آیا تابحال با خود فکر کرده اید که چرا داخل هواپیما سرد است؟

آیا تابحال با خود فکر کرده اید که چرا داخل هواپیما سرد است؟

شاید شما هم متوجه شده باشید که داخل هواپیما هوا سردتر از محیط بیرون است و معمولاً افرادی که در فصول خنک سال با هواپیما سفر می کنند لباس های گرم همراه خود دارند. نکته این که برای سرد بودن محیط داخل هواپیماها یک توضیح علمی وجود دارد. بر اساس تحقیقی که توسط انجمن تست مواد ایالات متحده انجام گرفته بین غش کردن در داخل محیط هواپیما که در اصطلاح پزشکی به آن «synoscope» گفته می شود و فشار و دمای داخل کابین یک رابطه ی مستقیم وجود دارد.

چیزی که آن ها دریافته اند این است که احتمال غش کردن در داخل هواپیمایی که در حالت پرواز قرار دارد بسیار بیشتر از زمانی است که هواپیما روی زمین باشد. علت این امر نوعی اختلال به نام «hypoxia» است. هایپوکسیا حالتی است که معمولاً در میان مسافران هواپیما دیده شده و زمانی اتفاق می افتد که بافت های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. همچنین این مطالعه نشان داده است که افزایش فشار در داخل هواپیما می تواند چنین حالتی را در مسافران و خدمه سبب شود.

از این رو در صورتی که کابین مسافران گرم باشد احتمال بیهوش شدن آن ها به خاطر هایپوکسیا افزایش خواهد یافت. از آن جا که دمای بدن هر فرد متفاوت است خطوط هوایی ترجیح می دهند هوای داخل کابین کمی بیش از حد سرد باشد. به عبارت دیگر بهتر است برخی از مسافران احساس سرما کنند تا این که مسافری به خاطر کمبود اکسیزن از هوش برود.

البته این مشکل در هواپیماهای جدید و پیشرفته رفع شده است زیرا با سیستم های هوشمندی که در کابین این هواپیماها نصب شده، کنترل و تنظیم دمای داخل کابین با دقت و سرعت بیشتری انجام می گیرد.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود