فرصت های تحصیلی در ۲۰ دانشگاه ممتاز روسیه [بخش اول]

برترین دانشگاه های روسیه از نگاه اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران

فرصت های تحصیلی در ۲۰ دانشگاه ممتاز روسیه [بخش اول]

روسیه، کشور اولین ها و ترین ها به شمار می رود. لقب اولین انسان فضانورد و پهناور ترین کشور کره زمین، متعلق به سرزمین سردسیر روسیه است که نقش موثری در تاریخ معاصر جهان ایفا کرده و اکنون، در زمره ۵ قدرت برتر صنعتی جهان به شمار می رود.

روسیه، قدرت نظامی و صنعتی خود را در دو قرن اخیر، مدیون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی متعدد و متنوع خود می داند که سنت پترزبورگ زیبا، یکی از آن ها بوده و سالانه، میلیاردها دلار از بودجه کشور، صرف حمایت از پروژه های تحقیقاتی و بین المللی آن در عرصه های گوناگونی فنی و مهندسی و پزشکی تا علوم زیستی و انسانی می شود.

از دیربار، دانشگاه های روسیه، یکی از پاتوق های علمی جدی و قوی دانشجویان و محققان بین المللی بوده و این رویه گر چه در نیمه دوم قرن بیستم کمی به دلیل فراز و نشیب های سیاسی و اجتماعی این منطقه از دنیا، با کندی همراه بوده است، اما به نظر می رسد، قابلیت های فناورانه و ساختاری روس ها در زمینه های گوناگون، همچنان جذابیت های بسیاری را برای محققان و دانشجویان خارجی به دنبال دارد.

برای آشنایی علاقمندان به تحصیل در روسیه، در گفتار امروز و فردا، فرصت های تحصیلی در ۲۰ دانشگاه ممتاز روسیه را ارائه می کنیم. جالب است که بدانید، اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان، از بین صدها دانشگاه روسیه، قریب به ۱۵۵ دانشگاه را در فهرست ارزشیابی خود قرار داده است.

از این بین، ۲۰ دانشگاه در فهرست الف یعنی فهرست ممتاز وزارت علوم قرار می گیرد و همواره به دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در روسیه توصیه می شود که برای ادامه تحصیل در کشور تزار ها، یکی از این ۲۰ دانشگاه را در اولویت تحصیلی خود قرار دهند.

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

چرا روسیه؟

قبلاً در سلسله مطالبی که در سرویس دانشگاه گردی روزیاتو در ۱۰ ماه اخیر ارائه کردیم،‌به این موضوع اشاره شد که علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور، پیش از هر اقدامی، باید هدف خود را از ادامه تحصیل در بیرون مرزها مشخص کنند. این هدف، می بایست در راستای چشم اندازهای بلند مدت تعریف و راهبری شود.

مثلاً اگر کسی قصد فعالیت در زمینه تخصصی زلزله را داشته و علاقمند است در این حوزه در کشوری که یکی از زلزله خیز ترین نقاط جهان به شمار می رود، کار کند، یادگیری زبان ژاپنی و تحصیل در ژاپن، پایتخت زلزله شناسی جهان، اقدامی اثربخش و ارزنده خواهد بود و هدفی توجیه آور دارد.

u12
روسیه، ۸۹۶ دانشگاه و ۴.۸ میلیون دانشجو (به اندازه جمعیت نروژ) دارد

یا اگر شما علاقمند به تحصیل در رشته های مربوط به مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی در سطوح عالیه با فرصت های کارآموزی در برترین شرکت های جهان هستید، تحصیل رایگان در نروژ چه به زبان نروژی چه به زبان انگلیسی، توجیه خواهد داشت.

در واقع، انتخاب دانشگاه، انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب کشور مقصد، همه و همه به هدف شما برای تحصیل و آینده ای که برای خود ترسیم کرده اید مرتبط است.

روسیه برای آن دسته از افرادی که مشتاق تحصیل در بزرگ ترین و مجهز ترین دانشگاه ها و لابراتورهای تحقیقاتی پیشرفته و فوق پیشرفته جهان هستند، به خصوص در رشته های پزشکی، هوا فضا و برخی از رشته های مهندسی و حتی ادبیات و حقوق، توصیه می شود.

صدها دانشگاه که با ده ها میلیون دانشجوی روس و صدها هزار دانشجوی بین المللی در این کشور همراه شده است، ظرفیت های خوبی برای تحصیل و زندگی در محیط های دانشگاهی چند ملیتی را برای علاقمندان ایرانی فراهم می کند.

