نگاهی به مرگبارترین تیراندازی های تاریخ آمریکا که به کشته شدن ده ها نفر انجامید

نگاهی به مرگبارترین تیراندازی های تاریخ آمریکا که به کشته شدن ده ها نفر انجامید

وقتی صحبت از کشتار همگانی با سلاح آتشین به میان می آید، نخستین کشوری که در ذهن تقریبا همه مردم دنیا تداعی می شود، ایالات متحده آمریکاست. این کشور پهناور رکورددار تیراندازی‌ های مرگبار در دنیا بشمار می رود.

در خلال سال های ۱۹۶۶ تا سال ۲۰۱۲، آمریکا ۹۰ مورد تیراندازی مرگبار داشته است. عبارت تیراندازی مرگبار فقط در مواردی به کار می رود که در نتیجه این حمله، دست‌کم ۴ تن کشته شوند و کشتار اعضای یک خانواده یا گروهی مشخص را شامل نمی شود.

بد نیست اشاره کنیم که در ایالات متحده آمریکا تنها در سال گذشته میلادی ۳۷۲ مورد تیراندازی صورت گرفته که در آن مهاجم به گروهی از مردم حمله کرده و شمار زیادی را کشته و مجروح کرده است.

در همین راستا از شما دعوت می کنیم تا با بیش از ۱۵ تیراندازی مرگبار در آمریکا در خلال سال های ۱۹۴۹ تاکنون آشنا شوید.

۴۹ کشته – ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶

عمر صدیقی متین، مهاجم ۲۹ ساله در حمله به کلوپ شبانه همجنسگرایان در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا یکی از مرگبارترین تیراندازی ها در تاریخ معاصر آمریکا را رقم زد. در این حمله، دست‌کم ۴۹ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. متین، پس از کشتن شماری از حاضران در محل، ده ها نفر را گروگان گرفت. نیروهای ویژه پلیس نیز برای پایان بخشیدن به گروگان‌گیری وارد عمل شده و مهاجم را کشتند.

۳۲ کشته – ۱۶ آوریل ۲۰۰۷

سونگ هوی چو، دانشجوی ۲۳  ساله دانشگاه ویرجینیا‌تِک به ترتیب ۲۷ دانشجو و ۵ کارمند دانشگاه را در محوطه و ساختمان این مجموعه آموزشی به ضرب گلوله کشت. در نهایت نیز اقدام به خودکشی کرد. گفتنی است ۱۷ نفر در این حادثه مجروح شدند.

در ویدیویی که بعد از مرگ این مهاجم منتشر شده، هدف از این اقدام مرگبار، شکایت از بچه‌پولدارها بوده است.

 ۲۷ کشته – ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲

یک مهاجم ۲۰ ساله به نام آدام لانزای با حمله به دبستان سندی‌هوک در نیوتاون در ایالت کانتیکات ۲۶ نفر را کشت. ۲۰ نفر از قربانیان، کودکان ۶ و ۷ ساله بوده و بقیه از کارکنان مدرسه بودند. وی پیش از اقدام به خودکشی، مادر خودش را نیز به ضرب گلوله به قتل رساند.

پس از بررسی ها، پلیس اعلام کرد که لانزا دچار مشکلات شدید روانی بوده است.

۲۳ کشته – ۱۶ اکتبر ۱۹۹۱

جورج هنارد ۳۵ ساله با خودروی خود وارد کافه‌ای در کیلین تگزاس شده و ۲۳ نفر را به رگبار بست. در این حادثه، ۲۷ نفر دیگر نیز مجروح شدند. در آخر نیز خودکشی کرد.

۲۱ کشته – ۱۸ جولای ۱۹۸۴

در سن ییسدروی ایالت کالیفرنیا، جیمز هوبرتی ۴۱ ساله با یک اسلحه یوزی لوله بلند، یک قبضه شاتگان و هفت تیر،  ۲۱ بزرگسال و کودک که از مشتریان و کارکنان رستوران مک‌دونالد در این منطقه بودند را به ضرب گلوله کشت. وی نگهبان سابق این رستوران بود که از کارش اخراج شده بود. یک ساعت پس از شروع حمله، نیروهای پلیس جیمز هوبرتی را کشتند.

