آیا می دانید به کدام قسمت‎های بدن هرگز نباید دست زد؟

آیا می دانید به کدام قسمت‎های بدن هرگز نباید دست زد؟

دست های ما آلوده به میکروب هایی هستند که می توانند به قسمت های حساس بدن سرایت کنند. در بعضی موارد، قسمت هایی از بدن خود محل انباشت میکروب ها هستند و باعث انتقال بیماری به دیگران می شوند. عادت به لمس این قسمت های بدن به سلامتی شما و اطرافیان تان صدمه می زند. این هشت عضو بدن را به خاطر داشته باشید و هرگز به آن ها دست نزنید.

۱- صورت

اگر به اطراف تان نگاهی بیندازید افراد زیادی را می بینید که دست هایشان را روی صورت شان قرار داده اند. اما هرگز نباید به صورت تان دست بزنید، مگر زمانی که می خواهید صورت تان را بشویید یا به آن کرم بزنید. دانشمندان می گویند دست های ما چربی ای دارد که می تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و وخیم شدن آکنه شود. میکروب هایی که بر روی نوک انگشتان دست هستند می توانند این مسأله را تشدید کنند. پس برای آنکه به حفظ تمیزی صورت و جلوگیری از ایجاد جوش کمک کنید، به صورت تان دست نزنید.

۲- چشم ها

چشم های ما به شدت حساس هستند. وقتی به چشم هایتان دست می زنید نه تنها میکروب ها را وارد آن می کنید، بلکه با این کار خود را در معرض خطر ورود تصادفی ذرات کثیف و بسیار ریز به داخل چشم ها قرار می دهید؛ مسأله ای که می تواند باعث سوزش چشم و حتی خراش برداشتن قرنیه شود. اگر چاره ای جز لمس چشم هایتان ندارید، باید دست هایتان را قبل از آن به طور کامل بشویید. در برابر میل به مالش چشم ها مقاومت کنید چون این کار می تواند در طول زمان باعث تشدید چین و چروک ها و سیاهی زیر چشم شود. اگر چشم هایتان دچار خارش است، با استفاده از قطره های مخصوص رفع خشکی چشم از سوزش آن جلوگیری کنید.

۳- گوش ها

اجزای داخلی گوش بسیار ظریف و آسیب پذیر هستند. به همین خاطر است که باید در برابر میل به خارج کردن جرم های گوش از اعماق آن مقاومت کنید. دانشمندان می گویند هرگز نباید انگشت هایمان را داخل گوش ها کنیم. پوستی که مجرای گوش را پوشانده بسیار نازک است و در معرض پارگی های بسیار ریز قرار دارد. به جای آنکه به دنبال خود درمانی باشید، برای تشخیص مشکل به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۴- بینی

در داخل بینی باکتری های مفیدی وجود دارد. وقتی انگشت تان را داخل بینی می کنید، باکتری های مختلفی را وارد آن می کنید که احتمالا مضر هستند و می توانند باعث عفونت شوند. به علاوه، با این کار دست ها آغشته به باکتری های بینی می شوند و این باکتری ها از این طریق به نقاط دیگر منتقل می شوند؛ مسأله ای که به ویژه در فصول شیوع سرما خوردگی و آنفلوانزا مشکل ساز خواهد بود.

۵- دهان

در دهان یک انسان بالغ حدود ۳۴ تا ۷۲ نوع باکتری وجود دارد. بیشتر این باکتری ها مضر نیستند و بعضی از آن ها حتی برای سلامتی دهان مفید هستند، اما وارد کردن میکروب های موجود روی دست ها (و دستگیره ی در، شیر آب، نرده ی پلکان، دکمه های مایکروفر و غیره!) تعادل را در دهان تان بهم می زند و شما را در معرض بیماری قرار می دهد. وقتی بیمار هستید، ممکن است به انتقال میکروب های داخل دهان تان به افراد دیگری که با آن ها در تماس هستید کمک کنید؛ چه با دست دادن و چه با قرض گرفتن یک منگنه ی ساده از آن ها! با دست نزدن به دهان تان می توانید این خطرات را به حداقل برسانید.

۶- نشیمنگاه

لمس ناحیه ی مقعد یکی از راه های مهم انتقال میکروب ها و حتی باکتری «ای کولای» (نوعی باکتری با توان ایجاد تهوع، اسهال و حتی اسهال خونی) است. دانشمندان می گویند لمس ناحیه ی مقعد انتقال اورگانیسم های طبیعی موجود در معده و روده از طریق دست ها را آسان می کند. تماس مستقیم یا غیر مستقیم این دست ها با چشم و دهان، باعث بروز عفونت در این نواحی می شود.

۷- ناف

ناف آلوده ترین قسمت بدن است و در داخل آن باکتری های بسیار زیادی وجود دارد. از آنجایی که دسترسی به ناف دشوار است، حتی بعد از استحمام هم این قسمت از بدن آلوده باقی می ماند. شکل ناف باعث می شود آلودگی به راحتی در آن انباشته و بوی بسیار تندی ایجاد شود. دانشمندان درباره ی تماس انگشتان با ناف هشدار می دهند چون ممکن است موجب عفونت های جدی ای شود.

۸- ناخن ها

در زیر ناخن های دست و پا آلودگی ها و باکتری های بسیار زیادی وجود دارد. حتی شست و شوی مداوم دست ها هم این میکروب ها را به طور کامل از بین نمی برد. به همین دلیل است که پزشکان و پرستاران در هنگام کار از دستکش استفاده می کنند. با تماس دست ها با آلودگی ها و باکتری های مختلفی که در زیر ناخن ها وجود دارد، این آلودگی ها به سطوح دیگر هم منتقل می شود.

منبع: rd
بدون نظر

ورود