نگاهی به فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر [قسمت اول]

نگاهی به ۲۵ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره سی و ششم

نگاهی به فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر [قسمت اول]

عاشقان هنر هفتم در ایران، برای برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر لحظه شماری می کنند تا شاهد رقابتی دوباره میان فعالان صنعت سینمای کشور باشند و با برخی از آثاری که قرار است اکران ۹۷ را به خود اختصاص دهند، آشنا شوند. ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر، چند روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی، اسامی ۲۵ فیلم راه یافته به بخش سودای سمیرغ (مسابقه سینمای ایران) این دوره از جشنواره را اعلام کرد که قرار است در فاصله ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۶، در سالن های منتخب در تهران و مرکز استان ها به نمایش عمومی در آید و در شب ۲۲ بهمن ماه در کاخ جشنواره، برندگان سیمرغ بلورین این دوره مشخص شوند.

همچون سال های پیش، اسامی فیلم های راه یافته به بخش مسابقه  سینمای ایران با اظهار نظرهای متفاوتی میان اهالی سینما و رسانه ها و بعضا عموم مردم در شبکه های اجتماعی همراه شد که نشان گر این واقعیت است که باید به اقتصاد هنر هفتم و توسعه آن در میان مردم بیش از گذشته توجه کرد. اگر شما قصد دارید تا در روزهای آینده، خرید اینترنتی بلیط فیلم های مسابقه سینمای ایران را از طریق سامانه رسمی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر  انجام داده و به تماشای این فیلم ها بشینید، گزارش ۳ قسمتی روزیاتو، شما را با کلیات این فیلم ها آشنا می کند.

با فیلم گردی امروز ما در قسمت اول همراه باشید.

فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر ۹۶

اسامی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:

  • اتاق تاریک اثری از روح اله حجازی
  • امپراطور جهنم اثری از پرویز شیخ طادی
  • امیر اثری از نیما اقلیما
  • بمب اثری از پیمان معادی
  • به وقت شام اثری از ابراهیم حاتمی کیا
  • تنگه ابوغریب اثری از بهرام توکلی
  • جاده قدیم اثری از منیژه حکمت
  • جشن دلتنگی اثری از پوریا آذربایجانی
  • چهارراه استانبول اثری از مصطفی کیایی
  • خجالت نکش اثری از رضا مقصودی
  • دارکوب اثری از بهروز شعیبی
  • سرو زیر آب اثری از محمدعلی باشه آهنگر
  • سوءتفاهم اثری از احمدرضا معتمدی
  • شعله ور اثری از حمید نعمت اله
  • عرق سرد اثری از سهیل بیرقی
  • فیلشاه اثری از هادی محمدیان
  • کار کثیف اثری از خسرو معصومی
  • کامیون اثری از کامبوزیا پرتوی
  • لاتاری اثری از محمدحسین مهدویان
  • ماهورا اثری از حمید زرگرنژاد
  • مصادره اثری از مهران احمدی
  • مغزهای کوچک زنگ زده اثری از هومن سیدی
  • هایلایت اثری از اصغر نعیمی

۲ فیلم مستند شامل: بانو قدس ایران اثری از مصطفی رزاق کریمی و زنانی با گوشواره های باروتی اثری از مرتضی فرهمند.

اتاق تاریک

«اتاق تاریک»، پنجمین ساخته روح الله حجازی است که امسال به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و ششم راه یافته است. پیش از ایشان فیلم هایی به نام: پس از فیلم‌های «درمیان ابرها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را شاهد بودیم. اتاق تاریک، تجربه ای متفاوت برای حجازی است. ‏‎ساره بیات، ساعد سهیلی، محمد امامی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایی، رضا احمدی با معرفی بازیگر خردسال و سید علیرضا میرسالاری بازیگران «اتاق تاریک» هستند.

در خلاصه داستان فیلم «اتاق تاریک» آمده است: «فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آن‌ها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد».

امپراطور جهنم: از ۹۵ تا ۹۶

«امپراتور جهنم»، فیلمی به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی ساخته سال ۱۳۹۵ است که در جشنواره سی و پنجم، حرف و حدیث های زیادی به همراه داشت و در بخش سودای سیمرغ پذیرفته نشد و منجر به انصراف  فیلم از جشنواره سال ۱۳۹۵ شد. اما امسال در بخش سودای سیمرغ سینما ایران پذیرفته شده است. فیلمی با موضوع سیاسی که پس از سالها، شاهد حضور استاد علی نصیریان روی پرده نقره ای سینماهای کشور خواهیم بود. در این فیلم که دربارهٔ تروریست‌ها و داعش است، بازیگرانی چون علی نصیریان، فرخ نعمتی،‌ علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی ایفای نقش کرده‌اند.

