشجویان موقت (با طول تحصیل یک تا ۲۰ هفته)، دانشجویان زبان (با طول تحصیل یک تا دو سال)،‌ دانشجویان کارشناسی (با طول تحصیل چهار تا پنج سال)، دانشجویان کارشناسی ارشد (با طول تحصیل دو تا سه سال)، دانشجویان دکتری (با طول تحصیل سه سال) و دانشجویان انتقالی (با طول تحصیل نامعین) هستند.

شناسایی دانشگاه‌ های مطرح چین

چین در حال حاضر ۶۰۰ دانشگاه و کالج دارای صلاحیت پذیرش دانشجویان بین‌ المللی دارد که این تعداد دانشگاه کار را برای داوطلبان بسیار دشوار می‌کند. برای تشخیص دانشگاه‌ های مطرح و باکیفیت یکی از روش‌ ها، مراجعه به رتبه‌بندی دانشگاه‌ های جهان است که از سوی موسسات معتبر اعلام می‌شوند.

اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاه‌های چین

به دنبال نوسازی صنایع تولیدی چین برای ورود به رقابت جهانی، نظام آموزشی عالی چین، اعتبار و قدرت خود را در جهان به رخ رقبایش می‌کشد. فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌ های چین از سوی دانشگاه‌ های معتبر اروپایی، آمریکایی، آسیایی، استرالیایی و سایر کشورهای جهان با استقبال مواجه می‌شوند.

سالانه حدود ۲۰ هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌ های چینی به کشورهای اشاره شده می‌روند تا ادامه تحصیل دهند. در سال ۲۰۰۹ میلادی، دولت چین با شصت و چهار کشور جهان تفاهم‌ نامه دو جانبه‌ای را برای گسترش فعالیت‌ های آموزشی امضاء کرده است.

رشته‌های مفید تحصیلی در چین

فارغ از رشته‌های زبان چینی، طب سنتی چین‌، هنرهای رزمی، تاریخ، فلسفه، ورزش و هنرهای فولکور چینی (شامل موسیقی و نقاشی)، رشته‌هایی نظیر ریاضیات، مهندسی، علوم و پزشکی به علاوه اقتصاد، بازرگانی، تجارت و مدیریت بازرگانی، رشته‌های بسیار مناسبی هستند. به دلیل آنکه این کشور یکی از شش کشور برتر صنعتی جهان به شمار می رود، تحصیل در رشته های مهندسی مکانیک، متالوژی، نانو فناوری و برق و الکترونیک در چین، فرصت های تحقیقاتی و اشتغال گسترده ای برای دانشجویان و دانش اموختگان فراهم می کند.

همچنین به واسطه موفقیت های روز افزون چین در عرصه  صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به نظر می رسد تحصیل در رشته ها و گرایش های این حوزه ارزشمند باشد. همچنین آن دسته از افرادی که رشته های کارشناسی غیر مرتبط با مدیریت تحصیل کرده اند و علاقمند هستند تا کارشناسی ارشد خود را در عرصه مدیریت و بازاریابی و کسب و کار بگیرند، تحصیل در رشته MBA یا Executive MBA توصیه می شود.

برخی از رشته های مهم تحصیلی در دنیا مانند هوا فضا، نانو فناوری، مهندسی هسته ای، مدیریت پروژه، بازاریابی و امثالهم که در بسیاری از کشورهای دنیا هزینه های سنگینی برای تحصیل در این عرصه ها نیازمند است، میتوان با هزینه و شهریه کم در این حوزه ها تحصیل کرد.

کمک هزینه تحصیلی

به دنبال اجرایی شدن دریافت شهریه و افزایش هزینه‌های تحصیلی در آموزش عالی چین، نظام کمک هزینه تحصیلی دانشجویان طی سال‌های اخیر در چین راه‌اندازی شده است که این کمک هزینه‌های تحصیلی شامل موارد ذیل می‌شوند:

  •  کمک هزینه تحصیلی (grants)

برنامه کمک هزینه تحصیلی دولتی که از سال ۲۰۰۲ میلادی راه‌اندازی شده به دانشجویان نیازمند و با استعداد دانشگاه‌های عادی چین اهدا می‌شود.

  •  کمک هزینه تحصیلی (Scholarship)

کمک هزینه‌های تحصیلی مبتنی بر شایستگی و صلاحیت یکی از اصلی‌ترین انواع کمک هزینه‌های تحصیلی است که از سال ۱۹۸۶ میلادی در دسترس دانشجویان چین قرار دارد. کلیه دانشگاه های چین بخش اسکولارشیپ داشته و به همین خاطر، شما می توانید با مراجعه به این قسمت، از فرصت های دریافت کمک هزینه تحصیل آشنا شوید.

کار برای تحصیل

در سال ۱۹۹۴ میلادی آئین‌نامه «کار برای تحصیل» در دانشگاه‌ های عادی چین تصویب شد که طی آن دانشجویان نیازمند می‌توانند با یافتن کار نیمه‌وقت هزینه تحصیل خود را بپردازند.

تحصیلات‌ پیش‌دانشگاهی

در کشور چین تحصیلات ابتدائی از شش سالگی به مدت پنج تا شش سال است. در این دوره، دانش آموزان ملزم به گذراندن دروس متنوعی نظیر زبان چینی، ریاضیات، مطالب اخلاقی، ورزش و فعالیت های فوق العاده هستند. سپس وارد دوره آموزشی مقطع متوسطه می شوند که شش سال به طول می انجامد و به دو مقطع آموزش متوسطه و آموزش فنی و حرفه ای تقسیم می گردد.

هر یک از این دوره ها خود شامل دو مرحله آموزشی سه ساله مقدماتی، متوسطه و دوره سه ساله تکمیلی متوسطه هستند که در قالب دوره های سه و چهار ساله ارائه می گردند. دانش آموزانی که از مدارس مقدماتی متوسطه فارغ التحصیل می گردند، از مجوز ورود به مراکز متوسطه فنی و حرفه ای برخوردارند. در این مراکز آموزشی برنامه های آموزشی دو تا چهار سال ارائه می گردد.

تحصیلات‌ دانشگاهی

دانشگاه‌ ها، دانشکده‌ ها و مؤسسات آموزش عالی به ارائه برنامه های چهار یا پنج ساله و هم چنین دوره های تخصصی ۲ تا ۳ سال مبادرت می کنند. آن دسته از دانشجویان که به اتمام نخستین دوره نایل آیند از مجور حضــــور در دوره‌های بعدی برخوردار میگردند.

دانشگاه‌های چین به چند دسته تقسیم می گردند: برخی از دانشگاه‌ ها مستقیماً تحت نظارت وزارت آموزش عالی قرار دارند و تعدادی از آنها نیز توسط شهرداری ها و استانداری اداره می شوند. علاوه بر این، تعدادی دیگر نیز توسط مراکز محلی شهرها مورد نظارت واقع می شوند. آن دسته از دانش آموزانی که از مراکز آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده اند می توانند پس از قبولی در آزمون ورودی به دانشگاه راه یابند.

سال تحصیلی در مؤسسات آموزش عالی تمام وقت به دو ترم تقسیم می شود. برخی از دانشگاه‌ها نیز از سه ترم تحصیلی برخوردار هستند. ترم اول از اوایل سپتامبر و ترم دوم از اواسط فوریه آغاز میشود.

 دوره‌های تحصیلی

  •  :Associate۲ تا ۳ سال تحصیل بعد از دوره متوسطه
  • Bachelor: شامل ۴ تا ۵ سال تحصیل در دانشگاه‌های معتبر بعد از دوره متوسطه
  • Master: شامل ۲ تا ۳ سال تحصیل به صورت آموزشی و پژوهشی (کار عملی، نوشتن و دفاع از پایان نامه / تز) در رشته های گوناگون بعد از دوره کارشناسی
  • Doctor (PhD)شامل ۳ سال تحصیل همراه با رساله بعد از کارشناسی ارشد.

معرفی دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی در چین

الف) دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی چین گروه یک (ممتاز) برای کلیه دوره های تحصیلی

 (دانشگاه‌ های شهر پکن – پایتخت چین)

۱-    Tsinghua University

۲-    Peking University

۳-    Beijing Normal University

۴-    Renmin University of China

۵-    Beihang University

۶-    Beijing University of Technology

۷-    Beijing University of Science & Technology

۸-    Beijing University of Chemical Technology

۹-    Beijing Jiao tong University

۱۰-  Beijing University of Posts & Telecommunications

۱۱-   University of International Business & Economics

۱۲-   China University of Political Science & law

۱۳-   Beijing Forestry University

۱۴-   Capital Normal University

۱۵-   Capital University of Economics & Business

۱۶-   Beijing Sport University

۱۷-   Chinese Academy of Agricultural Sciences

۱۸-   Beijing Institute of Technology

۱۹-   China Agricultural University

(دانشگاه‌ های استان  Tianjin)

۲۰-   Tianjin University

۲۱-   Nankai University

۲۲-   Tianjin normal University

(دانشگاه‌ های استان  Hebei)

۲۳-   Yanshan University

۲۴-   Hebei University

۲۵-   Hebei Normal University

۲۶-   Agricultural University of Hebei

۲۷-   North China Electric Power University

(دانشگاه‌ های استان  Shanxi)

۲۸-   Shanxi University

(دانشگاه‌ ها استان  Liaoning)

۲۹-   Northeastern University

۳۰-   Dongbei University of Finance & Economics

۳۱-   Liaoning University

۳۲-   Liaoning Normal University

۳۳-   Dalian Maritime University

۳۴-   Dalian University of Technology

(دانشگاه‌ های استان Jilin)

۳۵-   Jilin University

۳۶-   Northeast Normal University

۳۷-   Jilin Agricultural University

۳۸-   Northeast China Institute of Electric Power Engineering

(دانشگاه‌ های استان Heilongjiang )

۳۹-   Harbin Engineering University

۴۰-   Heilongjiang University

۴۱-   Northeast Forestry University

۴۲-   Northeast Agricultural University

۴۳-   Harbin Normal University

۴۴-   Harbin University of Science & Technology

۴۵-   Harbin Institute of Technology

(دانشگاه‌ های شهر  Shanghai)

۴۶-   Fudan University

۴۷-   Tongji University

۴۸-   East China University of Science & Technology

۴۹-   Shanghai University

۵۰-   Donghua University

۵۱-   Shanghai University of Finance & Economics

۵۲-   University of Shanghai for Science & Technology

۵۳-   Shanghai Normal University

۵۴-   Shanghai Fisheries University

۵۵-   Shanghai Maritime University

۵۶-   Shanghai International Studies University

۵۷-   Shanghai Jiao Tong University

(دانشگاه‌ های استان Jiangsu)

۵۸-   Nanjing University

۵۹-   Southeast University

۶۰-   Nanjing University of Acronautics & Astronautics

۶۱-   China University of Mining & Technology

۶۲-   Nanjing Agricultural University

۶۳-   Nanjing University of Science & Technology

۶۴-   Nanjing Normal University

۶۵-   Yangzhou University

۶۶-   Hohai University

۶۷-   Nanjing Forestry University

۶۸-   University of Science & Technology of China

(دانشگاه‌ های استان Zhejiang)

۶۹-   Zhejiang University

۷۰-   Zhejiang Normal University

(دانشگاه‌ های استان  Anhui)

۷۱-   Hefei University of Technology

۷۲-   Anhui University

۷۳-   Anhui Normal University

(دانشگاه‌ های استان Fujian)

۷۴-   Xiamen University

۷۵-   Fujian Normal University

(دانشگاه‌ های استان Jiangxi)

۷۶-   Nanchang University

(دانشگاه‌ های استان Shandong)

۷۷-   Shandong University

۷۸-   Ocean University of China

۷۹-   Shandong Normal University

۸۰-   Qufu Normal University

۸۱-   Jinan University

(دانشگاه‌ های استان  Henan)

۸۲-   Zhengzhou  University

۸۳-   Henan University

(دانشگاه‌ های استان Hubei)

۸۴-   Huazhong University of Science & Technology

۸۵-   Wuhan University

۸۶-   Huazhong Normal University

۸۷-   Huazhong Agricultural University

۸۸-   China University of Geosciences

۸۹-   Zhongnan University of Economics and Law     صرفاً در رشته صنایع سیستم های اقتصادی و اجتماعی   

۹۰-   Hubei University

۹۱-   Wuhan University of Technology

(دانشگاه‌ های استان Hunan)

۹۲-   Hunan University

۹۳-   Hunan Normal University

(دانشگاه‌ های استان Guangdong)

۹۴-   Sun Yat-Sen University

۹۵-   South China University of Technology

۹۶-   South China normal University

(دانشگاه‌ های استان Guangxi)

۹۷-   Guangxi University

(دانشگاه‌ های استان Chongqing)

۹۸-   Chongqing University

(دانشگاه‌ های استان Sichuan)

۹۹-    Sichuan University

۱۰۰-  Southwest Jiao tong University

۱۰۱-  Southwestern University of Finance & Economics

(دانشگاه‌ های استان Yunnan)

۱۰۲-  Yunnan University

۱۰۳-  Kunming University of Science & Technology

۱۰۴-  Yunnan Normal University

(دانشگاه‌ های استان Shaanxi)

۱۰۵-   Xian Jiao tong University

۱۰۶-   Northwestern Polytechnic University

۱۰۷-   Xidian University

۱۰۸-   Northwest University

۱۰۹-   Northwest Agriculture & Forestry University

۱۱۰-   Shaanxi Normal University

۱۱۱-   Xi an International Studies University

(دانشگاه‌ های استان Gansu)

۱۱۲-   Lanzhou University

ب) دانشگاه‌ هاو مراکز آموزش عالی چین، گروه دو  (خوب)

اگر چه مدارک دانشگاه‌ های گروه دو در کلیه دوره ها از جمله در دوره دکتری (Ph.D) نیز توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارزشیابی می شود و دانش اموختگان از مزایای مادی و معنوی مدارک اخذ شده بهره مند خواهند شد، اما توصیه شده است که دوره دکترا را در دانشگاه های چین، تنها در دانشگاه های گروه ۱ (ممتاز) که ۱۱۲ دانشگاه است، ادامه دهند.

با این حال، اخذ پذیرش دکترا در دانشگاه های خوب به نسبت دانشگاه های ممتاز چین، آسان تر است.  

(دانشگاه‌ های شهر Beijing)

۱-    China Foreign Affairs University

۲-    Beijing International Studies University

۳-    Central Academy of Fine Arts

۴-    North China University of Technology

۵-    Tianjin Polytechnic University

۶-    Beijing Language of Culture University (Beijing)

۷-    North China Electric Power University

۸-    Beijing Institute of Civil Engineering & Architecture

(دانشگاه‌ های استان Tianjin)

۹-   Tianjin University of Finance & Economics

۱۰- Tianjin Polytechnic University

(دانشگاه‌ های استان Hebei)

۱۱- Hebei Polytechnic University

۱۲- Hebei University of Technology

(دانشگاه‌ های استان Liaoning)

۱۳- Liaoning Technical University

۱۴- Shenyang Normal University

۱۵- Liaoning Institute of Technology

۱۶- Liaoning University of Petroleum & Chemical Technology

۱۷- Dalian Institute of Light Industry

۱۸- Shenyang Institute of Chemical Technology

۱۹- Bohai University

۲۰- Liaoning Technical University

۲۱- Dalian University of Foreign Languages

۲۲- Dalian Fisheries University

(دانشگاه‌ های استان Jilin)

۲۳- Jilin College of the Arts

۲۴- Changchun University of Science & Technology

(دانشگاه‌ های استان  Heilongjiang)