۱۸ کشته – ۱ اوت ۱۹۶۶

در آستین تگزاس، چارلز جوزف ویتمن، تفنگدار سابق آمریکایی از بالای برج دانشگاه تگزاس، ۱۶ نفر را کشته و ۳۰ نفر را زخمی کرد. وی همچنین پیش از این حمله، مادر و همسرش را نیز به ضرب گلوله به قتل رسانده بود. در نهایت، توسط ماموران پلیس به نام های رامیرو مارتینز و هوستون مک‌کوی کشته شد.

۱۴ کشته – ۲ دسامبر ۲۰۱۵

یک زوج به نام های سید رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک با تیراندازی در یک مراسم ۱۴ نفر را در مجتمع بهزیستی سن‌برناردینوی کالیفرنیا کشتند. به گفته دولت آمریکا این حمله تروریستی بوده است و هر دو مهاجم نیز به دست پلیس کشته شدند.

۱۴ کشته – ۲۰ اوت ۱۹۸۶

در شهر ادوموندو واقع در ایالت کالیفرنیا، یک پستچی پاره‌وقت به نام پاتریک هنری شریل با سه قبضه اسلحه کمری ۱۴ تن از کارمندان اداره پست منطقه را کشت و در نهایت با شلیک گلوله به سرش خودکشی کرد.

۱۳ کشته – ۵ نوامبر ۲۰۰۹


نضال مالک حسن ۳۹ ساله، ۱۳ نفر را در پایگاه نظامی فورت‌هود در ایالت تگزاس کشت و حدود ۳۰ نفر دیگر را زخمی کرد. وی که سرگرد ارتش آمریکا و روان‌پزشک نیز هست،  به اعدام محکوم شده است.

۱۳ کشته – ۳ آوریل ۲۰۰۹

در بینگامتون نیویورک، جیورلی ونگ در مرکز مهاجرت این منطقه، با اسلحه ۱۳ تن را کشته و ۴ نفر را زخمی کرد. در نهایت نیز خودکشی کرد.

۱۳ کشته – ۲۰ آوریل ۱۹۹۹

در شهر لیتلتون ایالت کلورادو اریک هریس ۱۸ ساله و دیلان کلبولد ۱۷ ساله در حمله به دبیرستان کلمباین ۱۲ دانش آموز و یک معلم را به ضرب گلوله کشتند. هر دو مهاجم خود را در کتابخانه مدرسه کشتند. گفتنی است که بیش از ۲۰ نفر هم در این تیراندازی زخمی شدند.

۱۳ کشته – ۱۸ فوریه ۱۹۸۳

سه مرد وارد کلوب قماربازی در سیاتل شده، ۱۴ متصدی را ربوده و با چکاندن ماشه بر سر آن ها، ۱۳ نفرشان را به قتل رساندند. دو تن از این مردها، کوان فای و بنجامین ان‌جی  در سال ۱۹۸۳ به آدم‌کشی محکوم شدند و زندگی خود را در زندان سپری می کنند. مرد سوم، وای چیو تونی ان‌جی، پس از سال ها فرار به کانادا، دستگیر و به سرقت درجه یک و حمله مسلحانه درجه دو محکوم و در سال ۲۰۱۴ میلادی به هنگ کنگ دیپورت شد.

۱۳ کشته – ۲۵ سپتامبر ۱۹۸۲

در کامدن نیوجرسی، یک مهاجم ۲۸ ساله موسوم به هوارد اونراه، سرباز سابق جنگ جهانی دوم، در حال پیاده روی در خیابان سی و دوم کامدن، ۱۳ نفر را به ضرب گلوله کشت. پزشکان اعلام کردند که وی از بیماری های روانی شدیدی رنج می برد و به همین خاطر در بیمارستان روانی بستری شد. وی در سن ۸۸ سالگی در بیمارستان مرد.

۱۲ کشته – ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳

مهاجمی به نام آرون آلکسیس، ۳۴ ساله با شلیک به حیاط نیروی دریایی واشنگتن ۱۲ نفر را کشت.

۱۲ کشته – ۲۰ جولای ۲۰۱۲

در نمایش فیلم بتمن در آرورا در کلرادو، ۱۲ نفر کشته و ۵۸ نفر زخمی شدند. جیمز ای هلمز ۲۴ ساله که از سر تا پا لباس رزمی به تن کرده بود، با تفنگ AR-15، یک شاتگان ۱۲ درجه و دست‌کم یک اسلحه کمری با کالیبر ۴۰ حاضرین را به گلوله بست. وی به حبس ابد بدون شرط محکوم شد.

۱۲ کشته – ۲۹ جولای ۱۹۹۹

در آتلانتا، یک مرد ۴۴ ساله به نام مارک بارتون همسر و فرزندانش را در خانه کشت و سپس با شلیک به خانه های مجاور، ۹ نفر دیگر را نیز کشته و ۱۲ نفر را زخمی کرد. در نهایت نیز خودکشی کرد.

۱۰ کشته – ۱۰ مارس ۲۰۰۹

در آلاباما، مایکل مک‌لندون ۱۰ نفر را کشته و سپس خودکشی کرد. در میان قربانی ها، مادر، پدر و مادر بزرگ، خاله و دایی وی نیز بودند.

۹ کشته – ۱ اکتبر ۲۰۱۵

کریستوفر هارپر مرسر، در کالج اومپکوا در روزبرگ، ۹ نفر را کشته و ۹ نفر را زخمی کرد. در آخر به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

۹ کشته – ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵

دایلن روف ۲۱ ساله در کلیسایی در چارلستون در کارولینای جنوبی، ۹ نفر را به ضرب گلوله کشت. یک نفر از قربانی ها، در اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. وی در اعترافات خود گفته بود که این کار مقدمه ای برای نسل کشی توسط او بوده است.

۹ کشته – ۲۱ مارس ۲۰۰۵

پسر نوجوان ۱۶ ساله ای موسوم به جف وایس، پدربزرگ، یک بزرگسال دیگر، ۵ دانش آموز، یک معلم و یک نیروی امنیتی را کشته و سپس اقدام به خودکشی کرد.

۸ کشته – ۳ اوت ۲۰۱۰

عمر تورنتون در منچسر ۸ نفر از کارمندان شرکت توزیع هارتفورد را کشت و سپس خودکشی کرد. پیش از این حمله، از وی خواسته شده بود برای سرقت و فروش نوشیدنی های الکلی استعفا بدهد.

۸ کشته – ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰

کریستوفر اسپایت ۳۹ ساله، در آپوماتوکس در ایالت ویرجینیا، ۸ نفر را کشت. صبح روز بعد از حمله، خود را تسلیم پلیس کرد. وی به حبس ابد محکوم شد.

۸ کشته – ۵ دسامبر ۲۰۰۷ 

در اوماها، در نبراسکا یک پسر ۱۹ ساله به نام روبرت هاکینز به یک مرکز خرید حمله کرده و ۸ نفر را کشت. سپس خودکشی کرد.

۸ کشته – ۲۰ اوت ۱۹۸۲

در میامی، کارل روبرت براون ۵۱ ساله ۸ نفر را با شاتگان در یک نمایندگی فروش خودرو به قتل رساند. گفته می شود وی از هزینه های تعمیر ماشین در این مرکز شکایت داشته است. در نهایت به ضرب گلوله یکی از شاهدین ماجرا کشته شد.

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • علی مهر ۱۱, ۱۳۹۶

    غرب متمدن. هه

    • ramin مهر ۱۱, ۱۳۹۶

      شرق با تمدن که اصلا کشتار نداره. مخصوصا خاورمیانه. تو ایران هم که سالی به دوازده ماه خون از دماغ هیچکس نمیاد.