از طرفی، برخی از دانشگاه های روسیه با اعضای هیات علمی متخصص همراه هستند که نامزدهای جایزه نوبل بوده و این فرصت تعامل و رایزنی و فعالیت علمی زیر نظر نخبگان علمی یکی از برترین قطب های علمی و فناوری جهان را در اختیار دانشجویان قرار می دهد که این فرصت، در لهستان یا پرتغال و حتی اسپانیا و برزیل و مالزی فراهم نیست.

u13
سایت StudyinRussia یکی از بهترین منابع برای تحصیل در این کشور است

از طرفی، تحصیل در روسیه برای ایرانیان به خصوص در رشته های فنی و مهندسی این حسن را دارد که با زبان و فرهنگ کاری و استانداردها و رویه های صنعتی و تحقیقاتی و برنامه ریزی روس ها در طول فرآیند تحصیلی خود آشنا شده و این موضوع، مقوله ای فرصت آفرین برای دانش آموختگان روسیه است.

چرا که تبادلات علمی و تجاری ایران با روسیه چه در بخش های بالادستی و چه پایین دستی، در دهه آینده رو به رشد خواهد بود و به نظر می رسد، افرادی که در فضای روسیه تحصیل  وتحقیق کرده اند و با شرکت های روس در تعامل هستند، از ظرفیت های کاری و عملیاتی خوبی در داخل کشور برخوردار خواهند شد.

حضور روس ها در بسیاری از پروژه های نفت و گاز و هسته ای ایران، فرصت خوبی برای کسانیست که دوست دارند در آینده، جایگاهی برای خود در این عرصه فراهم کنند.

روس ها بر خلاف سوئدی ها و نروژی ها و حتی آلمانی ها، تسلط خوبی به زبان انگلیسی ندارند و برای همین، تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور در دانشگاه های بسیاری فراهم نیست. البته یادگیری زبان روسی نیز بر خلاف تصور عام، خیلی سخت نیست و فردی می تواند با ۶ تا ۹ ماه کار اصولی، زبان روسی را در حد ورود به دانشگاه ها یاد بگیرد.

u14
تحصیل در روسیه، فرصت کارآموزی در برترین شرکتهای جهان را فراهم می کند

زبان روسی اکنون یکی از ۷ زبان رسمی سازمان ملل به شمار می رود.

به هر حال اگر به دلایل نزدیکی فاصله روسیه با تهران، نبود مشکلات روادید، تشابهات فرهنگی و اجتماعی و دانشگاه های متنوع و صدها دلیل دیگر، روسیه را برای تحصیل انتخاب کرده اید، پیشنهاد می کنیم، ۱۰ دانشگاه ممتاز این کشور را در ادامه در نظر داشته باشید.

دانشگاه Bashkir State

دانشگاهی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال، یکی از برترین دانشگاه های روسیه به شمار می رود که در فهرست ۲۰ دانشگاه ممتاز ارزشیابی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار گرفته است.

u1
تصویر ایندکس پرتال دانشگاه دولتی باشکیر روسیه

این دانشگاه، مرکزی برای تحصیلات تکمیلی (post graduate)  بوده و اکنون بیش از ۵۰ رشته کارشناسی ارشد و قریب به ۱۰ رشته دکترا و پسا دکترا را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد. بیش از ۱۰ تن از دانش آموختگان این دانشگاه، در فهرست نوابغ و افتخارات جامعه علمی روسیه هستند که از آن جمله می توان به خیرالله مورتازین و ریناد یولموخامتوف که ریاضی دانان معروف این کشور به شمار می روند، اشاره کرد.

سایت این دانشگاه را در این لینک دنبال کنید که به زبان انگلیسی نیز در دسترس شما قرار دارد. اگر خواهان تحصیل در مقطع دکترا و ارشد در این دانشگاه هستید، به این لینک مراجعه کنید. برخی از دانش اموختگان این دانشگاه در این آدرس معرفی شده اند که برای کسب اطلاعات بیشتر برای تحصیل در آن، مطالعه صفحه مربوطه توصیه می شود.

گشتی در این دانشگاه را در کانال اختصاصی آن در یوتیوب دنبال کنید.

دانشگاه دولتی فنی بومان مسکو

u2

دانشگاه دولتی فنی بومان Bauman Moscow State Technical University  از جمله مراکز تحقیقاتی معروف در مسکو، پایتخت روسیه به شمار می رود.

اگر قصد تحصیل در پایتخت روسیه را دارید، دانشگاه دولتی بومان، انتخاب خوبی برای علاقمندان به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی خواهد بود. کتابخانه این دانشگاه در میان کتاخبانه های روسیه، یکی از برترین ها به شمار می رود که تاریخی بیش از ۱۶۰ سال دارد.

۱۶ رشته فنی و مهندسی در این دانشگاه ارائه می شود که فهرست آن برای مشاهده تکمیلی به شرح زیر است:

۱- رشته فناوری لیزر و الکترونیک

۲- رشته علوم بنیادی

۳- رشته فناوری مهندسی

۴- رشته مهندسی قدرت

۵- رشته مهندسی رباتیک

۶-رشته مهندسی رایانه و سیستم های کنترل

۷- رشته فناوری های بیو پزشکی

۸- رشته مدیریت و کسب و کار مهندسی

۹- رشته علوم نظامی

۱۰- علوم اجتماعی و انسانی

۱۱- زبان شناسی

۱۲-علوم ورزش

۱۳- علوم معدن

۱۴- مهندسی رادیو

۱۵- علوم هوا فضا

۱۶-علوم ساخت تجهیزات دقیق

قبل از اقدام برای بررسی این دانشگاه، از طریق انجمن های علمی دانشجویی بین المللی دانشگاه، با دانشجویان فعلی دانشگاه در رشته مورد نظر خود رایزنی کرده و اطلاعات تکمیلی را کسب کنید. برای آشنایی با اساتید دانشگاه بومان مسکو و اگاهی از ظرفیت های بورسیه هر یک، به این صفحه مراجعه نمایید.

u3
تصویر دانشگاه BAUMAN مسکو

فهرست ده ها موسسه تحقیقاتی دانشگاه بومان را نیز می توانید در این نشانی مشاهده کنید که فرصت خوبی برای تنظیم کردن بیانه هدف (SOP) به منظور اخذ بورسیه و پذیرش دکترا خواهد بود.

به هر حال تحصیل در این دانشگاه دانش بنیان، یکی از بهترین انتخاب های ممکن برای دانشجویان فنی ومهندسی ایران خواهد بود. بیش از ۶۴۷ هزار صفحه ایندکس شده در اینترنت درباره این دانشگاه، بخشی از اهمیت علمی آن را در سرزمین دیجیتال یادآوری می کند.

u4
تصویر دانشکده علوم نظامی دانشگاه BAUMAN مسکو

اگر برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورسیه این دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، اطلاعات لازم را از این نشانی: bauman@bmstu.ru کسب کنید.

دانشگاه نفت و گاز گوبکین

u5

دانشگاه نفت و گاز گوبکین را باید یکی از برترین مراکز تحصیل در رشته های مربوط به مهندسی نفت و گاز در روسیه دانست. روسیه، یکی از ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد و در زمره کشورهای فعال در عرصه نفت به شمار می رود. این کشور همچون نروژ، از دیرباز، یکی از مقصدهای تحصیلی ایرانیان در رشته های مربوط به نفت و گاز و دریانوردی بوده است.

سایت این دانشگاه در این نشانی ارائه شده است که زبان انگلیسی، بخشی از ظرفیت های اطلاعاتی آن به شمار می رود.

u6
تصویر اینددکس پرتال دانشگاه نفت و گاز گوبکین روسیه

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ایندکس پرتال این دانشگاه، دارای ۳ بخش مهم است که عبارتند از ارائه فرصت های تحصیلی، بخش پذیرش و قسمت معرفی دانشگاه که هر یک اطلاعات گوناگونی را ارائه می کند.

زبان تحصیل در این دانشگاه، روسی است و به همین خاطر، به علاقمندان تحصیل در این دانشگاه توصیه شده که قبل از اقدام برای پذیرش، نسبت به یادگیری این زبان اقدام کنند. دوره زبان روسی به مدت یکسال در این دانشگاه ارائه می شود و کلیه آزمون های کتبی دانشگاه، به زبان روسی خواهد بود.

برای همین در صورتی که مشتاق به تحصیل در این دانشگاه معتبر نفت و گاز روسیه هستید، دوره های آمادگی زبان را در دستور کار قرار دهید که در این نشانی، اطلاعات مربوطه ارائه شده است. فهرست رشته ها را می توانید در این بخش ملاحظه کنید.

اگر برای کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا قصد تحصیل در این دانشگاه دارید. به لینک های معرفی شده مراجعه فرمایید. برای آگاهی از شهریه ها و فرصت های بورسیه در این دانشگاه، به این قسمت مراجعه کنید.

بطور کلی، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه، سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار روبل روسیه متغیر  است.

این دانشگاه معروف مسکو را می توانید در فیس بوک نیز پیدا کرده و با ادمین صفحه اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل در آن را دریافت کنید.

دانشگاه فدرال کازان روسیه

u7

دانشگاه فدران کازان (Kazan Federal University) از جمله دیگر دانشگاه های مطرح و معتبر روسیه بوده که در فهرست ۲۰ دانشگاه توصیه شده وزارت علوم قرار گرفته است. سایت دانشگاه در این نشانی ارائه شده است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، پرتال دانشگاه دارای ۴ قسمت اصلی به نام های : اپلای، معرفی دانشکده ها،معرفی قسمت های دانشجویی و همچنین موسسات همکار است.

u8

مهم ترین واحد های این دانشگاه را در لینک های زیر مشاهده کنید که هر یک می تواند شما را با فرصت های تحقیقاتی و کارآموزی دانشگاه کازان روسیه آشنا کند.

رشته های پزشکی، اقتصاد و کسب و کار از جمله رشته های فعال در این دانشگاه به شمار می رود که با استقبال دانشجویان بین المللی نیز همراه شده است. برای گشتی در این دانشگاه به این ویدئو مراجعه کنید.

این دانشگاه در سال ۱۸۰۴ تاسیس شد و از جمله قدیمی ترین دانشگاه های روسیه به شمار می رود که در جمهوری تاتارستان قرار دارد که پذیرای بیش از ۴۲ هزار دانشجو است.

نام دیگر این دانشگاه: Vladimir Ulyanov-Lenin Kazan State University است.

دانشگاه فنی و مهندسی کازان

k9

این دانشگاه که Kazan National Research Technical University after A.N.Tupolev – KAI   نام دارد، در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد و اکنون یکی از برترین و بزرگ ترین دانشگاه های مهندسی روسیه به شمار می رود.

سایت دانشگاه در این نشانی قرار دارد. ظرفیت های علمی و تحقیقاتی ممتاز به خصوص در عرصه های فنی سبب شده تا این دانشگاه یکی از دوازده دانشگاه بزرگ مهندسی و معتبر روسیه باشد. بیش از ۸۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی از این دانشگاه دانش اموخته شده و اکنون فرصت های تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه، با استقبال گسترده علاقمندان به تحصیل در رشته های فنی در این کشور مواجه شده است.

این دانشگاه از ۷ موسسه و دانشکده تشکیل  شده است.

فهرست ده ها رشته مهندسی در مقاطع کارشناسی تا دکترا را می توانید در این بخش ملاحظه کنید.

بد نیست بدانید که در بسیاری از سایت های دانشگاه های روسیه از دانشجوی بین المللی، مدرک IELTS, TOEFL. GRE, GMAT درخواست نمی شود و الزامی مبنی بر پیدا کردن سوپروایزر (SYPERVISOR) برای پشتیبانی مقطع تحصیلی شما نیست.

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود را می بایست به تایید سفارت روسیه در تهران برسانید.

دانشگاه لوباچفسکی روسیه

u10

دانشگاه لوباچفسکی، یکی دیگر از دانشگاه های ممتاز کشور روسیه است که در فهرست الف نظام ارزشیابی اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم قرار دارد. سایت دانشگاه در این نشانی قرار دارد. اطلاعات پذیرش دانشگاه در این قسمت و همیچن فهرست ده ها رشته در مقطع ارشد و دکترا را در این لینک پیگیری نمایید.

رشته هایی که در زیر آمده است، مربوط به رشته های ارشد و کارشناسی دانشگاه بوده که به زبان انگلیسی ارائه می شود. اگر خواهان تحصیلی به زبان انگلیسی در این دانشگاه هستید، رشته های زیر را بررسی نمایید.

اگر علاقمند به تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع دکترای این دانشگاه هستید، فهرست زیر کمک خوبی خواهد بود. زیر هر عنوان، اطلاعات مربوط به گرایش های تحصیلی هر رشته آمده است.

Computer and Information science

  • ۰۵.۱۳.۱۸ – Mathematical modelling, numerical methods and program complexes

Electronics, radio engineering and communications systems

  • ۰۵.۲۷.۰۱ – Solid-state electronics, radioelectronic components, micro- and nanoelectronics, quantum effect-based devices

Psychological sciences

  • ۱۹.۰۰.۰۱ – General psychology, personality psychology, history of psychology
  • ۱۹.۰۰.۰۳ – Psychology of labour, engineering psychology, ergonomics
  • ۱۹.۰۰.۱۳ – Developmental psychology, acmeology

Economics

  • ۰۸.۰۰.۰۱ – Economic theory
  • ۰۸.۰۰.۰۵ – Economics and management of national economy
  • ۰۸.۰۰.۱۰ – Finance, circulation of money and credit
  • ۰۸.۰۰.۱۲ – Accounting, statistics
  • ۰۸.۰۰.۱۳ – Mathematical and instrumental methods of economics
  • ۰۸.۰۰.۱۴ – World economy

Sociological sciences

  • ۲۲.۰۰.۰۳ – Economic sociology and demography
  • ۲۲.۰۰.۰۴ – Social structure, social institutes and processes
  • ۲۲.۰۰.۰۶ – Sociology of culture
  • ۲۲.۰۰.۰۸ – Sociology of management

Law

  • ۱۲.۰۰.۰۱ – Theory and history of law and state; history of law and state doctrines
  • ۱۲.۰۰.۰۲ – Constitutional law;

با دقت، گرایش هایی که به زبان انگلیسی توضیح داده شده را بررسی کنید تا بدانید در مقطع دکترا، در هر رشته، با چه گرایش ها و تخصصی هایی مواجه خواهید شد. اگر در بررسی گرایش های بالا، با پرسشی مواجه شدید، سوال خود را به صورت شفاف با این پست الکترونیک:‌ info@unn.ru در میان بگذارید.

اگر از اینستاگرام استفاده می کنید، توصیه می شود که صفحه این دانشگاه معتبر روسیه را فالو کنید. پاسخگویی انلاین به زبان انگلیسی درباره فرصت های تحصیلی، بورسیه و پذیرش دانشگاه لوباچفسکی را از طریق ادمین آن در فیس بوک دنبال کنید.

