سفری به همیلتون؛ نبض تپنده آبشارها در قلب شهری صنعتی

سفری به همیلتون؛ نبض تپنده آبشارها در قلب شهری صنعتی

آبشارهای نیاگارا احتمالا پربازدیدترین آبشارهای امریکای شمالی هستند اما «پایتخت آبشارها»ی دنیا در واقع در حدود ۸۰ کیلومتر به سمت غرب، در شهر همیلتونِ کشور کانادا قرار دارد. شهر همیلتون که در قلب صنعتی ترین ناحیه ی کانادا واقع شده، از زیبایی های طبیعی فوق العاده ای هم برخوردار است. مهم ترین جاذبه ی طبیعی این شهر آبشارهای آن هستند.

شهر همیلتون بیش از صد آبشار را در خود جای داده و از این جهت بالاترین مقام را در میان مناطق شهری هم وسعت خود دارد. فراوانی آبشارهای این شهر به دلیل قرارگیری آن در پرتگاه نیاگارا است؛ سلسله کوه هایی قوسی شکل که در میانه ی شهر قرار دارد و از نیویورک تا شهرهای اونتاریو، میشیگان، ویسکانسین و ایلینویز را در بر می گیرد. هر رودی، نهر یا رودخانه، که به سمت دریاچه های بزرگ پرتگاه نیاگارا در جریان است، باعث ایجاد یک یا دو آبشار می شود.

همیلتون شهری بزرگ و کاملا صنعتی است و بر تولید فولاد تمرکز دارد. آبشارهای این شهر تا پیش از سال ۲۰۰۸ حتی مورد توجه نیم میلیون ساکن شهر هم قرار نداشت، تا آنکه کریس اکلاند یکی از ساکنان همیلتون، دست به ابتکار عملی برای شناساندن و تبلیغ آبشارهای همیلتون با عنوان «شهر آبشارها» کرد. البته مردم محلی از وجود آبشارهای بزرگ تر شهر باخبر بودند و در تعطیلات آخر هفته برای شنا در حوضچه ها و پیکنیک به آن جا می رفتند، اما کسی از وسعت حقیقی گنجینه ی آبی همیلتون اطلاع دقیقی نداشت.

حتی امروزه هم کسی تعداد دقیق آبشارهای همیلتون را نمی داند. کریس اکلاند در وبسایت پایتخت آبشارها از حدود ۱۳۰ آبشار نام برده است اما بعضی منابع مدعی هستند تعداد آبشارهای همیلتون بیش از ۱۵۰ عدد است. این عدم قطعیت به دلیل آن است که تنها حدود ۵۰ تا ۶۰ آبشار در طی سال در جریان هستند، بنابراین بسته به آنکه چه فصلی از سال باشد این تعداد متغیر است. از طرفی دیگر، بعضی آبشارها در املاک خصوصی قرار دارند که مشخص نیست که آن ها هم مورد شمارش قرار گرفته باشند. علاوه بر این، بسیاری از آبشارها در مرکز همیلتون به دلیل افزایش جمعیت و ساخت و سازها به تدریج ناپدید شده اند.

همیلتون هیچ رودخانه ای ندارد بنابراین بزرگی آبشارهای آن به اندازه ی آبشارهای نیاگارا نیست. در عوض، آبشارهای همیلتون کوچک، ساکت و آرام هستند و تنوع بسیار زیادی دارند. این آبشارها روبانی (با ارتفاع زیاد و پهنای اندک)، کلاسیک (با ارتفاع و پهنای تقریبا برابر) و پرده ای (با ارتفاع اندک و پهنای بسیار زیاد) هستند.

زیباترین آبشار «وبستر»، بلندترین آبشار «تو» (با ارتفاع ۴۱ متر) و کوتاه ترین آبشار «لیتل دیویس» (با ارتفاع ۳ متر) است.

آبشار وبستر
آبشار تو
آبشار آلبیون
آبشار آلبیون
آبشار پرینسس
آبشار شرمن
آبشار شرمن
آبشار تیفانی

منبع: amusingplanet
دیجیاتو
بدون نظر

ورود