۲۵- Jiamusi University

۲۶- Daqing Petroleum Institute

(دانشگاه‌ های شهرShanghai)

۲۷- Shanghai Conservatory of Music 

(دانشگاه‌ های استان  Jiangsu)

۲۸- Nanjing Arts Institute

۲۹- Jiagnan Yangtze University

۳۰- Nantong University

۳۱- Yancheng Institute of Technology

(دانشگاه‌ های استان Zhejiang)

۳۲- Ningbo University

۳۳- Zhejiang Forestry University

۳۴- Zhejiang Wanli University

(دانشگاه‌ های استان Anhui)

۳۵- Anhui University of Science & Technology

(دانشگاه‌ های استان Fujian)

۳۶- Fujian Agriculture & Forestry University

(دانشگاه‌ های استان Jiangxi)

۳۷- Jiangxi Normal University

۳۸- Jiangxi Agricultural University

۳۹-  East china Jiao tong University

۴۰- Jingdezhen Ceramic Institute

۴۱- Jiangxi University of Finance & Economics

(دانشگاه‌ های استان Shandong)

۴۲- Qingdao University

۴۳- Yantai University

۴۴- Qingdao University of Science & Technology

۴۵- Shandong College of Arts

۴۶- Liaoyang Agricultural University

۴۷- Shandong  University of Science & Technology

۴۸- Qingdao Technological University

(دانشگاه‌ های استان  Henan)

۴۹- Henan normal University

۵۰- Henan University of Science & Technology

۵۱- Zhongyuan University of  Technology

۵۲- North China University of Water Conservancy & Electric Power

(دانشگاه‌ های استان Hubei)

۵۳- Wuhan Polytechnic University

۵۴- China three Gorges University

(دانشگاه‌ های استان Hunan)

۵۵- Central South University of Forestry & Technology

۵۶- Xiangtan University

۵۷- Hunan Agricultural University

(دانشگاه‌ های استان Chongqing)

۵۸- Sichuan International Studies University

(دانشگاه‌ های استان  Guangdong)

۵۹- Guangdong University of Technology

۶۰- Wugi University

(دانشگاه‌ های استان  Guangxi)

۶۱- Guangxi Normal University

۶۲- Guangxi Nationalities University

۶۳- Guilin University of Electronic Technology

(دانشگاه‌ های استان Sichuan)

۶۴- Sichuan Normal University

۶۵- Sichuan Agricultural University

(دانشگاه‌ های استان  Yunnan)

۶۶- Yunnan  Agricultural University

(دانشگاه‌ های استان  Gansu)

۶۷- Lanzhou Jiao tong University

ج) دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی چین، گروه سه، فقط تا سطح کارشناسی (لیسانس) ارزشیابــی می شود.

(دانشگاه‌ های شهر Beijing)

۱.       China conservatory

۲.       Beijing Materials Institute

۳.       University of International Relations

۴.       Shougang Institute of Technology

(دانشگاه‌ های استان  Tianjin)

۵.       Tianjin University of Technology

۶.       Tianjin University of Science & Technology

۷.       Tianjin University of Traditional Chinese Medicine

۸.       Tianjin institute of Physical Education

۹.       Tianjin University of Commerce

۱۰.     Tianjin Conservatory of Music

(دانشگاه‌ های استان  Hebei)

۱۱.   Hebei University of Science & Technology

۱۲.   Hebei University of Economics & Business

(دانشگاه‌ های استان  Liaoning)

۱۳.   Dalian Nationalities University

۱۴.   Shenyang institute of Physical Education

(دانشگاه‌های استان Jilin)

۱۵.   Jilin Architectural & civil Engineering Institute

۱۶.   Jilin Institute of Physical Education

(دانشگاه‌ های شهر  Shanghai)

۱۷.   Shanghai Finance University

۱۸.   East China Normal University

۱۹.   Shanghai Institute of Foreign Trade

 در رشته های علوم انسانی از طریق ارزیابی توانمندی های علمی و حرفه‏ ای متقاضی (اخذ آزمون)

(دانشگاه‌ های استان  Jiangsu)

۲۰.   Jiangsu Polytechnic University

۲۱.   Suzhou University of Science & Technology

۲۲.   Yancheng Teachers University

۲۳.   Changzhou institute of Technology

۲۴.   Huaiyin Teachers University

(دانشگاه‌های استان Zhejiang)

۲۵.   Zhejiang Science & Technology University

۲۶.   Zhejiang Ocean University

(دانشگاه‌ های استان Anhui)

۲۷.   Anhui University of Technology

 

( دانشگاه‌ های استان Shandong)

۲۸.   Liaocheng University

۲۹.   Shandong University of Finance

(دانشگاه‌های استان  Henan)

۳۰.   Xinyang normal University

۳۱.   Henan University of Finance & Economics

۳۲.   Henan Polytechnic University

۳۳.   Wuhan Polytechnic University

(دانشگاه‌ های استان Hunan)

۳۴.   Changsha University of Science & Technology

۳۵.   Hunan University of Arts Science

(دانشگاه‌ های استان Guangdong)

۳۶.   Guangdong Polytechnic Normal University

۳۷.   Guangdong University of Business Studies

۳۸.   Zhaoqing University

۳۹.   Shaoguan University

۴۰.   Guangzhou Academy of Fine Arts

۴۱.   Jiaying University

۴۲.   Guangdong University of Foreign Studies

(دانشگاه‌ های استان  Guangxi)

۴۳.   Guangxi University of Technology

۴۴.   Guangxi Arts institute

۴۵.   Guilin University of Technology

(دانشگاه‌ های استان Hainan)

۴۶.   South china University of  Tropical Agriculture

(دانشگاه‌ های استان Chongqing)

۴۷.   Chongqing normal University

۴۸.   Chongqing Jiao tong University

۴۹.   Chongqing institute of Technology

۵۰.   Sichuan fine Arts institute

۵۱.   Sichuan Conservatory of Music

۵۲.   Chongqing Three gorges University

۵۳.   Chougqing Technology & Business University

۵۴.   Chongqing University of Posts & Telecommunications

(دانشگاه‌ های استان  Sichuan)

۵۵.   Southwest University of Science & Technology

۵۶.   Chengdu Neusoft Institute of Information Technology

۵۷.   Chengdu University

۵۸.   Sichuan Conservatory of Music

۵۹.   Southwest University for Nationalities

( دانشگاه‌ های استان  Gansu)

۶۰.   Lanzhou University of Technology

(دانشگاه‌ های استان Qinghai)

۶۱.   Qinghai Normal  University

۶۲.   Qinghai Nationalities University

(دانشگاه‌ های استان  Xinjiang)

۶۳.   Xinjiang Agricultural University

۶۴.   Shihezi University

(دانشگاه‌ های استان Yunnan)

۶۵.   Yunnan University of Finance & Economics

۶۶.   Yunnan Arts Institute

(دانشگاه‌ های استان  Xizang)

۶۷.   Tibet University

(دانشگاه‌ های استان  Shaanxi)

۶۸.   Xi’an University of Physical Education

۶۹.   Changan University

در آینده درباره فرصت های تحصیل پزشکی و مهندسی در چین، اطلاعات بیشتری در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

توصیه هایی برای تحصیل در چین

  • زبان چینی: برای افرادی که قصد دارند یکی از زبان های پر مخاطب جهان را بدانند و به این زبان تحصیل کنند، فراگیری زبان چینی در سطح متوسط، بین ۶ تا ۹ کاملا امکان پذیر است. زبان چینی، به دلیل نفوذ اقتصادی و صنعتی چین در جهان، یکی از زبان های بسیار پر کاربرد و مهم در قرن بیست و یکم خواهد بود. یادگیری زبان چینی را به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت بدانید. از این درگاه برای یادگیری مقدماتی زبان چینی استفاده کنید.

ch11

  • زبان انگلیسی: بر خلاف دانشگاه های اروپایی و حتی آمریکای شمالی، سخت گیری های زیادی برای ارائه مدرک آیلتس و تافل بر روی نمره OVERALL خاصی در دانشگاه ها چین صورت نمی گیرد. یعنی شما میتوانید با آیلتس آکادمیک زیر ۶ یا حتی تافل اینترنتی زیر ۸۰ نیز نسبت به اخذ ادمیشن اقدام کرده و سپس با گذراندن کورس هایی در دانشگاه مقصد، نسبت به تقویت سطح زبان اقدام کنید.
  • رشته های فنی و مهندسی: در دانشگاه های فهرست ممتاز چین، رشته های فنی و مهندسی چه به زبان چینی و چه به زبان انگلیسی، کیفیت خیلی خوب دارد و فرصت های کارآموزی در صنایع و شرکت های چینی و همچنین فعالیت تحقیقاتی در پارک های علم و فناوری این کشور را در اختیار دانشجویان قرار می دهند. رشته های مکانیک، عمران، برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات، از جمله رشته های پر طرفدار در این کشور هستند.

ch10

  • رشته های علوم انسانی: در بسیاری از حوزه های علوم انسانی مانند اقتصاد، مدیریت، بازاریابی، کسب و کار سبز، توسعه پایدار، حقوق بین الملل و حتی ادبیات و زبان های خارجه، چین دارای دانشگاه های قدرتمند بسیاری است که به واسطه ارتباطات بین المللی گسترده با دانشگاه های علوم انسانی در آسیا و جهان، فرصت های خوبی را در اختیار دانشجویان این رشته ها قرار می دهد.

ch9

  • رشته های پزشکی چین: پزشکی در چین همچون پزشکی در هندوستان، مخاطبان بسیار دارد و این کشور هم از نظر منابع انسانی تخصصی و هم از نظر تجهیزات، یکی از برترین کشورهای آسیا در عرصه پزشکی و همچنین صادرات تجهیزات پزشکی در جهان است. تحصیل در رشته های مهندسی پزشکی، کلیه شاخه های پزشکی و پیرا پزشکی در چین در صورتی که به زبان چینی مسلط شوید، فرصت های آکادمیک و علمی بسیاری را برای شما به ارمغان می آورد.

cc

  • اخذ روادید: دریافت روادید چین بر خلاف دریافت روادید تحصیلی و گردشگری کشورهای شنگن و آمریکای شمالی، آسان است و زمان زیادی نیاز ندارد. برای آگاهی از جزییات مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید تحصیلی بلند مدت از سفارت چین در تهران، به این لینک مراجعه کنید.

ch8

  • سفارت ایران: سفارت ایران در پکن، یک منبع اطلاعاتی خوب برای آگاهی از فرصت های تحصیلی، کار و زندگی و کسب و کار در این کشور به شمار می رود که همواره از مشاوره های کارشناسان بخش فرهنگی و اقتصادی ان بهره مند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

ch7

  • رایزن فرهنگی ایران: رایزن فرهنگی فعال ایران در چین، برنامه های متنوعی را در طول سال برای دانشجویان ایرانی و شهروندان چینی به خصوص در پایتخت برگزار می کند. برای آگاهی از این برنامه ها به این آدرس بروید.

ch6

  • تعامل با اساتید چینی: همانطور که همواره در سلسله گفتارهای تحصیل در روزیاتو عنوان کردیم، یکی از راهکارهای اثربخش دریافت ادمیشن و بورسیه تحصیلی از دانشگاه های دنیا، ارتباط با اساتید دانشکده ها در دانشگاه مقصد و تبادل رزومه و رایزنی علمی درباره فرصت های تحقیقاتی و اولویت های پژوهشی است که سبب می شود تا SOP خود را بر مبنای آن تنظیم کنید.
  • کامپوس چینا: یکی از سایت های خوب برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورسیه چین، این سایت است.

CH2

  • تحصیل در چین: درگاه STDY IN CHINA از جمله سایت های پر بیننده برای آگاهی از ظرفیت های علمی و شیوه های دریافت کمک هزینه تحصیلی جهت دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه های این کشور است.

CH3

  • درگاه سیکاس: یکی دیگر از پرتال های معروف و پر بیننده برای آگاهی از برنامه های تحصیلی دانشگاه های چین و اولویت های تحقیقاتی و همچنین شناخت دوره های کوتاه مدت و بلند مدتی که به صدور CERTIFICATE فنی و تخصصی منجر می شود، سایت سیکاس است که توصیه میشود متقاضیان تحصیل در این کشور از محتوای آن بازدید کنند.

CH4

  • درگاه ادمیشن: سایت ادمیشن چین هم از جمله درگاه هایی است که صدها فرصت تحصیلی و بورسیه در دانشگاه های این کشور را در اختیار مشتاقان تحصیل قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

ch5

یادتان باشد که برای تحصیل در چین، اول دانشگاه مقصد را انتخاب کرده و سپس با مسئول ادمیشن دانشگاه، نسبت به شرایط ادمیشن و همچنین مدارک مورد نیاز و DEADLINE صحبت کنید و مدارک خود را ترجمه رسمی کنید. اگر نیاز هست که در دوره هایی شرکت کنید، اطلاعات لازم را قبل از ورود به چین بدست آورید.

سفارت چین در تهران، آماده پاسخگویی به سوالات علاقمندان به تحصیل در این کشور و مقولات صدور روادید دانشجویی است.

بورسیه های چین

gr

برای اقدام جهت دریافت بورسیه های مختلف چین، از لینک های زیر استفاده کنید:

۲۰۱۷-۰۳-۳۰
۲۰۱۴-۱۰-۱۴
gr
انواع و اقسام فرصت های بورسیه و دریافت کمک هزینه دانشجویی جهت تحصیل دانشجویان بین المللی در صدها دانشگاه چین را میتوان در درگاه CUCAS بدست آورد و از فرصت های تحصیلی این کشور نیز آگاه شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به http://scholarship.cucas.edu.cn مراجعه فرمایید
۲۰۱۳-۱۱-۲۰
۲۰۱۴-۱۰-۲۱
۲۰۱۳-۱۱-۱۳
۲۰۱۵-۰۹-۲۴
gr
یکی از منابع خوب که میتواند راهنمای متقاضیان دریافت بورس و کمک هزینه تحصیلی در دانشگاه های این کشور باشد، درگاه SCHOLARS4DEV است که برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی بروید: http://www.scholars4dev.com/category/country/asia-scholarships/china/
۲۰۱۴-۱۰-۲۱
۲۰۱۳-۰۷-۰۲
 یک ضرب المثل چینی می گوید: کسی که درباره همه‌ چیز می‌اندیشد، درباره هیچ‌ چیز تصمیم نمی‌گیرد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • صابر خرداد ۱۴, ۱۳۹۷

    سلام.تشکر بابت مطالب خوبتون
    یه سوال
    این مطالبتون برای چه تاریخی هست؟ من یکی از دانشگاه ها رو که میخواستم شما نوشته بودین مورد تایید وزارت علوم هست در حالی که برای تاریخ ۲۰۱۸ این مطلب صحت نداشت.
    دانشگاه shanxi که شما توی لیست الف قرار داده بودین
    ممنون میشم اگه این دانشگاه رو مشخص کنید

    • علی زمانی خرداد ۱۸, ۱۳۹۷

      دوست عزیز مممنونم بابت نظر
      اطلاعات ارزشیابی تحصیلی دانشگاه های جهان به صورت ماهانه و فصلی و سالانه توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم تغییر میکنه و جای تعجب نیست که دانشگاه مورد نظر شما در ارزشیابی جدید تنزل یا ارتقا رتبه داشته باشد. همواره به دوستان گوشزد میکنیم که جدید ترین فهرست را در سایت وزارت علوم مشاهده بفرمایند.