توصیه هایی برای تحصیل در روسیه

۱- دانشگاه lomonosove مسکو و دانشگاه دولنی روابط بین المللی مسکو،برای علاقمندان به رشته های حقوق و علوم سیاسی توصیه می شود.

۲- یادگیری زبان روسی در روسیه، سالانه حدود ۳ هزار دلار هزینه در پی خواهد داشت. تلاش کنید تا در صورتی که خواهان تحصیل به زبان روسی در این کشور هستید، بخشی از زبان مورد نیاز را در ایران فرا بگیرید.

۳- فرصت های اقامتی در دانشگاه های روسیه فراهم است و کافیست با accommodation officer در دانشگاه مقصد رایزنی کنید.

۴- اساتید دانشگاه های روسیه و همچنین دانش آموختگان و دانشجویان فعلی دانشگاه مقصد را در لینکدین و فیس بوک دنبال کنید که برای کسب اطلاعات مختلف، مطلوب است.

۵- سفارت ایران در مسکو و سفارت روسیه در تهران، بهترین منابع برای کسب اطلاعات درباره فرصت های تحصیلی و زندگی و بورسیه و اقامت در این کشور پهناور است. رایزنی فرهنگی ایران در روسیه نیز می تواند یک همیار خوب برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور باشد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴۰ نظر

ورود

  • کریمیان فروردین ۸, ۱۳۹۶

    من داشتم خبر شما رو میخوندم این سوال برام پیش اومد که آیا میشه به زبان انگلیسی هم درس خوند یا باید حتما روسی بدونیم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • علی زمانی فروردین ۹, ۱۳۹۶

      بله. در برخی از دانشگاه های روسیه می توانید به زبان انگلیسی درس بخوانید و الزامی هم به ارایه مدرک آیلتس و تافل نیست. اما باید بتوانید proficiency خود را در تحصیل به زبان انگلیسی به واحد ادمیشن ثابت کنید. بخش رشته های بین الملل لینک هایی که در گزارش ارائه شده است را بررسی کنید.

  • سهیل فروردین ۸, ۱۳۹۶

    ببخشید برای رشته های پزشکی کدام دانشگاه رو پیشنهاد میکنید؟ هزینه هاش چقدره؟
    ممنون که جواب میدین

    • علی زمانی فروردین ۹, ۱۳۹۶

      برخی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه، در رشته های پزشکی و دندان پزشکی مشغول به تحصیل هستند. این فهرست گزارش ها، مبتنی بر نظر وزارت علوم است که دخالتی نسبت به معرفی مقصدهای تحصیلی پزشکی در دنیا ندارد. به همین خاطر، فهرست دانشگاه های پزشکی مورد تایید را از اداره دانشجویی وزارت بهداشت استعلام کنید.

  • طاهر فروردین ۸, ۱۳۹۶

    میشه بگین دانشگاه های مورد تایید یعنی چی؟ من خیلی متوجه نشدم.

    • علی زمانی فروردین ۹, ۱۳۹۶

      وزارت علوم، کتابچه ارزشیابی دانشگاه های معتبر را در مقصدهای تحصیلی پر طرفدار ایرانیان در ۴ قاره دنیا ارائه کرده است. این دانشگاه های ارزشیابی شده، صلاحیت علمی و فنی لازم را برای تحصیل ایرانیان در رشته های مختلف دارند. لذا،‌همانطور که در متن گفته شد، برای دریافت بورس و ارز دانشجویی و ارزشیابی مدرک دانش آموختگی و صدور مدرک معادل در تهران، می بایست در دانشگاه های ارزشیابی شده توسط وزارت علوم مشغول به تحصیل شوید.

  • ستاره حقی فروردین ۸, ۱۳۹۶

    آقای زمانی من میخوام برای دکترا برم دانشگاه سنت پترزبورگ. زبان هم انگلیسی هست. ایا میتونم یک ترم برم دانشگاه هلسینگی؟ چون این دانشگاه ارتباط با ان دانشگاه داره. با روادید روسیه میشه رفت؟ شرایطش چطوریه؟

    • علی زمانی فروردین ۹, ۱۳۹۶

      دانشگاه سنت پترزبورک به زبان انگلیسی هم رشته هایی دارد. معمولا دانشگاه های این شهر با دانشگاه های فنلاند، قرارداد تبادل دانشجوی (exchange student) دارند. اما اینکه شما بهعنوان دانشجوی دکترا بتوانید از این فرصت بعنوان visitng researcher استفاده کنید یا خیر، باید از هماهنگ کننده رشته خود استعلام کنید. با روادید روسیه امکان سفر ندارید و باید از سفارت فنلاند در روسیه، درخواست روادید شنگن نوع D بکنید.

  • وزیری فروردین ۸, ۱۳۹۶

    روزتون بخیر و نیکی
    یکی از دوستام این لینک رو برام فرستاد. چون خواستار تحصیل ارشد متالوژی هستم در روسیه. البته کمی روسی بلدم. فکر میکنید بشه پذیرش گرفت؟ بنظرتون تحصیل در روسیه برای متالوژی بهتره یا اسپانیا؟ چون شنیدم کارگاه های دانشجویی فنی دارن. بسیار زحمت میکشید راهنمایی بفرمایید. خدا خیرتون بده

    • علی زمانی فروردین ۹, ۱۳۹۶

      اگر بخواهید به زبان روسی تحصیل کنید، باید به این زبان مسلط باشید. یادگیری این زبان در روسیه در مدت ۶ ماه در کالج های زبان دانشگاه مقصد میسر است. به دلیل آنکه یکی از کشورهای صنعتی دنیا محسوب میشه، ظرفیت های متالوژی آن به مراتب قوی تر از کشور اسپانیا است. از طرفی، در اسپانیا اکثر زبا نتحصیلی اسپانیولی است. انتخاب روسیه برای تحصیل در رشته های مهندسی فلزات، گزینه بهتری از جنوب اروپا خواهد بود.

  • سهراب فروردین ۸, ۱۳۹۶

    ایا با مدرک مهندسی روسیه میشه عضو نظام مهندسی ایران شد؟ ارزشیابی میشه؟ شما اطلاع دارید؟

    • علی زمانی فروردین ۹, ۱۳۹۶

      شرط عضویت، ارزشیابی مدرک دانش آموختگی شما از دانشگاه های روسیه توسط وزارت علوم و صدور مدرک معادل خواهد بود.
      برای اطلاعات تکمیلی به واحد عضویت نظام مهندسی در شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنید.

  • نیما بگلری فروردین ۸, ۱۳۹۶

    رشته هوا فضا و خیلی از رشته ها واقعا روسیه جای خوبیه برای تحصیل. یکی از دوستام فارغ التحصیل دانشگاه مسکو هست. این دانشگاه از حمایت پوتین برخورداره. امروز هم دکترای افتخاری داد به روحانی.
    مرسی از تحلیلهاتون

  • توکلی فروردین ۹, ۱۳۹۶

    ببخشید برای رشته مهندسی گاز، روسیه بهتره یا نروژ؟ شما گاز پروم با دانشگاه دولتی مسکو قرارداد فعالیت تحققاتی داره. خوشحال میشم نظر شما را هم داشته باشم. من کمی آشنایی به روسی دارم

    • علی زمانی فروردین ۹, ۱۳۹۶

      روسیه یکی از صادر کنندگان عمده گاز در جهان است و در این زمینه موسسات تحقیقاتی و صنعتی وسیعی داره. اگر بتوند در دانشگاه های روسیه در زمینه انرژی (بخش گاز) تحصیل کنند (انگلیسی یا روسی)، فرصت کارآموزی در این مرکز های گازی مهم جهان را خواهید داشت. نروژ هم در دانشگاه استاوانگر یا NTNU، مدیریت انرژی و مهندسی پتروشیمی و رشته های مرتبط را ارائه میکنه و اگر برای دکترا بتوانید بورس بگیرید، از همه نظر از روسیه بهتر است. اما توجه داشته باشید که در روسیه، ده ها دانشگاه در زمینه انرژی خواهید داشت و در نروژ چند مورد.

  • شروین فروردین ۹, ۱۳۹۶

    چند تا از دوستام رفتن مسکو. راضی هستند. اما هواش خیلی سرده. به نظر شما جناب زمانی، دانشگاه لوباچفسکی برای مقطع ارشد مهندسی برق بهتره یا دانشگاه مهندسی سنت پترزبورگ؟ من هنوز نتونستم بین این دو دانشگاه انتخاب کنم. داشتم سرچ میکردم به این سایت برخوردم. از پاسخ جنابعالی قبلا سپاسگزارم

    • علی زمانی فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

      هردو دانشگاه، مورد تایید ایران و در سطح ممتاز هستند. دانشگاه لوباچفسکی ، رشته مهندسی برق ندارد و ۲ رشته نزدیک دارد:
      Nanoelectronics
      Micro-and nanoelectronics
      دانشگاه مهندسی سنت پترزبورگ به طور کل رشته مهندسی برق ندارد. به لینک های ارائه شده بیشتر دقت بفرمایید.
      موفق باشید

  • شروین فروردین ۹, ۱۳۹۶

    ببخشید یادم رفت بپرسم که هزینه تحصیل در لوباچفسکی برای مقطع دکترا چقدره تقریبا؟ چطور میشه فهمید؟

    • علی زمانی فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

      Tuition Fees*
      ۴۰ ۰۰۰ RUB
      Field Trips (optional)
      ۳ ۰۰۰ RUB
      Airport Pickup
      ۸۰۰ RUB
      Dormitory Fee
      ۱ ۴۰۰ RUB
      * tuition fees covers teaching costs, study materials, city tour, extracurricular activities (visits to museums, workshops, speaking clubs and workshops). Accommodation and meals are not included in the price.

  • عبداله زاده فروردین ۲۰, ۱۳۹۷

    سلام من به دلیل کار همسرم تا یک یا دوسال آینده به مسکو مهاجرت خواهیم کرد من نقاش هستم م
    تصمیم دارم من هم رشته هنر رو در مقطع ارشد یا حتی مجددا کارسناسی در روسیه ادامه بدم آیا دانشگاهی در این زمینه هست. و پیشنهاد شما برای زبان انگلیسی هست یا روسی؟

    • علی زمانی فروردین ۲۰, ۱۳۹۷

      سلام
      اگر قصد مهاجرت به روسیه دارید، زبان روسی را در عرض ۱ سال فرا گرفته و به زبان روسی در یکی از دانشگاههای معتبر مسکو مشغول به تحصیل شوید. دانشگاه هنر مسکو، گزینه خوبی برای شما است.چون مردم روسیه مثل مردم اسپانیا و فرانسه، به انگلیسی تسلط ندارند، تحصیل و کار به زبان روسی به زبان انگلیسی ارجحیت دارد.
      موفق باشید

  • عادل حزبوی اصل فروردین ۲۲, ۱۳۹۷

    سلام و درود
    خواستم بپرسم بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته ی دندان پرشکی کدوم هستش؟و اینکه هزینه هر سال(هرترم) چقد هستش؟

    • علی زمانی فروردین ۲۲, ۱۳۹۷

      دانشگاه آکادمی پزشکی مسکو را بررسی کنید. معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار سالانه متفاوت است. قیمت دقیق را از سایت دانشکده پزشکی جویا شوید.

  • حسینی فروردین ۲۴, ۱۳۹۷

    سلام وقت بخیر
    ممنون میشم اطلاعاتی در مورد تحصیل در رشته حقوق نفت و گاز در روسیه و هزینه تحصیل لطف بفرمایید

    • علی زمانی فروردین ۲۴, ۱۳۹۷

      سلام
      اطلاعات درخواستی تخصصی است. توصیه میکنم با وزارت علوم روسیه مکاتبه کرده و فهرست دانشگاه هایی که مقطع ارشد یا دکترا حقوق نفت و گاز را در روسیه به زبان انگلیسی یا روسی ارائه میکنند دریافت کنید. جزییات را در این لینک مشاهده کنید: http://en.russia.edu.ru/vuz/1799
      البته شما می توانید از دانشکده های حقوق دانشگاه های نروژ مثل دانشگاه اسلو هم استفاده کنید که در حوزه نفت و گاز قوی هستند.
      دانشگاه های روسی که شما می توانید در آن در حوزه حقوق تحصیل کنید در این لینک است:‌
      https://studyinrussia.ru/en/actual/articles/masters-in-law

  • محمد اردیبهشت ۱, ۱۳۹۷

    سلام ببخشید نوشتید رشته اقتصاد در روسیه جا نیوفتاده ولی دانشگاه دولتی لومونسـف مسکو رتبه ۷۶ در جهان رو داره ، خواستم بدونم این پس درست نیست ؟
    و روسیه در زمینه اقتصاد موفق نمیباشد !

    • علی زمانی اردیبهشت ۱, ۱۳۹۷

      به هر حال دوست عزیز اقتصاد روسیه را با اقتصاد المان و ژاپن و چین و آمریکا مقایسه کنید. اگر مسلط به زبان روسی هستید و علاقمند به تحصیل در روسیه، لومونسف مسکو گزینه خوبی است. اما به جز او جاهای دیگری هم هست

  • Souda مهر ۷, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی خسته نباشید چطورمیتونیم خودمون اپلای کنیم میشه توضبح بدید وچطورمیشه باشما درصفحه تلگرام صحبت کرد ممنون

    • علی زمانی مهر ۷, ۱۳۹۷

      با سلام
      اپلای کار سختی نیست. به بنده ای میل بزنید تا موارد به شما ارائه شود

  • ذبیح بختیاری مهر ۲۵, ۱۳۹۷

    سلام. در مقطع دکترا کدام دانشگاه ها در روسیه دارای رشته باستان شناسی و انسان شناسی است؟
    آیا دانشگاه های روسیه در زمینه انسان شناسی زیستی قابل توجه هستن؟

  • جواد آذر ۱۵, ۱۳۹۷

    دوست عزیز سلام من قصد تحصیل در دانشگاه نفت و گاز کوبکین رو دارم واسه ارشد رشته خودمم
    اما جواب چند سوال رو هنوز ندارم
    اول اینکه این دانشگاه یا دانشگاه های دیگه زمینه نفت و گاز فاند میدن ؟
    دوم اینکه مدرک هیچ زبانی نمیخواند نه روسی نه تافل و ایلتس ؛ من شنیده بودم خودشون دوره میزارند و هزینه ای هم نداره اما الان شما عزیز نوشتید سالی ۳۰۰۰ دلار که به قیمت امروز میشه سی میلیون واسه زبان روسی ( خوب با ۱۰ تومن ایلتس میگیرم !!) پس بلاخره فاند میدن یا نه و اینکه بلاخره مدرک زبان نمیخواند یا نه و اگرم قراره اموزش بدن پس دیگه ۳۰۰۰ دلار واسه چیه بزرگوار منظورم اینکه هیچ راه فراری نیست واسه این زیانه یعنی یا باید تو ایران بخونیم یا کلی پول بدیم روسیه بخونبم خوب اینکه نمیشه بورسیه حالا فاند به جای خود
    سپاس از پاسخگوییتون

    • علی زمانی آذر ۱۵, ۱۳۹۷

      سلام
      واسه ارشد فاند خیلی کمه. روش حساب نکنید. دانشگاه های نروژ کلا رایگان است و بهتر از دانشگاه های روسیه است. آیلتس بگیرید و برای دانشگاه های نفت و گاز نروژ اپلای کنید که فرصت کاری هم بهتر است تا روسیه. دانشگاه های روسیه معمولا فاند نداردو باید شهریه پرداخت کنید. به نظرم، یادگیری زبان انگلیسی در ایران و تحصیل در نروژ خیلی گزینه بهتری از تحصیل به زبان روسی در روسیه است

      • جواد آذر ۱۶, ۱۳۹۷

        ممنون از پاسخگوییتون
        من هم اول میخواستم ایلتسمو بگیرم و با مقاله و مدارک دانشگاه واسهه نروژ اپلای کنم که یه سری چیزا رو خوندم یا پرسیدم که ترس ورمداشت
        اونم این بود که میتونستم هزینه کنم برم ولی از چند نفر که پرسیدم و خوندم میگفتند ماهی ۱۰ میلیون خرجت میشه که همش با کار کردن برطرف نمیشه تازه اگر به احتمال کم کار گیرت بیاد و اینکه میخوام بعد از رفتن دیگه مستقل باشم و نیازی نباشه کسی از ایران پول بفرسته یا خرج یک سالو ببرم خیلی گرون میشه و کسی ندارم که از پسش بربیاد اونم با این وضع ارز
        هر چی حساب کردم دیدم روسیه ارزون تر در میاد و اینی که میگند دانشگاه های نروژ رایگانه و اصلا فاند نداره و تازه اونی هم که هست به ایرانیا تعلق نمیگیره یعنی از هزینه هاش ترسیدم که اومدم سراغ روسیه که هنوزم که هنوزه واسم دقیق روشن نیست که اگر قبلوم کردن و رفتم ( نروژ)میتونم از پس زندگی بر بیام یا نه چون الان باید ۲۰ میلیون خرج زبان و چاپ یه مقاله دیگه کنم و ۲۰ تومنم بزرام واسه خدمت و یه مبلغیهم بزرام واسه ویزا و….. که حدود ۵۰-۶۰ ( حداقل ) تومن میشه بعد برم از پس هزینه ها برنیام چی ؟؟ یعنی به این دلیل که نمیدونم درست فهمیدم یا نه ( همون احتیاج به دریافت پول از خانواده) به روسیه فکر میکنم
        یعنی همه دغدغه ام اینه که تو مملکت غریب یا فاند داشته باشم یا کار کنم و از پس خرجش بر بیام حالا قطعا هر جا باشه از ایران بهتره ( ۱- نروژ بعدم کانادا و استرالیا و انگلیسو و روسیه و ….. امریکام که غول مرحله اخره )

  • رقیه دی ۸, ۱۳۹۷

    سلام وقت بخیر
    من لیسانس و ارشد رو تموم کردم و دو سال هم سابقه ی کار در رشته ی تحصیلی خودم را دارم و می خواستم در مورد بورسیه در مقطع دکترا در کشور روسیه از شما سوال بپرسم و این که زبان انگلیسی هست و یا روسی؟

    • علی زمانی دی ۸, ۱۳۹۷

      سلام
      دکتری در روسیه به زبان انگلیسی هم در دسترس است. بایداطلاعاتبیشتر بدهید بررسی کنیم

  • مجید اسفند ۱۰, ۱۳۹۷

    سلام جناب
    می خواستم بدون دانشگاه بومان در رشته علوم نظامی برای دانشجویان خارجی پذیرش داره یا نه
    ممنون

    • علی زمانی اسفند ۱۱, ۱۳۹۷

      به بخش بین المللی دانشگاه مراجعه کرده و استعلام کنید

  • مرسلی آبان ۵, ۱۳۹۸

    با عرض سلام و وقت بخیر
    یه سوال داشتم از خدمتتون
    برای فرصت مطالعاتی و دوره پستاک در رشته شیمی تجزیه و نانو کدام دانشگاه روسیه رو توصیه میکنید؟!