امیر

سومین فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و ششم، امیر نام دارد که به تهیه کنندگی سید‌ضیا هاشمی و نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما ساخته شد. فیلمی در ژانر اجتماعی که تلاش میکند  تا لایه هایی از سبک زندگی مردمان امروز جامعه ایران را مورد واکاوی قرار دارد. در خلاصه داستان آن آمده: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار، همه خودشون رو میکشن. فقط راه هاشون فرق میکنه.میلاد کی مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و سحر دولتشاهی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

عکسی از فیلم “امیر” با با بازی سحر دولتشاهی

بمب

فیلم چهارم، بمب نام دارد که یادآوری بمباران شهرهای ایران  به خصوص موشکباران تهران در سال ۱۳۶۶ است. تجربه دوم پیمان معادی پس از برف  روی کاج ها که این دوره به بخش سودای سیمرغ راه یافته و تهیه کنندگی ان را مانی حقیقی بر عهده داشته است. محمود کلاری، پیشکسوت فیلمبرداری سینمای  ایران، فیلمبرداری اثر را عهده دار بوده است. فیلمنامه آن همچون اثر قبلی این کارگردان توسط خود معادی نوشته شده است و بازیگرانی چون:‌ پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور ایفای نقش کرده‌اند.

دختر خردسال پیمان هم در این اثر در کنار نیوشا جهانی، به عنوان بازیگر کودک حضور دارد.

عکسی از فیلم “بمب”، دومین ساخته پیمان معادی که با حضور سیامک صفری همراه شده است

به وقت شام به وقت حاتمی کیا

پنجمین فیلم راه یافته به بخش سودای سمیرغ، جدید ترین اثر از کارگردان نامدار سینمای دفاع مقدس ایران، ابراهیم حاتمی کیا است که یکی از شکارگران سیرم بلورین در دو دهه اخیر جشنواره به شمار می رود. فیلم سینمایی «به وقت شام» به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی، در واقع دومین همکاری مشترک ابراهیم حاتمی‌کیا و سازمان سینمایی و رسانه ای اوج است که برای نخستین‌بار در سطح اول سینمای ایران به صورت مستقیم به حوادث منطقه و اسلام تکفیری می‌پردازد و تلاش میکند تا در یک فیلم حادثه ای، مخاطبان را با تحولات منطقه و پدیده خشنی به نام داعش از زوایای گوناگون آشنا کند.

این فیلم روایتگر داستان هواپیمای کمکی ایران برای سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود و در آن هادی حجازی فر، بابک حمیدیان به همراه با جمعی ازبازیگران ایرانی، سوری و لبنانی مقابل دوربین رفته‌اند.

تنگه ابوغریب

از زمانی که داعش بر سر کار آمد، با کلید واژه های به نام ابوغریب زیاد برخورد کردیم. این بار این نام، عنوان فیلمی از بهرام توکلی است که با تهیه کنندگی سعید ملکان، به بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است. روایتی از گردان عمار که می کوشد با شجاعت مثال زدنی، در برابر لشکر کشی رژیم بعث به فکه و شرهانی مقابله کند. این فیلم، اخرین روزهای دفاع مقدس را به تصویر می کشد تا رشادت بچه های این گردان را در منطقه حساس ابوغریب روایت کند.

جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

جاده قدیم پس از ۱۰ سال

منیژه حکمت پس از یک دهه دوری از سینمای ایران، جدید ترین اثر خود را با نام جاده قدیم تولید کرده که به بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است. این فیلم با هنرنمایی مهتاب کرامتی و اتیلا پسیانی همراه شده و در خلاصه داستان آمده است: در آستانه سال نو، مینو به خانه نمی رسد . . .

عوامل فیلم جاده قدیم، اثری از منیژه حکمت

فیلم های: ۳ زن، زندان زنان و لالایی، کارهای پیشین این کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران بوده است.

آتیلا پسیانی چند ماه پیش با انتشار پستی در صفحه اختصاصی خود در اینستاگرام، از هم بازی شدنش با مهتاب کرامتی در جدید ترین ساخته خانم حکمت خبر داده بود
تصویر پست اینستاگرامی مهتاب کرامتی، هنرپیشه سینمای ایران که چند روز پیش از اخرین مراحل آماده سازی فیلم جاده قدیم، جدید ترین اثر منیژه حکمت برای شرکت در جشنواره فیلم فجر خبر داده بود. پستی با ۳۰ هزار لایک.

جشن دلتنگی

عنوان یکی دیگر از فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و ششم است. پوریا آذربایجانی به عنوان کارگران و علی قائم مقامی به عنوان تهیه کننده اثر معرفی شده و تلاش دارد تا نگاهی خلاقانه به سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما داشته باشد که چگونه اسیر شبکه های مجازی و پیام رسان های اینترنتی شده ایم! بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته‌آ پناهی‌ها و ساغر قناعت به عنوان بازیگران اصلی مقابل دوربین رفته‌اند.

تصویری از مراحل فیلمبرداری فیلم جشن دلتنگی
سکانسی از فیلم جشن دلتنگی که به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و ششم فجر راه یافته است

در گزارش فردا، با شماری دیگری از فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره ۹۶ آشنا می شویم. گفتنی است، فروش اینترنتی بلیط فیلم های بخش مسابقه و خارج از مسابقه جشنواره فیلم امسال از اواخر دی ماه آغاز می شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود